9KATEDRAFLYL

Powered by WP Bannerize

EPHARMA_FLYR

Powered by WP Bannerize

לוחמי דלקת אמיצים

מאת: אפרת נבון כהן, נטורופטית ואירדיולוגית, מרצה במכללת רידמן, מנחה סדנאות לבישול בריא
סובלים מדלקות כרוניות שלא מרפות? קבלו את מצעד עשרת המזונות נוגדי הדלקת, מאוכמניות, דרך ג'ינג'ר ועד כרכום. ויש גם מתכון לשייק כתום אנטי דלקתי
כורכום

צילום: 123RF

ידעתם שדלקת יכולה להיות חיונית עבור בריאות הגוף? דלקת היא בעצם מצב נורמלי ויעיל, המתרחש כאשר מערכת החיסון מבקשת להגן על הגוף מפני חדירת גורם זר. הבעיה נוצרת כאשר התגובה הדלקתית יוצאת מפרופורציה.

כאשר מערכת החיסון טועה בזיהוי גורם ידידותי ותוקפת כאילו היה זה אויב, נוצר מצב דלקתי מזיק היכול לגרום לשלל מחלות כגון אסטמה, מחלות לב, דלקת פרקים, קוליטיס ואף סרטן.

חשוב להבחין בין דלקת אקוטית לדלקת כרונית

דלקת אקוטית (חריפה) נוצרת כאשר יש מצב זיהומי או פציעה, על מנת להגן על הגוף מפני חדירת גורם זר. התהליכים הכימיים שייווצרו בעקבות זאת בגוף יביאו לתחושת כאב, אודם, חום ונפיחות.

בדלקת כרונית לעומת זאת אין סממנים, והתהליך הדלקתי הוא איטי ושקט. הרס נגרם לרקמות ומתפשט לרקמות סמוכות. כך יש תגובה תמידית של מערכת החיסון וזה מוביל לחוסר תפקוד באיבר כלשהו ולחולשה כללית של הגוף כולו.

מה גורם לתהליך דלקתי שקט אך מזיק? אורח חיים לקוי!

המזונות העיקריים מעודדי דלקת הינם סוכר ומוצריו, מרגרינה, שומנים רוויים, מזונות מהחי, דגנים מעובדים ואלכוהול.

לפניכם מצעד עשרת הגדולים של מזונות נוגדי הדלקת. טוב תעשו אם תעשירו את תפריטכם במזונות הבאים:

אוכמניות:

מדובר בבית חרושת לנוגדי חימצון. אוכמניות מכילות פיטוכימיקלים רבים המגנים בפני מחלות שונות כגון דלקות בכלי הדם, שיטיון (דימנציה) וסרטן.

בטטה:

מהווה מקור לפחמימות מורכבות, בטא קרוטן, מנגן, B6, ויטמין C וסיבים תזונתיים. כל אלה בסינרגיה אדירה נלחמים בגורמי דלקות בגוף.

שום:

מכיל תרכובות גופרית אשר בכוחן להילחם בגורמי דלקות שונים.

עדשים:

עשירים בויטמיני A, C ו E – אשר ידועים כלוחמי דלקת אמיצים.

שמן קוקוס מכבישה קרה:

מכיל חומצה קפרילית שנוגדת וירוסים, חיידקים ופטריות וגם חומצה לאורית שמחזקת את מערכת החיסון. שתי חומצות אלה הופכות את שמן הקוקוס לחייל חיוני במלחמת הדלקת.

ג'ינג'ר:

שורש הידוע בתכונותיו נוגדות הדלקת. הרכיב הפעיל שלו – ג'ינג'רול – הינו נוגד סרטן יעיל.

אבוקדו:

מכיל קרוטנואידים, פיטוסטרולים וחומצות שומן חיוניות אשר יחדיו משתתפים בתהליך האנטי דלקתי.

שמן זית מכבישה קרה:

מכיל פוליפנולים וויטמין E המגנים מפני טרשת עורקים ודלקות בכלי הדם. חומצות השומן שבשמן מומרות בגוף לסוכנים סמויים הנלחמים בדלקות.

פאפאיה:

עשירה בפפאין – אנזים העוזר בעיכול חלבונים. פפאין יחד עם ויטמיני C  ו-E שיש בה, נלחמים בדלקות.

כורכום:

הרכיב הפעיל שבו, כורכומין, הינו נוגד דלקת רב עוצמה שעובד באותה עוצמה כמו תרופות נוגדות דלקת כגון hydrocortisone   ו Motrin, כמובן ללא תופעות הלוואי של התרופות הללו.

כמובן שיש עוד חיילים במערכה הזו והכבוד מגיע גם לתה הירוק, ברוקולי, אצות כגון קומבו, דג סלמון, גוג'י ברי ועוד.

ולסיום, קבלו מתכון לשייק אנטי דלקתי, מזין וטעים:

שייק פאפאיה-ג'ינג'ר (2 מנות)

חתיכות פאפאיה טריה (כדאי להקפיא לפני השימוש)

פיסת ג'ינג'ר טרי

כוס חלב סויה

כפית דבש לא מחומם

מכניסים את כל המרכיבים לבלנדר וטוחנים היטב ומוזגים לכוס גבוהה ומפנקת.

 

השאירו תגובה:
  1. יאיר

    מאד נהניתי לקרוא את הכתבה על המזונות שמרפאים דלקות וביחוד הכורכום שהנו פועל טוב יותר מקורטיזון וכיוצ.
    נכון הוא שהגוף נלחם בעצמו בדלקות -וירליות,חיידקיות וכיוצ דרך מערכת החיסון המופלאה. האם המזונות האלה ירפאו אותנו מדלקות ?
    לא הצלחתי למצוא מחקר אחד רציני שיוכיח מדעית את זה. אשמח אם תשלחי לי. לכורכום יש קצת השפעה אנטידלקתיתרק שספיגתו שואפת לאפס. היום מוסיפים לו חומר מפלפל שחור שמשפר את הספיגה-אך עזרתו בדלקות בעיתיות- קטנה.
    ומה בדבר דלקות שהגוף שלנו מייצר, למשל במסגרת מחלות אוטואימיוניות ?למשל טמפורל ארטריטיס !!!
    האם המאמר הנהדר איננו עוסק באמונה ולא בנעשה בטבע ?בטבע גוף שמאוזן תזונתית טובכולל חלבונים פחמימות שומנים ויטמינים ומינרלים וחמרי קורטופעילות גופנית ורוחנית ,ואיננו חולה חוץ מאיזו דלקת תרומתם של המזונות הנוספים שהצעת האם יש להם משמעות בריפוי הדלקת ????מי חקר וסיכם זאת במחקר מדעי ?…..

  2. דנית

    לי יש רמתדלקתיות גבוהה בגוף (נמדד ע"י CRP
    חלק מהדלקת בכתף, אבל יש גם דלקת כרונית בושט וריפלוקס חמור. רבים מהמזונותשציית פה, כמו שום, חמוציות, ג'ינג'ר אינם טובים לריפלוקס. איך לדעתך צריך לגשת לזה?
    תודה