supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

אבנים בכליות (Kidneey Stones)

מאת: ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D) מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 4 דקות
המלצות לתזונה בריאה בנושא אבנים בכליות
Laisha_In

מזונות המומלצים לאכילה בקרב אנשים עם אבנים בכליות

אנשים רבים הלוקים באבנים בכליות סובלים מהתייבשות. חוסר בנוזלים מעלה את ריכוז המינרלים בכליה וכך גוברת הסבירות להיווצרות אבנים בכליות. בעת שאתם סובלים מאבנים בכליות, שתו כ-3-2.5 ליטר מים נקיים מדי יום. לאחר שהאבנים יצאו מדרכי השתן, חזרו לשתות כוס מים, אחת לשעתיים, במהלך היום. שתייה היא האמצעי החשוב ביותר לטיפול באבנים בכליות ולמניעת היווצרותן.

לצמחונים יש סבירות נמוכה הרבה יותר להתפתחות אבנים בכליות מאשר לאוכלי הבשר. אמצו תזונה המבוססת על ירקות טריים בלתי מבושלים ועל דגנים מלאים. אכלו שעועית, קטניות, אגוזים, זרעים ואגוזים – מזונות אלו מהווים מקור טוב לחלבונים.

אם אתם מרגישים שעליכם לאכול בשר, אכלו עוף נטול שומן ממקור איכותי.
אכלו מדי יום שיבולת שועל וסובין חיטה, מאחר שהם מפחיתים את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות.

מיץ לימון המעורבב במעט מים חמים הוא תרופה נוספת המסייעת להעלות את חומציות השתן ולהקל על מעבר אבנים המורכבות אוקסלט הסידן בדרכי השתן. שתו מעט ממיץ זה בארוחת הבוקר ובמהלך היום. נמצא שגם מיץ התפוזים מסייע למטרה זו.

ויטמין A, על פי ממצאי מחקרים, מסייע לריפוי דרכי השתן. הקפידו אפוא להרבות באכילת ירקות בצבעי כתום-צהוב וירקות עליים.
אכלו 1/4 כוס גרעיני דלעת מדי יום. במחקרים נמצא כי גרעיני הדלעת מפחיתים את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות.

נמצא שחסר במגנזיום קשור להיווצרות חוזרת ונשנית של אבנים בכליות. הקפידו לצרוך כמות גדולה של מינרל זה המצוי בירקות עליים, אצות קלפ, פולי סויה, שקדים ותפוחי עץ.

פטרוזיליה ואבטיח מסייעים בניקוי דרכי השתן. הוסיפו מאכלים אלה לארוחותיכם כדבר שבשגרה.

 מזונות שיש להימנע מהם

הימנעו מאכילת מזונות המכילים כמות גדולה של חומצה אוקסלית. הבולטים מבין המזונות האלה הם תרד, ריבס, עגבניות, חצילים, סלק, קישואים, בטטות, בוטנים, אוכמניות, תותים, ענבי קונקורד וקקאו.

אל תשתו מיץ אשכוליות. במחקרים נמצא שמיץ זה מעלה את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות.
שומן בעלי חיים גורם לגוף להפריש סידן. דבר זה עלול לגרום להצטברות של סידן בכליות. הימנעו מאכילת בשר בקר על כל סוגיו והגבילו את צריכת כל סוגי הבשר האחרים.

הימנעו מהכנסת כמות גדולה מדי של סידן לגוף על ידי הוצאת החלב ומוצריו מארוחותיכם. הסידן המצוי בחלב, בגבינות, בגלידות ובשאר מוצרי החלב אינו נספג בקלות במערכת העיכול וסופו שהוא מצטבר כפסולת בכליות.

כשאתם אוכלים כמות רבה מדי של סוכר לבן, רמת האינסולין עולה. תופעה זו גורמת להוצאת סידן מהעצמות ולהעברתו לדרכי השתן. הישמרו מאכילת מוצרים המכילים סוכר לבן. חשוב במיוחד להימנע לחלוטין משתיית ממשקאות קלים המכילים גם חומצה זרחתית. ממצאי מחקרים מצביעים על כך שמשקאות אלה מעלים את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות.

מלח, קפאין ואלכוהול תורמים להתייבשות הגוף ומעלים את ריכוז המינרלים בשתן. הפסיקו לצרוך קפאין ואלכוהול והגבילו מאוד את צריכת המלח שלכם.

 כיצד תנהגו בחיי היומיום?

• שתו לפחות 3 ליטר מים ביום כדי לשטוף את האבנים הקטנות לתוך השלפוחית. כדי לשמור על רמה נאותה של נוזלים בגוף, וכדי להקפיד על הטלת שתן בכמות הרצויה, שתו מים לפני השינה ואף באמצע הלילה.

• הרבו באכילה של קיווי, פטריות סיניות שחורות, תירס, אגוזי מלך וירק בשם "gourd bottle" (מעין דלעת מוארכת שאפשר להשיג בחנויות למוצרים מהמזרח).

 מה אסור?

בהתאם לסוג האבן שנוצרה בגופכם, הימנעו לחלוטין מהמאכלים הבאים או המעיטו בצריכתם:

• אם אתם סובלים מאבנים העשויות מחומצה אוקסלית, הגבילו את צריכת המזונות המכילים חומצה אוקסלית, כגון: תרד, ריבס (צמח), גבינה, חמאת בוטנים, אגוזים, בירה, תה ושוקולד.

• אם יש לכם אבנים מחומצה זרחתית, הגבילו את צריכת הסידן והמזונות העשירים בזרחן כגון: מוצרי חלב, שעועית וסרדינים.

• אם התפתחו אצלכם אבנים מחומצת שתן, הגבילו את צריכת המזונות העשירים בפורין, כגון: מזון מן החי, בשר בקר, חזיר, כבש, בצל, שום, תרד, קפה, קוקה קולה, תה חזק ואלכוהול.

• הימנעו מאכילה של מזון מהיר או שימורים, בגלל כמות המלח הגבוהה שבו. הימנעו ממזון מתובל, כגון: שום, פִלפל חריף, בצל, קארי ופלפל. אל תאכלו תפוחי אדמה, פולי סויה, בטטה, כרוב או מוצרי חלב. כל אלה גורמים לגזים שיוצרים לחץ על הבטן.

• הפחיתו את צריכת הסוכר.

 

תרופות עממיות

• תה העשוי מזקן תירס:
המצרכים:
30 גרם זקן תירס Yu Mi Xu) corn silk)
אופן ההכנה: הניחו את זקן התירס בסיר עם 2 כוסות מים והרתיחו. הנמיכו את עוצמת הלהבה ובשלו במשך 10 דקות.
הוסיפו 1 כף סוכר ושתו פעם ביום במשך שבוע.

• דג מסוג *yellow croaker:
המצרכים: דג מסוג זה, מלח.
אופן ההכנה: קחו 2 עצמות לבנות דמויות-אבן מראשו של הדג (שנקראות אבני ראש הדג). אופים אותן עד שהן יבשות ואז טוחנים אותן לאבקה דקה. יש לבלוע עם מים חמימים. לשארית הדג יש להוסיף מים ולבשל עד שיתקבל מרק דגים. הוסיפו מלח. אִכלו את הדג ושתו את המים.

 

טיפול תזונתי

• אגוזי מלך בסוכר:
המצרכים: 90 גרם אגוזי מלך, 90 גרם סוכר, 120 מ"ל שמן שומשום.
אופן ההכנה: טגנו בבחישה את אגוזי המלך בשמן השומשום עד שיהיו פריכים. טחנו את האגוזים עם הסוכר לאבקה דקה. ערבבו עם השמן וטלו פעמיים ביום.

• פטריות סיניות שחורות *Hei Mu Er) Chinese black fungus):
המצרכים: פטריות סיניות שחורות *Hei Mu Er) Chinese black fungus), כרוב סיני, גזרים, מלח, שמן צמחי.
אופן ההכנה: השרו את הפטריות השחורות במים במשך שעתיים, טגנו בבחישה את כל המצרכים. אִכלו מן התערובת פעמיים ביום, במשך שבועיים.

• הרבו באכילה של גרעיני דלעת.

• עור הלקוח מן הזֶפֶק של העוף (קורקבן מיובש) (Ji Nei Jin) עם גריסי פנינה סיניים (Yi Yi Ren):
המצרכים: 7 גרם עור מן הזֶפֶק של העוף Ji Nei Jin) chicken's gizzard skin),
60 גרם גריסי פנינה סיניים Yi Yi Ren) Chinese pearl barley),
2 כפות סוכר חום.
אופן ההכנה: הניחו את המצרכים בסיר והוסיפו 2 כוסות מים כדי להכין מרק. שתו פעם ביום. עור הזפק משמש כאמצעי מיוחד לריפוי במצב של אבנים בדרכי השתן.

פירות וירקות: משמשים, מנגו, מלון, אפרסקים, אספרגוס, ברוקולי, סלרי, שומר, כרישה ובצל.

צמחי מרפא: מוט הזהב (סולידגו), עלי ושורש חוטמית (נטופה רפואית), לחך וסרפד.

מזונות נוספים: אורז מלא, זרעים (זרעי פשתן, דלעת, שומשום וחמניות) ודגנים מלאים.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו