bari14_Fly
Nikui_Fly

זעפרן ארץ ישראלי - חדש ובריא

הכירו את הישראלי היוקרתי - Shin314; משה קדם ואשר (ברונו) כהן הם היזמים מאחורי פרויקט שאפתני שמחזיר את הזעפרן לארץ הקודש 
Sunrider_Article

חדש ומרגש בישראל – גידול זעפרן מקומי וטבעי שעונה לשםShin314. מאחורי החידוש שני יזמים צרפתיים – משה קדם ואשר (ברונו) כהן אשר מגדלים אותו בשדה במושב בר גיורא. היום יודעים שהזעפרן הוא לא רק תבלין גורמה, אלא גם בריא ולכן מדובר בחידוש מרגש עבור שוחרי הבריאות בארץ.

מה עוד לא אמרו על הזעפרן? בהיבט הבריאותי הוא נודע כמחזק את כוח הגברא, נוגד חימצון עוצמתי ונקשרו לו עוד תועלות בריאותיות רבות. עד עכשיו להשיג את התבלין בארץ היה מורכב ויקר מאוד. האם הפיתוח החדש יהפוך את הזעפרן לנגיש יותר?

 

כדי ללמוד עוד על הנושא, ראיינו את קדם, ממובילי חברת , אגריסטאר בע"מ על החידוש: "היו מגדלים זעפרן בישראל בתקופת הרומאים בארץ. לאט לאט, הגידול נעלם והיום הגידול המחקרי בעולם באיראן, שם גדל 85% מהזעפרן בעולם. אחריה יש עוד כמה מדינות ששמרו על המסורת כמו איטליה ששם יש מקומות שמגדלים בהן זעפרן כבר מעל ל-2,000 שנה, גם במקדוניה אפשר למצוא זעפרן, מרוקו, ספרד, צרפת, שוויץ שמייצרת 7 ק"ג בשנה – בכל המדינה".

 

אז איך הגעתם למסקנה שכדאי לנסות את זה גם בארץ?

"אנחנו, כנגד כל הסיכויים, אחרי שנתיים של עבודה וגידול בכמה איזורים בארץ – ניסוי בצפון, במישור החוף, במדבר ובהרי ירושלים – ראינו שזה המקום האידיאלי לגידול טבעי של זעפרן. ללא מערכות השקייה, מערכות גידול ובדישון אורגני טבעי.

הקטיף ידני, העבודה בשדה ידנית וכך משתפרת איכות הזעפרן – יש לצמח פרח עם חלון של שלושה שבועות בשנה – סוף נובמבר עד תחילת דצמבר, אורך החיים של הפרח יום אחד, ואורך החיים של זעפרן 5 שעות. אם מגיעים לשדה בחמש בבוקר, חייבים לקטוף עד 10 בבוקר – כדי לשמור על הפרח סגור, עם הזעפרן בפנים; אם פוגעים בזעפרן בפרח זה גורם לנזק וחשוב להקפיד על קטיף מהיר ואפקטיבי".

זעפרן ארץ ישראלי - Shin314

זעפרן ארץ ישראלי – Shin314

 

בחירה אמיצה ובריאה – זעפרן

משה הגיע לגידול הזעפרן אחרי עיסוק ארוך שנים בחקלאות ומערכות השקייה. הוא היה מדריך לגידול קקאו באפריקה ובמקביל הוא צייר שמציג בגלריות מובילות בתל אביב. הוא נולד בפריז והגיע לארץ לפני 20 שנים, מטעמי ציונות.

 

 

 

משה, למה דווקא זעפרן?

"כשחזרתי לארץ מאפריקה רציתי להתמקד בארץ, כפי שעשיתי בעבר שינויים בעולם האמנות, רציתי גם בחקלאות לחפש משהו לא שגרתי. אם רוצים לגדל עגבניות בארץ – אין לך שום עתיד, כי המדיניות במדינה היא להביא עגבניות ממדינות אחרות. לכן צריך למצוא דבר שונה. זה גידול שמאפשר לחקלאי להתקיים. זה הרפתקאות ואתגרים.

הזעפרן הוא התבלין הכי איכותי, הכי יקר ובריא בעולם – תבלין המלכים. אפשר למצוא אותו במסעדות שפים או במטבח האתני של העדה הפרסית או המרוקאית".

 

הבנתי שלא נוכל לקנות ממך זעפרן בקרוב

זה ייקח זמן. גידול הזעפרן הוא מאתגר. בשנה הראשונה הוא מתאקלם, מוציא עלים וכמה פרחים.

בשנה השנייה מתחיל קטיף מאסיבי שנמשך חמש שנים. עכשיו יש לנו שדה של 7 דונם, במושב בר גיורא, בהרי ירושלים. השנה יש לנו כמה מאות גרמים ובשנה הבאה מצפים לבין 3.5 עד 5 ק"ג זעפרן. בעוד 4 שנים על אותו שדה אמורים לצאת 8-9 ק"ג זעפרן".

משה נרגש מהעניין המרובה בתבלין: "היום יודעים שזעפרן יעיל כתוסף בריאות ולכן אנחנו מתרגשים לדבר גם עם שפים וגם עם אנשים מעולם הבריאות".

 

שותפו של קדם, אשר כהן, מגיע מעולם הסחר הבינלאומי, גם הוא עלה לארץ מצרפת.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו