Sunrider_Fly
bari14_Fly

גידול ירקות ביתי ופשוט

מאת: אסף רוגינסקי, נטורופת וגנן
זמן קריאה: 2 דקות
בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בסביבה שלי מגדלים ירקות אורגניים בחצר ביתם. ההתחלה היא בדרך כלל מאוד נמרצת עם המון אנרגיות טובות ורצון עז להכין כבר את הסלט הראשון מהגינה. ומה קורה עם הזמן?
Thymoquin_In

SQARE FOOT GARDENING- 

גידול ירקות ביתי במינימום מאמץ ומקסימום תנובה

 

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בסביבה שלי מגדלים ירקות אורגניים בחצר ביתם. ההתחלה היא בדרך כלל מאוד נמרצת עם המון אנרגיות טובות ורצון עז להכין כבר את הסלט הראשון מהגינה. ההשקעה משתלמת ועונת הגידול הראשונה ברו ב המקרים מוצלחת (אם נשמרו עקרונות מאוד בסיסיים כמו חשיפה מספקת לשמש, השקייה ודישון).

לאורך זמן ההתלהבות הראשונית צונחת ולעיתים פעולות התחזוקה של הגינה הופכות לנטל שלאט לאט מרחיק אותנו מהגינה וגורם להזנחה הדרגתית ולנטישה של הרעיון שכל כך הלהיב אותנו רק לפני חודשים ספורים.

 

גינת ירק דורשת לא מעט תחזוקה אם ברצוננו לדאוג לתנובה שוטפת של ירקות, תבלינים וצמחי מרפא. והמטלות שאנו נדרשים לבצע הן לא ממש מלהיבות.. תכל'ס למי ממש מתחשק כרגע לנכש עשבים בגינה?

רובנו גם די עסוקים בלעבוד, ללמוד, לגדל ילדים וכו', הזמן הפנוי היחיד שיש לנו להקדיש לגינה הוא בדרך כלל סופי שבוע וחגים.. וגם אז יותר מתחשק לנו  לנוח מאשר לשדד את הערוגות, לתחח את הקרקע, לפזר קומפוסט, לנכש עשבייה, לחפות את הקרקע, לזרוע, לשתול, לגזום, לטפל במזיקים, למשוך מאביקים… הדבר היחיד שרובנו נהנים ממנו בצורה מוחלטת הוא לקטוף את הירקות!

 

זה אולי נשמע קצת פסימי ואני יודע שיש המון גננים חובבים שהגינה היא אהבת חייהם ומספקת להם אושר רב גם דרך המטלות האפורות (אני אחד מהם), אבל רובנו זקוקים לפתרון שיאפשר לנו לגדל ירקות בגינה במינימום של מאמץ ומקסימום תנובה.

ה SQARE FOOT GARDENING היא שיטה ידידותית לגידול ירקות שפותחה על ידי מל ברטולומאו בארה"ב. מל, שפרש לגמלאות בשנות ה -80,  החל להקים גינת ירק בחצר ביתו. הוא לא היה מרוצה משיטת הגידול בשורות והחל לשאול את עצמו ואת חבריו הגננים שאלות מהותיות בנוגע לאופן גידול הירקות. הוא החל לפרוט את כל הבעיות שהפריעו לו בשיטת הגידול המסורתית וחשב על פתרונות, שינויים והתאמות שניתן לבצע אם רק נחשוב בצורה חדשנית ויצירתית.

לאט לאט הוא פיתח את שיטת ה SQARE FOOT GARDENING, שתוך שנים ספורות הפכה ללהיט בארה"ב, הוא הפיץ אותה בסדנאות בבתי ספר, קורסים, כתב ספר שמכר למעלה מ 2 מיליון עותקים ואפילו קיבל תוכנית טלוויזיה שבועית להדגמת השיטה ברשת PBS האמריקאית!!

 

חשוב לציין שמטרותיו המרכזיות של מל היו להפוך את מלאכת גידול הירקות למהנה וכיפית ככל שניתן, ולאפשר לאנשים לגדל ירקות אורגניים בכמות המתאימה להם באמצעות תכנון פשוט של שטח הגידול.

 

 ה SFG היא שיטת גידול ידידותית לילדים, קשישים, נכים ובעלי צרכים מיוחדים, היא חסכונית מאוד במים. כל אחד יכול להצליח בגידול ירקות גם ללא ניסיון עשיר בתחום. השיטה מתאימה מאוד למי שרוצה להנות ממזון טרי, אורגני, קרוב לבית למשך שנים רבות ללא עבודה קשה ותחזוקה. ניתן לגדל בכל מקום ללא קשר לטיב הקרקע המקומית, את הערוגה אפשר גם להניח על מדרכות לבנים ומרצפות, היא ניידת וניתן להעביר אותה ממקום למקום אם אתם עוברים דירה או רוצים לשנות את מיקומה.

אסף רוגינסקי

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. הילה

    אני לא מבינה מה המהות של הכתבה, לפחות תן בכתבה את העקרונות או משהו, זה נראה כמו ברושור פרסומי ולא כתבה