SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

דגים: שכרו יוצא בהפסדו

מאת: שרי קפלן
דגים הם המזון המזוהם ביותר בכדור הארץ, וכבר לפני 800 שנה, הרבה לפני שהאוקיאנוסים היו מלאים בכספית, הרמב"ם המליץ בחום רב להימנע מאכילתם. מה הסיבה לכך ואיזה דגים בכל זאת אפשר

עוד הרבה לפני שהאוקיאנוסים והנהרות הפכו למאגרי כספית ושאר רעלים, הרמב"ם המליץ להימנע מהם.

"והדגים רובם מזונם רע… וכל שכן גדולי הגוף ואשר יצאו מן המים הרעים. ואולם הדג קטן הגוף, אשר בשרו לבן ואשר בשרו קשה וטוב הטעם, והוא מהים או אשר יהיה בנהרות הנוזלים… הם אינם מזון רע אבל ימעט ממנו".

ביום העיון שהוקדש למזונות מן החי עסק ד"ר גיל יוסף שחר, מומחה לרפואת הרמב"ם גם בנושא הספוך של דגים וביצים. מדוע סבוך? משום שלדגים נוצרה עם השנים איזו הילה בריאותית שאנשים רבים מחזיקים בה, ולשכנע אותם שדגים הם אינם מאכל בריאות, זה לא קל.

ד"ר גיל שחר טוען שהדגים הם המזון המזוהם ביותר בכדור הארץ. הים הוא "פח האשפה" של האדם. הזיהום מגיע מחוות חקלאיות, מפעלים תעשיתיים, פסולת עירונית, פסולת רדיואקטיבית ועוד מיני פסולת מכל סוג שהוא.

אכלתם דג, אכלתם כספית

הכספית הינה מתכת רעילה לגוף, שאין הגוף צריך ממנה גם לא כמות מזערית. הגוף "עושה הכל" כדי לפלוט אותה. בין השאר הכספית מנויידת לשיער ולצפורניים שעם גזירתם אנחנו נפטרים מהכספית. אולם לא אצל כולם היא מנותבת החוצה, רבים אוגרים אותה ברקמות. דגים בימינו למרבה הצער, מכילים לא מעט כספית.

• נמצא שבחשיפה לכספית בזמן ההריון, נגרם עיכוב התפתחותי לתינוקות וילדים.

• כספית ומחלות לב – מחקר על 1,400 גברים מ-8 מדינות, מצא שלאלו מהם שלקו באוטם שריר הלב (724 גברים), רמות הכספית בצפורן כף הרגל הייתה גבוהה ב-15% מאלו שלא לקו באוטם שריר הלב.

מדוע לא מומלץ לאכול דגים גדולים? מאחר ולדגים במהלך חייהם יש עשרות קפיצות בשרשרת המזון: דג גדול, אוכל דג בינוני שאכל דג קטן ממנו וכך הלאה- כמות הכספית שדג גדול מכיל גבוהה ביותר.

תחנות כוח פחמיות פולטות כספית לאטמוספירה כמו גם התפרצויות של הרי געש. גשמים ומשקעים אחרים מורידים את הכספית לים. בקרקעית הים החיידקים ממירים את יון הכספית לאורגני, הדגים בולעים את הכספית האורגנית הרעילה וכך היא מגיעה לצלחת שלנו.

דג גדול = הרבה יותר כספית

ככל שהדג גדול יותר כך הוא מכיל יותר כספית מאחר והוא חי יותר שנים, אכל יותר דגים שהכילו כספית ואגר יותר כספית ברקמות שלו. הכספית מאוכסנת ברקמות שלו ומגיעה לריכוז של פי 6 מיליון יותר מאשר במים בהם הוא שוחה.

גם דגי בריכה, לפי ד"ר שחר, מזוהמים מאחר והם גדלים בתנאי צפיפות קשה, ניזונים מהפסולת אחד של השני, נמצאים בסטרס גדול, נחבלים בשל הצפיפות מהכלובים, נפצעים ומפתחים דלקות ואף מכילים כספית.

גם סתימות אמלגם בשיניים מכילות כספית, אולם שם הכספית אינה אורגנית ולכן פחות רעילה. לסיכום, דג הוא ללא ספק המזון המזוהם ביותר שיש. אם בכל זאת אוכלים, יש להעדיף דגים קטנים, כגון סרדינים, שחיו פחות שנים ולכן צברו פחות רעלים.

ומה בעניין חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה 3 ? מתעקש הקהל: האוכל דגים "שכרו יוצא בהפסדו". עדיף לצרוך אומגה 3 ממקור צמחי עונה ד"ר גיל שחר.

ביצים: "המזון הכי פחות מזיק מן החי"

ביצים הן המזון מהחי המכיל הכי פחות רעלים. הן נוצרות במערכת הרבייה של התרנגולת. הטבע הגן על השחלות והאשכים האחראים על ייצור הדור הבא מפיעפוע של רעלים. להבדיל מרקמות שומן של בעלי חיים המאכסנות את כל הרעלים. וזאת בהנחה כמובן שקנינו ביצי חופש אורגניות.

מה מכילה ביצה?

1. חלבון מלא – כל חומצות האמינו ההכרחיות לאדם.
2. מינרלים כגון סידן, ברזל, מגנזיום, אבץ וסלניום
3. ויטמינים: A, E, B1, B2, B3, B6, B9, B12, D וכולין.
4. נוגדי חמצון: לוטאין וזיאקסנטין – התורמים לבריאות העין, הפחתת הסיכון למחלות סרטן הגנה על כלי הדם והלב ועוד.
5. אומגה 3.
6. לציטין

הביצה היא מזון מרוכז המכיל כמעט את כל יסודות הקורט הנדרשים.הביצה עשירה בכולין, שהוא מרכיב חשוב לבריאותנו:

• מרכיב תזונתי חיוני למניעת כבד שומני
• מגביר ייצור והפרשה של אצטיל כולין ע"י הנוירונים.
• מרכיב חיוני בממברנות של כל תאי הגוף
• מקור חשוב לקבוצת מתיל
• מוריד רמות הומוציסטאין
• אנטי דלקתי.
• חיוני להתפתחות מע' העצבים של העובר
• חסר בכולין גורם לבעיות פוריות, יתר לחץ דם, פגיעה בעצמות, פגיעה בתפקודי כבד.
הכולין מצוי גם בירקות מצליבים, נבט חיטה, לצטין שנמצא בפולי סויה, קטניות, עלי תרד, קינואה ואמרנט.

מיתוס הכולסטרול בביצים

נתונים ממחקר האחיות וממחקרים נוספים הראו שצריכת ביצה אחת ליום לא הגדילה סיכון למחלות לב למעט בחולי סוכרת – להם מומלץ להימנע לחלוטין מביצים.

ביצים וסרטן: יש קשר

מחקר מדצמבר 2011 שעקב אחר 3,000 גברים שאובחנו כחולים בסרטן הערמונית, נמצא שבקרב אלו שאכלו 2.5 ביצים בשבוע או יותר, הסיכון לסרטן גרורתי ולתמותה עלו ב-80% לעומת אלו שצרכו פחות מחצי ביצה בשבוע.

בנשים נמצא שאלו שצרכו את כמות הביצים הגבוהה יותר, היו בסיכון של פי 2.1 לחלות בסרטן השחלות.

איזה ביצים לאכול וכמה?

להעדיף ביצים אורגניות, של תרנגולות שגדלות בחצר וניזונות מעשב טרי, זרעונים וגרעינים אורגניים. ביצים אלו מכילות יותר חומצות שומן חיוניות ובטא קרוטן. לאכול ביצה פעם-פעמיים בשבוע ולאכול אותה בשלמותה, כך ברא אותה הטבע !

ד"ר גיל שחר מסכם ואומר שלאור המחקרים, התזונה המתאימה ביותר לאדם היא תזונה הקרובה לטבעונות.

בשר – אין חובה לאכול בשר, מי שלא אוהב, אין הכרח בריאותי. מי "שמתענג מאכילת בשר" – לאכול בתדירות נמוכה.

חלב – נוכח התהליכים הכימיים שעובר החלב בימינו, ממליץ ד"ר שחר להימנע ממנו ככל האפשר.

דגים – להימנע ככל האפשר, אם צורכים, אז דגים קטנים ובתדירות נמוכה

ביצים – המזון מן החי, הכי פחות מזיק. להפחית כמויות. מומלץ לצרוך מדי פעם ולא בכל יום.

 

 

השאירו תגובה:
  1. איתי

    הארת לי הרבה דברים תודה רבה לך יישר כוח..

  2. חוה

    יפה! אבל שאלה חשובה לד"ר שחר: מה עם החומציות החזקה של מוצרים מן החי בכלל כולל ביצים? אודה על תשובה

  3. יוחננוב שולמית

    שלום רב
    חשוב לי להבין, מה הסיבה שחולי סוכרת צריכים להימנע טוטאלית מאכילת ביצים וזאת לאור המרכיבים החיוניים שיש במוצר זה?
    ומה נכון לאכול לחולי סוכרת כתחליף?

  4. חרד

    הבעיה אצלי מתחילה עם האויר
    ישבתי עם מומחים והם הסבירו לי מה אני נושם
    ונחרדתי
    סוגי הגזים הרעילים באויר מחרידה
    איך נותנים לנו האזרחים לחיות כך
    למה לא עוצרים את המכוניות ואת תחנות הכח ואת המעשנים ואת מציתי האש ואת…..
    ברור לי שנתניהו אשם הוא ראש ממשלה בעת הזאת והוא יכול לעצור את זיהום האויר
    החלטתי להקטין את כמות צריכת האויר שלי עד להפסקה מוחלטת
    ולא הצלחתי כנראה שאין לי אופי די חזק
    אולי כדאי לצאת לחלל אבל מי יקח אותי
    חבר אמר לי שיש שם קרינה קוסמית מזיקה וחוסר משקל שיוצר אוסטואפורוזיס ובדידות נוראית כי אין שם אינטרנט ומאמרים
    ואחרי שקראתי את המאמר כאן שהתווסף לי על החרדות מאויר ומים ו….ו….ו….
    החרדה גברה ושרק לא תכריע אותי
    לא לנשום מילא אבל גם לא לאכול ולא לשתות ולא…ולא….ולא … ולא… ולא…
    אני בחרדה נוראית
    אולי צריך פסיכאטר אבל קראתי מאמר גם נגדם באינטרנט
    ואני מאמין למאמרים וגם לכותבי ומפרסמי המאמרים
    אז אם לא פסיכאטר אז חוקר אחר שיסביר את התופעה של יועצי הסתרים המומחים שמשבשים לנו את החיים
    אבל לכו תמצאו אחד אמין כי קראתי באינטרנט…..

    ריבונו של עולם רק אתה נותרת לי

  5. שולי

    חבל להטעות את הקוראים ולהביא את דברי הרמבם בצורה ממש מטעה. כי אחרת אומר הרמבם :
    רמב"ם הלכות דעות ד (מתוך כג הלכות אני מעתיקה את ההלכה ט')
    הלכה ט
    יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד וראוי לאדם שלא לאוכלן לעולם כגון הדגים הגדולים המלוחים הישנים והגבינה המלוחה הישנה והכמהין ופטריות והבשר המליח הישן ויין מגתו ותבשיל ששהא עד שנדף ריחו וכן כל מאכל שריחו רע או מר ביותר הרי אלו לגוף כמו סם המות ויש מאכלות שהן רעים אבל אינן כמו הראשונים לרוע לפיכך ראוי לאדם שלא לאכול מהן אלא מעט ואחר ימים הרבה ולא ירגיל עצמו להיות מזונו מהם או לאוכלן עם מזונו תמיד כגון דגים גדולים וגבינה וחלב ששהו אחר שנחלב כ"ד שעות ובשר שורים גדולים ותישים גדולים והפול והעדשים והספיר ולחם שעורים ולחם מצות והכרוב והחציר והבצלים והשומים והחרדל והצנון כל אלו מאכלים רעים הם אין ראוי לאדם לאכול מאלו אלא מעט עד מאד ובימות הגשמים אבל בימות החמה לא יאכל מהן כלל והפול והעדשים בלבד אין ראוי לאוכלן לא בימות החמה ולא בימות הגשמים והדלועין אוכלין מהן בימות החמה.

    תודה לאחותי שהעבירה אלי מידע זה

  6. אליה

    הצחקת אותי באמת, תודה! נהניתי מהחוש הומור שלך.
    היה נחמד אילו היה אפשר לקנות גלולות צחוק מעל המדף לפחות על הומור כולם מסכימים שזה בריא ללא חשש ריסוסים, כספית, חומרים משמרים, הנדסה גנטית וכדו'. חרדות, פחדים זה מה שמוכרים פה בשפע. לא מאפשרים לנו לאכול בעלי חיים אטרקטיביים להנאתנו בלי לגרום לנו יסורי מצפון או חרדות מסרטן… כל פעם שבא לי לנגוס ביס מתרנגולת או פרה יורי מאיים לי מול העיניים עם מגרפה של שד!!
    ועכשיו דגים, הוציאו לי את כל החשק… עד שהצלחתי להתרגל לריח בגלל האומגה 3… מתי נגיע לגן עדן ונאכל שם את שור הבר!! מצידי שיורי ישב בגיהנום שם אוכלים שעועית יבשה על בטוח!!