Laisha_Fly
supherb_Fly

מחקרים מגלים: איזו תזונה הכי טובה לנשים עם שחלות פוליציסטיות?

מאת: הדס חרדון, דיאטנית קלינית
זמן קריאה: 3 דקות
כאבים וקשיים להיכנס להריון הם רק חלק מהתסמינים של PCOS; סובלת משחלות פוליציסטיות? מחקרים מראים שתזונה תוכל לסייע בשיפור המצב

צילום: 123RF

Thymoquin_In

יום האשה הבינלאומי  מציין את העלאת המודעות לשוויון בין המינים. את הרצון המתמיד והצודק של הנשים לשוויון זכויות מלא בין גברים לנשים. ואכן, נשים רבות נמצאות בניסיון תמידי למצוא את האיזון בין עבודה ובית. בין הורות לקריירה. נשים נכנסות למעגל העבודה בגיל צעיר ועובדות קשה על מנת להוכיח את עצמן ולהתקדם. אורח חיים עמוס זה משפיע רבות על הרגלי התזונה ועל העדר פעילות גופנית. לרב, אותן נשים צעירות מנסות במקביל גם להכנס להריון ולעתים לא הכל הולך חלק והן נתקלות בקשיים.

ואכן, אחת מהסיבות השכיחות ביותר לאי פוריות מושפעת מאד מאורח חיים. תסמונת השחלות הפוליציסטיות ( polycystic ovary syndrome  – PCOS) היא הסיבה הנפוצה ביותר לאי פוריות בקרב נשים בגיל הפריון. היא מופיעה בממוצע אצל אחת מכל 10 נשים.

 

מהן שחלות פוליציסטיות?

מדובר בהפרעה הורמונלית שמתבטאת במס' סימפטומים: אי סדירות במחזור הווסת והורמוני מין גבריים גבוהים (אנדרוגנים) שגורמים לתופעות כגון שיעור ואקנה וכן מראה אופייני של ריבוי זקיקים קטנים בשחלות.
הסיבה לתסמונת אינה לגמרי ברורה אך ידוע שהתסמונת קשורה קשר ישיר להורמון אינסולין שמופרש מהלבלב ותפקידו העיקרי הוא להכניס את הסוכר לתאי הגוף.

חלק לא קטן מהנשים עם PCOS סובלות מתנגודת לפעילות של אינסולין. כפיצוי, הגוף מעלה את הרמה של האינסולין. הרמות הגבוהות של האינסולין משבשות את הפעילות התקינה של מחזור הווסת וכן גורמות לתסמינים כגון שיעור יתר והאקנה. כמחצית מהנשים עם PCOS יהיו בעלות עודף משקל או השמנה מה שמחמיר עוד יותר את התסמינים השונים.

נשים אלו גם נמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכי הריון כגון :הפלות, סוכרת הריונית, רעלת הריון וכן בסיכון לסוכרת סוג 2 ומחלות לב וכלי דם בעתיד.

הריון

שחלות פוליציסטיות עלולות לפגוע בפיריון האישה. תמונה – PEXELS

 

למרות התסמינים הרבים וההשפעה על הפריון ועל תחלואה עתידית, התסמונת בהחלט ברת טיפול.
מבחינת טיפול תרופתי, ניתן להסדיר את מחזור הווסת על ידי גלולות למניעת הריון. הגלולות יעזרו גם בשמירה על משקל תקין ובהפחתת שיעור היתר והאקנה. במקרה הצורך ניתן לשלב גם טיפולי פוריות.

החדשות הטובות בטיפול בתסמונת הן ההשפעה המשמעותית שיש לאורח חיים בריא על שיפור התסמינים ובעיקר על הסדרת המחזורים. הקשר המשמעותי ביותר והמוכח ביותר הוא השפעת ירידה במשקל, אפילו של 5%-10% בלבד על הסדרת המחזור.

 

מחקרים על תזונה לשחלות פוליציסטיות

אחד המחקרים הראשונים שהוו אבן דרך להשפעת הירידה במשקל על הפוריות נעשה עוד ב 1998. המחקר בדק במשך חצי שנה את השפעת הירידה במשקל על כניסה להריון בנשים עם השמנה שנכשלו בטיפולי פוריות. לכ 80% מהנשים שהשתתפו במחקר חזרו ביוצים ספונטנים ורובן גם נכנסו להריון וילדו עובר בריא ללא סיבוכי הריון.

 

מחקרים נוספים שבאו לאחר מכן הוכיחו שהירידה במשקל גם שיפרה מדדים נוספים כגון איזון סוכר ופרופיל שומנים והפחיתה את רמות הורמוני המין הזכריים.
מחקרים אלו הגיעו למסקנה חד משמעית- אורח חיים בריא הוא קו טיפול ראשוני בתסמונת.
בשנים האחרונות מנסים גם להבין ולבדוק האם שינוי בתזונה ישפיע לטובה גם על קבוצת הבנות עם המשקל התקין או שאולי רק בנות עם עודף משקל מרוויחות מהשינוי התזונתי?

אותם מחקרים חדשים יחסית הוכיחו שגם לרזות כדאי לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה.
מה זה בדיוק אומר? לרובן יש הפרשה גבוהה של אינסולין שמשפיעה על שיבוש במחזור ולכן גם במקרה שלהן יש מה לעשות. חלק מהשינוי התזונתי הנדרש עבורן הוא הפחתה בכמות הפחמימות הכללית וכן מעבר לדגנים מלאים כמו לחם מלא, אורז מלא וקינואה.
החלק המעניין הוא שמסתבר שמשנה לא רק כמה פחמימות אנחנו אוכלים ואיזה, אלא גם מתי?

המתי הזה מחזיר אותנו שוב ליום האשה הבינלאומי.

לבנות עם שחלות פוליציסטיות עדיף לאכול את מרבית הפחמימות בשעות הבוקר ובערב לאכול ארוחה קטנה עם כמות פחמימות קטנה ככל שניתן. לא יותר מכמות ששוות ערך לפרוסת לחם אחת. אכילה כזו עושה פלאים לבנות עם שחלות פוליציסטיות ועוזרת גם לבנות הרזות להסדיר את המחזור ולשפר אפילו תסמינים נוספים כמו למשל את הרמה הגבוהה של הורמוני המין הזכריים.
ואיך ארוחת ערב קטנה מסתדרת עם אורח חיים של אשה צעירה פעילה ועסוקה שחוזרת הביתה אחרי יום עבודה עמוס? פה נכנס חוזה המדינה לתמונה שאמר: "אם תרצו אין זו אגדה" . בהחלט ניתן להתאים לכל אחת תזונה מאוזנת ובריאה ומשביעה למשך היום ולהצליח לשלב בצורה מיטבית בין העולמות השונים בחיינו.

 

הכתבה באדיבות הדס חרדון, דיאטנית קלינית, עובדת במכבי שירותי בריאות ומנהלת המרכז לטיפול תזונתי ב PCOS. תוכלו לקבל מידע נוסף באתר המרכז הישראלי לתזונה בתסמונת השחלות הפוליציסטיות.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו