Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

צום יום כיפור – צום גופני ורוחני

מאת: - ND, נטורופת, הרבליסט קליני ומטפל ברפואה סינית
יגאל קוטין מעניק טיפים שימושיים להכנה לצום והתמודדות טובה במהלכו וגם אחריו
PassoverFocus_IN

צום יום כיפור, על פי הקבלה והמסורת היהודית, הוא פעולה שבה האדם מבצע על עצמו "צמצום", כלומר מונע מעצמו באופן זמני לקבל תענוג. הצום אינו למטרת סיגוף גרידא, אלא הצמצום – הצום או הפסקה בפעולת אכילה – מאפשר העצמת ערך החיים, התעלות רוחנית ונפשית תוך כדי בקשה לריפוי הניוון הגופני והנפשי.  וכך ההשקפה המקובלת במחשבת ישראל ובתוך משעולי תורת הקבלה כי צום יום כיפור אינו בא "לסגף ולהרוס את הגוף" אלא במגמת ריפוי הגוף והנפש בדרך של צמצום מסוים מחד ופתיחה גדולה והרחבת הנפש לשם והתחברות לאור רוחני מרפא מאידך.

אחת המטרות של צום יום כיפור היא היטהרות רוחנית ושחרור מכבלים, דפוסים ומעשים "לא חיוביים" אשר דבקו בנו וזאת דרך צום מלא בכל הרמות, הן ברמה הגופנית (מזון, שתיה וכו') והן ברמת המנהגים וההליכות (צום והפסקה ממנהגי היום יום), הפסקה זו מאפשרת לנו לכנס את החושים פנימה, להשקיט את תנועות התודעה (התכנסות החושים והשקטת תנועות התודעה אלו בסיסים מרכזיים בדרך היוגה להארה וחיים מלאים) ולאפשר לנפש ולרוח לעבור תהליך זיכוך עוצמתי מאד. כיום אנו מתחילים להבין את התהליך הנ"ל גם ברמה הפיסיולוגית – מדעית דרך מחקרים הנעשים על השפעת צום (ראו בהמשך הפנייה למחקר).

יום כיפור, על פי המסורת היהודית, הוא הפעם הראשונה בה האל סלח לעם היהודי, אחרי "מעשה העגל" במדבר ואחרי שמשה עלה שוב להר סיני לבקש מחילה. ביום זה, על פי האמונה, ישנה "אנרגיה" של סליחה וזו הזדמנות להתנקות דרך סליחה לעצמנו ולסביבה.

סליחה היא מעשה של חמלה העטוף באהבה, זו הדרך הנכונה לטהר את הגוף! כאשר אנו מנסים לטהר את הגוף הפיסי או הנפשי דרך מאמץ יתר ומאבק נוצר כיווץ שאינו מאפשר תנועה ואינו מאפשר שחרור אמיתי.

אנו יכולים ליצור מיום כיפור תהליך היטהרות שלם וחיובי (וגם אם אנו לא בעלי אמונה דתית) ולהפוך אותו ליום מועיל גופנית ונפשית.

כך גם ברמת ההשקפה הרפואית, ישנם חומרים או שיטות ריפוי המסוגלות להביא ריפוי מלא ומזור ואותם אמצעים יכולים להרוס את הגוף וההבדל המרכזי הוא הכוונה המובעת בתחילת מעשה והריכוז באמצעים הנכונים מובילים אל כוונתנו. וכך גם בעת צום, הכוונה והריכוז בתהליך ההיטהרות והסליחה מביאים את הצום לרמת התעלות ולא התענות.

כיום, תהליך צום וההשלכות שלו על הגוף והנפש נמצאים במרכז מחקרים מדעיים רבים הבאים להסביר לנו את כל אותם תהליכים רוחניים המתקיימים בצום, את כל התועלות של צום כתהליך ריפוי העתיק בעולם, כל זאת ברמת המולקולות והתאים.

ואכן, מחקרים מדעיים רבים מראים כי בזמן צום, מופעלים ומתקיימים תהליכים מופלאים  ועוצמתיים של ניקוי רעלים מכל תא ותא, מחזור אותם רעלים לחומרים המועילים לתא (תהליך הנקרא "אוטופאגיה"), שחרור מוגבר של רעלים מהתאים והעצמת הפעילות של הכבד לטיהור והפרשה של רעלים מחוץ לגוף.

בזמן צום מתקיימים תהליכי תיקון תאים, תהליכים טבעיים בהם הגוף סורק ומזהה תאים פגומים ואף תאים בהם החלו תהליכים סרטניים ומסוגל לסלקם או לחסלם במגוון דרכים (כמו האצת תהליך אפופוטוזיס, תהליכי mTOR, תהליכי אוטופאגיה ועוד).

המענין ביותר הוא שחוקרים מגלים כי בזמן צום מערכת העצבים והמוח מעצימים את תפקודם. בזמן צום ישנה פעילות מוגברת של מוליכים עצביים כמו סרוטונין, דופמין ואצטיל כולין (לחצו למחקר רלוונטי(, פעילות מוחית מתגברת והיכולת הפלסטית (יכולת השינוי) של המוח מתגברת, תהליכים מתקנים פגמים ומחברים מחדש תאי עצב פגועים וסינפסות מתגברת ע"י הפרשה מוגברת של חומר המתקן את מערכת העצבים  BDNF(לחצו למחקר הרלוונטי), חילוף החומרים בתאי המוח מואץ ותהליכים דלקתיים, תהליכים חימצוניים ותהליכים נוירו דגנרטיביים (תהליכי המזיקים לתאי המוח) שוכחים ועוצמתם נחלשת בצורה משמעותית.

מחקרים מראים (לחצו למחקר רלוונטי) כי צום, ואף צום קצר ביכולתו לשפר פעילות קוגנטיבית, לשפר זיכרון וריכוז ולשפר פעילות מוחית וזו התחלה של הבנה מדעית של ההשפעה הכל כך עמוקה שיש לצום על הגוף ועל הנפש בפרט.

אנשי חוכמה ודעת לאורך ההיסטוריה כמו אריסטו ופלטו, הרמב"ם, אבן סינא ואינשטיין נהגו לצום כדרך קבע והשתמשו בצום כדרך להעצמת יכולות החשיבה, הדמיון והרוח.

 

הכנה לקראת הצום

ישנה חשיבות רבה ומשמעות עמוקה להכנת הגוף והנפש לקראת צום יום כיפור.

כמה ימים לפני הצום מומלץ להפחית את צריכת הקפה ומשקאות אחרים המכילים קפאין ואף להוריד צריכתם לחלוטין יום לפני. הקפה משתן ומייבש את הגוף וגרם לתגובה גופנית כימית המעוררת כאבי ראש ותופעות גמילה לא רצויות בזמן הצום.

יום לפני הצום מומלץ להפחית צריכה של סוכרים וממתקים ודגנים לבנים כמו קמח לבן, אורז לבן, מאפים ובצקים למינם. למזונות אלו ערך גליקמי גבוה ויביאו לרעב רב והשתוקקות למתוק בזמן הצום.

מומלץ להפחית צריכה של משקאות ממותקים ומוגזים, אלו גורמים לעליה בערכי הסוכר בגוף ולצמא ורעב רב.

מומלץ להפחית את צריכת המלח. מלח מייבש ומביא לצמא רב.

יום לפני הצום מומלץ להרבות בצריכת ירקות ופירות בכל הצורות, טריים ומבושלים, אלו מהווים תוספת נכבדה של סיבים המפחיתים את תחושת הרעב ותורמים לתחילת תהליכי הניקוי של הגוף.

יום לפני הצום מומלץ להרבות בשתיית מים (לפחות 2-3 ליטרים) ונוזלים לא ממותקים (כמו תה, סודה). הרוו את הגוף במים לאורך כל היום (ולא רק לפני תחילת הצום) והצום יעבור בקלות רבה יותר.

ארוחה מפסקת טוב שתהה ארוחה קלה (הפוך ממה שרובנו חושבים ומאביסים את גופינו בכמויות גדולות של אוכל), ארוחה המורכבת מחלבון איכותי (מן הצומח או מן החי לבחירה), כמות טובה של שומנים טובים (טחינה, אבוקדו, שמן זית, שמן קוקוס, שקדים או אגוזים) וירקות בכמות גדולה. אפשר להוסיף מעט פחמימה או דגן מלאים כמו אורז מלא, כוסמת או קינואה. חושב שארוחה זו תהיה דלה בתבלינים וללא תבלינים חריפים ודלה במלח.

במהלך הארוחה ואחריה מומלץ לא להרבות בשתייה כלל (שתייה במהלך כל אותו היום), מנהג זה עלול לגרום לעיכול לא תקין של המזון, תחושה לא נעימה במערכת העיכול ואף לעליית תוכן הקיבה במעלה הוושט.

התפריט האידיאלי לפני צום יום כיפור (כמו לפני כל צום אחר) הוא יום אחד של ירקות ופירות בלבד! מבושלים או טריים ובכמות נכבדת! זו היא ההכנה הטובה ביותר והמועילה ביותר לעבור את הצום בצורה מועילה וקלה.

 

ביום הצום

ביום הצום מומלץ לנוח כמה שאפשר ולא לעסוק בפעילות אשר מבזבזת אנרגיה. בזמן צום המנוחה היא מאד חשובה בכדי שיתקיימו כל אותם תהליכי ניקוי ותיקון בצורה מועילה וקלה.

בזמן הצום מומלץ לעצור ולפנות זמן להתבוננות פנימה, על מגוון התחושות והמחשבות שעוברות דרכנו ובפרט כאשר אנו חווים "משבר" וקושי בזמן הצום. זו הזדמנות לקבל את הקיים ללא התנגדות, להבין כי חלק מהתהליך שלנו האישי כרוך בקושי זמני ותחושה זו מזמנת אותנו להתבוננות והבנה כי אנו לא רק הגוף הגשמי אלא ישות נפשית רוחנית אשר עוברת תהליך מעמיק של הזדככות.

 

בתום הצום וארוחה מפסקת

הפסקת הצום בצורה בריאה ונכונה היא הכרחית לגוף. הפסקת צום חשובה שתהה הדרגתית וחזרה איטית למזונות. מומלץ להתחיל בשתיית מים איטית ולא מהירה (שתיית מים מהירה לאחר צום ממושך ממים עלולה להזיק לגוף) ולהמשיך בשתיית תה צמחים.

תה יפן

תה אחרי הצום זה רעיון טוב? צילום: PEXELS

 

לאחר רווית הגוף בנוזלים (לא להגזים ולא למהר) מומלץ לפתוח את האכילה עם פרי או ירק ולאחר זמן לגשת אל הארוחה הראשונה. זו צריכה להיות ארוחה קלה ופשוטה וטוב שתהה מורכבת מירקות מבושלים, דגן מבושל (כמו אורז מלא או קינואה או כוסמת וכו') ומעט שומנים. עדיף לא לאכול בארוחה המפסקת מקורות חלבון מן החי כמו בשר או עוף.

חשוב מאד ללעוס היטב את האוכל בארוחה המפסקת ולצרוך כמות קטנה של מזון.

התייחסו לגופכם בעדינות אחרי צום גופני רוחני. מה זה צום רוחני?

סיכום לצום בריא גופני ורוחני

צום היה מאז ומעולם, בתרבויות ודתות רבות וביהדות בפרט כלי עוצמתי לריפוי, היטהרות גופנית ונפשית. צום יום כיפור הוא הזדמנות נהדרת לזכות בכל התועלת, לזכות לגוף ונפש קלים ושמחים יותר לקראת השנה החדשה.

בברכת חתימה טובה וצום קל ובריא

צרו קשר עם יגאל קוטין



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו