bari14_Fly
beten_fly

6 רכיבים יעילים במצב של תנגודת לאינסולין

מאת: ד"ר ציון שלוסברג M.D
זמן קריאה: 3 דקות
האם ידעתם שחומרים מסוימים, כגון ויטמינים ומינרלים, יכולים לשפר מצבים של תנגודת לאינסולין? בואו להכיר 6 רכיבים מומלצים שניתן לקבל מהמזון ומתוספי תזונה

6 רכיבים יעילים במצב של תנגודת לאינסולין. צילום: pixabay

mushroom_Article

אם אובחנת עם תנגודת לאינסולין, ודאי הומלץ לך ראשית להקפיד על תזונה בריאה, לנהל פעילות גופנית סדירה, להפחית מתחים ולדאוג לשינה איכותית.

במרפאתי אני יורד לעומק כדי לזהות תהליכי חילוף חומרים שנפגעו ולשקם אותם.

אפרט להלן מספר חומרים שהוכח מחקרית כי ביכולתם לשפר את תפקוד האינסולין וייתכן כי הייתי ממליץ לך עליהם לאחר אבחון מקיף, ובהתאם למצבך הכולל.

ד"ר ציון שלוסברג מומחה לרפואת המשפחה המתמחה ברפואה פונקציונאלית. צילום: יח"צ

ד"ר ציון שלוסברג מומחה לרפואת המשפחה המתמחה ברפואה פונקציונאלית. צילום: יח"צ

אבץ

מינרל חיוני שלוקח חלק בתהליכים רבים בגוף, ביניהם: תפקוד המערכת החיסונית, התפתחות וגדילה, פוריות, ראייה ועוד.

לאבץ השפעה על תפקוד האינסולין, שכן הוא חיוני לייצורו, אחסונו והפרשתו התקינה בגוף.

רמה נמוכה של אבץ קשורה לפגיעה בהפרשה של האינסולין ומפחיתה את הרגישות לאינסולין.

מחקרים הוכיחו כי תוספת אבץ מפחיתה תנגודת לאינסולין.

יחד עם זאת, תוספת אבץ עלולה לעיתים לפגוע בספיגה של מינרלים אחרים בגוף.

לכן, חשוב להיעזר באיש מקצוע על מנת לקבוע מינון ומשך זמן מיטביים עבור נטילת התוסף.

ייעוץ של איש מקצוע חיוני, כמובן, גם בנטילת יתר התוספים שיפורטו בהמשך המאמר.

מקורות לאבץ במזון כוללים: אגוזים, קטניות, יוגורט, גבינות, בשר בקר ופולי סויה בגידול אורגני.

אגוזים - מקור לאבץ. צילום: pexels

אגוזים – מקור לאבץ. צילום: pexels

פרוביוטיקה

הפרוביוטיקה מכילה חיידקים ידידותיים שעשויים להועיל לבריאותנו במעברם במערכת העיכול שלנו. היתרון שאולי מקושר ביותר לפרוביוטיקה הוא שיפור בתסמינים של מערכת העיכול, כגון נפיחות וגזים.

במחקרים מהשנים האחרונות, נמצא כי לפרוביוטיקה עשויה להיות גם השפעה חיובית על רמות הסוכר בדם, האינסולין וההמוגלובין המסוכרר (A1C).

זאת במיוחד לחולי סוכרת סוג 2 וסוכרת הריון.

מלבד תוספי פרוביוטיקה, ניתן למצוא את הפרוביוטיקה גם במזון מותסס (כמו כרוב כבוש ביתי), מיסו, יוגורט וקפיר.

כרוב כבוש - פרוביוטיקה טבעית. צילום: pexels

כרוב כבוש – פרוביוטיקה טבעית. צילום: pexels

מגנזיום

מינרל חיוני המשתתף בתהליכים מטבוליים רבים בגופנו, ותומך, בין היתר, בבריאות העצמות, לחץ דם תקין, וגם בתפקוד האינסולין.

צריכה נמוכה מידי של מגנזיום מקושרת לסיכון גבוה יותר למחלות לב, אוסטאופורוזיס, תסמונת מטבולית וסוכרת סוג 2.

ספורטאים נוהגים בדרך כלל ליטול תוספי מגנזיום, בשל דרישה גבוהה יותר של הגוף.

יש לשים לב כי קיימים מספר סוגים של תוספי מגנזיום, וחלקם עלולים לגרום לשלשולים.

מגנזיום במזון נמצא בעלים ירוקים, אבוקדו, אגוזים, שעועית ודגנים מלאים.

עלים ירוקים מכילים מגנזיום. צילום: unsplash

עלים ירוקים מכילים מגנזיום. צילום: unsplash

כרום

מינרל זה נדרש בכמויות קטנות ביותר, אך הוא חיוני לתפקוד האינסולין בגופנו.

לפי מחקרים, שילוב של כרום עם ויטמין B7 (ביוטין) עשוי לסייע להורדת הסוכר בדם, ההמוגלובין  המסוכרר (A1C) והכולסטרול.

ניתן למצוא כרום במגוון מזונות, ביניהם: ענבים, תפוחים, בננות, תפוזים, שעועית ירוקה, בשר הודו וברוקולי.

נטילת תוסף כרום אסורה למי שנמצא בסיכון למחלת כליות.

תפוחים - מקור לכרום. צילום: PEXELS

תפוחים – מקור לכרום. צילום: PEXELS

ויטמין D

ויטמין מסיס בשמן המתפקד גם כהורמון בגופנו.

בתאי גופנו יש קולטנים רבים לוויטמין D, כולל בתאי בטא הנמצאים בלבלב ומפרישים אינסולין. מחקרים מראים כי רמה נמוכה של ויטמין D קשורה למצב של תנגודת לאינסולין.

לכן, מומלץ לבדוק את את רמת הוויטמין D בדם ולהתאים תוסף במינון מתאים.

מקורות נוספים לוויטמין D הם קרני השמש, סרדינים, דג סלמון, חלמוני ביצה וחלב מלא.

קרני השמש הן מקור לוויטמין D. צילום: unsplash

קרני השמש הן מקור לוויטמין D. צילום: unsplash

חומצה אלפא ליפואית

חומצה אלפא ליפואית היא חומר המיוצר באופן טבעי בגופנו ונמצא גם במגוון של פירות וירקות.

היא נחשבת לנוגד חמצון המגן על העצבים והרקמות השונות ומעורבת גם בייצור האנרגיה של התא.

לפי מחקרים, חומצה אלפא ליפואית מסייעת בשמירה על משקל תקין, שתורם לרגישות לאינסולין וכן מפחיתה כאבים עצביים לאנשים עם רקע של סוכרת.

בין המזונות המכילים חומצה אלפא ליפואית: תרד, כרוב ניצנים, ברוקולי, נבטים, אפונה ועגבניות.

נבטים מכילים חומצה אלפא ליפואית. צילום: pixabay

נבטים מכילים חומצה אלפא ליפואית. צילום: pixabay

למאמרים נוספים בנושא:

חומצה אלפא ליפואית מסייעת להרזייה

כיצד להתמודד נכון עם מצב של תנגודת לאינסולין?

ניבוי סיכונים בריאותיים באמצעות בחינת עקומת הקורטיזול היומית


המאמר נכתב ע"י ד"ר ציון שלוסברג, הבעלים של "רפואה שלמה" המציעה תוכניות איבחון וטיפול יסודיות במגוון מצבים רפואיים. לאתר המרפאה לחצו כאן

צרו קשר עם ד"ר ציון שלוסברג M.D



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו