Nadar_Fly
Nadar_Fly

ג'אנק פוד ממכר כמו קוקאין

Nadar_IN

בשנה החולפת נערכו בארה"ב מספר מחקרים שבדקו את ההשפעה של מספר סוגי "ג'אנק פוד", כמו צ'יפס, עוגיות, ממתקים ודומיהם על המוח.  נמצא ש"מזונות" אלו פוגעים במבנה ובתפקוד של המוח וגורמים להתמכרות, דומה לזו שמייצר הסם קוקאין.

סירופ תירס, שכידוע מצוי בהרבה מזונות מתועשים, וכן חומרים כמו מונוסודיום גלוטמאט, שמני טרנס, מלח מזוקק וחומרי שימור כימיים המצויים במזונות המעובדים, כולם נמצאו פוגעים במוח, כפי שפוגע קוקאין.

מחקר שנעשה במכון SRI בפלורידה בשנת 2010 מצא שאצל חולדות להן נתנו מזון מתועש כמו עוגות גבינה ועוגות קרם אחרות, נגרמו  במוח שינויים זהים לאלו שנגרמים עקב התמכרות לסמים. במחקר נוסף, שנערך באוניברסיטת יוסטון בטקסס ובמכון מחקר אורגון, נמצא שצריכה ממושכת של ג'אנק פוד גורמת  לירידה במרכז הערנות במוח. ובדומה לצריכת סמים, מי שמכור לג'אנק פוד זקוק לכמויות יותר ויותר גדולות על מנת להגיע בכל פעם לסיפוק.

במחקר אחר דווחו החוקרים שלצריכת ג'אנק יש השפעה על רמות הדופמין במוח, בדומה להשפעה של סמים. כל אחת מהתמכרויות אלו גרמה לקולטני הדופמין להפחית את רגישותם ועל כן מכורים זקוקים לכמויות גדלות והולכות של החומר הממכר,  כדי לקבל את אותה מידה של רגיעה.

לאור נתונים אלו, האם זה מפתיע שמיליוני אנשים בעולם מכורים לג'אנק פוד?

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. ירון מואטי

    חפשו ביוטיוב את ההרצאה המרתקת של ד״ר ניל ברנרד על התמכרות פיזית למזונות מזיקים.

  2. אבישי

    אין זה מפתיע כלל שג'אנק פוד משפיע כמו סמים. אבל ישנה בעיה נוספת מעבר לבעיית ההתמכרות.
    הבעיה המרכזית מעבר לכך היא סתימת העורקים והצטברותם של שומנים בדפנות כלי הדם ובאיברים
    נוספים פנימיים. השומן שבמזון ומזון שומני יוצרים תחושה של טעם טוב, וגורמים בכך להפרשתם של
    אנדרופינים מהמוח- מה שמסביר את הדימיון לסמים.
    הומאופתיה, יכולה לסייע ולהקטין משמעותית תופעה זו, תוך התייחסות אישית גם לסימפטומיו של המטופל
    והן למבנה אישיותו.
    תודה רבה על פוסט עם נושא מצויין זה 🙂
    אבישי

  3. הרצי

    נא לקרוא על EXCITOTOXINS
    שזה מה שממכר אותנו זה עובד עעל המוח יותר נכון מעצבן במוח וזה מה שחברות האוכל השומות מוסיפות למצרכיהם על מנת שאנשים יקנו עוד. בשם תאוות הבצע הם מרעילים את האנשים אבל לנו יש בחירה אני לא קונה שטויות כאלה ובודקת תמיד מרכיבים של אוכל.

  4. שולמית

    האם אפשר לקבל מחקר זה בדרך כלשהי כדי שיהיה אפשר להראות למטופלים אקדמים בנפשם והשכלתם?
    תודה מראש,
    שולמית

  5. מינה בן חיים ND נטורופתית

    זהו מאמר חשוב וכיוון חשוב להתייחסות לבעיית ההשמנה והחוליים הנלווים אליה, כבר מגילאים צעירים. והוא אומר משהו על למה כל כך קשה למי שאוהב את הג'אנק פוד לוותר עליו, ועל העובדה שכשמטפלים באמצעות תזונה חשוב לקחת בחשבון גם את האלימנט של ההתמכרות, ולתת מענה גם אליו כדי שהטיפול והשינוי יצליחו ויחזיקו מעמד לאורך זמן.