OB__

Powered by WP Bannerize

Elima_01

Powered by WP Bannerize

חסה - לא רק לגזרה חטובה

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה ואורח חיים, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות לאנשים המתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
אם אתם רוצים לשמור על משקל תקין וגם להכניס הרבה בריאות לגוף - חסה היא השותפה הטבעית שלכם. יש לה מאזן קלוריות שלילי והיא גם צמח מרפא אמיתי
חסה מרינה

צילום: unsplash

כשחושבים על חסה הדימוי החיובי הראשון שעולה הוא עלים ירוקים דלים בקלוריות, שניתן להוסיף לסלט, לכריך או לשייק, ללא נקיפות מצפון. מזון של דוגמניות ואנשים במשטר קפדני של דיאטה. אולם העובדה שמדובר בירק דל קלוריות, לא מעידה דבר על הערך התזונתי שלו. כי החסה היא  מהירקות המופלאים שכדאי לכם לשלב בתזונה שלכם על בסיס יומיומי.  באסיה אגב, מקובל דווקא לאכול אותה במתכונת מאודה או מבושלת, במוקפצים, במרקים ועוד, בדומה לתרד.

החסה, או בשמה המדעי LACTUVA SATIVA נמנית על המשפחה הבוטנית הקרויה בשם "מורכבים". היא תורבתה לראשונה ע"י המצרים הקדמונים, שאף נהגו להפיק שמן מהזרעים של הצמח. בהמשך היא הפכה לגידול חקלאי בקרב היוונים והרומאים שהפיצו אותה ברחבי אירופה. ואפילו קולומבוס שגילה לעולם יבשת אבודה, חשף את הפלא הירקרק הזה בפני תושבי צפון אמריקה. הסינים ייחסו לחסה תכונות של סגולה למזל טוב ובעמים שונים נעשה בה שימוש לטקסים ופולחן דתי. ברפואות מסורתיות שונות נהוג להיעזר בסגולותיה המרובות של החסה לטיפול בהפרעות בדרכי המרה, לחץ דם לא תקין, אובדן תיאבון, הפרעות שינה ועוד.

יש כמה סיבות להתאהב בה

1. מהווה מקור נהדר לאנרגיה, חלבון, שומן, פחמימות, סיבים תזונתיים ושלל ויטמינים ומינרלים כדוגמת: סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן, אבץ, נתרן, ויטמיני A, B (כולל חומצה פולית) C, E ו- K.

2. מסיעת בהפחתת רמות כולסטרול – רמות כולסטרול גבוהות נקשרות למחלות קרדיו וסקולריות, התקף לב ושבץ. תכולת ויטמין C  ובטא קרוטן שבחסה, מסייעת במניעת נזקי חימצון של כולסטרול והיווצרות פלאק והפיטוסטרולים שבה מעכבים את ספיחת הכולסטרול במעי.

3. משרה שינה – ברפואה היוונית מקובל להשתמש בחסה לטיפול בהפרעות שינה. מתברר שהנוזל הלבן שמופרש מעלי החסה בזמן שקורעים או חותכים אותם נקרא LACTUCARIUM. חומר זה נחשב לבעל תכונות דומות לזה של אופיום, אך ללא תופעות הלוואי האופייניות, וגם לבעל השפעה מיטיבה על מערכת הנשימה. רכיב זה נמצא אף כמאט את קצה הלב, בעל השפעה נוגדת דיכאון ואפקט סדטיבי.

4. חיונית לתהליכי ניקוי של הגוף (הודות לתכולת הכלורופיל) ואיזון חומצה – בסיס. בכל רגע נתון מייצרים תהליכים מטבוליים בגופנו, כמויות גדולות של חומצה. כדי שהתאים והרקמות השונות בגוף יפעלו בצורה אופטימלית, הם זקוקים לסביבה בסיסית בכל נוזלי הגוף – דם, רוק, שתן ונוזלים בין התאים ובתוכם.

5. מסייעת באיזון רמות סוכר – נחשבת לבעלת אינדקס גליקמי נמוך (פחות מ-15) ולכן מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם.

6. חלק בלתי נפרד מכל תכנית דיאטה ושמירה על משקל תקין, הודות לערך קלורי נמוך (20 קלוריות ל-100 גרם) ותכולת סיבים תזונתיים, המסייעים בשיפור פעילות מערכת העיכול. בנוסף, הגוף משקיע בעיכול החסה יותר אנרגיה ממה שמכניס אליו – מה שיוצר מאזן שלילי שפועל לטובתנו.

7. מכילה נוגדי חימצון (קרוטן, לוטאין זאקסנטין, ויטמין C, ויטמין E) המסייעים במניעת נזקי רדיקליים חופשיים, המחוללים נזק תאי ופוגעים ברקמות הגוף השונות.

8. מקור לחומצה פולית – ויטמין מקבוצה B הנחשב למסייע במניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר ולהפחתת רמות ההומוציסטאין בדם – מה שעשוי לסייע במניעת  תחלואה במחלות לב, כלי דם.

9. בעלת פעילות אנטי דלקתית.

בחנויות ובשווקים השונים  ניתן למצוא מבחר גדול של סוגי חסה המשווקים על ידי חברת מרינה, המציעה לצרכן הישראלי מבחר חסות באריזות אישיות, טריות היישר מהשדה, כדוגמת: חסה רומית (או בשמה השגוי חסה ערבית), חסה מסולסלת, חסה אלון, חסה סלהנובה (SALANOVA) בעלת העלים העדינים, חסה אייסברג (חסה עגולה או "חסה אמריקאית"), חסה יפנית, חסה פק צ'וי,  חסה ננסית (שאינה אלא חסה רומית ננסית וקרויה גם ליטל-ג'ם ומקורה בצרפת) ועוד.

איזו חסה כדאי לבחור?

החסה הנחשבת בעלת הערך התזונתי הגבוה ביותר היא החסה הרומית. חסת  אייסברג בעלת הטעם המעודן והאוורירי יותר, נחשבת דווקא לבעלת הערך התזונתי הנמוך יותר. כך למשל, חסה רומית דלת סוכר ונתרן, בעלת כמות כפולה של חלבון וסידן, פי 3 ויטמין K, פי 4 ברזל, ופי 8 ויטמין C, לצד כמות מכובדת של ויטמין A, בהשוואה לחסה מסוג אייסברג.

אבל מי אמר שצריכים לבחור? הכי כיף לאכול סלט משלל סוגי החסה השונים, להוסיף לו נבטים טריים, זרעי חמניות, זרעי דלעת, חופן חמוציות. לתבל בשמן זית, מלח סלעים, לימון ושום וללקק את האצבעות.

עוד על יתרונותיה של החסה תוכלו לקרוא כאן

לחברת מרינה ניסיון רב בגידול שיווק והפצה של מוצרים איכותיים רבים (כן… לא רק פטריות). היא מחזיקה בבתי אריזה מודרניים ממוכנים בצפון הארץ ובאזור השרון ומספקת מדי יום תוצרת חקלאית מובחרת לכ-1,000 נקודות מכירה בכל הארץ. לחברה מעל 1,500 לקוחות קבועים מכלל המגזרים העסקיים: רשתות המזון הקמעונאיות המובילות, מטבחים מקצועיים, מלונות, מסעדות, רשתות בתי הקפה וחברות הקייטרינג המובילות – הבוחרים להגיש לעובדיהם ולקוחותיהם את הירקות המובחרים של חברת מרינה. עכשיו גם אתם יכולים ליהנות מהירקות של מרינה בסלט שלכם.

השאירו תגובה: