Laisha_Fly
Thymoquin_Fly

תזונה נכונה לשמירה על שיניים לבנות

מאת: ד"ר ספי פורת
זמן קריאה: 3 דקות
חיוך זוהר, צחור ומבריק הוא חלון הראווה הנוצץ שלנו לאנשים שסביבנו. אדם בעל שיניים לבנות ייראה לנו כאדם היגייני, מסודר ומאורגן. כיצד משפיעה התזונה על לובן השיניים שלנו?

צילום: 123RF

Laisha_In

בבסיסן, השיניים שלנו אינן ממש לבנות וצחות. צבע השן הטבעי הוא שנהב, כששכבת הבסיס, הדנטין, צהבהבה  ושכבת האמייל המצפה אותה שקופה. ככל שהאמייל נשחק, כך נחשף הצבע הפנימי של השן. שיניים צהבהבות נקשרות לא פעם עם נזקי עישון, אלא שלא בהכרח כך, ורבים מאלה ששיניהם הצהיבו אינם מעשנים. יש גורמים נוספים הפועלים לשינוי צבע השן, ובמקרים רבים מקור צבע השיניים הוא גנטי.

יחד עם זאת, יש גורמים נוספים הפוגעים בלובן השיניים, מעבר לשחיקת שכבת האמייל. הדברים אמורים במספר מאכלים אשר מכתימים את השיניים.

המאכלים הפוגעים בלובן השיניים

משקאות קלים מוגזים

משקה קל מוגז הוא בעל רמת חומציות גבוהה הפוגעת באמייל של השן. נהוג משום מה לחשוב כי משקאות דיאטטיים אינם פוגעים בשן כי אינם מכילים סוכר, אבל האמת לא יכולה להיות רחוקה יותר. לסוכר תפקיד שולי בפגיעה בשן, ורמת החומציות הגבוהה, הנוצרת עקב פירוקו על ידי החיידקים ברובד הנדבק לפני השן, היא שמייצרת את רוב הנזק.

ברור כי הסוכר וחומרי הטעם והצבע פועלים אף הם את פעולתם הרעה לשמירה על השיניים, אבל ככל שהדברים נוגעים למשקאות קלים מוגזים, רמת החומציות היא העיקרית, ולמחקר ידוע מקרה של אישה ששתתה ליטר סודה מדי יום – ושיניה התפוררו.

מה עושים? מים. שתו מים. הכי טוב מים, ועזבו אתכם ממשקאות קלים.

קפה ותה

משקאות כהים שנוכחותם פוגעת בלובן השיניים. הסוכר שלעתים תכופות נוסף לכוסות השתייה החמה מייצר כר פורה לבקטריות. רמת החומציות הגבוהה בקפה סודקת את השיניים ופוגעת באמייל. רוצים הוכחה? השאירו כוס עם שאריות תה בכיור למשך הלילה. בבוקר, תמצאו עליה כתמים כהים שלכם ולמדיח הכלים שלכם יהיה קשה מאד לגרד.

כדי למזער נזקים ניתן לשתות את הקפה עם מעט חלב, שילבין מעט את הצבע הכהה, ועל הדרך יאזן קצת את רמת החומציות הגבוהה שבמשקה. לגבי התה, עדיף לעבור לשתות תה צמחים, תה ירוק או כל תה בהיר (קמומיל, בבונג).

משקאות אנרגיה

מדובר במשקאות חדשים יחסית והמחקר אודותיהם צנוע, אבל כבר ידוע כי פגיעתם בשיניים קשה.

בואו נדבר קצת על הסוכר שבהם. בתהליך פירוק הסוכר נוצרת חומצה שפוגעת בסידן שבשן. ככל שהסוכר נשאר יותר זמן על השיניים, כך תהיה הפגיעה בהן רבה יותר. ובמשקאות אנרגיה כמות הקלוריות הגבוהה מגיעה בדיוק מהגלוקוז, הוא הסוכר.

בנוסף, משקאות אלה מכילים חומצות אורגניות, הפוגעות קשות באמייל של השן.

יין

אדום או לבן, לא משנה. יין הוא משקה בעל רמת חומציות גבוהה ביותר, מה שפוגע בהגנה של השן.

רסק עגבניות וקטשופ

שני מאכלים פופולאריים ביותר המשלבים רמת חומציות גבוהה עם צבע כהה חזק.

פירות הדר

ושוב, ובפעם האחרונה – רמת חומציות גבוהה, הפוגעת באמייל שבשן. לימון, אשכולית, תפוז – זו רשימת רמת החומציות בסדר יורד. משקאות המבוססים על מיץ לימון הינם החומציים ביותר, אם כי ייאמר לזכות הפרי הצהוב כי צבעו אינו כהה ועל כן פגיעתו אינה ניכרת כמו למשקה כמו קולה או קפה שחור.

עישון

הניקוטין שבעשן הסיגריה נדבק לשיניים ויוצר כתמים חומים ודי דוחים. הנה לכם עוד סיבה להפסיק עם המנהג הלא רצוי הזה.

מה סבתא אומרת: שיטות ביתיות להלבנת שיניים

צחצוח שיניים

לא הייתם חושבים על זה לבד, כן? האמת היא שצחצוח שיניים תכוף היא הדרך הנכונה, הבריאה והטובה ביותר לשמור על השיניים, הן על חוזקן והן על חיצוניותן. אין סיבה של ממש לחכות ללילה עם צחצוח השיניים, ומומלץ ביותר לשנות מנהגים, להחזיק מברשת שיניים בתיק ולצחצח בקפידה לאחר כל ארוחה.

לשטוף את הפה

אם לא צחצוח, אז שטיפה הגונה. שטפו את הפה במים רגילים על מנת להסיר מהשיניים ומחלל הפה שרידים מהארוחה שהרגע סעדתם.

בלי לימון

פרוסת לימון מקשטת משקאות רבים, החל בתה חם וכלה בספרייט, סודה, קולה ועוד משקאות שפגיעתן רעה גם ללא תוספת הלימון. הוציאו אותו מהכוס.

לשבור את החומצה

הוסיפו משקה או מאכל בסיסי למאכלים חומציים. חלב ומוצריו הם מקור מצוין למזונות בסיסיים, ולכן מומלץ להוסיף מעט יוגורט לסלט פירות, או כמעשה הצרפתים לקנח את הארוחה במעט גבינה.

שתו עם קש

קשית היא פתרון אלגנטי ופשוט לבעיה שעלולה עוד לעלות לכם הרבה. הקשית מעבירה את המשקה מעבר לשיניים, והן אינן באות במגע עם משקאות הפוגעים בהם.

סיבים ללעיסה

פירות וירקות המכילים הרבה סיבים תזונתיים מצריכים אותנו ללעיסה מרובה, ובכך מייצרים כמות רבה של רוק אשר שוטף את חלל הפה ומרחיק שרידי מאכלים מזיקים. בנוסף, פעולת הלעיסה "מקרצפת" את השיניים ומגרדת מהן שאריות לא רצויות.

חפשו פירות וירקות בצבעים בהירים, כמו תפוח, אגס, מלפפון, חסה, ברוקולי, קולרבי ועוד.

כדע לשמור את השיניים לבנות יש להקפיד על כללי "אל תעשה" יותר מאשר כללי "עשה", ולהימנע מצריכה של מאכלים ומשקאות רבים. כאמור, מעבר לתזונה, ישנם גורמים נוספים, בין השאר גנטים, הגורמים לפגיעה בלובן השיניים.

נכתב ע"י ד"ר ספי פורת, מנהל מרפאת שיניים בכפר סבא, העוסקת בטיפולי הלבנת שיניים ובטיפולי שיניים אסתטיים נוספים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו