Alternative_Migdal
LipoMag_Migdal

אגוזים זה משמין?

מאת: אפרת כהן, נטורופתית ואירידולוגית
לא רק שחלק מהאגוזים אינם משמינים אלא חלקם אפילו תומכים בתהליכי ירידה במשקל, מסייעים בהפחתת הכולסטרול הרע ומעלים את הכולסטרול הטוב. מדריך אגוזים קצר פלוס מתכון לגרנולה עם טוויסט

באופן יומיומי כמעט אני נתקלת במטופלים ובמשתתפי סדנאות המבטאים את חששם מפני אגוזים וקרובי משפחתם, בטענה שזה משמין ועתיר בקלוריות.

ובכן, אני רוצה לעשות סדר ולהשיב את הכבוד למשפחת האגוזים – ובהחלט מגיע להם הכבוד.

אגוזים יכולים להיות בריאים

חלק מהאגוזים, לא רק שאינם משמינים אלא אפילו תומכים בתהליכי ירידה במשקל, מסייעים בהפחתת הכולסטרול הרע (LDL) ובהעלאת הכולסטרול הטוב  (HDL). כל זאת בזכות תכולת חומצות השומן החיוניות, אשר בנוסף לאמור תורמות לחיזוק מערכת החיסון והזנת איברי הרבייה, העור, השיער ורקמת העצם.

LipoMag_Article

על מנת למקסם את התועלת הבריאותית של האגוזים וקרוביהם, יש להקפיד על ביצוע הכללים הבאים:

1. אין לצרוך אגוזים מומלחים ואין לקלות אגוזים, מלבד 3 בני משפחה שחובה לקלותם כדי להשמיד רעלנים שונים שמצויים עליהם ואינם טובים לבריאותנו: קשיו, פיסטוקים ובוטנים (שהם בכלל שייכים למשפחת הקטניות ובטעות סופחו למשפחת האגוזים).

2. כדאי לרכוש אגוזים בקליפתם ואם לא ניתן אז כדאי לרכשם במקום עם תחלופה גבוהה כדי להבטיח את טריותם.

3. את האגוזים יש לאחסן בצנצנת זכוכית במקפיא.

4. גוונו בצריכת האגוזים: 2-3 סוגים ליום במינון המומלץ מטה.

אז מה טוב בכל בן במשפחת האגוזים? כמה אגוזים מומלץ לאכול ביום? וכיצד ניתן לשלבם בתפריט היומי?

 

אגוזי מלך – כמה אגוזי מלך מותר לאכול ביום?

3 אגוזי מלך שלמים ביום – זה המינון.

שימו לב שצורת אגוז המלך היא כצורתו של המח וכשהאגוז חצוי ועדיין בקליפה שלו – צורתו כשל לב  וזה לא במקרה: באגוזי מלך יש שפע של חומצת שומן אומגה 3 החיונית למח ולבריאות הלב.

תפקידיה של חומצת שומן אומגה 3 רבים: מחזקת את מערכת החיסון, מורידה כולסטרול, מזינה את המח ומשפרת זיכרון, מחזקת את הלב, נוגדת דלקות ומחקרים מראים שהיא עוזרת לירידה במשקל.

אגוזי קשיו – כמה אגוזי קשיו לאכול ביום?

מינון יומי מומלץ – 8-10 אגוזי קשיו ליום וללב שלום.

אגוזי קשיו עשירים באבץ, מגנזיום, ברזל ואשלגן ומעולים לסובלים מלחץ דם גבוה. כפי שהזכרתי, יש לקלותם מעט בתנור.

אגוזי פקאן

מכילים אשלגן, בורון, מנגן, אומגה 3 (כל אלה חשובים לבריאות העצם) וכן ויטמיני B, C, A  וחלבונים איכותיים. הפקאן מועיל לבריאות הלב והמפרקים ועוזר במצבים של סוכרת סוג 2.

פיסטוקים

נשנוש נהדר (כמובן ללא מלח וקלויים בתנור הביתי) –  ממחקר שנעשה באוניברסיטת פנסילבניה נמצאו הפיסטוקים כמועילים ביותר לבריאות הלב ולהורדת רמות שומנים בדם.

מינון יומי מומלץ – 10 פיסטוקים ביום לנשנוש או כתוספת מעניינת לסלט.

אגוזי לוז – כמה אגוזי לוז מומלץ לאכול ביום?

מינון יומי מומלץ : 6-8 אגוזי לוז ולמערכת העצבים שלכם השלווה והמרגוע.

אגוזי לוז מהווים מקור נהדר לנחושת, ברזל, סידן ומנגן ועשירים מאד בויטמין E. אגוז הלוז לוחם ברדיקלים חופשיים, מונע סטרס, טוב לבריאות העין והלב, מזין את המח ומעכב התפתחות של מחלות דמנטיות כגון אלצהיימר.

אגוזי ברזיל

אלה האגוזים הענקיים המאורכים שרבים לא מכירים וחבל. אגוזי ברזיל נחשבים למזון על: הם מכילים סלניום שהוא מינרל עוצמתי במניעת סרטן ומחלות לב. הסלניום מחזק את מערכת החיסון ומאזן את בלוטת התריס. עם זאת, אין לאכול יותר מ-2 אגוזי ברזיל ליום כיוון שעודף סלניום מזיק לגוף ובין השאר גורם להפרעות רציניות במערכת העיכול. בשני אגוזי ברזיל יש את כמות הסלניום היומית המומלצת.

שקדים

עשירים בסידן, ברזל, ויטמין E, מגנזיום, אשלגן וחלבונים איכותיים. מונעים מחלות לב ומורידים ערכי כולסטרול. קליפת השקד (במיוחד השקד המר) מכילה ציאנידין: חומר שקוטל תאי סרטן ולא פוגע בתאים בריאים. השקד מפחית תיאבון ולכן יעיל לתהליכי ירידה במשקל. מינון יומי מומלץ 8-12 שקדים ליום.

זרעי דלעת

מכילים כמות נהדרת של אבץ. אלו הם זרעים חשובים למי שתפקוד בלוטת הערמונית חשוב לו. בנוסף, האבץ מחזק את מערכת החיסון, מיטיב עם העור, משקם רקמות פגועות במערכת העיכול, מטפל בחוסר פריון – בעיקר אצל גברים, ועוד. מינון יומי מומלץ  1-2 כפות זרעי דלעת קלופים ליום ואתם מסודרים.

גרעיני חמנייה

מכילים אבץ, אומגה 6, ברזל סידן וויטמין E. תרופה לשיעול: איכלו 2 כפות גרעיני חמנייה ליום – טחנו את הגרעינים אם המשתעלים הם ילדים קטנים. המינון היומי המומלץ 1-2 כפות ליום.

זרעי שומשום

עשירים בסידן, ברזל וסיבים תזונתיים. חשוב לטחון לפני האכילה אחרת הזרעים לא נספגים בגוף. השתמשו בטחינה משומשום מלא (יש מותגים שכתוב עליהם חמאת שומשום – הכוונה לטחינה משומשום מלא). כף טחינה גולמית ליום – ולעצמות שלום!

אגוז קוקוס

כן, גם הוא סוג של אגוז ותועלתו לבריאות רבה: הקוקוס מכיל חומצה לאורית המחזקת את מערכת החיסון (נמצאת גם בחלב אם) וחומצה קפרילית הקוטלת חיידקים, וירוסים ופטריות. באגוז הקוקוס חומצות שומן בינוניות שרשרת שמהוות דלק לגוף ולא נאגרות ברקמות השומן. 2 כפות שמן קוקוס מכבישה קרה ביום תשדרג את בריאותכם לאין ערוך.

 

גרנולה עם "טריק" – וללא גלוטן:

חצי כוס ממרח שקדים (שקדימון או שקד-לי)
2 כפות סירופ מייפל אמיתי
2 כפות שמן קוקוס
חצי כוס גרעיני חמניות
חצי כוס שומשום מלא
רבע כוס אגוזי לוז קצוצים
חצי כוס צנוברים או אגוזי קשיו קצוצים
חצי כוס צימוקים אורגנים חצויים
8 פריכיות אורז שבורות לחתיכות בגודל של שקד

אופן ההכנה:

1.ממיסים בסיר גדול את ממרח השקדים, שמן הקוקוס והמייפל על אש נמוכה.
2. בקערה נפרדת מערבבים את שאר החומרים.
3. שופכים את תערובת האגוזים לסיר ומערבבים היטב עד שהחומרים היבשים מצופים בתערובת.
4. מניחים בתבנית אפיה על נייר אפיה ואופים בחום של 150 מעלות כ 30 דקות, תוך ערבוב מדי 8 דקות.
5. מניחים להצטנן ומאחסנים בצנצנת זכוכית במקפיא.

 

אפרת כהן, נטורופתית, אירידולוגית, מנחה סדנאות לבישול ואפיה בריאים, בעלת מרכז "תרפא" לריפוי טבעי בבאר שבע, מנהלת קייטרינג בריא לאירועים אקסלוסיביים. ליצירת קשר עם אפרת: alonef@gmail.com  

השאירו תגובה:

  1. אמילי

    שלום
    האם קשיו מושרה כמה שעות חייב לעבור עדיין קליה? זה מענין כי פעם ראשונה שאני שומעת כל כך . אני משתמשת הרבה בקשיו לקינוחים לכן חשוב לי לדעת
    כתבה מאוד מעניינת . תודה

  2. יואב

    מה לגבי הדרישה לאכול אגוזים לאחר השרייה…?
    כי אני יודע על זמן השרייה של שקדים בערך 8 שעות, ויתר האגוזים 4-5 שעות השרייה…

  3. תחיה

    מתי קולים את אגוזי הקשיו, לפני או אחרי ההשריה?

  4. אפרת כהן

    השריית אגוזים מעלה את ערכם התזונתי אך לא הורסת את הרעלנים השונים המצויים על חלקם. לאחר ההשריה כדאי לקלות את הקישו מעט: עד לשיזוף קל שכמעט אינו מורגש.

  5. אורלי

    כתבה מעניינת מאוד. אך רציתי לשאול (אני גם נטורופתית) למה עלינו לקלות את הסוגים שציינת? לא מצאתי בשום מקום מידע על כך…

  6. אוהבת שקדים וסובלת

    שמתי לב שכל פעם שאני אוכלת שקדים-אני סובלת מכאבי בטן קשים !! בדוק !!זה רק אחרי אכילת שקדים!גם אם הם מושרים!
    מה יכולה להיות הסיבה?
    האם שקדים יכולים לגרום לחומציות בקיבה?
    או שהם קשים לעיכול?
    או שפיתחתי איזה אי סבילות עקב אכילת שקדים מרובה ?אשמח לכל יעוץ!

  7. דבורה אבני

    ידוע ממחקרים כי כל סוגי האגוזים בהיותם אפויים בטמפרטורה חמה מאבדים את כל הוויטמינים ויעילותם אפסית! אי לכך ניתן להכין מיזלי מאותם אגוזים מומלצים בכתבה ועוד סוגים…ללא כל הממרחים והשמנים ולהוסיף רק פירות יער מיובשים ולאפסם בצינצנת זכוכית במקרר וכאשר רוצים לאכול, להוסיף ליוגורט העיזים בתוספת של כף טחינה גולמית תמר חתוך, כפית צ'יה וכפית פשתן טחון וכל זה מלא…בכל טוב הויטמינים שלא נהרסים באפייה ואפילו פריכים עקב היותם במקרר! בתיאבון….

  8. אפרת כהן

    רישמי בגוגל "raw cashews toxins"
    ותקבלי מידע רב על הקשיו כמקור לטוקסינים כאשר אינו קלוי. כנ"ל לגבי פיסטוקים ובוטנים.

  9. נאורה

    כתבת שקיפת השקד מכילה ציאנידין: חומר שקוטל תאי סרטן ולא פוגע בתאים בריאים. אולם בהרבה מקומות כתוב שיש להוירד הקליפה של השקד,כוון שפוגע בכליות. אם כך, לקלף או לא לקלף השקד??

  10. מירב

    שלום, בתי בת ה 10 וחצי החליטה לאחרונה שהיא רוצה להיות צמחונית, מטעמי מוסר ומצפון( אנחנו חובבי בשר, קרניבורים אמיתים). בכל זאת הלכתי אחריה…היא אוכלת תפריט מאוזן שיש בו ירק, קטניות, פחמימות וחלבון ביצה. כמה אגוזים מומלץ שתאכל ביום, האם כמות זהה לזו של מבוגר?אני מניחה שבתקופת גדילה וצמיחה הגוף זקוק לכמויות מתאימות. תודה!

  11. ענבר

    תודה על הפירוט המעניין והחשוב. כתבת על הכמות המומלצת ליום לכל אגוז, האם את ממליצה לצרוך מכל סוג כל יום?או אולי באם בחרתי לאכול קשיו זו הכמות שתביא ערך אבל לא בהכרח כל יום מהכל? כי בסכימה של כל ההמלצות יוצאת כמות גדולה של אגוזים(אם לא רוצים כזו כמות שומן וקלוריות, כמובן על אף היתרונות הבריאותיים של כל אגוז)
    תודה!