supherb_Fly
supherb_Fly

תזונה צמחית טובה ללב

מאת: ד"ר ג'ואל פורמן (M.D) מתוך הספר "כולסטרול - הדרך לאיזון ללא תרופות" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 2 דקות
מחקרים שערכו ד"ר דין אורניש, מאוניברסיטת קליפורניה, וחוקרים נוספים, תיעדו את ההשפעה של תזונה צמחית, דלת שומן על חולי לב, וגילו היפוך התהליך הטרשתי במרבית החולים. השיפור היה צנוע, ובכל זאת, שום מחקר קודם לא הראה שתזונה נכונה עשויה להיות כה יעילה, עד כדי מניעה ואף נסיגת המחלה.
supherb_IN

ד"ר קולדוול אזלשטיין, מבית-החולים היוקרתי Cleveland Clinic, עשה צעד נוסף והרכיב תוכנית תזונתית צמחונית, המבוססת על מוצרים ממקור צמחי ומגובה בתרופות מפחיתות כולסטרול, עבור שמונה-עשר חולים שאובחנו על-ידי צנתר לב כסובלים ממחלת עורקים כלילית חמורה. כל אותם חולי לב בשלב מתקדם ובסיכון גבוה לא סבלו מאירועים לבביים במשך שתים-עשרה השנים הבאות, ובבדיקת תרשים כלי הדם שלהם

(aniogram) נרשמה נסיגה במחלה ב-70% מהם. אף לא חולה אחד חווה התקדמות במחלה.

אם תיקחו בחשבון שחולים אלה סבלו מ-50 אירועים לבביים בשמונה השנים שקדמו למחקר, תיאלצו להסכים ששילוב בין תזונה המבוססת על הצומח ותרופות מפחיתות כולסטרול, הוא השילוב המנצח.

ד"ר אזלשטיין ליווה את מטופליו במשך שבע-עשרה שנה (התקופה הארוכה ביותר למחקר מסוג זה), ואף לא אחד מכל הנבדקים התלונן על התקפי לב או על בעיות מיוחדות כל אותה תקופה. המחקר עקב גם אחרי שישה חולים שסירבו ליישם את התוכנית התזונתית המוצעת וחזרו לטיפול הרגיל של רופאי הלב שלהם. הם חוו 13 אירועים לבביים חדשים במשך שתים-עשרה השנים הראשונות של המעקב.

ד"ר אזלשטיין הוא אדם רך-דיבור ואמפתי מאוד, אולם כשמדובר במתן ייעוץ לחולי לב הוא נחרץ. הוא טוען בלהט, "אפילו כמויות מתונות יכולות להרוג. עלינו לשכוח את המשפט הקטלני 'הקצת הזה לא יזיק לי' ". במסגרת עבודתו, הוא מסכים לטפל אך ורק בחולים המחויבים לגמרי למיגור מחלתם, ומוכנים לעשות כל שנדרש על מנת להבריא.

 תזונה צמחית טובה ללב (istockphoto)
תזונה צמחית טובה ללב (istockphoto)

 

כיצד קורה שמנתח בעל שם מבית-החולים Cleveland Clinic נהיה כה מעורב בטיפול תזונתי בחולי לב? התשובה מדהימה בפשטותה: תסכול עמוק בשל העובדה שמטופלים שלו נהיו חולים כל כך ומתו ללא סיבה מוצדקת. הוא החל לחפש דרכים שיחסכו לחוליו ניתוחים וסבל מיותר בשל מוות בטרם עת. מה שהוא העלה בחיפושיו הוא גם מה שאני גיליתי – תזונת-על, המבוססת על מוצרים מהצומח ומושתתת בעיקר על ירקות, וטיפול מפחית כולסטרול עוצרים את מחלת הלב.

הגנה נוספת

במשך השנים ביצעתי שינויים בתוכנית התזונתית שלי כדי להגביר את יעילותה. כעת אני דוגל בטיפול מפחית כולסטרול במקום בטיפול תרופתי, כדי למנוע את הסיכון הכרוך בתופעות לוואי שמקורן בתרופה. התוכנית התזונתית שלי עשירה יותר בסיבים ורכיבים תזונתיים מאשר התזונה הצמחונית והטבעונית, ולכן המטופלים שלי נהנים מהפחתה מרשימה ברמות הכולסטרול שלהם ובמשקל גופם. הם חווים נסיגה צפויה במחלת הלב שלהם והגנה מפני מוות עתידי, שמקורו בבעיות לב. מכיוון ש"המצוינות התזונתית" מונעת וממגרת מחלות רבות נוספות, המטופלים מקטינים גם את הסיכון למוות מסיבות אחרות. אנשים בריאים, המשוחררים מאימת סבל גופני ונפשי וחופשיים מנטל כלכלי, חיים, בדרך כלל, חיים מלאים ומספקים יותר.

למידע נוסף אודות הספר כולסטרול – הדרך לאיזון ללא תרופות  בהוצאת פוקוס

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו