Sunrider_Fly
Nikui_Fly

כמה אבץ מומלץ ביום?

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: < 1 דקה
אבץ הוא מינרל חשוב מאוד למוח ולשיפור הזיכרון אולם אסור להפריז איתו, שכן צריכה מוגברת גורמת לגירוי, כך עולה ממחקר חדש. מהי הכמות המומלצת ליום והיכן הוא מסתתר בתזונה
Nadar_IN

אבץ הוא מינרל חשוב מאוד אך יש להקפיד על צריכה מבוקרת שלו, כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה ופורסם במהדורה האלקטרונית של המגזין  המקצועי Neuron .

במחקר בנושא השפעת אבץ על הזיכרון נמצא שאבץ הינו גורם מפתח בשיפור הזיכרון. נמצא שלאבץ יש תפקיד מרכזי בתקשורת בין תאי העצב בהיפוקמפוס, המרכז במוח שאחראי על הלמידה ועל הזיכרון. תוצאות אלו הושגו בניסוי עם בעלי חיים. לאותם בעלי חיים ניתן כימיקל שקשר אבץ שהיה אצלם בדם וסילק אותו דרך השתן. כאשר לא ניתן להם אבץ, נפגעה אצלם התקשורת בין תאי העצב.

מנהל המחקר, ד"ר ג'יימס מקנמארה, אמר שמחקר זה הוכיח שאבץ הינו רכיב תזונה הכרחי לא רק לגוף אלא גם למוח, שכן הוא מפקח על יעילות הקשר בין שתי קבוצות של תאי עצב מרכזיות בהיפוקמפוס.

מחקר זה סיים ויכוח רב שנים בנושא של השפעת האבץ על פעולת המוח. כבר לפני 50 שנה גילו מדענים כי רק עם כמות מספקת של אבץ יכולה להיות תקשורת טובה בין נאורונים במוח.

אך כאמור אין להפריז בנטילת אבץ כתוסף. כמות יומיומית של 50 מ"ג כתוסף אינה בעייתית. בזמן של הצטננויות אפשר לקחת עד 75 מ"ג אבץ למציצה – אין לבלוע את הטבלייה בשלמותה, מאחר שבמציצה יש לה פעולה מקומית בגרון. גבול עליון לזמן קצר הוא 100 מ"ג. עודף של אבץ גורם לגריות יתר של המוח ועלול לגרום להתקפי אפילפסיה.

 

ואיפה יש אבץ בתזונה שלנו?

אבץ מצוי בכמות גבוהה יחסית בחיטה, בקינואה ובכוסמת. בנוסף ניתן למצוא אותו גם בגרעיני חמניה, בעדשים ובחומוס.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו