bari14_Fly
himalayaKrem_Fly

תמיכה בשימור פוריות סוציאלי בעזרת צמחי מרפא, תזונה ואורח חיים בריא

מאת: מרינה לוי B.Sc
זמן קריאה: 4 דקות
האם אפשר לנצח את השעון הביולוגי? ומה הקשר ביו שימור פוריות לצמחי מרפא ותזונה

צילום: RF123

Nadar_IN

שימור הפוריות אצל נשים, הוא הליך שתופס תאוצה משמעותית בשנים האחרונות בעיקר כתוצאה מסיבות חברתיות. גיל הקמת המשפחה בפועל עולה ממגוון סיבות כדוגמת השקעה בקריירה, חיפוש אחר הזוגיות הנכונה, חיפוש עצמי ועוד. במקביל, עם הגיל, פוריות האישה הולכת ופוחתת ועם השנים גם צצות בעיות פוריות רבות נוספות שמקורן באורח החיים המודרני: לחץ, עבודה סביב השעון, חוסר שינה, תזונה לקויה, אורח חיים יושבני ועוד.

 

ככל שנקדים להתחיל בתהליך שימור הפוריות, נגדיל את הסיכויים לשמר ביציות באיכות טובה יותר, ואף לשאוב כמות ביציות גדולה יותר בכל שאיבה. יתרון משמעותי נוסף הוא שלאישה בריאה בגיל הפוריות, תהיה תגובה טובה יותר לגירוי הורמונלי, וכך תידרש כמות פחותה יותר של הורמונים המוזרקים במהלך שימור פוריות לטובת גירוי זקיקים.

איכות הביציות הוא אחד הפקטורים החשובים להשגת הריון!

אישה בריאה עם ביציות איכותיות שנשמרו מגיל צעיר, יכולה להיכנס להריון גם בגיל 50+.

חופש

החופש לבחור מתי להקים משפחה. צילום: RF123

 

אף שהריון בגילאים מאוחרים פחות מומלץ, הליך זה יכול לספק סוג של ביטחון לאישה ולאפשר לה אורך נשימה, וחיים נינוחים יותר בלי "שעון מתקתק" מעל הראש, החופש לבחור אם ומתי להקים משפחה. בנוסף, השלמת הליך זה מורידה לחץ מבני זוג פוטנציאליים החוששים להיכנס לזוגיות בשל גיל האישה, ולאפשר יישום רגוע של תכנון משפחה גדולה – גם עם אישה בגילאים יותר מבוגרים.

 

הליך שימור הפוריות הפך לאפשרי הודות לטכניקה חדשה של הקפאת ביציות שנקראת ויטריפיקציה – זיגוג, ב-196- מעלות, כך שבאופן תאורטי בטמפ' הזו הביציות יכולות להישמר כמעט ללא הגבלה.

בעבר, שימור הפוריות, או "הקפאת ביציות", התאפשר בישראל רק לנשים שנזקקו לו מסיבות רפואיות. אולם, משנת 2011, לפי הוראות הדין והנחיות משרד הבריאות, שימור פריון מסיבות שאינן רפואיות מתאפשר לכל אישה בגילאים 30-41. נשים בגילאים אלו יכולות לעבור עד 4 שאיבות או עד להשגת 20 ביציות  (לפי המוקדם מבניהם). אישה תוכל לעבור תהליכי פוריות ושימוש בביציות המוקפאות עד גיל 54.

 

אז איך צמחי מרפא, תזונה ואורח חיים בריא יכולים לסייע בתהליך שימור הפוריות?

צמחי מרפא, תזונה ואורח חיים בריא משתלבים בהכנת הגוף לתהליך ומסייעים לאישה להגיע במיטבה לתהליך הן  מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית וכמובן תומכים גם בהליך עצמו.

 

אישה בריאה נולדת עם כשני מיליון ביציות, כשהיא מגיעה לבגרות מינית נותרות בשחלות רק 400 אלף ביציות. הביציות עטופות ביחידה ביולוגית שנקראת זקיק. את הזקיקים המכילים את הביציות שמתחילות תהליך של גדילה והבשלה, לאחר שהן מתמלאות נוזל ומגיעות לגודל קריטי של מספר מילימטרים בקוטר, ניתן להדגים בבדיקת אולטרסאונד פשוטה.

רוב הזקיקים נשמרים רדומים בקליפת השחלה. כל חודש עשרות זקיקים מתעוררים ומתחילים לגדול במטרה להגיע לביוץ, רוב הזקיקים מתנוונים בדרך בתהליך הנקרא אתרזיה, ורק זקיק אחד – הזקיק הנבחר מגיע לביוץ. בתהליך שימור הפוריות מבצעים גירוי הורמונלי שמעודד זקיקים מרובים יותר להגיע לביוץ, כך שיהיה ניתן לשאוב בפעם אחת מספר ביציות יחד ולהקפיא אותן.

הליך התפתחות הזקיקים מהשלב הרדום ועד לביוץ נמשך לפחות חצי שנה. בתחילה כשהזקיקים קטנטנים הם מבודדים ממערכת כלי הדם של האישה. ברגע שהזקיקים גדלים ומגיעים לשלב שנקרא זקיקים שניוניים – מתחילה להיווצר אספקה של כלי דם לזקיק. תהליך זה מתרחש כשלושה חודשים לפני הביוץ – זה הזמן שהזקיקים ניזונים מהסביבה שהאישה יוצרת, ולכן זהו הזמן הקריטי לספק סביבה מיטבית – את זה עושים בעזרת צמחי מרפא, תזונה ואורח חיים בריא .

ביצית שיש לה סביבה טובה יותר – סיכוייה להתפתח להריון תקין גבוהים יותר!

התמיכה בהליך שימור פוריות מתחלקת לשני שלבים:

שלב 1הכנה לגירוי הורמונלי – כמו שלמדנו, המטרה בשלב הזה, היא לספק סביבה מיטבית לביציות שלושה חודשים לפני השאיבה כהכנה לתגובה טובה יותר לגירוי הורמונאלי שיגיע עם תהליך שימור פוריות. בשלב זה נשלב תזונה מזינה וצמחי מרפא לחיזוק פוריות האישה עם דגש על שיפור פעילות השחלות, שיפור אספקת הדם לאיברי הרבייה ונוגדי חימצון. לאחר מכן נצפה לתוצאות טובות יותר מבחינת כמות ואיכות הביציות.

 

שלב 2תמיכה בזמן ההליך עצמו – לעיתים ההליך אינו נעים ומלווה בלא מעט קשיים פיזיולוגיים ומתח נפשי . אלו באים לידי ביטוי בעצם ההזרקה, תזמוני לקיחה, בדיקות דם, אולטרסאונד, והסיפור האישי שמלווה את הרקע לתהליך עצמו.

לכן,  לרוב בשלב זה, רצוי לתת חיזוק להרגעת הגוף והנפש, והתמקדות בהליך בתקווה לתוצאות הטובות ביותר – כל אישה בהתאם למצבה ורצונותיה. בנוסף, חשוב לחזק את המטבוליזם של הגוף, לשפר את סירקולציית הדם, לחזק פעילות של הכבד ולמנוע תהליכים חימצוניים.

*חשוב מאוד להיזהר בשלב הזה ולא לקחת צמחי מרפא שיש להם השפעה על ציר ההורמונלי, כדי לא להפריע לפעילות של התרופות.

צמחי מרפא

אילו צמחי מרפא טובים לשיפור פוריות? צילום: PEXELS

 

איזה צמחי מרפא יכולים לשפר את הפוריות?

להלן כמה דוגמאות לצמחי מרפא שיכולים לסייע בתהליך:

אסטרגלוסAstragalus membranaceus– צמח המחזק הן מהבחינה פיזית והן מהבחינה נפשית. הפעילות שלו נבנית בצורה הדרגתית ומאוזנת שמתהווה בצורה יציבה ולא ע"י המרצה. מתאים במיוחד במצבי חולשה וחוסר יציבות. בנוסף אסטרגלוס מווסת פעילות של מערכת החיסון ולכן מצויין לנשים עם מחלות אוטואמוניות או חולשה חיסונית. כמו כן מצויין במצבי חולשה של מערכת העיכול, כמו שלשולים על רקע רגשי. בנוסף הוא משפר זרימת דם, נוגד חימצון, אנטי דלקתי, ומעודד הפרשת הורמון גדילה טבעי.

בטטת ברDioscorea villosa– צמח קלאסי לחיזוק הפעילות של השחלות, צמח מאזן ומזין מערכת המין הנשית. כמו כן הוא מחזק ומרגיע עצבי, מגביר תהליכי עיכול וספיגה ונוגד דלקת. מצוין לנשים עם תגובה שחלתית ירודה, אי סדירות במחזור, שחלות פולציסטיות ואי סדירויות הורמונליות נוספות.

*אסור ללקיחה בזמן גירוי הורמונלי.

 

קערורית אמריקאיתScutellaria lateriflora  – צמח מרגיע במיוחד. מצויין לנשים רגישות עם נטייה לחרדות בעקבות התהליך. צמח מרגיע ומזין מערכת עצבים, ממש סוג של מחזק מנטאלי. מצויין במצבים של אי שקט וחרדה. עוזר להרפות במצבים של כיווץ, ובמיוחד שרירים תפוסים על רקע של מתח. טוב במצבי אינסומניה – נדודי שינה בעקבות בתהליך.

ערבוב של כמה צמחי מרפא יחד (התאמת פורמולצייה אישית למטופלת) יוביל לסינרגיה ועבודה מדוייקת אשר תאפשר את השגת המטרות הטיפוליות. בשילוב תזונה נכונה, מזינה ומחזקת ואורח חיים שכולל: פעילות ספורטיבית להנעת מערכות הגוף, עבודה, וחיי חברה בצורה מאוזנת – נייצר סביבה מיטבית להתפתחות הביציות ובכך נתרום להצלחת התהליך.

*הכתבה היא למידע בלבד ולא מחליפה טיפול וייעוץ של איש מקצוע.

 

הכתבה באדיבות מרינה לוי B.Sc, הרבליסטית קלינית ותזונאית טבעית; מתמחה בטיפולי פוריות טבעיים, ליווי IVF ושימור פוריות.

תוכלו לקרוא עוד באתר שלה

 

יועץ למאמר: פרופ' שבח פרידלר, מנהל מחלקת IVF, בית חולים ברזילי.יועץ פוריות ק"ח כללית, מכבי

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו