ECO_CU_FLYL
BLEND_MIGRIGHT

לבחור להיות בריא

מאת: איילת אופיר, הרבליסטית ומטפלת בכירה באיורוודה
לחיות טוב, בגוף בריא זה עניין של החלטה, אומרת דינה אייזן. לוותר על הרחמים העצמיים, להחליט להיות שמח, בריא וחזק והכי חשוב - להחליט להיות רזה. כמו שאומר לינקולן: "רוב בני האדם שמחים במידה והם מחליטים להיות כאלה"

במשך שנות עבודתה כרופאת משפחה בקופ"ח דינה אייזן גילתה שאנשים רבים בריאים אמנם מבחינה גופנית אך מייצרים סבל רב דרך מחשבותיהם ורגשותיהם. גם היא הייתה "בריאה" לכאורה אך לא ממש מאושרת בשל בעיית משקל יתר שהלכה והתעצמה. יום אחד היא הבינה שהיא "מכורה" לבצקים ומתוקים ובהם היא מוצאת נחמה בעת שעולים בה רגשות שליליים.

דיאטה כמתכון בטוח להשמנת יתר

נהוג לראות בהשמנת יתר בעיה הנובעת מאכילת יתר וחוסר בפעילות גופנית. הפתרון אם כך פשוט לכאורה: לאכול פחות ולעשות יותר ספורט. פתרון טוב בטווח הקצר אבל לאורך זמן איננו פותר את הבעיה וההשמנה חוזרת. כל דיאטה הופכת אותנו ליותר חסרי אונים, ההתאפקות והפעלת כוח הרצון על מנת להימנע מלאכול משהו שמשתוקקים לו מחלישה אותנו פיזית ונפשית וברור שבטווח הארוך דרך זו נועדה לכשלון.

PASHUT_250insidepost

כשעושים דיאטה מרזים קצת ואח"כ משמינים עוד יותר. עובדה רפואית שחשוב לדבר עליה היא שדיאטות קיצוניות עם תכולה קלורית נמוכה פוגעות בחילוף החומרים התקין והופכות את הירידה במשקל בעתיד לקשה הרבה יותר.

דינה אייזן מספרת איך כל קיץ רצתה להתגרש מבעלה. בדיעבד היא מבינה כי הייתה מתוסכלת (כי בקיץ אי אפשר להתחבא מתחת לבגדים), היא תיעבה את עצמה והגיעה ליאוש קיצוני עד שאיבדה את החשק לחיות. חוסר אונים, תחושה של חור שחור שנפער, יאוש ומצוקה היו מנת חלקה עד שהלכה לפגישה של אכלני יתר אנונימיים והבינה שהיא מכורה לאוכל.

במסגרת זו היא הכירה את "תוכנית 12 הצעדים" בה נאלצה להודות כי איבדה את השליטה על חייה ואיננה שולטת באוכל אלא נשלטת על ידיו. היום היא מבינה שזו לא הייתה אשמתו של אף אחד והיא לוקחת אחריות על חייה וגופה. לאוכל יש כוח מנחם, מפצה, היא אומרת והקהל מבין בדיוק למה היא מתכוונת.

לחיות טוב, בגוף בריא זה עניין של החלטה, אומרת אייזן. חשוב לוותר על הרגשת המסכנות והרחמים העצמיים, להחליט להיות שמח, בריא וחזק והכי חשוב להחליט להיות רזה. מחשבה יוצרת מציאות והיא מצטטת את אברהם לינקולן: "רוב בני האדם שמחים במידה והם מחליטים להיות כאלה".

כתיבת יומן לגילוי עצמי – מי שלא זוכר אוכל יותר

כותבים כדי לזכור: מה אוכלים, מה שותים, כמה פעילות גופנית עושים ומה אנחנו בעצם רוצים. הכתיבה מחברת אותנו לעצמנו, מעלה להכרה רגשות ומחשבות שהודחקו ומאפשרת לנו להתמודד אתם. רגשות שלא יעובדו יחפשו פיצוי ואנו עלולים למצוא את עצמנו שוב מול המקרר. חוקרי מוח גילו קשר בין הזכרון לתיאבון, אם רושמים מה אוכלים יש סיכוי טוב לאכול פחות.

ד"ר אייזן מעודדת את הקהל לחפש משמעות לחיים, האם עוגת השוקולד באמת מחזקת אותי? אהבה עצמית היא מדגישה לא יכולה להיות תלויה במישהו חיצוני. עלינו ללמוד לסלוח לעצמנו, לקבל את עצמנו על הטוב והרע שבנו ולהתמקד במה שמגן עלינו: שמחה, שלווה ובטחון עצמי. הכרת תודה היא הדרך הבטוחה לשמחה ולתקוה. חשוב לזכור להודות על מה שיש, המוח יתרגל לזה בהדרגה וזה יהפוך לדרך חיים.

כל בוקר היא יושבת כמה דקות וחושבת מה היא רוצה שיקרה היום, לאן היא רוצה להגיע וכותבת ביומן, מקפידה להשתמש רק במילים חיוביות. מילים גורמות לתגובה כימית בגוף והוא מפריש הורמונים, מוליכים עצביים, תאים של מערכת החיסון, כדוריות דם, חלבונים ונוגדנים שמשפיעים מייד על הפיזיולוגיה ומצב הרוח שלנו. למילים שליליות השפעה מדכאת על המוח, מדגישה אייזן, והוא מפריש הורמוני סטרס הגורמים להשמנה וליציאה מאיזון.

חוכמת ההמונים – קל יותר להתמודד בקבוצה

דינה אייזן מדגישה את חשיבות הקבוצה התומכת, חשוב לא להתמודד לבד, אלא להיעזר בחברים לדרך. השמנת יתר הינה מחלה של בדידות. הסוד הגדול לריפוי כל מחלה: אם אתם באמת רוצים להיות בריאים וחזקים עליכם לעזור למישהו אחר להיות בריא ואם שום דבר לא עוזר נסו להתפלל.

ואם נצחק ננצח את כל הקשיים

אל תשכחו לצחוק כל יום, היא מוסיפה בחיוך, ומספרת שהחליטה להיות שמחה, בשבילה זה עבד נסו גם אתם.

 

אילת אופיר, הרבליסטית ומטפלת בכירה באיור וודה, ayeletoffir@gmail.com   

השאירו תגובה:

  1. מעין

    הרזייה נכונה נובעת משינויים בסגנון החיים, במקום מדיאטה לכמה שבועות שבסופה חוזרים לאותו סגנון חיים (ומשמינים מחדש).
    שינויים אלו כוללים שינויים תזונתיים, פעילות גופנית, התמודדות עם רגשות (במקום בריחה מהרגשות ע"י אכילה רגשית) וכד'. בנוסף נדרשת התמדה.

    אכילה רגשית, הינה אכילה שאינה נובעת מרעב אלא מניסיון לברוח מרגשות לא נעימים. במקום לגשת למקרר, אפשר לעצור, להפנות את הקשב ותשומת הלב לגוף, לזהות את הרגשות בגוף, להפתח אליהם, לנשום לתוכם, להכיל אותם ולהרגיש אותם ישירות בגוף.
    המאמר בקישור הבא מדבר על הצורך בהכרות מעמיקה עם הרגשות, קבלה מלאה של כל קשת הרגשות, נכונות להרגיש אותם במלואם והיכולת להכיל אותם ולשהות עם הרגשות ומסביר איך לעשות זאת בפועל.
    http://www.simply-yoga.co.il/world-of-emotions/

    פעילות גופנית תורמת להרגשה כללית טובה (כך שפחות זקוקים לפיצויים מהכיוון של האוכל), משפרת את חילוף החומרים ומחטבת את הגוף.
    בקישור הבא מידע על יותר מ 150 תרגילי יוגה שניתן לבצע בבית. המידע כולל תמונה, אופן ביצוע, יתרונות התנוחה, מתי אסור לתרגל ודרגת קושי.
    http://www.simply-yoga.co.il/yoga-asanas/
    ברכת השמש זה תרגיל לדוגמא שמעלה את הדופק, את שריפת הקלוריות ואת קצב חילוף החומרים:
    http://www.simply-yoga.co.il/surya-namaskara/

    המאמר בקישור הבא עוסק בקשר בין תחלואה במחלות השפע הנפוצות במערב (כמו השמנת יתר, סרטן, סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב וכד') לתזונה מן החי וריפוי מחלות אלו בעזרת תזונה המבוססת על מזונות מלאים מן הצומח.
    http://www.simply-yoga.co.il/healing-with-nutrition/

    המאמר בקישור הבא בוחן מהם המכשולים שמקשים עלינו להתמיד ומציע דרכים פרקטיות להתגבר עליהם:
    http://www.simply-yoga.co.il/persistence/