ECO_CU_FLYL
ECO_CU_FLYR

קולגן – הרבה יותר ממה שידעת

אם חשוב לך להיראות טוב, לשמור על הגוף מתהליכי הזדקנות ולחזק את השיער, הקולגן חייב להיות חלק מהתזונה או מהתוספים שלך. מה גילה מחקר עדכני מגרמניה ואיך מתגברים את הקולגן ומהר? כל המידע לפניך

זה לא תוסף למכונת הכביסה. גם לא שם של משחת שיניים. קולגן הוא שמו של החלבון הנפוץ ביותר בגוף האדם (ובכלל, בגופם של בעלי חיים) – והוא מהווה בערך שליש מסך החלבונים בגוף. הוא החלבון העיקרי שאחראי על מבנה הסחוסים, הגידים, רקמות החיבור, העור, העצמות, המעיים ועוד. ומה יקרה אם מאגרי הקולגן בגופכם ידלדלו? ובכן, אתם תראו וגם תרגישו את זה היטב.

 

מי אתה, קולגן?

לא נעייף אתכם עם הרבה פרטים יבשים, לכן רק בקצרה, כדי שתוכלו לצטט במפגש הבא עם החברים, ולהישמע מביני עניין:

הקולגן הוא חלבון שמורכב בעיקר משתי חומצות אמיניות בשם גליצין ופרולין, ומיוצר בגוף לשם בנייה של רקמות רבות, מסוגים שונים. אחד הגורמים ההכרחיים לייצור הקולגן הוא ויטמין C.

ישנם סוגים רבים של קולגן, אבל שלושת העיקריים שביניהם (מסומנים I II III) מהווים את חלק הארי בכמות הקולגן הכללית בגוף, ולכן הם גם הנחקרים ביותר ע"י הקהילה המדעית. כל אחד מהם מופיע בכמות נכבדת בסוג אחר של רקמות (לדוגמה, קולגן מסוג II מופיע בעיקר בסחוסים).

 

קולגן משמש רבות בטיפולים קוסמטיים, במגוון דרכים:

 

למה לי קולגן?

קולגן הוא המרכיב העיקרי בסחוסים שלנו. אם יחסר, שחיקת הסחוס תהיה כה רבה, עד שהעצמות המפרקים יבואו במגע האחת עם השניה, והכאבים יהיו בלתי נסבלים.

החלבון הרב תכליתי הזה הוא גם החלבון העיקרי בעור שלנו. בלעדיו, העור שלנו יהיה דק, מקומט, פגיע וחלש. וודאי קל לכם לדמיין או להיזכר כיצד נראה עור של אדם זקן: כשמזדקנים, הגוף מאט ואף מפסיק את ייצור הקולגן, והתוצאות ניכרות על העור באופן ברור ומיידי.

הקולגן הוא גם זה שאחראי על חוזק המתיחה של כלי דם גדולים ועיקריים בגוף.

 

מחקר מאשר: קולגן משפר את מראה העור

במחקר שנערך באוניברסיטת מינסטר שבגרמניה נמצא, כי תיסוף של קולגן תורם למיצוק העור, לגמישותו ולשיפור רמות הלחות האצורות בו. במחקר 72  המשתתפות, נשים בריאות בנות 35 ומעלה, נטלו תוסף בשם ELASTEN®  אותו מייצרת חברה גרמנית, בכל אמפולה שצרכו הנחקרים היו 2.5 גרם פפטידים של קולגן, רכיבי פירות, וויטמין C, אבץ, ביוטין וויטמין E. המחקר, במימון קרן גרמנית הובל על ידי ארבעה חוקרים ונערך בשנת 2017 בפיירבורג, גרמניה.

 

התוצאות, שנמדדו לאחר 12 שבועות ולאחר 16 שבועות, גם בקבוצת הביקורת (פלצבו), הראו שיפור משמעותי בכל הפרמטרים הללו – תוצאה מרשימה לתוסף אחד וזמין יחסית.

 

 

אבקת מרק בלי גלוטן

מרק עוף יכול לספק קולגן, ומה עם טבעונים?. צילום: unsplash

 

מזון עשיר בקולגן או תוסף קולגן?

כמובן, תמיד נעדיף לצרוך את כל הויטמינים, המינרלים, חומצות האמינו וכדומה דרך המזון שלנו; קולגן מצוי אך ורק בבשר, וקל להשיג אותו אם משלבים בתזונה מרקים ורטבים שמבוססים על ציר בקר שבושלו בו עצמות וסחוסים, או תבשיל מסורתי של גידים.

למרבה הצער, לא כולנו יכולים להשיג את כל הנוטריינטים (חומרי ההזנה) הללו, בכמות הדרושה ובאופן קבוע. כמה מרק או תבשיל גידים כבר אפשר לאכול? בוודאי לא בכל יום. ואם בחרתי בתזונה צמחונית? לא פשוט.

באופי החיים המהיר והקדחתני שמאפיין את החברה שלנו, קשה להקפיד על תזונה מושלמת. כך קורה, לפעמים, שלא ניתן להפיק את המירב ממה שנתן לנו הטבע. למרבה השמחה, אנו יכולים להנות מתוצרי המדע ומההמצאות שגדולי המוחות מספקים לנו ולהיעזר במבחר תוספי קולגן שזמינים כיום בשוק.

 

 

מתי הזמן להתחיל לתחזק את הקולגן?

אם שמתם לב לאחרונה להיחלשות של העור שלכם, למראה חלש ושביר של השיער שלכם, או לכאבים שמקורם בשחיקה של הסחוסים שלכם, כדאי שתבדקו אם הסיבה לכך היא הידלדלות של מאגרי הקולגן בגופכם. בין אם בגלל בחירות תזונתיות, אם מפאת אורח חייכם הקדחתני, ובין אם זו כל סיבה אחרת – אם אתם מתקשים להגיע לצריכה סדירה של קולגן ברמה מספקת מהמזון שלכם, תוכלו לבחון את האפשרויות הרבות שעומדות לרשותכם היום בשוק תוספי המזון. רובם בהחלט בטוחים עבור רוב האנשים, ולרוב אינם נושאים עמם תופעות לוואי.

השאירו תגובה: