Laisha_Fly
himalayaKrem_Fly

4 דברים מדהימים שיקרו לכם כשתתחילו לצרוך קייל

מאת: עינב בורשטיין
זמן קריאה: 6 דקות
לעלים הירוקים תרומה בלתי נתפסת לבריאותנו, ומבין כולם מתבלט במיוחד הקייל – כרוב העל ומלך העלים הירוקים, ללא תחרות

4 דברים מדהימים שיקרו לכם כשתתחילו לצרוך קייל. צילום: לייב ספירולינה

supherb_IN

כולנו רוצים להיות בריאים וחיוניים – וזה בהחלט נפלא.

העניין הוא שעם השאיפה לבריאות, אנו מוצאים את עצמנו לעתים קרובות משועבדים לטרנדים, פרקטיקות וטיפים קולינריים מורכבים: השרייה, הנבטה, התססה, ייבוש בשמש, בישול איטי ומה לא?!

בתוך מבוך מאמצי הבריאות הזה, מדהים לגלות שהתשובה לצרכי הגוף שלנו טמונה במזונות הפשוטים והצנועים ביותר…

עלים ירוקים, סופר פודס פר אקסלנס!

אין באמת צורך לבלות את זמננו במטבח או להפגין אקרובטיקה קולינרית משוכללת.

העלים הירוקים – מזונות העל, כמו שהם, בצורה הכי טבעית שלהם מספקים לנו את בעצם כל מה שאנחנו צריכים ומעבר.

עלים אלה, הנחשבים למזון חיוני, מילאו תפקיד מרכזי לאורך האבולוציה, מהעלווה הצפופה של יערות קדומים ועד לג'ונגלים שבהם מתגוררים קרובי משפחתנו הפרימטים ביותר, השימפנזים.

העלים הירוקים מהווים חלק משמעותי מהתזונה של השימפנזים החסונים.

הם אלה שתורמים, בין היתר למבנה הגוף השרירי החזק שלהם.

אז מה כל כך טוב בעלים האלה בעצם? הרבה דברים, כמו למשל… כלורופיל.

כלורופיל: הסם הירוק שאתם רוצים להתמכר אליו

עלים ירוקים עשירים בכלורופיל. צילום: לייב ספירולינה

עלים ירוקים עשירים בכלורופיל. צילום: לייב ספירולינה

כלורופיל, הפיגמנט הירוק המצוי בעלים ירוקים המכונה לעיתים "סם החיים", הוא סופר רכיב, או אם תרצו "רכיב על".

בתחום הרפואה הסינית, הקשר העמוק של הכלורופיל לאנרגיית החיים מתיישב עם מושג הצ'י, הכוח החיוני המניע ומחייה את גופנו.

התרכובת הצנועה הזו ממלאת תפקיד חיוני בתהליך הפוטוסינתזה של צמחים, קליטת אור השמש כדי להמיר פחמן דו חמצני לחמצן.

עם זאת, תרומותיה משתרעות מעבר לעולם הצומח.

באופן לא ייאמן, לכלורופיל יש דמיון מבני כמעט זהה להמוגלובין, שהיא המולקולה האחראית על הובלת חמצן בזרם הדם שלנו מהריאות לכל תאי הגוף.

השוני היחידי נמצא במרכזן של מולקולות אלו: ברזל נמצא בהמוגלובין, ומגנזיום נמצא בכלורופיל.

דמיון מופלא זה מאפשר לכלורופיל לסייע בהגברת ייצור וחידוש ההמוגלובין בגוף, הגדלת יכולת נשיאת החמצן של הדם וכן הקלה ושיפור של תסמיני אנמיה.

מעבר לדמיון החזותי הזה, כלורופיל מציע יתרונות בריאותיים רבים.

מחקרים[1] מצביעים על כך שלכלורופיל ונגזרותיו יש תכונות נוגדות חמצון, אנטי דלקתיות ועלולות להיות נוגדות סרטן.

הם עשויים לסייע בניקוי רעלים, ריפוי פצעים וקידום עיכול בריא.

בנוסף, מאמינים כי כלורופיל תומך בצמיחה של חיידקי מעיים מועילים.

תכולת הכלורופיל עשויה להשתנות בהתאם למספר גורמים כמו גיל הצמח, תנאי הגידול והבשלות בעת הקציר.

עם זאת, כשמדברים על עלים ירוקים בכלל ועל כלורופיל בפרט אי אפשר שלא להזכיר סופר פוד ושמו קייל, העלה הירוק ב"ה" הידיעה.

קייל - מלך העלים הירוקים. צילום: לייב ספירולינה

קייל – מלך העלים הירוקים. צילום: לייב ספירולינה

מדוע נחשב קייל למלך העלים הירוקים?

בעולמם הירוק של העלים הירוקים והכלורופיל השופע שהם מכילים, ניצב כוכב עלים אחד בקדמת הבמה: קייל!

הקייל ידוע כאחד המועמדים המובילים מבחינת תכולת הכלורופיל שלו: כ-23.7 מיליגרם של כלורופיל לכל 100 גרם של משקל טרי.

לעומתו, למשל, התרד מכיל כ-19.5 מיליגרם של כלורופיל לכל 100 גרם של משקל טרי.

המנגולד מיד אחריהם עם תכולה משוערת 15.3 מ"ג.

ערכים תזונתיים של קייל

אבל שימו לב היטב, הירק המצליב הזה לא רק מתהדר בתכולת כלורופיל מרשימה אלא גם עומד בפסגה בכל הנוגע לערך תזונתי כולל כשהוא עמוס במיקרונוטריאנטים.

בין היתר הוא עשיר בוויטמין C, ויטמין K ובטא-קרוטן.

קייל מכיל כמות גדולה יותר של ויטמין C מרוב הירוקים האחרים, ומכיל בערך פי שלושה מצמחי תרד וירקות קולארד[2].

יש לי שאלה לגבי קייל



    * שדות חובה




    למעשה, קייל זכה במקום הראשון לפי מדד אנדי. ומהו מדד אנדי? המשיכו לקרוא.

    ובמקום הראשון ב"מדד אנדי" – קייל!

    מדד אנדי[3], שפותח על ידי ד"ר יואל פיהרמן, היא מערכת ניקוד תזונתית מקיפה שמעריכה מזונות שונים בסקאלה שבין 1 ל- 1000, על סמך צפיפות החומרים התזונתיים שלהם ותכונות מקדמות הבריאות.

    המערכת לוקחת בחשבון רכיבים כמו ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, והערך התזונתי הכולל.

    הביצועים יוצאי הדופן של קייל במדד אנדי – ניקוד של 1000 – הערך הגבוה ביותר![4]

    זוהי עדות לריכוז המדהים של חומרים מזינים חיוניים, מה שהופך אותו לבחירה הטובה ביותר.

    רק לסבר את האוזן, מזונות כמו בשר, פירות ים ומוצרי חלב מקבלים ציונים מתחת ל-50.

    פיהרמן טוען שתזונה עתירת רכיבים תזונתיים יכולה למנוע או אפילו להפוך מחלות וגם להפוך את ההשמנה באופן בר-קיימא.

    והמדע בהחלט מאשר את הטענה של פיהרמן, בכל הנוגע לקייל.

    גידול קייל אורגני בחווה. צילום: לייב ספירולינה

    גידול קייל אורגני בחווה. צילום: לייב ספירולינה

    הנה 4 דברים מדהימים שיקרו לכם כשתתחילו לצרוך קייל:

    #1 ירידה ברמות הכולסטרול ה"רע", אבל לא רק!

    רכיבים המצויים בקייל (ירוק ואדום) קושרים חומצות מרה במערכת העיכול ומונעים מהן להיספג מחדש.

    התוצאה היא הפחתה בכמות הכוללת של הכולסטרול בגוף, מה שנקרא בשפה המקצועית הורדת הסיכון להיפר-כולסטרולמיה[5].

    מחקר יפני[6] שנערך בקרב 149 אנשים עם תסמונת מטבולית מצא שצריכת 14 גרם אבקת קייל באופן יומי למשך 8 שבועות הפחיתה משמעותית את רמות הכולסטרול LDL (הרע), את רמת לחץ דם, את השומן בטני ואת רמות הסוכר בדם בצום. יש יותר טוב מזה?!

    ובכן… על פי מחקר מ- 2008[7], קייל מאודה מתפקד בעוצמה הדומה ל-13% כמו כולסטיראמין – תרופה להורדת כולסטרול.

    #2 תפחיתו את הסיכון לסרטן

    הקייל עמוס בתרכובות אנטי סרטניות.

    אחת מהן היא  – sulforaphane, סולפוראפן – פלא טבעי חד משמעי!

    הסולפוראפן מסייע לחסימת היווצרות סרטן ברמה המולקולרית[8].

    רכיב נוסף וחשוב למשימה הוא אינדול-3-קרבינול[9].

    #3 תפחיתו את הסיכון לפגיעה בראייה שנוצרת עם הגיל

    הראייה שלנו, כמו כל מערכות הגוף, "מזדקנת" ככל שאנו מתבגרים, אך ישנם רכיבים שעשויים לעזור לתמוך בה ולהאט את ההתדרדרות.

    שניים מהעיקריים שבהם הם לוטאין וזאקסנטין, נוגדי חמצון קרוטנואידים שנמצאים בכמויות גדולות מאוד בקייל[10].

    בשורה של מחקרים[11] הוכח כי צריכה ספקת של לוטאין וזאקסנטין מפחיתה את הסיכון לניוון מקולרי וקטרקט, שתי הפרעות עיניים שכיחות.

    #4 תפחיתו משקל עודף

    הקייל, מחד דל מאוד בקלוריות ומאידך גורם לתחושת שובע לאורך זמן[12], בין היתר, הודות לצפיפות אנרגיה הנמוכה שלו (מעט קלוריות, סיבים והרבה נוזלים).

    צפיפות קלורית נמוכה נקשרת לירידה במשקל בלא מעט מחקרים[13].

    יש לי שאלה לגבי קייל



      * שדות חובה




      איך נצרוך קייל עם מקסימום ערכים?

      עכשיו, עם הריכוז המדהים של הקייל בחומרים מזינים חיוניים, תסכימו איתנו שזה יהיה "פשע" שלא לקבל את המקסימום.

      בחירה בקייל אורגני טרי שהוקפא מיד עם קטיפתו מבטיחה לכם את כל הטוב שבו מבלי להתפשר על שום יתרון בריאותי, ומבלי לדאוג שהערכים בו יאבדו, יפגעו או יתחמצנו.

      ב-Live Spirulina, מצאנו את הקייל הקפוא המשובח ביותר.

      קייל אורגני קפוא. צילום: לייב ספירולינה

      קייל אורגני קפוא. צילום: לייב ספירולינה

      מה מייחד את הקייל הקפוא של "לייב ספירולינה"?

      שמירה על מקסימום ערכים תזונתיים

      הקייל הטרי של "לייב ספירולינה" מוקפא מיד לאחר הקטיף.

      כך הוא שומר על התוכן התזונתי המקסימלי שלו, ואתם מפיקים את המירב מכל ביס.

      עלות

      על ידי שינוע ישירות מהחווה, נמנעים מתווכים מיותרים, מה שהופך את הקייל למשתלם יותר מבחינה ככספית עבורכם.

      איכות

      ללא "ידיים שניות" בשרשרת האספקה או עיבוד כזה או אחר, אתם יכולים לסמוך על האיכות והטריות של הקייל.

       אורגני ונקי מרעלים

      הקייל של "לייב ספירולינה" גדל באמצעות חומרי הדברה ביולוגיים טבעיים בלבד.

      עובדה זו הופכת אותו למוצר אורגני ונקי מכימיקלים מזיקים.

      תנאי גידול אידיאליים

      החווה של "לייב ספירולינה" מספקת לקייל את הסביבה האידיאלית לגידול.

      על ידי כך היא מבטיחה שתקבלו את המוצר האיכותי ביותר בכל פעם מחדש.

      שימוש נוח ופשוט

      אריזת הקייל הקפוא מחולקת ל-12 כוסיות נפרדות ונוחות לשימוש בכמות היומית המומלצת.

      מנות הגשה קפואות של קייל לשימוש קל. צילום: לייב ספירולינה

      מנות הגשה קפואות של קייל לשימוש קל. צילום: לייב ספירולינה

      הדרך הפשוטה ביותר לצרוך קייל

      ומהי הדרך הקלה ביותר לצרוך את מזון העל הזה תשאלו?!

      ניחשתם נכון, שייקים ירוקים.

      שייק ירוק יומי עם עלי קייל זוהי ללא ספק הדרך הנוחה והטעימה ביותר לתת לגוף שלכם את הבוסט שהוא צריך ולשפר משמעותית את הבריאות של כל אחד ואחת מאיתנו.

      בעניין זה כדאי לדעת שלייב ספירולינה מציעה לכם בנוסף לקייל הקפוא חנות עם מבחר מגוון של מרכיבים לשייקים הירוקים: מזונות על קפואים כמו ספירולינה, מורינגה, כורכום וג'ינג'ר, פירות בודדים או מיקסים מוכנים, אגוזים וזרעים, והכל במקום נוח אחד.

      קייל אידיאלי לשילוב בשייק ירוק. צילום: לייב ספירולינה

      קייל אידיאלי לשילוב בשייק ירוק. צילום: לייב ספירולינה

      הזמינו קייל קפוא, כרוב על (חלל) של לייב ספירולינה, במשלוח עד הבית, ותחוו מיד את יתרונותיו:

      לפרטים ולרכישה של קייל קפוא לחצו כאן

      יש לי שאלה לגבי קייל



        * שדות חובה




        מקורות

        [1] Martins, T.; Barros, A.N.; Rosa, E.; Antunes, L. Enhancing Health Benefits through Chlorophylls and Chlorophyll-Rich Agro-Food: A Comprehensive Review. Molecules 2023

        [2] מרכז המידע אודות מזונות של מחלקת החקלאות האמריקאית

        [3] Dr. Fuhrman’s ANDI Scores (Aggregate Nutrient Density Index)

        [4] Dr. Fuhrman’s ANDI Scores (Aggregate Nutrient Density Index)

        [5] Yang IF, Jayaprakasha GK, Patil BS. In Vitro Bile Acid Binding Capacities of Red Leaf Lettuce and Cruciferous Vegetables. J Agric Food Chem. 2017

        [6] Tomomi Ide, Asahi Suzuki, Mihoko Kurokawa, Naoto Minagawa, Hisami Inuzuka et al. (2016) Analysis of Effects of Kale Powder Consumption among Subjects with Potential Metabolic Syndrome: A Prospective Single-Arm Clinical Study.

        למאמרים נוספים בנושא:

        קייל – ערך תזונתי

        מורינגה – מזון העל שאסור לכם לפספס

        חוות הסופרפודס שעשתה מהפכה בשוק הספירולינה

        [7] Talwinder Singh Kahlon, Mei-Chen M. Chiu, Mary H. Chapman,
        Steam cooking significantly improves in vitro bile acid binding of collard greens, kale, mustard greens, broccoli, green bell pepper, and cabbage, Nutrition Research. 2008,

        [8] Hwang ES, Bornhorst GM, Oteiza PI, Mitchell AE. Assessing the Fate and Bioavailability of Glucosinolates in Kale (Brassica oleracea) Using Simulated Human Digestion and Caco-2 Cell Uptake Models. J Agric Food Chem. 2019

        [9] Katz E, Nisani S, Chamovitz DA. Indole-3-carbinol: a plant hormone combatting cancer. F1000Res. 2018

        [10] מרכז המידע אודות מזונות של מחלקת החקלאות האמריקאית

        [11] Wu J, Cho E, Willett WC, Sastry SM, Schaumberg DA. Intakes of Lutein, Zeaxanthin, and Other Carotenoids and Age-Related Macular Degeneration During 2 Decades of Prospective Follow-up. JAMA Ophthalmol. 2015

        [12] מרכז המידע אודות מזונות של מחלקת החקלאות האמריקאית

        [13] Stelmach-Mardas M, Rodacki T, Dobrowolska-Iwanek J, Brzozowska A, Walkowiak J, Wojtanowska-Krosniak A, Zagrodzki P, Bechthold A, Mardas M, Boeing H. Link between Food Energy Density and Body Weight Changes in Obese Adults. Nutrients. 2016

        יש לי שאלה לגבי קייל



          * שדות חובה




          רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו