Nadar_Fly
Thymoquin_Fly

דיאטה - OUT, שינוי אמיתי - IN

הדרך לשינוי אורח החיים ליציב ומתון עוברת תמיד דרך ה-MIND והרגש שלנו
Thymoquin_In

אם נשים בצד טרנדים, אסכולות וחידושים בוערים בעולם התזונה, המטרה הסופית היא איזון תזונתי שפעמים רבות מתאפשר במקביל לתהליכי איזון רגשי ומודעות עצמית

"עיכול רגשי" הוא מושג עם משמעות חשובה שמלווה אותנו בכל תהליך שינוי בחיים וכדאי לדעת שהוא בעל קצב משלו!

כמה פעמים קרה לכם שנדרשתם לבצע שינוי, אם באורח החיים שלכם, או בכל תחום אחר. רציונלית אתם מבינים את הצורך, הוא מתבקש וגם נשמע הגיוני. אבל עדיין, משהו מבפנים מתנגד וממאן להיפרד מהמוכר, מהתזונה עליה גדלתם ומהרגלי החיים שנרכשו עם השנים, שמעבר לטעמים המפנקים והמוכרים, עטופים בניחוח של טעמים ביתיים ,התרפקות רגשית על העבר והרבה מאד נוסטלגיה!

בפועל, קשה מאד להפריד את התזונה מעולם הרגש, מעבר לאוכל שמזין את הגוף שלנו אנחנו משתמשים בו גם למילוי צרכינו הרגשיים (אכילה רגשית) מבטאים דרכו אהבה ואכפתיות ליקרים לנו (ארוחה משפחתית) ומושפעים אישית מהרגלי ילדות ותרבות שממלאים את הצלחת שלנו לצד האוכל, כבר מינקות (העדפות וטעמים אישיים).

לכן, שינוי תזונתי בלווי עבודה רגשית ,יחולל שינוי עמוק בהרגלי החיים ויקל עלינו להתמיד לאורך זמן.

 

מרגישים את השינוי?

בכתבה נתמקד בכלים חשובים לאיזון שמשרתים את התהליך התזונתי ובאופן עמוק יותר מרגע שאדם רכש אותם, משרתים אותו בכל היבט בחייו.

ככל שהמניע לשינוי אורח החיים הוא מהותי – תהיה יותר התמסרות ומוכנות להשקיע בתהליך.  לדוגמה: מצב בריאותי שמחייב שינוי בדרך החיים , או לחלופין, פגיעה משמעותית באיכות החיים ובדימוי העצמי כגון: אנרגיה ירודה , עליה משמעותית במשקל ועוד.

 

מניעים "חיצוניים וזמניים" לעומת זאת, כמו: "חתונה משפחתית" ייצרו מוטיבציה לתקופת זמן קצרה וממוקדת ולאחר מכן, לרוב, יחזור האדם להרגלי חיים קודמים.

ובכל זאת, אלו כלים או הרגלים יכולים להניע אותנו עקב בצד אגודל לקראת שינוי משמעותי בתזונה שלנו, תוך שהם לוקחים בחשבון את עולם הרגש?  

 

מתינות – למול מהימנעות או קיצוניות

שינוי תזונתי, הוא דרך חיים. השאיפה היא לייצר בלנס, כדי להרגיש אנרגטיים ובריאים לאורך זמן. הרבה פעמים, נימנע משינוי, מתוך חשש רגשי של הנפת "דגל שחור" , כלומר "מה אסור לנו לאכול " . מבחינה רגשית, פוקוס על האסור בולם אותנו ומוביל לאחת מ2 בחירות:

  1. נישאר עם הרגלי תזונה מוכרים , ללא שינוי
  2. נהפוך "לקיצוני בריאות" ויקשה עלינו להתמיד לאורך זמן.

כדי לייצר איזון אני ממליצה לרשום שורת צעדים קטנים והדרגתיים ובכל שבוע או שבועיים, לאחר שהוטמע הרגל אחד והפך לדרך חיים, עולים מדרגה לשינוי הקטן הבא

לדוגמה: בשבוע הראשון לשינוי, אקפיד להוסיף 3 סוגי ירקות לתזונה שלי מידי יום

בשבוע השני אקפיד ללכת לכל מקום עם בקבוק מים זמין וכך הלאה

שינוי יציב בדרך החיים -נבנה משורת הרגלים חדשים, עקב לצד אגודל

בפועל, הנפש שלנו מעכלת שינויים הדרגתיים במנות קטנות, על פני שינויים מהירים וקיצוניים ומכאן אחוזי ההצלחה נוסקים מעלה.

 

התמקדות בדרך והקשבה עצמית – למול מיקוד בלעדי בתוצאה

הנה בחרנו סופסוף לעשות שינוי תזונתי , אנחנו מתמסרים ומשקיעים, ואפילו הסכמנו לאכול "דוחן" רחמנא ליצלן אבל המשקל ממש להכעיס לא יורד בקצב שהיינו רוצים !

התסכול הרגשי צף ועולה בדיוק בשלב הזה, החדשות הן שהוא ירים את ראשו עוד פעמים רבות לאורך הדרך.

חשוב לקחת בחשבון שכל גוף יגיב לתהליך בקצב ובדרך שלו ולמרות שלא תמיד נראה את המשקל נושר בקצב הרצוי ,ההתמדה ואורך הרוח חשובים מכמה סיבות:

ראשית, התמדה וסבלנות ללא קשר לתוצאה המידית, מייצרים חוסן מנטלי ומוכנות להמשיך ולדבוק במטרה לאורך זמן, כך שבתכלס, גם כשנסיים לרדת את מכסת הקילוגרמים הרצויה, תישאר לנו האנרגיה להתמיד ולשמר את התוצאות שהשגנו בעמל רב

שנית, ככל שתהליך ההבראה והירידה במשקל יהיה מאוזן, נוכל להתמיד מבלי שהגוף יכנס למצבי מגננה הישרדותיים שקורים בתהליכי ירידה מהירים . מצבי צמצום קלורי הדוקים ודיאטות כאסח מעודדים הפרשה גבוהה של הורמון הלפטין בגוף, אשר בתורו "מתנגד לשינוי" ושואף להחזיר את הגוף להומאוסטזיס- כלומר, למשקל הקודם בשילוב ריבית

 

קבלת עליות ומורדות – למול תהליך לינארי

תהליך השינוי לאורח חיים בריא מלווה בעליות ומורדות. לתקופות יקל עלינו להתמיד ונרגיש "על הגל" ולצידן יגיעו ימים קשים בלווי מצבים רגשיים שישפיעו על כמות וסוג האוכל שנאכל השינויים הללו מסמלים שהכל נורמלי ואנחנו אנושיים עם ימים טובים יותר ופחות. תזכרו, הצלחה בכל תהליך אף פעם אינה קו ישר /לינארי. דווקא עליות ומורדות מסמנות חיות ואנושיות- קבלו אותם באהבה והבנה.

וכדברי השיר של רון שובל: לפעמים הים סוער ויש גלים…וגם אתה לפעמים…:)

 

קבלה וסובלנות –למול הלקאה עצמית 

זוכרים את הגלים מסעיף קודם?

תנו להם להגיע …לסחוף אתכם מעט ו.. ללכת

הנפילה מגיעה הרבה פעמים כשאנחנו "חופרים" את הבור הרגשי במו ידינו

והמלל הוא כזה לרוב: "איך נפלתי שוב, איזו טיפש/ה אני, שוב לא היה לי כח רצון, אני חסר/ת תקווה…ועוד ועוד

סטיתם מהדרך שהתוויתם לכם בתזונה?

תתבוננו, שימו לב מה הוביל לסטייה ואולי פשוט התחשק לכם היום קצת אחרת וגם זה בסדר! ועכשיו תיהנו מכל ביס ו…חוזרים לדרך המלך

שחררו את ההלקאה העצמית , בנינו, היא מיותרת לגמרי ומובילה ללופ רגשי שסופו אכילה מנחמת.

קבלת המצב הרגשי, כתחליף להתנגדות והלקאה עצמית, תאפשר לשחרר ולחזור לדרך המלך התזונתית שלכם

 

מה אני יכול – למול מה אסור לי

הפוקוס עושה את ההבדל!

איזה מאכלים אהובים עלי ומיטיבים עם הגוף שלי? איזה טעמים חדשים אכניס לתפריט שלי היום? פוקוס על ה"יש" ו"האפשר" יוצר מוטיבציה בלווי הרגשה טובה. ואם נתבונן על הרווח הנקי בשורת הבריאות ואיכות החיים שלנו יקל עלינו להתמיד.

לחלופין, פוקוס על מה אסור לי או מה אני מפסיד/ה" יצור תסכול וייאוש רגשיים מהתהליך.

 

גיוון ופתיחות לטעמים למול שעמום

לגוון , לגוון לגוון- החוויה הרגשית שנלווית לגיוון היא : שפע , אפשרויות והנאה, שמובילות אוטומטית להתמדה . ראש פתוח לטעמים חדשים, מאכל שעוד לא ניסינו, מתכון חדש ומעניין, יוצרים אצלנו שילוב של סקרנות, עבודה עם כל החושים ומעיין משחק ויצירתיות שהם מתכון בדוק להנאה רגשית והתמדה.

 

אז לסיכום, איך נתחיל את השינוי כבר מעכשיו?

קחו לכם כלי אחד , תתחילו לתרגל וליישם וכך תגייסו את עולם הרגש לטובתכם בתהליך השינוי ותזכרו ככל שתטמיעו הרגלים עקב לצד אגודל הם יהפכו להיות חלק ממכם וילוו אתכם לאורך זמן.

 

מאחלת לכם בריאות איתנה, מהנה וארוכת ימים

אסנת זילברמן , מטפלת קלינית רגשית (M.A.) ויועצת בריאות

צרו קשר עם אסנת זילברמן - יועצת לאורח חיים בריא בגישת הרמב"ם



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו