supherb_Fly
Thymoquin_Fly

על הפרעות שינה והקשר להשמנה

מאת: - מור תוספי תזונה
איך השינה משפיעה על המשקל שלנו? איך אפשר לשפר את המצב באופן טבעי? כל המידע בכתבה
In2024_Article

שינה טובה היא אחד הדברים החשובים ביותר לבריאותו של האדם. אדם אשר ישן שינה טובה מתפקד באופן טוב יותר כמעט בכל פרמטר אפשרי, הוא יהיה אנרגטי, רגוע יותר, מרוכז יותר ובעל יכולות קוגניטיביות טובות יותר. עד כאן אני מאמינה שלא חידשתי דבר, אבל חשוב לדעת כי שינה טובה ואיכותית מחזקת את מערכת החיסון, מאפשרת למערכות הגוף "להתרענן", מעכבת תהליכי הזדקנות, שומרת על עור הפנים והשיער ואף מפחיתה את הסיכון למחלות כרוניות רבות למשל סוכרת ועודף משקל. עובדה מעניינת עוד יותר היא כי שינה טובה הוכחה כמפחיתה סיכון לפתח גידול סרטני.

 

עייפות גורמת לנו להשמין? הצצה למחקר

במאמר זה אתייחס לקשר שבין הפרעות שינה להשמנה. במחקר שנמשך 10 שנים בין 2002 ל 2012 נבדקו צעירים הסובלים מנדודי שינה לעומת כאלה שלא ונמצא שישנו שוני בהפרשות ההורמונים קורטיזול והורמון אדרנוקורטיקוטרופי

בשעות אחה"צ, הערב והשעות המוקדמות של הלילה. אצל הסובלים מנדודי שינה נמצאו רמות גבוהות של שני ההורמונים הללו לעומת הנבדקים ששנתם תקינה. יש להבין שאצל אדם נורמלי רמות הקורטיזול – שהוא הורמון המאפשר עוררות, אמורות לרדת החל משעות אחה"צ ולהגיע לרמות מאוד נמוכות בשעות הערב וזאת על מנת לאפשר כניסה לשינה. כדי להבין את משמעות הממצא הזה על הקשר להשמנה יש להבין קודם את הקשר שבין קורטיזול להורמון אחר – אינסולין, היחסים בין שני הורמונים אלו הוא יחסים הפוכים – כלומר כאשר יש הפרשה גבוהה של קורטיזול יש הפרשה נמוכה של אינסולין ולהיפך.

 

אינסולין הוא הורמון שמופרש במטרה להכניס סוכר אל התאים בגוף על מנת שיוכלו לעבור תהליך של גליקוליזה והפקת אנרגיה הדרושה לתפקוד התקין של התא. ברגע שרמות הקורטיזול בשעות אחה"צ והערב גבוהות משמע שרמות האינסולין נמוכות ולכן כל מזון שנכניס לפינו המכיל סוכר (כגון: פירות, פחמימות – כמו לחם ודגנים, ירקות פקעתיים כמו תפוח אדמה, סלק, בטטה) במקום שיוכנס לתאים על ידי האינסולין יישאר בדם, במצב זה יקרו שני דברים משמעותיים – האחד רמות הסוכר בדם יעלו (מעלה את הסיכון לסוכרת) והשני – השמנה.  בנוסף נמצא כי אחוז הסובלים מנדודי שינה גבוה משמעותית אצל הנבדקים שנמצאו אצלם רמות גבוהות של גלוקוז בדם בזמן ערות ובזמן שינה שאינה בשלב החלימה (REM).

 

שינה והשמנה

ממצא מעניין נוסף של אותו מחקר גילה שהקשר בין הפרעות שינה להשמנה הינו מעגלי,  כלומר הפרעות שינה מעלות את הסיכוי להשמנה ואילו עודף משקל ושמנות (Obesity) מגבירים את הסיכוי לסבול מהפרעות שינה.

מחקר נוסף שבוצע בויסקונסין על 1000 נבדקים מצא כי גם למספר שעות השינה בלילה יש קשר לעליה במשקל והשמנה. המחקר מצא שלאנשים שישנים 5 שעות בלילה ישנן רמות נמוכות של הורמון השובע לפטין לעומת אלה שישנים 8 שעות בלילה – 15.5% פחות ואילו רמות הורמון הרעב גרלין גבוהות ב 14.9% אצל אלה שישנים 5 שעות בלילה לעומת אלה שישנים 8 שעות בלילה. כלומר אנשים שישנים מעט מדי שעות יחושו יותר רעב מאנשים שישנים מס' תקין של שעות, מה שיכול להגביר את הרצון לאכול והסיכוי להשמנה.

עוד נמצא כי רמות גבוהות של קורטיזול כמו אלו ששנמצאו אצל אנשים הסובלים מהפרעות שינה עלולות להוביל לצריכה מוגברת של מזונות עתירי שומן וסוכרים ובסופו של דבר להשמנה – בעיקר השמנה בטנית. סוכרים מהווים אנרגיה מיידית לתאים בגוף ולכן אדם ששנתו נודדת או שמשך זמן שנת הלילה שלו קצר מדי ירגיש עייפות וקושי לתפקד במהלך יום שלם ובאופן טבעי יבחר במזון עתיר סוכר על מנת להחזיר לעצמו במהירות אנרגיה, הבעיה שהשפעת הסוכר היא קצרת מועד ומאוד מהר ירגיש שוב עייף וחוזר חלילה והרי לכם עוד סיבה להשמנה.

קורטיזול הוא הורמון המופרש במצבי לחץ ודחק, הוא אמור להיות מופרש לפרקי זמן מאוד נקודתיים וקצרים, ברגע שהפרשתו מוגברת בצורה כרונית משמעות הדבר שהאדם נמצא במתח מתמשך, שנת הלילה שלו עלולה להיפגע וכך גם הסיכון למחלות כרוניות והשמנה.

איך לרדת במשקל

לא ישנים? משמינים!, צילום: 123RF

 

איך לשפר את השינה ולשלוט יותר טוב במשקל?

ישנם דברים שאינם בשליטתנו ומפריעים לשינה – כגון גיל, אנשים מבוגרים רבים מדווחים כי ברבות השנים איכות השינה נפגעת וזמן השינה מתקצר וזה קשור הרבה פעמים לירידה בכמות חומצת האמינו GABA בעקבות תהליכי הזדקנות טבעיים. אבל בעולם המודרני, בעקבות חיים תחת לחץ ומתח מתמשכים, אנו עדים יותר ויותר להפרעות שינה גם בקרב צעירים.

 

אם כך מה ניתן לעשות כדי שתהיה לאדם שינה איכותית?

 

ומה אם עשית הכל ובכל זאת עדיין השינה ממך והלאה?

לרפואת הצמחים יש את היכולת לעזור גם בהפרעות שינה, לאחר שהמטפל מאבחן את הסיבה להפרעה– האם זו חרדה / עוררות עצבית גבוהה, גלי חום או כל סיבה אחרת הוא יכול להתאים פורמולת צמחים מתאימה.

לצמחי המרפא יש עוצמות שונות והם יכולים לנוע בין צמחים מרגיעים כדוגמת המליסה, פסיפלורה וטיליה לבין צמחים בעלי השפעה מעכבת עצבית המתאימים למצבי חרדה למשל, כדוגמת: ולריאנה (במינון נמוך) ועד לצמחים משרי שינה כדוגמת הפיסידיה או ולריאנה (במינון גבוה).

מומלץ מאוד להיוועץ באיש מקצוע כדוגמת נטורופת או הרבליסט קליני לפני השימוש בצמחי מרפא.

 

במאמר הבא אעסוק בקשר שבין הפרעות שינה להגברת הסיכון למחלות קרדיו-וסקולריות (מחלות לב וכלי דם)

 

מאחלת לכולכם שינה טובה, רגועה וממלאת באנרגיה,

דגנית לוי

נטורופטית והרבליסטית קלינית Cl.H , מטפלת NLP ומדריכה לאורח חיים בריא

 

מקורות מידע:

1.    Association between sleep disorders, obesity, and exercise: a review, Trent A Hargens, Anthony S Kaleth, Elizabeth S Edwards, and Katrina L Butner, published online 2013 Mar 1
2.    Wiley-Blackwell, April 17, 2012
3.    Affect of a medicinal plant (Passiflora incarnata L) on sleep, Fructuoso Ayala Guerrero and Graciela Mexicano Medina, 2017 Jul-Sep

צרו קשר עם More Supplements



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו