Bari13_Fly
Dror_Fly

הוויטמין הנשכח

מאת: בני נחמני, שף טבעי ונטורופת
זמן קריאה: 3 דקות
בני נחמני חושף מתוך המחקרים ויטמין חיוני למערכות רבות בגוף ובעל תפקידים חיוניים, הלא הוא ויטמין K. מה אנחנו באמת יודעים על ויטמין חשוב זה? מהם המקורות הטובים ביותר לצריכתו? כל זאת ועוד בכתבה הבאה.
barimax_3dage_Inside

יותר מעשור אנו שומעים על ויטמין D3 בתור בן הזוג של הסידן בבניית עצמות ושמירה מפני בריחת סידן. ישנו עוד שחקן במשחק הזה החיוני לעוד הרבה מערכות בגוף- הלא הוא ויטמין K.

בין תפקידיו החיוניים של ויטמין K:

• עוזר לבנות עצמות חזקות ושומר אותם בריאות

• מתגבר את המערכת הווסקולארית (כלי הדם)

• שומר על בריאות הלב

• עוזר להילחם בהזדקנות בטרם עת

• מחזק את הזיכרון

• מהווה "מפתח" לסידן מהדם לעצמות

• מתגבר את מערכת החיסון

• אנטיאוקסידנט חזק מאוד

• מגן על התאים מפני גורמים מחמצנים

• עוזר בשמירה על רמות סוכר נורמליות

אלו רק חלק ממה שהוויטמין הזה עושה בגוף שלנו.

למה יכול להיות שיש לכם מחסור ברכיב התזונה החשוב הזה?

קשה להבין למה התעלמו מהוויטמין הזה כבר שמונים שנה מאז שהתגלה. מעריכים ש- 90% מהאוכלוסייה לוקים במחסור ברכיב התזונה החשוב הזה. ישנם מצבים רבים שיכניסו אתכם למצב של חסר, דבר ראשון זהו ויטמין מסיס בשומן.

זה אומר פשוט שהוא זקוק לשומן כדי להיספג בגוף, אז אם אתם לא אוכלים מספיק שומן בתזונה שלכם ישנה אפשרות שהספיגה שלכם תיפגע בעקבות כך (זה מאוד הגיוני בתרבות הצריכה של 0% שומן בכל מוצר שאמור להיות בו שומן).

ישנם מצבים נוספים שיכולים לגרום לחסר בויטמין K: 

• תזונה לקויה או נוקשה.

• מחלות מעי כגון קרוהן, קוליטיס, צליאק ואחרות המשפיעות על ספיגת רכיבי תזונה.

• בעיות כבד המפריעות לאחסון ויטמינים.

• תרופות כגון אנטיביוטיקה בספקטרום רחב, תרופות להורדת כולסטרול ואפילו אספירין שיכול להשפיע ואף להפריע בספיגת ויטמינים.

ישנם כמה מקורות במזון לוויטמין זה אבל קודם עליי להעיר את תשומת ליבכם לדבר הבא:

מתחזים סינטטיים – ממה להיזהר ולהתרחק

ישנה התעוררות מסביב לוויטמין K כיום כמו שהיה סביב ויטמין D כבר לפני כעשור. בשנים הקרובות נתחיל לשמוע עליו הרבה.

המדען הדני דוקטור הנריק דאם גילה את ויטמין K ב- 1929. האות K מסמלת את המילה Koagulation (קרישת דם בגרמנית), בגלל חלקו החיוני בקרישת הדם וכאן רק מתחיל חלק קטן מהתפקיד שלו.

ויטמין K הוא ייחודי מפני שהוא ממלא מגוון תפקידים רחב בגוף שלנו ולא מסתמנת ממנו סכנה להרעלה אפילו שהוא מסיס בשומן. מחקרים מתמקדים בהשפעותיו על מערכת השלד: מוח, כבד ולבלב. מסתמן שוויטמין K יהיה אחד מתוספי התזונה המשמעותיים בשנים הקרובות.
אבל כמו שהזכרתי צריכים לדעת להבדיל בין הצורה הטבעית לצורה הסינטטית.

ויטמין K מגיע בשלוש צורות: K1, K2, K3
K1 ו- K2 הם הצורות הטבעיות שאנו מקבלים במזון כאשר ה-k2 מהווה תת קבוצה המכיל מספר תרכובות.
K3 – היא הצורה הסינטטית שממנו אתם רוצים להימנע בכל מחיר!
ויטמין K אפשר לקבל מהמזון והגוף גם מייצר לבד בעזרת חיידקי המעיים, תוספים של ויטמין K מומלצים רק כאשר יש חוסר מוכח ובהמלצת איש מקצוע.

מהו המקור הטוב ביותר?

מזונות מותססים כמו טמפה ונאטו שהם מוצרי סויה עשירים בויטמין K (ניתן להשיג בבתי הטבע).
אתם וודאי ערים לאזהרות לגבי מוצרי סויה. האזהרות האלו הן אמיתיות. מוצרי סויה מעובדים כמו חלב סויה, גבינת סויה וקציצות סויה מעובדים בתהליכים כימיים אגרסיביים שמשאירים חומרים קרצינוגניים (מסרטנים) שנוצרים בחום גבוה ולחצים גבוהים.

תהליכי הייצור כוללים המסה בחומרים חומציים חזקים וגם בסיסיים חזקים וממסים על בסיס נפט.
אם אתם חושבים שהגלידה על בסיס סויה שמוכרים היא בריאה, תחשבו שוב.

שונה לגמרי, אלה מוצרי הסויה שאתם רוצים לצרוך.
הנאטו מגיע מיפן ומיוצר מתסיסה של סויה. הוא אוצר בתוכו יתרונות תזונתיים רבים ואחוז גבוה של ויטמין K2הטמפה מגיע אלינו מאינדונזיה גם הוא מיוצר בתהליך תסיסה טבעי של פולי סויה שלמים ומכיל מגוון של ויטמינים ושניהם מכילים גם חיידקים פרוביוטיים חזקים.

מה שיותר רלוונטי לנו הם ירקות ירוקים וגבינות כמובן שנעדיף גבינות מפרות ועיזים בגידול אורגני שניזונו מעשב.

הירקות המכילים הכי הרבה ויטמין K הם:

ברוקולי, כרוב ניצנים, אנדיב (עולש), חסה אדומה, עלי חרדל, פטרוזיליה, תרד וארוגולה.

ירקות עם רמה בינונית של ויטמין K:

אספרגוס, אבוקדו, כרוב אדום, אפונה ירוקה וחסה ירוקה.

בגבינות יש פחות ויטמין K כך גם בבשר, עוד מזון המכיל כמות לא רעה של ויטמין K הם גרעיני דלעת וגם בזיליקום.

מאחר ומדובר בויטמין מסיס בשומן על תשכחו לאכול את הירקות עם שמן זית כתית מעולה לשיפור הספיגה.

ההמלצה לצריכה היומית היא 65 – 120 מק"ג ליום, אבל אין בעיה לעבור את הקצובה היומית מפני שאין סכנת רעילות או תופעות לוואי מוויטמין K, אלא אם כן קיימות בעיות גנטיות כגון חסר ב- G6PD (רגישות לפול).

בדיקת דם

לצערנו הבדיקה המצויה כיום לוויטמין K היא בדיקת "קרישת דם", זה נותן לנו אינדיקציה על הפעילות בקרישת הדם, אבל לא נותן לנו אינדיקציה על הרמות בתוך העצמות ומח העצם.

עם הזמן הרפואה תמצא דרך למדוד ולבדוק את רמות ויטמין K כמו שמצאו דרך למדוד את ויטמין D-3.

עקרון הסינרגיה

מחקרים על ויטמין K כבר היו מוכרים לפני יותר מעשר שנים אך משום מה ויטמין K לא קיבל את היחס הראוי עד עכשיו.
מחקרים רבים מוכיחים שוויטמין K וויטמין D-3 פועלים בסינרגיה אחד עם השני והתוצאות מדהימות:

• מבנה עצם מוגבר

• הצטברות גבוהה של אוסטאוקלצין במבנה העצם

• צפיפות מינרלים גבוהה בעצם

אז הסינרגיה הזו מוכיחה שוב שהגיוון בתזונה כל כך חשוב לפעילות מקסימלית של ויטמינים ומינרלים בגוף, האפקט של ויטמין K וויטמין D ביחד עם סידן ומגנזיום בונה את העצמות שלנו ואם חסר אחד מהקבוצה האחרים לא יתפקדו.

לקריאה נוספת על ויטמין D ויתרונותיו.

 

איכלו מגוון וטרי ותשמרו על הבריאות שלכם.

 

שבוע טוב.
בני נחמני, שף טבעי

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו