oig

Powered by WP Bannerize

תרימה

Powered by WP Bannerize

איך להתכונן להריון?

מאת: מוניק חסון אלעזר - רפואה נטורופתית R.Na
הנטורופתיה יכולה לתת מענה לבעיות הפוריות מתוך התייחסות לאספקטים רבים: עומס רעלים, חוסרים תזונתיים, לחץ נפשי, חוסר פעילות גופנית, שהם חלק מן ההסברים לבעיות הפוריות
הריון

צילום: pixabay

הקמת משפחה וכניסה להריון אמורים להיות תהליכים טבעיים ופשוטים. אך בשנים האחרונות בעולם המערבי, זוגות רבים מתקשים בתהליך זה. בישראל יש בעיות אי פריון באחד מ-5 זוגות. מצב של אי פוריות מוגדר ככישלון של הזוג להיכנס להריון למרות קיום יחסי מין קבועים ללא אמצעי מניעה במשך שנה לפחות.

לא אתייחס כאן למצבים של עקרות או לבעיות פיזיולוגיות שיכולות למנוע הריון (הפרעת ביוץ, סתימה של השחלות, בעיות בתאי הזרע) אלא למקרים שהרפואה הגינקולוגית קוראת "בלתי מוסברים" (כ-20% מהמקרים).

למרות זאת ההמלצות בהמשך הכתבה חשובות גם לאנשים שמצאו להם "סיבה" או שנמצאים בתהליכי פריון שונים כי הן מחזקות את הסיכוי להצלחה.

זוגות רבים מקדישים זמן רב יותר לבחירת מכונית חדשה או לקניית דירה מאשר לתכנון ילד. בגלל אורח חיים קלוקל יש צורך בהכנת הריון באותה רצינות והשקעה! הכנת הגוף להריון חשובה לאישה וגם לגבר.

הנטורופתיה יכולה לתת מענה לבעיות הפוריות כי היא מתייחסת לאספקטים רבים: עומס רעלים, חוסרים תזונתיים, לחץ נפשי, חוסר פעילות גופנית, שהם חלק מן ההסברים לבעיות הפוריות.

הנה ההמלצות העיקריות:

גלולות

מומלץ להפסיק גלולות מספר חודשים לפני התכנון להריון על מנת להחזיר את הציר ההורמונאלי לתקינות.

הפסקת עישון

עישון אצל גברים ונשים פוגע בפריון. אצל גברים העישון פוגע באיכות הזרע (כמות, תנועתיות, מורפולוגיה) וגם בצופן הגנטי שתא הזרע מביא לעובר. כך שגבר מעשן יכול לגרום לילד סכנה למחלה גנטית ולסרטן. עשן הסיגריות מכיל כמויות גדולות של רדיקלים חופשיים (מולקולות לא יציבות) ההורסים את הרקמות והתאים ויכולים למנוע ביוץ. אצל נשים שעוברות הפריה חוץ גופנית  סיכויי ההצלחה פוחתים כשמעשנים. מומלץ להפסיק לעשן כ-3 חודשים לפני ההיריון לתיקון הנזקים.

גורמי זיהום

הפחתת גורמי הזיהום מהסביבה הקרובה. חומרים רבים כמו חומרי הדברה הנמצאים בתזונה, ריסוסים שונים, חומרי ניקוי, חומרים קוסמטיים ואחרים משפיעים על מנגנוני הרבייה של שני המינים, פוגעים במערכת ההורמונאלית (endocrine disrupting chemicals) ומשפיעים לרעה על ייצור ופעילות של הורמונים שונים בגוף, על תהליך הרבייה וההתפתחות של העובר.

ביספנול (ABPA) הוא חומר כימי שנמצא בשימוש בתעשיית הפלסטיק. מזה שנים רבות מחקרים הראו את ההשפעה המזיקה של חומר זה על מבנה המוח, על מערכת החיסון והמע' ההורמונאלית. החומר עובר את השליה ונכנס לעובר. שנים רבות הוא היה בבקבוקי תינוקות אך כבר אסרו את השימוש בו בחלק מהמדינות. הוא נמצא גם בבקבוקי פלסטיק פשוטים, בציפוי הפנימי של פחיות שתייה, בקופסאות פלסטיק למיקרוגל, בתעלות מים עשויות פלסטיק ואפילו בנייר קבלות.

עוד יותר נפוץ בסביבה שלנו: הפתאלטים (Phtalates), קבוצת חומרים כימים חשודים כמסרטנים ומפריעים ביכולת הרבייה. הם נמצאים בחומרי ניקוי, חומרי קוסמטיקה (שמפו, קרמים, סבונים, דאודוראנטים, בשמים, לקה לציפורניים…), צעצועים לילדים, וילונות אמבטיה…חומרים אלו נכנסים לתזונה דרך שרשרת המזון – עטיפות פלסטיק (עופות, בשרים, גבינות), חומרי הדברה…

איך להימנע מגורמי הזיהום כדי להפחית את השפעתם?

– להגביר אכילת מזונות אורגנים שמכילים פחות חומרי הדברה וריסוסים. עפ"י סקר של "אדם טבע ודין" נמצאו בפירות וירקות כ– 100 חומרי הדברה שונים, שליש מהם נאסרו לשימוש באירופה. בין המזוהמים ביותר: ענבים, תפוחים, סלרי, עלים ירוקים.
– להימנע מחומרים משמרים, צבעי מאכל, (כולל מונוסודיום גלוטאמט), ממתיקים מלאכותיים.
– לא לחמם כלי פלסטיק במיקרוגל
– לא לשמור מזון בכלי פלסטיק (בעיקר מזון שומני)
– לא להשתמש בניילון נצמד ישירות על המזון
– לשתות מים נקיים (ללא פלואור)
– להשתמש בחומרי ניקוי טבעיים
– את הסבונים, משחות השיניים וחומרים קוסמטיים אחרים ניתן למצוא טבעיים ובריאים יותר. מספר חברות ישראליות פיתחו חומרים מצוינים על בסיס צמחים ושמנים אתרים.

חלבון מן החי

להימנע או לפחות לצמצם צריכה של חלבון מן החי – בעיקר מוצרי חלב, בשר בקר ועופות שמכילים כמויות גדולות של הורמוני מין (אסטרוגן ופרוגסטרון). מחקר גדול שנעשה בארצות הברית על כ- 18,000 נבדקים הראה שהנשים הפוריות יותר הן אלו שאוכלות פחות חלבון מן החי ויותר חלבון מן הצומח.

ד"ר אפיאש, חוקרת מהרווארד, חיפשה קשר בין תזונה לאיכות הזרע אצל גברים בגילאים 18-22 והציגה תוצאות שהפתיעו מאוד את החברה האמריקאית לפוריות: אצל גברים שצורכים יותר משלוש מנות של מוצרי חלב נמצאה ירידה ב-25% באיכות הזרע. היא מסבירה שחלב פרה מכיל כמות גדולה של הורמונים נשיים וכן חומרי הדברה ומזהמים אחרים שיש להם זיקה לשומנים.

גברים, היזהרו מחום!

האשכים נמצאים מחוץ לגוף עם טמפרטורה נמוכה בכ-3-4 מעלות מטמפרטורת הגוף. הסיבה לכך היא שליצור זרע תקין מבחינת האיכות והכמות נחוצה טמפרטורה נמוכה יותר. לכן, יש להימנע מאמבטיה חמה )דוש אפשר), שהייה ממושכת בסאונה, תחתונים ומכנסיים צמודים מדי, טלפונים סלולריים בכיס. הטלפונים עלולים להזיק גם בגלל קרינה מן האנטנה שלהם.

משקל יתר

ירידה במשקל (במקרה של משקל יתר) בגברים ונשים משפיעה לטובה על היכולת להרות. השמנת יתר משנה את מאזן ההורמונים. אצל גברים זה קשור להפחתת רמת הפרוגסטרון בדם (הורמון המין הזכרי) והפחתת הכמות והתנועתיות של הזרע. אצל נשים זה יכול לפגוע בתהליך הביוץ ובאיכות הביציות.

שינוי תזונתי

בגלל עומס רעלים הנובע ממזהמים סביבתיים ופנימיים, מומלץ בחודשים שלפני כניסה להריון להתקרב כמה שניתן לתזונה אורגנית וטבעונית, כלומר כל מה שקרוב לטבע (ללא טבעולים, קופסאות שימורים, ג'אנק וכו'). יש להימנע מאלכוהול ושתיה מוגזת וממותקת.

למרות השפע בעולם המערבי, התזונה המודרנית גורמת לתת תזונה ממספר סיבות: היא דלה בפירות וירקות, מכילה קלוריות ריקות, והגידולים התעשייתיים גורמים למחסור במינרלים חיוניים בקרקעות. בסופו של דבר אנחנו נמצאים – גברים ונשים – בחוסרים של ויטמינים ומינרלים כמו ויטמיני B, C, E, D, ברזל, אבץ ומגנזיום.

מזון מקדם בריאות הוא מזון עשיר בעלים ירוקים, בפירות ובירקות, בסיבים תזונתיים, ובשומנים בריאים. יש להימנע ממזונות עם אינדקס גליקמי גבוה כי הוא משפיע לרעה על הפוריות. מומלץ להתייעץ עם נטורופת מוסמך על מנת לבנות תפריט עשיר ברכיבים חיוניים ובתוספי תזונה כשיש חוסרים.

סטרס מפחית את הסיכון להיכנס להריון

על פי מחקר שהתפרסם במרץ 2014 בעיתון Human Reproduction, מצב של עקה (סטרס), מפחית את הסיכוי להיכנס להריון. המחקר נעשה על כ-500 נשים בגילאים שבין 18 ל-40 שניסו להרות במשך 12 חודשים.

במחקר בדקו ברוק את רמת הקורטיזון ואלפא-אמילאז 2, שני סמנים לרמת הסטרס. לנשים עם רמה גבוהה של אלפא-אמילאז 2 היה סיכוי נמוך ב-30% להרות ביחס לנשים עם רמה נמוכה יותר. תוצאות אלו יכולות להסביר חלקית מדוע חלק מן הנשים שמתאמצות להרות בכל מיני אמצעים מצליחות לאחר שהן מוותרות, כי רמת הסטרס יורדת.

על פי מחברת המחקר, אם הזוג מנסה להרות במשך 5-6 חודשים ללא הצלחה, כדאי לבדוק את אורח החיים. היא ממליצה על פעילות גופנית, הרפיה או טיפול אחר לניהול הסטרס, לדוגמה מדיטציית מיינדפולנס.

שינה

ידוע כבר שנים שלשינה השפעה טובה על מערכות רבות בגוף – מערכת החיסון, מערכת הלב וכלי הדם, מערכת העצבים. מה שפחות ידוע זו השפעת השינה על איכות הזרע. מחקר דני הראה שלגברים עם בעיות שינה כמות הזרע קטנה יותר בכמעט 30% והוא פחות איכותי מגברים עם איכות שינה טובה.
אצל נשים  גם כן נמצא קשר בין שינה לא טובה לאי-פוריות. לשינה השפעה חשובה על המערכת ההורמונאלית ששולטת על המחזור הנשי ומווסתת את הביוץ.
לכן חשוב בכל תקופת ההכנה להריון לישון מספיק שעות ואם יש צורך להיעזר בשלל צמחי מרפא לאישה, שמנים אתרים או תוספי תזונה שישפיעו לטובה על השינה.

פעילות גופנית

פעילות גופנית מתונה (עד חמש שעות בשבוע) כמו הליכה או רכיבה על אופניים תורמת לאיזון הורמונאלי ולשמירה על משקל תקין. בנוסף, לפעילות גופנית השפעה על מצב רוח אופטימאלי, שגם הוא יכול לסייע להרות.

לסיכום

שינוי בתזונה ובאורח החיים הם הבסיס לבריאות טובה וליכולת כניסה להריון הן לאישה והן לגבר. זו הכנה גופנית ורגשית. אם כבר התחלתם בדרך היפה הזאת, כדאי שהילדים שנמצאים ושיבואו יוכלו גם הם ליהנות מבריאות טובה!

מקורות:

Diet and Lifestyle in the Prevention of Ovulatory Disorder Infertility
1. Künzle R1, Mueller MD et al. Semen quality of male smokers and nonsmokers in infertile couples.

2. http://www.adamteva.org.il/_Uploads/dbsAttachedFiles/Doch2.pdf

3. Chavarro JE. Protein intake and ovulatory infertility. Am J Obstet Gynecol 2008;198:210.e1-210.e7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18226626

4. Afeiche M, Williams PL et al. Dairy food intake in relation to semen quality and reproductive hormone levels among physically active young men. Hum Reprod. 2013 Aug;28(8):2265-75. doi: 10.1093/humrep/det133. Epub 2013 May 12.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23670169

5. Lynch CD1, Sundaram R et al. Preconception stress increases the risk of infertility: results

6. Tina Kold Jensen,Anna-Maria Andersson et al. American Journal of Epidemiology – Association of Sleep Disturbances With Reduced Semen Quality: A Cross-sectional Study Among 953 Healthy Young Danish Men

7. Dr. Michael J. Breus. Sleep deprivation Linked to Infertility

8. A prospective cohort study of physical activity and time to pregnancy. Fertil Steril. 2012 Mar 8.

 

מוניק חסון אלעזר

 

השאירו תגובה:
  1. מעין

    להלן קישור לכתבה של סי.בי.אס על השפעת תרגול יוגה ומדיטציה על הגברת הפריון:
    http://www.cbsnews.com/video/watch/?id=7366231n

    בקישור הבא מידע על יותר מ 150 תרגילי יוגה שניתן לבצע בבית. המידע כולל תמונה, אופן ביצוע, יתרונות התנוחה, מתי אסור לתרגל ודרגת קושי.
    http://www.simply-yoga.co.il/yoga-asanas/

    בקישור הבא ניתן להוריד במתנה קובץ אודיו של מדיטציה מודרכת:
    http://www.simply-yoga.co.il/meditation-and-awareness/guided-meditation/

    בהצלחה!

  2. מעין

    המאמר בקישור הבא עונה על השאלות מה זה מתח נפשי? מה התסמינים של מתח נפשי? וסוקר כלים מתחום היוגה והמדיטציה להגברת המודעות למתח נפשי ושיפור ההתמודדות עמו.
    http://simply-yoga.co.il/yoga-and-stress/

  3. רות

    מעניין, קשה ליישום,
    לא הוזכרה הזיקה לסוכרים אלא רק למזון מן החי.