Bari13_Fly
Bari13_Fly

החומצה שמסייעת בהרזיה

תזונה פלוס
מאת: - כתב עת בנושא תזונה ובריאות טבעית
חוקרים בדקו: האם כדאי להיעזר בתוסף תזונה של חומצה אלפא-ליפואית לצורך ירידה במשקל?
החומצה שמסייעת לירידה במשקל. צילום: pixabay

החומצה שמסייעת לירידה במשקל. צילום: pixabay

SunnyDew_Inside

חומצה אלפא-ליפואית היא תרכובת המיוצרת במיטוכונדריה של תאינו (מעין "תחנות כוח" תאיות המסייעות לחומרים מזינים להפוך לאנרגיה).

בנוסף, ניתן למצוא אותה בכמה מזונות, כגון מספר פירות וירקות – אולם בכמויות קטנות בלבד.

היתרונות בחומצה אלפא-ליפואית הינם: פעילות כנגד רדיקלים חופשיים, שיפור חילוף החומרים וסיוע בירידה במשקל וויסות ההיפותלמוס (אזור במוח הקשור בין היתר לתחושות רעב וצמא).

נמצא כי בעלי חיים שקיבלו תוספת של חומצה אלפא-ליפואית לתפריטם חוו שיפור בקצב חילוף החומרים שלהם ואף הפחיתו את צריכת המזון שלהם.

מכך ניתן ללמוד על התועלת של חומצה אלפא-ליפואית בהרזיה.

חומצה אלפא-ליפואית הינה בעלת שתי צורות:

R – הצורה היותר פעילה מבחינה ביולוגית

ו-S – הצורה הפחות פעילה מבחינה ביולוגית.

תוספי מזון של חומצה זו לרוב מכילים יחס שווה בין חומצה אלפא-ליפואית מסוג R וחומצה אלפא-ליפואית מסוג S.

פרט להיותה עזר כהרזיה, נמצאה חומצה אלפא-ליפואית מסוג R בעלת פעילות נוגדת הזדקנות, כבר לפני שני עשורים.

ניסויים שנערכו לגבי חומצה אלפא-ליפואית כעזר להרזיה

הפחתה במשקל, באחוזי השומן ובסטרס החמצוני

חוקרים מאוניברסיטת אורגון סטייט ומאוניברסיטת בוסטון ביצעו ניסוי אקראי מבוקר פלסבו שנמשך 24 שבועות.

בניסוי השתתפו בעלי עודף משקל ובעלי רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם.

קבוצת המחקר קיבלה 255 מ"ג חומצה אלפא-ליפואית מסוג R פעמיים ביום וקבוצת הביקורת קיבלה פלסבו.

פרט לכך, לא בוצעו כל שינויים אחרים לא בתפריטם של המשתתפים ולא בפעילותם הגופנית.

בתום הניסוי נמצא כי כרבע מהמשתתפים בקבוצת הניסוי חוו ירידה של לפחות 5% במשקל גופם וכן ירידה באחוזי השומן בגוף, כפי שהם נמדדים באמצעות מדד  BMI.

הניסויים הוכיחו ירידה במשקל וכן שיפור מדד BMI. צילום: unsplash

הניסויים הוכיחו ירידה במשקל וכן שיפור מדד BMI. צילום: unsplash

יתרון נוסף שנמצא במחקר זה היה הפחתת סטרס חמצוני.

הן סטרס חמצוני והן השמנה מגבירים את הסיכון למחלות כרוניות כגון סרטן, דמנציה ומחלות לב וכלי דם.

אצל משתתפי הניסוי נצפתה עליה של 22% בהתבטאות גנים נוגדי חמצון.

יש לציין שגם מחקרים שבוצעו עם תוסף אלפא – חומצה ליפואית בעלת יחס שווה בין המרכיב R למרכיב S, מצאו תועלת שלה להרזיה.

חומצה אלפא-ליפואית בשילוב אומגה 3

מחקר נוסף שנערך בקרב נשים הסובלות מעודף משקל בחן השפעת מתן תוספי חומצה אלפא-ליפואית והשפעת אומגה-3 בשתי קבוצות נפרדות, בקבוצה שקיבלה שני תוספים אלו ובקבוצת ביקורת שלא קיבלה אף אחד מהם.

כל משתתפות המחקר ביצעו דיאטה במהלך תקופת המחקר.

נמצא כי בקבוצה שקיבלה חומצה אלפא ליפואית בלבד ובקבוצה שקיבלה אותה בשילוב אומגה-3, התרחשה ירידה גדולה יותר במשקל בצורה מובהקת לעומת בקבוצות האחרות.

בנוסף, יתרון של אומגה-3 שנמצא במחקר זה היה מניעה של ירידה בהורמון לפטין במהלך דיאטה זו.

ההורמון לפטין מעורב בתחושת השובע וכאשר רמתו יורדת עולה תחושת הרעב, מה שעלול להפריע בהצלחתה של דיאטת הרזיה.

מכך ניתן ללמוד על יתרונות השילוב בין חומצה אלפא ליפואית ואומגה-3 כאשר מבצעים דיאטה.

שילוב של אומגה3 סייע למנוע ירידה ברמות הלפטין. צילום: pixabay

שילוב של אומגה3 סייע למנוע ירידה ברמות הלפטין. צילום: pixabay

 חומצה אלפא-ליפואית בשילוב תרופה

במחקר אחר, במשך 12 שבועות, מדענים העריכו את מצב החולים הנוטלים תרופה שתוצאתה לעתים קרובות עלייה במשקל.

נבדקים שקיבלו פלסבו המשיכו לעלות במשקל במהלך תקופת הניסוי .

זאת לעומת הנבדקים שקיבלו חומצה אלפא ליפואית – אשר חוו ירידה במשקל בתקופת הניסוי.

למאמרים נוספים בנושא הרזיה:

המרשם לחילוף חומרים מנצח

תרופות לטיפול בהשמנה – בעד ונגד

איך זה יכול להיות שקל לרדת במשקל?

חומצה אלפא-ליפואית כמסייעת מול תסמונת מטבולית ומחלות נוספות

תסמונת מטבולית הינה צירוף של כמה תסמינים המגבירים את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם או בסוכרת מסוג 2 – כגון: השמנה בטנית, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם, עודף סוכר בדם ועוד.

חומצה ליפואית, מעבר לעזרתה בהרזיה, משפרת גם את הבריאות המטבולית ומפחיתה סיכון לתסמונת כזו.

סקירה של 24 ניסויים בבני אדם הביאה למסקנה כי צריכת חומצה אלפא ליפואית משפיעה באופן חיובי על רמת הסוכר בדם ועל השומנים בדם.

רמות הסוכר והאינסולין בצום הופחתו באופן משמעותי עם נטילת חומצה אלפא ליפואית.

בדיקות רגישות לאינסולין ובקרת סוכר לטווח ארוך גם השתפרו באופן משמעותי.

בנוסף, חלה ירידה ברמת הטריגליצרידים בדם, ברמת הכולסטרול באופן כללי וברמת כולסטרול LDL בפרט.

בנוסף נמצא כי חומצה אלפא ליפואית מגנה על ממברנות על ידי אינטראקציה עם ויטמין C וגלוטתיון, אשר עשוי למחזר ויטמין E.

חומצה אלפא ליפואית נמצאה גם כמסייעת מול קטרקט, נגד פעילות וירוס HIV, פגיעות של קרינה וניוון עצבי.

החומצה מסייעת במגוון מחלות נוספות, כדוגמת קטרקט. צילום: pixabay

החומצה מסייעת במגוון מחלות נוספות, כדוגמת קטרקט. צילום: pixabay

לסיכום, מומלץ להיעזר בתוסף זה להרזיה בריאה, בעלת ערך מוסף – ולשיפור כללי במצב הבריאות, פרט להפחתה במשקל.

מקורות

  1. Life Extension, Feb 2021.

Lester Packer, Eric H. Witt, Hans Jürgen Tritschler, Alpha-lipoic acid as a biological antioxidant, Free Radical Biology and Medicine, Volume 19, Issue 2, 1995, Pages 227-250,

צרו קשר עם תזונה פלוס



    * שדות חובה

    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו