ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

11_flyR

Powered by WP Bannerize

חי, עשיר ובריא - רואו פוד

מאת: ליאה מיכאל דבר
שירלי בר, מתודלקת באפס כוסות קפה ליום ובאינספור אנזימים חיים, חגגה את יציאת ספרה החדש בנושא רואו פוד בסדנת בישול רבת משתתפים. כתבתנו חזרה עם שפע רעיונות יצירתיים ובריאים
פירות מומלצים

צילום: משלוחי פירות מעוצבים

שירלי בר, מחלוצות הרואו פוד בישראל, רכשה את הידע שלה במכון היפוקרטס בפלורידה וכיום היא מקדישה את כל מרצה להביא את השיטה לכל בית בישראל. הספר הצבעוני והמהודר שיצא לאור בחודש שעבר בהוצאת פוקוס נחגג בסדנת בישול גדולה שנערכה בתיאטרון גבעתיים.

מתחילים מהיסוד – מה הוא הרואו פוד? זהו מזון טבעוני נא (התחום מכונה גם טבעונאות). הוא מבוסס על הרכיבים הפשוטים ביותר: ירקות, פירות, עלים ירוקים, נבטים של קטניות ודגנים, זרעים, אגוזים ושקדים, פירות יבשים, תבלינים ושמנים איכותיים. בתהליך ההכנה האוכל לא מבושל, לא מאודה, לא מוקפץ ולא מטוגן. ומה שלא נעשה מאפשר לכל הטוב שישנו מלכתחילה להישמר ולהישאר. במזון הטבעוני הנא יש שפע ויטמינים, מינרלים, ואנזימים (הנהרסים בחימום מעל 48 מעלות). לא נגרע דבר מהערכים התזונתיים והמזון נשאר עשיר מאוד.

למה זה כל כך טוב?

החיות של המזון מתבטאת בחיות של הניזון ממנו. מזון צמחי חי מחייה את הגוף, נותן מרץ ואנרגיה, מחזק את המערכת החיסונית, מונע מחלות ומאט את קצב ההזדקנות של הגוף. שירלי בר מספרת את סיפורה האישי, כיצד הגיעה לחווה של מכון היפוקרטס כדי להשיל קילוגרמים מיותרים, ולתדהמתה גילתה עולם בו אנשים חולים מאוד קמים לתחייה בעזרתו של המזון הבסיסי והפשוט כל כך. האוכל מחולל נסים. אחד מתלמידיה, הנוכח באולם, מספר שלאחר חודשיים של תזונה טבעונאית יכל להפסיק להשתמש בכדורים נגד סוכרת, אותם צרך שנים מספר. ואם נחזור לרגע לדיאטה, גם זאת עולה יפה. האוכל כל כך ממלא ומספק עד שהוא מונע חשקים וחטאים, ומאפשר שינוי באורח חיים.

אז איך מתחילים?

מומלץ להכניס את דרך התזונה הזאת לחיים בהדרגה. השינוי לא חייב להיות קיצוני. זה לא הכל או כלום, אלא כמה שיותר כך ייטב. שירלי מספרת שיש ימים שהיא עצמה אוכלת 100% תזונה טבעונאית, ויש כאלה של 70-80%. במידה וסובלים ממחלה ורוצים להישתמש בריפוי ברואו פוד, מומלץ להיעזר בליווי של מומחה בתחום. כדאי, וגם קל, להכין מנות גורמה ערבות לחיך מהרכיבים הבסיסיים. כשהמתכונים טעימים, מרגישים מילוי וסיפוק ולא מתעורר הצורך לאכול ג'אנק פוד מושחת, למרות שאנחנו חשופים אליו כל הזמן. שירלי בר מעודדת ומבטיחה שעם התחלת השינוי ההמשך מגיע בקלות ובאופן טבעי.

פסטה, טארט ויוגורט

בשלב זה המרצה הנמרצת עוברת לחלק המעשי של הכנת מאכלי גורמה ממטבח הרואו פוד. ואנחנו, הקהל, עוברים יחד איתה לחלק המעשי של טעימות, שבהתחשבות רבה הוכנו מבעוד מועד ונערכו בצלוחיות, כך כל אחד ואחת זוכה למנת ה"רואו" הקטנה שלה. בהינף מטה קסמים, כמו בלנדר או מעבד מזון ולפעמים מספיק גם קולפן, מתגלות מעבר לרכיבי המזון הטבעוניים הפשוטים אפשרויות מפתות, שיכולות להזכיר מנות מוכרות יותר, כגון פסטה, טארט ויוגורט, וכך לקרב קהל רחב יותר לאכילה של מזון צמחי חי.

רצועות מקישוא המקולף עוד ועוד בקולפן שטבולות במיץ סלק הופכות לפסטה סגולה. ומעליה רוטב שמנת ופטריות שיצא מבלנדר לתוכו נכנסו יחדיו – זרעים ואגוזים מושרים, שום, רוטב סויה, מיץ לימון ופיטריות. אין במנה הזאת קמח או מוצרי חלב, אך המרקם של הקישוא והשילוב עם הרוטב העשיר יוצרים טעם ומראה מספקים ביותר. הצעת הגשה – צלוחית פסטה לצד סלט גדול.

ואם כבר סלט… שירלי מכינה סלט תאילנדי ירוק ומספרת כמה קל לרקוח את הרוטב המנצח. נדרשים ארבעה יסודות: שמן, חמוץ, מלוח ומתוק כדי ליצור שילוב טעמים שיקפיץ כל סלט מדרגה. בסלט שלפנינו השתלבו חמאת שקדים, מיץ תפוזים ולימון, רוטב סויה ודבש ובנוסף גם ג'ינג'ר מגורר.

לפניכם אפשרויות נוספות:

שמן – חמאת שקדים, טחינה, שמן זית, שמן קוקוס, שמן זרעי ענבים, שמן חמניות איכותי, שמן חריע איכותי, לא להשתמש בשמן קנולה (לאחר הכבישה הקרה, השמן עובר תהליך של הרתחה כדי לנטרל את ריחו הבלתי נעים)
חמוץ – מיץ לימון/תפוז/קלמנטינה, מיץ רימונים, חומץ תפוחים
מלוח – מלח ים, סלרי, רוטב סויה
מתוק –  סילן (ללא סוכר), תמרים, סירופ מייפל, דבש (נתפס כטבעוני בעיניה), לא להשתמש בסירופ אגבה (פעם היה בריא, אך היום הפך למסחרי וגרוע יותר אפילו מסירופ תירס)

והנה כבר הגענו למתוקים

במטבח הטבעונאי קל מאוד להכין קינוחים מספקים. אם נזין את הגוף במתוק איכותי לא יתעורר הצורך במתוק מושחת והרסני. זה חשוב במיוחד לילדים, אך גם למבוגרים. העוגות מבוססות על רכיבים כל כך בריאים עד שלעתים פרוסת עוגה יכולה להיות כמו ארוחת צהריים. הבסיס של הרבה עוגות הוא שקדים ואגוזים. ליצירת התחתית טוחנים אותם במעבד מזון, כדי לקבל מרקם גס וגרגרי מעט. לקבלת המילוי הקרמי-גבינתי מתאימים אגוזים בעלי מתיקות טבעית כמו קשיו ומקדמיה (מושרים כמובן), אותם טוחנים בבלנדר לקבלת מרקם עשיר וקטיפתי.

עוגת גבינהשמן הקוקוס נכנס לבלנדר גם כן, ומתפקד כמו ביצים בעוגות רגילות. הוא מחזיק את העוגה ומאפשר יצירת שכבה גבוהה ויפה של הקרם. לפעמים משתמשים בקוזו ובאגר אגר למטרה דומה. שירלי ממליצה לא להתעסק בספירת קלוריות או במדידה מדוקדקת של כמויות המזון הנאכלות. עקרוני הרבה יותר לעסוק במהות של מה שאנחנו בוחרים להכניס לתוכנו. זהו אחד הנושאים המעטים שעדיין נותרה לנו שליטה לגביו ומשפיע על בריאותינו הרבה יותר מהמטען הגנטי איתו נולדנו. חשוב הרבה יותר לא לצרוך מזונות רעילים כמו מסטיקים ללא סוכר ודיאט קולה, המלאים בממתיקים מלאכותיים, שפותחו במקור כרעל עכברים, מאשר לדאוג לכמה אגוזים מיותרים שאולי הכנסנו לפה.

אגוזים, מייבש מזון ובעיקר אנזימים

לאורך כל הערב הקהל סער בשאלות ושירלי בר שמחה להיענות לפניות, לענות על התהיות ולפזר ערפל. הנה לפניכם כמה מהנושאים המעניינים שנדונו, גם אם על קצה המזלג:

זרעים, אגוזים ושקדים כדאי להשרות כל סוג לפרק זמן המתאים (טבלת השריה). ההשריה מעוררת אנזים רדום שמקל על העיכול של האגוז או הזרע. העיכול הופך למהיר יותר והמזון נשאר פחות זמן במערכת. למרות הערך הקלורי הגבוה, אין צורך לדאוג מהשמנה, מכיוון שאגוזים ושקדים מכילים שומנים איכותיים שהגוף יודע כיצד לפרק. עדיף לקלף שקדים, אך לא חובה. בקליפה קיימת כמות מזערית של ציאניד אך מצוי בה גם הוויטמין 17B.  הנה מתכון להכנת גבינה.

12B – ההמלצה לקחת תוסף, כדי לשמור על רמה מאוזנת.

מייבש מזון – מכשיר שמשתמשים בו במטבח הצמחי החי. מוציא את הלחות מהאוכל על ידי חימום עד 48 מעלות. משאיר את האוכל איכותי עם כל ערכיו התזונתיים. בגלל החימום בטמפרטורות נמוכות האנזימים אינם נהרסים. והאנזימים הם אלה שקובעים את מידת החיות של האוכל. אפשר להכין במייבש, למשל, "לחם" מאגוזים, קישואים, פשתן ותבלינים. למי שבתחילת הדרך הטבעונאית, שירלי מציעה להכין את המתכונים המיועדים למייבש מזון בתנור רגיל על חום נמוך מאוד. ורק בהמשך להשקיע ולרכוש את המכשיר. אפשר להסתדר גם בלעדיו.

מייבש מזון

תבלינים – חשוב להשתמש בתבלינים איכותיים בלבד. רבים מאלה שמגיעים לארץ מעוקרים, כלומר עברו הקרנה שמאריכה את חיי המדף של התבלין ונוטלת מהם כל חיוניות. צריך לשאול ולברר, לרכוש במקומות איכותיים, בחנויות אורגניות. אין אוכל בסופרמרקט, אומרת שירלי בר, בהומור אך גם ברצינות תהומית. שום דבר לא בריא שם, אולי רק נייר טואלט. המזון כל כך מעובד, מתועש ומלא כימיקלים עד שעדיף כבר לאכול את עטיפות הפלסטיק. מאוד דואגים להאריך את חיי המדף של המזון, אך מה עם חיי המדף שלנו?

לסיום, שירלי ממליצה לוותר על הגיוון המוגזם השולט בחיינו, אליו התמכרנו. לבחור להצטמצם, לקטון. להעדיף סלט פשוט ומשביע אחד על פני מנות רבות ומבלבלות. אפשר להתחיל את השינוי צעד צעד, לאט לאט, לבחור שני דברים שניתן לקחת וליישם. וניתן גם להגיע לשינויים מפליגים, שינויים שמשנים ומצילים חיים. דוגמת הגבר שעולה לבמה ומספר כיצד השיל חצי ממשקל גופו, ירד מ-180 ק"ג ל-90 ולמעשה חזר לחיים. או האנשים שהבריאו ממחלות חשוכות מרפא במכון היפוקרטס.

לרכישת הספר בהוצאת פוקוס

גם בתוכנית של גיא פינס כתבו על הסדנה. תציצו בסרטון

ליאה מיכאל דבר – משרה מנביטה, טוחנת סוחטת מייבשת, והפעם לא מקפיצה בכלל! אוכלת בריא, לרב.

השאירו תגובה:
  1. אורלי

    תודה רבה על ערב נפלא! נרשמת לקורס הבא שלך

  2. יוליה

    היי שירלי היכן אני רוכשת את הספר שלך? בחנות ספרים?

  3. יעל

    אשמח לדעת
    בתודה
    יעל

  4. ענת דרור

    נוכחתי בסדנא בתאטרון גבעתיים. נשבתי בקסם הרעיון,הפשטות,והטבעיות של המזון אופן ההגשה הלבבי של שירלי והופתעתי לטובה מהטעימות יאמי יאמי.הולכת להכניס רופוד למטבח הביתי .הצטרפתי לקורס המלא

  5. שמעון רדליך

    אז את הספר כבר קניתי בכמה עותקים מפוקוס כמובן ואני נותן כמתנה. ובעצמי אחרי תקופה מכובדת של צמחונות ואח"כ טבעונות אני עכשיו חודש שלישי נהנה ממזון חי ובריא. מעבר לענין ההרגשה הנפלאה בכנס האחרון רכשתי ספירולינה ובכלל כמות האוכל אחרי הבלנדר היומי יורדת פלאים וגם רזיתי קצת ובכלל הרגשה נפלאה.על הבלנדר היומי בשיתוף הבא