META_FLYL

Powered by WP Bannerize

FOR_FLYR

Powered by WP Bannerize

בעקבות הנחיות ארגון הבריאות העולמי: מהן הסכנות לילדינו בעקבות ישיבה מול מסכים וכיצד מונעים אותן?

ארגון הבריאות העולמי הוציא בשבוע שעבר הנחיות חדשות לגבי משך הזמן המומלץ לילדים לשהות מול מסכים. הנחיות אלו קשות למימוש ביום יום, אך ביכולתנו להסתייע במספר כלים כדי לצמצם את הנזק שהמסכים גורמים, נזק ללא טיפול הולם מצדנו עלול לגרום להם להשמנת יתר, לחוסר בשינה ולבעיות ראייה. אז כיצד נמנע את נזקי המסכים ונחנך את ילדינו לצפייה מבוקרת ונכונה?

המסכים השונים הולכים ותופסים יותר ויותר מזמננו הפנוי וגם של ילדינו – ומסתבר שיש לכך מחיר יקר. ביום רביעי האחרון הוציא ארגון הבריאות העולמי הנחיות חדשות לפיהן לילדים עד גיל שנה אסור כלל להיחשף למסכים, לגילאי 2-4 מותר עד שעה ביום ולגדולים יותר עד שעתיים ביום. בנוסף ציינו בארגון כי יש להקפיד על 3 שעות פעילות גופנית ביום לילדים. הסיבות להנחיות אלו: ישיבה ממושכת תורמת למגפת עודף המשקל בקרב ילדים ומעלה את הסיכויים לפגיעה אפשרית בראייה לטווח הארוך.

אז מה עלינו לעשות כדי למנוע פגיעה בבריאות ילדינו בעקבות החשיפה למסכים? "הגבלת זמן החשיפה לפי הנחיות ארגון הבריאות העולמי היא הצעד המתבקש, אך ההנחיות הנוקשות אינן פשוטות ליישום בחיי היום יום. לכן גם במידה והילדים עוברים את זמן המסך האופטימלי כדאי ליישם מספר כללים שיסייעו להם לשמור על בריאותם מול המסך  ועל הראייה שלהם" מסבירה אורטל סבג מנהלת מחלקת מחקרים בחברת COOPERVISION.

"אחד הגורמים הבולטים לקוצר ראייה בקרב ילדים הוא צפייה במכשירים דיגיטליים מקרוב. לכן חשוב לדאוג להזכיר לילדים כאשר הם יושבים מול מסך כלשהו שלא להיצמד אליו יתר על המידה עם העיניים. כמו כן דאגו לוודא שהם יבצעו הפסקות בכל 20 דקות ויסתכלו למרחק על מנת לתת לעיניים לנוח במידה והם יושבים מול מסך מחשב / טאבלט /טלפון נייד לזמן ממושך" מרחיבה סבג.

 

לצאת ולראות טוב יותר

אחד הדברים החשובים ביותר מבחינה בריאותית הוא לעודד את הילדים לצאת החוצה. מחקר מצא שאפילו הוספה של 40 דקות בלבד ביום של שהייה מתחת לכיפת השמיים – תצמצם את שכיחות קוצר הראייה אצל ילדי בית הספר ובהאטה של התקדמות קוצר הראייה. חשיפה ישירה לאור יום משחררת טרנסמיטורים כמו דופמין וויטמין D המעכבים את התארכות גלגל העין הגורמת לקוצר ראיה וטשטוש בראיה למרחק.

בנוסף לכך, בעת שימוש במחשב לפרקי זמן ארוכים, העיניים ממצמצות פחות מהרגיל, מה שהופך אותן ליבשות, וגורם לתחושת כאב ועייפות. זה עלול להתבטא גם בצורך לשפשף את העיניים לעיתים תכופות. שפשוף העיניים לרוב לא מזיק, אך נמצא קשר בינו לבין התפתחות מחלה ניוונית בקרנית בשנות העשרה המאוחרות (קרטוקונוס). לכן, חשוב לשים לב לכך בקרב הילדים מוקדם ככל הניתן ולהפחית את הסיכון למחלות עיניים נוספות.

 

ג'אנק פוד

ג'אנק פוד – תוצר לוואי של מסכים לילדים? צילום: PEXELS

 

זהירות, ג'אנק פוד לילדים

יתר על כן, ישנו קשר ישיר בין צפייה במסכים ועלייה במשקל. "ככל שהילדים צופים יותר במסכים, כך הם נמצאים פחות בחוץ, מוציאים פחות אנרגיות ומוצאים עצמם שוקעים בפעילות שמנוונת את הגוף וגורמת להעלאה במשקל.  חוסר פעילות פיזית, אכילת חטיפים מול המסך וחשיפה לפרסומות של ג'אנק פוד גורמים להשמנת יתר בקרב ילדים. ההשלכות לכך חמורות – מחלות שבעבר היו נדירות בקרב ילדים כמו סוכרת ויתר לחץ דם הפכו לנפוצות ואכילת היתר מגדילה את הסיכויים לשלל בעיות רפואיות נוספות בעתיד, כאשר מחקרים מוכיחים כי עודף משקל והשמנה בגיל הילדות משפיע ישירות על הסיכוי להפוך למבוגרים שמנים" מבהירה רויטל אדמוני מחברת תוכנית הלימודים "אוכלים בריא – דרך החושים" בעבור משרד החינוך.

 

לכן חשוב לחנך את הילדים לגבי תזונה נכונה, לגרום להם להיות יותר מעורבים בקשר למה שנכנס להם לצלחת, לבצע קניות ולבשל יחד איתם. במקום לאפשר לילדינו לנשנש חטיפים מזיקים מול הטלוויזיה, "כדאי לדאוג מראש לאלטרנטיבות בריאות וטעימות לכל גיל – מפירות וירקות חתוכים, דרך עוגיות בריאות ועד גלידות וארטיקים ביתיים מפירות העונה. כך נוכל לפקח על כמויות הסוכר, המלח והשומן, ולהשתמש ברכיבים מזינים הרבה יותר" מסבירה אדמוני.

 

נזק אפשרי נוסף מצפייה ממושכת במסכים הוא הפרעה לשינה הסדירה של ילדיכם. האור הנפלט מהמסכים מפריע למחזור השינה במוח ויכול להוביל לנדודי שינה. מספר מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות אף הוכיחו כי קיים קשר ברור בין חוסר בשינה בקרב ילדים לבין נטייתם להשמין. משך השינה יכול להשפיע על הורמונים שמווסתים את התיאבון ועל מידת הפעילות הגופנית שילדים מבצעים. לכן צפייה ממושכת במסכים, במיוחד לפני השינה, היא גורם שכדאי לצמצם ככל האפשר ואף מומלץ להרחיק את המסכים מהישג ידם של ילדיכם בחדר השינה.

אם תעקבו אחר הוראות אלו, תחנכו את ילדיכם לתזונה נכונה, לכללים ברורים שיסייעו במניעת בעיות ראייה ולשינה רצופה ללא הסחות דעת מהמסכים, תוכלו לחסוך רבות מהבעיות הבריאותיות הנגרמות מישיבה ממושכת מול המסכים. כך שגם אם לא תצליחו לעמוד אחת לאחת בהנחיות ארגון הבריאות העולמי, לפחות תצמצמו את הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם לילדיכם מזמן מסך ממושך מדי.

 

תוכלו לקרוא עוד על חינוך תזונתי באתר דרך החושים.

השאירו תגובה: