OIG_DAVO

Powered by WP Bannerize

כורכומין טרה_נוטריד

Powered by WP Bannerize

מהי הכמות הנכונה לאכול? כלל ברזל שיעזור לכם

מאת: גליה עזרן, מטפלת בכירה ברפואה איורוודית
חגים זה זמן טוב לדבר על סוגיה חשובה: מהי הכמות הנכונה לאכול? או במילים אחרות: איך מזהים את הרגע המדויק שממנו והלאה כל ביס נוסף הוא בבחינת מיותר?
דיאטה בחגים

צילום: pixbay

חגים זה זמן טוב לדבר על סוגיה חשובה: מהי הכמות הנכונה לאכול? או במילים אחרות: איך מזהים את הרגע המדויק שממנו והלאה כל ביס נוסף הוא בבחינת מיותר. כזה שמותיר אותנו בסיום הארוחה כבדים, נפוחים, עייפים ובמקרים יותר קיצוניים עם אי נוחות וכאב בטן.

האיורוודה, הרפואה ההודית העתיקה, מרבה לדבר על כמות המזון, הרבה לפני שמגיעים לדבר על איכות המזון, שכן בשמירה על בריאות אופטימלית ואריכות ימים – אכילה במידה הנכונה היא הפקטור החשוב ביותר.

אז מהי הכמות הנכונה?

הכמות הנכונה היא כמובן אינדיבידואלית לחלוטין והיא תלויה קודם כל בכוח העיכול (אגני) של אותו אדם. בוודאי שאדם עם אגני חלשה ועיכול איטי, שנוטה להיות רעב (רעב אמיתי, פיזיולוגי, ולא רעב רגשי) מספר רב של שעות לאחר הארוחה (5-8 שעות) – צריך לאכול כמות קטנה יותר של מזון, מאשר אדם עם אש עיכול חזקה, שמעכל מהר ונוטה להיות רעב שוב לא הרבה זמן לאחר שסיים לאכול (2-4 שעות).

הכמות תשתנה גם אצל אותו אדם. בעונות השנה או בתקופות שונות בחיים. בחורף למשל הרעב גובר ואש העיכול חזקה יותר וזה אכן מתאים לאכולכמות גדולה יותר ואף מזון כבד יותר.  לעומת הקיץ, שבו אש העיכול חלשה והרעב נמוך יותר ואנשים רבים מוצאים את עצמם מסתפקים באבטיח לארוחת צהריים ואף יורדים במשקל בקלות יחסית. כמות המזון תשתנה גם בהתאם לאופי הפעילות הגופנית שעושים – אדם שעובד בעבודה פיזית מאומצת צריך לאכול יותר מאדם שיושב כל היום ליד מחשב. וגם בהתאם לתקופת החיים, אשה בהריון למשל, תאכל יותר (תקופת קאפה). גם בגיל ההתבגרות הרעב גובר (תקופת פיטה). לעומת גיל הזקנה (גיל הוואטה) – שבו ממעטים באכילה והרבה פעמים מרזים מאוד ונעשים כחושים.

ובכל זאת, איך אני יכולה לדעת מהי הכמות הנכונה עבורי?

הכמות שאוכלים והיא אינה מוציאה מאיזון את הדושות (שלושת היסודות של הגוף) ומתעכלת בזמן הנכון – זוהי הכמות הנכונה!

מה זה הזמן הנכון? הנה כלל ברזל שיעזור לכם להבין האם עיכלתם את האוכל בזמן הנכון. וכאמור, זה תמיד יהיה אישי. אין זמן אובייקטיבי קבוע וכללי!

דיאטה בחגים

צילום: 123RF

אם ארוחה שנאכלה בערב, התעכלה למחרת בבוקר מבלי להפר את האיזון של הדושות, זוהי הכמות הנכונה עבורכם!

איך יודעים בבוקר? אם קמים עם תחושת כבדות, בבטן ובאזור החזה ועם חוסר חשק מוחלט לאכול, כפי הנראה שטרם עיכלתם כראוי את הארוחה של אמש. אם רק לקראת הצהריים מתעורר אצלכם הרעב ואתם נוטים לסבול מעצירות קלה – כנראה שאש העיכול שלכם לא חזקה והקפדה על כמויות היא חשובה ביותר עבורכם!

אם אתם קמים עם תחושת קלילות, רצון להתרוקנות ותיאבון בריא או קל – הארוחה התעכלה והגוף מוכן לאכול שוב.

עוד כמה סימנים לאכילה בכמות הנכונה

אכילה בכמות הנכונה

מעניקה סיפוק ועונג מהארוחה. כאשר כל החושים מסופקים, ישנה תחושת שובע נעימה, אין תחושת לחץ בבטן או בבית החזה, וניתן לבצע פעילות מתונה כמו הליכה מבלי לחוש עייפות. אכילה בכמות הנכונה מזינה טוב יותר את הגוף, תורמת למרקם עור נקי ויפה (כי נוצרים פחות רעלים, אמה) ומעניקה כוח ושמחה!

אכילה בכמות הלא נכונה

תגרום מלבד לתחושות אופייניות כמו כבדות, עייפות לאחר האוכל ותחושה שהאוכל "תקוע" בגרון, גם ליציאה מאיזון של הדושות ולסימפטומים אופייניים לכל דושה: ליחה ונזלת למשל במקרה של אכילת מזון כבד, לח וקר (יוגורט, בננה, תמרים, מאפים), צרבות באכילת מזון שומני, מטוגן או חריף (כמו פלאפל עם צ'ילי) או גאזים, נפיחות בבטן ועצירות באכילת עודף מזון יבש וקר (כמו פרכיות, סלטים קרים).

אוכל קל / אוכל כבד

בנוסף לכל האמור לעיל בנוגע לכמות האוכל ביחס לכוח העיכול, ישנם לפי האיורוודה מזונות שתמיד יפריעו לעיכול. למשל מוצרי חלב בערב. גם עוף ובשר בערב אינם מומלצים, בייחוד לא עבור מי שכוח העיכול שלו חלש.  שכן בערב האגני נחלשת. וגם לא קטניות.

דיאטה בחגים

צילום: pixbay

האיורוודה מסווגת מזונות שמכילים יותר אש ואוויר – כקלים יותר לעיכול ומזונות שמכילים יותר אדמה ומים – כקשים יותר לעיכול.

המזונות הקלים יותר לעיכול (מרק, תבשיל אורז, סלט – מהם ניתן לאכול בכמות קצת יותר גדולה, גם כי הם לא מכבידים על העיכול ואף ומגברים את האגני (בגלל האש והאוויר) ולכן הם פחות יזיקו אם ייאכלו בכמות גדולה יותר.  המזונות הכבדים יותר לעיכול (מאפים מחיטה, לחם, בשר, גבינה) "מכבים" את אש העיכול ומהם חשוב מאוד לאכול בכמות מועטה.

הנה עוד כלל שכדאי לעקוב אחריו: כאשר אוכלים מזון כבד לעיכול, האיורוודה ממליצה למלא רק חצי מהקיבה. כאשר אוכלים מזון קל לעיכול – אפשר למלא שלושת רבעי קיבה.

יודעים איך אומרים בתיאבון באיורוודית? Savakasa, ברכה שפירושה "תאכל עם חלל", כלומר תאכל אבל תשאיר/י קצת מקום.

***

את כל הדברים המעניינים והחשובים הללו ועוד הרבה נושאים נוספים הקשורים באיזון הגוף והתודעה, שמירה על העיכול והגברת האוג'ס – אנרגיית החיים, נלמד בסדנת סופשבוע של יוגה ואיורוודה שתתקיים ב-2-4 בנובמבר בקיבוץ תובל.

השאירו תגובה: