supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

מה הקשר בין אלרגיה לתזונה?

מאת: - נועה פרומן לתזונה והדרכה לאורח חיים בריא
אף נוזל, עיניים דומעות, עור אדמומי, תחושת גרדת, אפצ'י ו... עוד אפצ'י – אם גם לכם מופיעים חלק מהסימנים, כנראה שאתם סובלים מאלרגיה – אז איך מטפלים? באמצעות תזונה

מה הקשר בין אלרגיות לתזונה? צילום: RF123

supherb_IN

 

לפני כשנה, פלוס מינוס בין פסח לשבועות, הגיעה אלי לקליניקה אישה, תושבת נתניה. עיניה היו אדומות, סימני עור אדמומי מגירוד מטריד היו על ידיה והאף נזל. היא סיפרה, שמאז עברה דירה היא סובלת מאותן תופעות באביב וגם בקיץ. כנטורופתית מוסמכת (N.D) ביצעתי סדרת שאלות (תשאול), עיינתי בתוצאות בדיקות הדם ובתוצאות בדיקת אלרגיה שביצעה על-ידי רופאים, ו… הרגעתי אותה.

לעולם הרפואה הטבעי בכלל ולעולם הנטורופתיה, פתרונות יעילים לטיפול באלרגיות באמצעות חיזוק המערכת החיסונית לאורך כל השנה כדי לצמצם, להקל ואף להעלים מצבים של תגובה אלרגית חריפה.

קדחת השחת, שזו תגובה אלרגית, קיבלה את שמה, מכיוון שלרוב היא מתרחשת בעיקר בזמן האביב – בזמן איסוף השחת (מסוף חודש אפריל ועד סוף חודש יוני). יחד עם זאת, קדחת השחת יכולה להתרחש כל השנה – תלוי במקום המגורים ומזג האוויר. ככל שנחשפים ליותר אבקנים, כך הסיכוי לפתח תגובה אלרגית, גדולים יותר. ימים חמים, יבשים, עם רוח, מעלים את כמות האבקנים באוויר.

בניגוד לנזלת אלרגית, העלולה להתפתח כתוצאה מאלרגיה לאבק או אלרגיה לאוכל, בקדחת השחת הסימפטומים אינם מוגבלים אך ורק לאף. הם משפיעים גם על עיניים ועור, תחושה של אוזניים סתומות, עייפות, קשיי נשימה ועוד. בפועל, לא מדובר במחלה של ממש, אלא באוסף של סימפטומים הנגרמים כתוצאה מחשיפה לאבקנים. חשוב להדגיש כי רפואה משלימה, שיש המכנים אותה גם רפואה טבעית מונעת, לא באה להחליף את הרפואה המערבית – אלא להשלים ההליך.

 

ממה מתפתחת תגובה אלרגית בכלל ותגובה אלרגית המכונה קדחת השחת בפרט?

"קדחת השחת או כל תגובה אלרגית אחרת, נגרמת על-ידי פולשים זרים, הנכנסים לגוף דרך דרכי הנשימה (פה, אף, נשימה, ראות), רירית העין. לעתים, מתפתחת תגובה אלרגית לחומרים מסוימים במגע עם העור. הפולשים הזרים במקרה של קדחת השחת הם חלקיקי האבקה. כאשר הם חודרים לגוף ובאים במגע עם הנוגדנים שהאדם האלרגי מייצר, הם גורמים לשחרור חומרים כימיים שהמפורסם שביניהם הוא ההיסטמין. השפעת חומרים אלה על איברים ותאים אחרים, יוצרת סימפטומים של תגובה אלרגית. ברפואה המערבית מטפלים, בין השאר, באמצעות שימוש בכדורי אנטי היסטמין – המדכאים את התגובה עצמה".

 

כיצד רפואה משלימה והגישה הנטורופתית מסייעת ומקלה על אלרגיה?

"הדבר הכי  יעיל ומהיר, על-פי כל שיטה, זה להימנע מחשיפה. אולם, במקרה הזה, זה לא דבר פשוט. על פי הנטורופתיה,  הסימפטומים של האדם מצביעים על בעיה בהתמודדות שלו עם נוכחות האלרגנים. לכן, טיפול נטורופתי יתמקד בחיזוק מערכת החיסון של המטופל ולא בדיכוי הסימפטומים. מטרת הטיפול תהיה ליצור עמידות בפני האלרגנים השונים. לשם השגת מטרות אלה נעזר מטפל נטורופתי מוסמך במספר כלים. הכלי המרכזי הוא שינוי תזונתי מותאם אישית למטופל. למזון שאנו אוכלים השפעה עקיפה ולעתים רבות מדי ישירה לתגובות אלרגיות – סוגי מזון מסוימים עשויים אצל אדם אחד להרגיע תגובות אלרגיות ואצל אדם אחר לעורר תגובות אלרגיות".

 

איך באמצעות נטורופתיה מחזקים את המערכת החיסונית כדי שתתמודד טוב יותר עם תגובה אלרגית?

"מלבד ייעוץ תזונתי בו מטפל נטורופתי מוסמך ממליץ על הפחתה או אי אכילה של מזונות מסוימים, והגדלת מינון מזונות אחרים, יתמקד הטיפול בתזונה היפואלרגנית המחזקת את מערכת העיכול ואת המערכת החיסונית. בנוסף, יותאמו צמחי מרפא בעלי השפעה אנטי-היסטמנית לאיזון המערכת החיסונית, לשיקום הריריות. תוספי תזונה המסייעים לאורך זמן, למשל, הם אבץ, פרוביוטיקה ועוד. גם טיפול מסייע באמצעות רפלקסולוגיה מסייע. באמצעות לחיצות בנקודות מסוימות בכפות הרגליים, ניתן על-פי תורת הרפלקסולוגיה, להרגיע את הגוף, לזרז הליכי פינוי פסולת מהגוף ולשפר תפקוד המערכת החיסונית".

מה הקשר בין שייק לאלרגיה? צילום: Pexels

 

האם קיים, למשל, שייק אשר יכול לסייע לשיפור תפקוד המערכת החיסונית?

"כן, עם זאת, בשתיית כוס אחת ההשפעה תהיה מאוד קטנה ולא אפקטיבית – אלא רק אם אדם מאמץ לעצמו שינוי תזונתי לאורך זמן. אחד השייקים הטעימים והיעילים יותר בעיני, הוא שייק המורכב מכוס פירות יער טריים, כף של ג'וג'י ברי, חופן נבטי חמניות, תמר (ללא הגלעין), כף פולן דבורים (למי שאינו אלרגי לעקיצת דבורים) ומים. טוחנים בבלנדר ושותים. שייק זה עשיר במינרלים כדוגמת אבץ, כלורופיל, באנזימי עיכול, בוויטמינים כדוגמת ויטמין סי, בנוגדי חמצון, בפיגמנט טבעי בשם קווארצטין הנלחם בקרצינוגן ובכך מסייע לגוף להילחם בתגובות אלרגיות שונות והוא יעיל גם לחולי אסטמה. פולן הדבורים גם כן מקטין את הסימפטומים המלווים תגובות אלרגיות".

צרו קשר עם נועה פרומן



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו