FOCUS_DETOXFLYL
HENIG_T_FLYR

8 פעולות שיכולות להציל לכם את בלוטת התריס

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
אתם חווים עייפות? ערפל מחשבתי? הפרעות שינה? קושי להפחית במשקל? ייתכן שהאשם הוא לא בבלוטת התריס אלא גם בבלוטת האדרנל. אבל יש מה לעשות!
תזונה בריאה לבלוטת התריס

הכירו את הקשר שבין בלוטת האדרנל לבלוטת התריס. בלוטת האדרנל המכונה גם בשם בלוטות יותרת הכליה, הן למעשה שתי בלוטות אנדוקריניות הממוקמות על המשטח העליון של כל כליה.

בלוטת האדרנל היא אחראית על ייצור אדרנלין ועל התגובה שלנו במצבים של איום פיסי ("הילחם או ברח" – fight or flight), אבל כחלק מהמערכת ההורמונלית היא מייצרת גם הורמונים המשפיעים על תהליכים של ויסות לחץ הדם, איזון אלקטרוליטים, רמת סוכר, עיכול, תגובה חיסונית ועוד.

כאשר אנו חווים מצב של סטרס – רגשי, מנטלי או פיסי – בלוטת ההיפותלמוס שולחת אותות לבלוטת יתרת המוח. זו מצידה שולחת אותות לבלוטת האדרנל לייצר ולשחרר הורמוני סטרס – שהחשוב מביניהם הוא הקורטיזול.

משמעות הדבר היא שהגוף מאט או משהה במצבי לחץ – פעילות ותפקודים של מערכות אחרות כגון עיכול, תגובה חיסונית וגם ייצור הורמוני תריס. עד שהסטרס יחלוף ונחזור למצב "נורמלי".

אלא שרובנו לא חיים בהימלאייה, מתרגלים מדיטציה ונושמים אויר פסגות… כידוע החיים בחברה המערבית כרוכים בחשיפה לסטרס מתמשך. במצב שכזה בלוטת האדרנל נדרשת למאמץ יתר, מה שגורם להצפה של הגוף בקורטיזול – עד שבלוטת האדרנל מותשת.

איך הדבר משפיע על בלוטת התריס?

בטח הבחנתם בעובדה שחלק מהאיברים שאמונים על ייצור TSH, רלוונטים גם לייצור אדרנל.

במצב של סטרס כרוני בבלוטת האדרנל וייצור עודף של קורטיזול ("הורמון הסטרס"), הגוף מייצר יותר מדי T4 אולם הרמות הגבוהות של הקורטיזול, מונעות מהגוף לבצע המרה טובה של T4 ל- T3. בעקבות כך אנזימים מסוימים ממירים את T4 ל3T הפוך – שהוא הורמון לא פעיל. בנוסף, רמות גבוהות של קורטיזול גורמות לתאים לפתח עמידות להורמוני התריס.

לכן כאשר האדרנל נשחקת תתרחשנה התופעות הבאות:

* תהיה האטה בתהליך ייצור הורמוני התריס.

*תפגע ההמרה של T4 ל T3.

* במצבי סטרס מופרשים ציטוקינים (חלבונים שמופרשים על ידי תאי מערכת החיסון) שהופכים את הרצפטורים של התריס לפחות רגישים להורמוני תריס.

* בטווח הארוך עודף קורטיזול גורם להצטברות של אסטרוגן – עודף אסטרוגן פוגע גם הוא בהמרה של הורמוני התריס.

* דיכוי מערכת החיסון ועידוד תהליכי דלקת.

מהם התסמינים האופייניים לשחיקה של אדרנל?

תזונה נכונה לבלוטת התריסחלקם דומים לתסמינים של תת פעילות של בלוטת התריס: עייפות גדולה (גם לאחר שינה מספקת), הפרעות שינה, כאבי ראש, לחץ דם נמוך, כמיהה לסוכר ומלח, כמיהה למשקאות מעוררים כמו קפה ומשקאות אנרגיה, כאבי שרירים, קשיי ריכוז, מחזור לא סדיר, שומן שמתרכז באזור המותניים (צורת תפוח), חשק מיני נמוך ועוד.

איך נתמוך בבלוטת האדרנל?

1. הקפדה על שינה מספקת ואיכותית.
2. ניהול סטרס – באמצעות מדיטציה, נשימות, דימיון מודרך ועוד.
3. צריכת מזונות שמכילים ויטמינים מקבוצת B (ירקות ירוקים, בננות, ביצים ועוד) ואומגה 3 (כמו זרעי פשתן שלמים ואגוזי מלך), התומכים במערכת העצבים.
4. שימוש בצמחים אדפטוגנים – צמחים התומכים בגוף במצבי סטרס. כדוגמת אשווגאנדה, ברהמי, מאקה, קורדיפס, אסטרגאלוס ועוד.
5. עיסוי ושימוש בסאונה.
6. שמירה על שגרת יום והימנעות מעבודה במשמרות לילה שאינה מיטיבה עם האדרנל.
7. הקפדה על תזונה איכותית שתומכת בגוף.

עוד על בלוטת התריס בסדנאות הקרובות לאנשים המתמודדים עם בלוטת תריס לא מאוזנת. לפרטים נוספים לחצו כאן.

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: