SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

לקראת החגים: מפרידים ומרזים

מאת: מעיין שליבו, נטורופטית ומטפלת הוליסטית
למה לא מומלץ לאכול פחמימות וחלבונים ביחד, מה עושים עם השומן ומתי אוכלים את הפירות. על שיטת הפרדת המזונות, שגם מסייעת בירידה במשקל

שיטת "הפרדת המזונות" היא גישה לטיפול תזונתי בה מבחינים בין סוגי מזונות שונים על ידי שיוכם לאחת מקבוצות המזון.


קבוצות המזון הן: חלבון, פחמימה (או עמילן), שומן ומזון נייטרלי.

השיטה פותחה על ידי וויליאם היי שהאמין כי מחלות נוצרות בגוף בעקבות הצטברות גבוהה של רעילות, אותה הגוף לא מצליח לפנות.

ה"רעילות" עליה דיבר היי מתרחשת בעקבות המקרים הבאים:

1. אכילה עודפת של חלבון או פחמימה או מזון מעובד היוצרים חומציות גבוהה בגוף.
2. תזונה חסרה בירקות ופירות – אלו יוצרים סביבה בסיסית המאזנת או החומציות.
3. קושי בפינוי תקין של רעלים על ידי הכבד.
4. פגיעה בפירוק וספיגת רכיבי המזון כתוצאה מעומס על מערכת העיכול.

מאחורי שיטת הפרדת המזונות עומד עקרון מרכזי בולט: הפרדה בין חלבונים לפחמימות. הפרדה זו, על פי הדוגלים בשיטה, מקלה על תהליך עיכול המזון ומאפשרת עיכול, פירוק וספיגה אופטימליים.

איך זה בדיוק עובד?



פעולת עיכול המזון כוללת הפרשת מיצי עיכול שונים עבור עיכול פחמימה לעומת עיכול חלבון ובנוסף גם מצריכה משך זמן עיכול אחר לכל אחד מהשניים, משמע שארוחה המשלבת גם חלבון (בשר לדוגמא) וגם פחמימה (פסטה) מקשה על פעילות מערכת העיכול ומכבידה עליה ולכן לא מאפשרת ספיגה אופטימלית של רכיבי תזונה חיוניים. שילוב של פחמימה וחלבון באותה ארוחה גורם לחומציות גבוהה ותסיסה במערכת העיכול היוצרים תחושת נפיחות, גזים ועייפות כללית.

למי זה טוב?


הפרדת המזונות יכולה להתאים בראש ובראשונה לאלו הסובלים מכבדות ונפיחות אחרי האוכל, מגזים, כאב בטן, עצירות או יציאות שאינן סדירות, עייפות וחולשה לאחר האוכל. שיטת ההפרדה יכולה גם לעזור בתהליך של ירידה במשקל.

בואו נדבר תכלס. איך עושים הפרדת המזונות?



להלן קבוצות המזון:

חלבון (חלב ומוצריו, סויה ומוצריה- טופו, מיסו, דגים, עוף ובשר, ביצים,כל הקטניות – אפונה, שעועית, עדשים, מש, סויה וחומוס )

עמילן \ פחמימה (קמח ומזונות המכילים דגנים כגון: חיטה, שיפון, כוסמין, קמח אורז או תפוחי אדמה. למשל מוצרים כגון: לחם, קרקר, פסטה, מאפים ופשטידות, עוגות, אורז, תפוח אדמה ובטטה, כוסמת, דוחן, גריסים, קינואה, תירס, שיבולת שועל, גרנולה, שעורה, דבש וסוכר וגם חלק מהפירות הטריים והיבשים מאחר והם מכילים כמות סוכר גבוהה)

נייטרלי (ירקות ופירות דלי סוכר, כל התבלינים)

שומן (שמן, חמאה, שמנת, זיתים, אבוקדו, טחינה, שומשום, כל האגוזים)

לשיטת הפרדת המזונות כמה עקרונות עיקריים עליהם חשוב לשמור:

1. יש להפריד בין מזונות מקבוצת ה"חלבון" לבין מזונות מקבוצת ה"עמילן\פחמימה".
כלומר לא אוכלים לחם יחד עם גבינה, או אורז יחד עם בשר.

2. הקבוצה הנייטרלית יוצאת דופן: ירקות ותבלינים ניתן לאכול עם פחמימה או עם חלבון, לדוגמא: סלט ירקות או ירק מבושל (נייטרלי) ניתן לשלב יחד עם אורז (פחמימה) או לחילופין יחד עם עוף (חלבון).

3. פירות, השייכים גם הם לקבוצה הנייטרלית, ניתן לצרוך רק כארוחה בפני עצמה (בנפרד ממזון חלבוני או פחמימתי).

4. מזון מקבוצת השומן ניתן לשלב יחד עם פחמימה או יחד עם חלבון.

כללים נוספים:


1. יש להחליף קמח לבן בקמחים מלאים (חיטה מלאה, שיפון או כוסמין)
2. יש להרבות באכילת ירקות טריים ומבושלים ולשלבם בכל ארוחה.
3. חשוב להקפיד ולשתות לפחות ליטר וחצי מים ביום.
4. יש להימנע ממרגרינה וטיגון, מזון מעובד ומשומר כמו נקניקים, המבורגר, אבקת מרק, "מנה חמה" וכדומה. ולהחליפם באוכל טרי ונקי המבושל באופן ביתי.

רגע לפני שמתחילים…


כאשר בוחרים לעבור לתפריט המתבסס על עקרון "הפרדת מזונות" חשוב לוודא שהתפריט היומי משלב גם ארוחה הכוללת חלבון וגם ארוחה הכוללת פחמימה (בעיקר כי לעתים יש נטייה לאכול יותר מזון מקבוצת הפחמימה (פסטה, אורז, לחם) ופחות חלבון.

המלצתי היא לאכול בארוחת הצהריים, שהיא הארוחה ה"כבדה", חלבון כמו מנת דג אפוי, עוף וכו', יחד עם סלט טרי ומנת ירקות מבושלים\מרק.

בארוחת הערב כדאי לאכול מעט מזון פחממתי יחד עם סלט גדול מאחר והפחמימה נחשבת "קלה" יותר לפירוק. אם בוחרים לאכול בערב חלבון, רצוי לבחור בביצה או גבינה ולהשאיר את הבשרים לצהריים.

הערה: כאשר מבצעים שינוי תזונתי חשוב להתייעץ עם נטורופת על מנת לקחת בחשבון את המצב הבריאותי הכולל ולהתייחס לכל הצרכים וההרגלים

לאתר של מעיין שליבו

השאירו תגובה:
  1. דורון

    בזמן האחרון נתקלתי באנשים שירדו במשקל בשיטה הזו. אנסה אותה.