Nikui_Fly
Sunrider_Fly

תזונה נכונה למניעת סרטן

מאת: ד"ר מיקל פ' רויזן וד"ר מהמט ס' אוז מתוך הספר "גוף האדם-הוראות תחזוקה" בהוצאת מטר
זמן קריאה: 4 דקות
מקצת הדברים הברורים והוודאיים ביותר שאנו יודעים על מניעת סרטן קשורים למזון ולרכיבי תזונה; כלומר, התזונה היא קו הגנה ראשון אלא אם קודמת לה דרישה להימנעות (כמו במקרה של סרטן עור וסרטן ריאות).

צילום: Pixabay

Sunrider_Article

מדבירי חרקים משתמשים בחומרים כימיים וברעלים לסילוק מזיקים מהבית; התכשירים העשויים לשמש אתכם להדברת הסרטן כוללים מגוון רחב של רכיבי תזונה וויטמינים. אורח החיים הטוב ביותר למניעת סרטן, צריך לכלול את המרכיבים המפורטים להלן, שאותם אפשר לקבל ממזון או מתוספים.

ויטמין D

לכל מגיה דרושים מילון טוב וזוג עיניים חדות. תוכלו לראות בוויטמין D מכשיר חשוב בתיבת כלי ההגהה שלכם; הוא מחזק את תפקוד הגן המגיה וכך מאט כנראה את הזדקנות מערכת החיסון ואת שכיחות הסרטן. אף שאיננו יודעים בוודאות כיצד פועל ויטמין D, מחקרים – אפידמיולוגיים ומעבדתיים – הראו
שהוא אכן מקטין את הסיכון לסרטן. תאוריה אחת גורסת שצורה אחת של הוויטמין קוטלת מוטציות בתאים – כלומר ויטמין D עשוי להיות רעיל לתאים העלולים להתפתח לתאים סרטניים.

לפי תאוריה אחרת ויטמין D מחזק את יכולתו של הגן המגיה לגלות תאים סרטניים ולגרום למותם – כלומר הוא משמש כזכוכית מגדלת המסייעת לגן המגיה. צורה אחת של ויטמין D – D3 – מסייעת ביצירת אבני הבניין החיוניות לתפקוד התקין של גן P53, המסייע בהסדרת פעולתם של אותם החלבונים היכולים לגרום לסרטן במקרה של מוטציה.

רוב האמריקנים הבוגרים אינם מקבלים ויטמין D. אנחנו ממליצים לקבל 200 IU של ויטמין D ביום עד גיל 50 ו-400 IU מעל גיל 50. אפשר לקבל את הכמות הדרושה בצורת תוסף, או לשתות מדי יום 4 כוסות חלב דל שומן. (כמו כן אפשר לקבל כמות כלשהי של ויטמין D בעזרת השמש.

שהייה של 10 עד 20 דקות בחוץ אמורה לתת לכם מנה מספקת בנוסף לתוסף, אבל המלצתנו היא להשתמש בתכשיר הגנה עם מקדם הגנה 45 בכל פעם שיוצאים החוצה), ולקבל ויטמין D מן המזון וכתוסף.

חומצה פולית

חומצה פולית, שהיא חלק מקבוצת הוויטמינים המכונה ויטמין B קומפלקס, ניתנת בדרך-כלל לנשים הרות, מפני שהיא חיונית להתפתחות תקינה של המוח ועמוד השדרה של העובר. כשאימהות החלו ליטול חומצה פולית למניעת שדרה שסועה
(spina bifida) (שהיא מום מולד), אובחנה גם ירידה של 60 אחוז בשכיחות הסרטן בילדים. המדען ברוס אמס (Bruce Ames) היה הראשון לשער שחומצה פולית סייעה במניעת שגיאות דפוס בעת שכפול הגנים – כאשר מספקים לגוף חומצה פולית בכמות מספקת, מספקים לו כמות מספקת של T ולכן הוא אינו מעתיק אותו בטעות כ-U.

חומצה פולית חשובה גם למבוגרים. כשמבוגר אינו מקבל חומצה פולית בכמות מספקת, הוא עלול ללקות בסרטן. בארבעה מחקרים נמצא שחומצה פולית הפחיתה את שיעורי סרטן המעי הגס ב- 50-20 אחוז; ואולם יותר מ-50 אחוז מהאמריקנים אינם מקבלים אפילו את הכמות המומלצת, ו-90 אחוז אינם מקבלים את הכמות הנחשבת לכמות הדרושה להפחתת שיעורי סרטן המעי הגס (400 מיקרוגרם ביום).

מזונות רבים כמו תרד, עגבניות ומיץ תפוזים מכילים חומצה פולית, ומזונות רבים כמו לחם ודגני בוקר, מועשרים בה. אבל חומצה פולית ממזון נספגת פחות טוב מחומצה פולית מתוספים. כוס מיץ תפוזים מכילה רק 43 מיקרוגרם חומצה פולית, ופירוש הדבר שיש לשתות כ-25 כוסות ביום כדי לקבל את הכמות המומלצת.

פרוסת לחם לא מועשר מכילה רק 6 מיקרוגרם חומצה פולית (משרד הבריאות יוזם חוק שיחייב להעשיר את הקמח המיועד לאפיית לחם בחומצה פולית), ותרד מכיל רק 2 מיקרוגרם, לכן ברור שיש ליטול תוסף. כמות החומצה הפולית הממוצעת המתקבלת ממזון היא 275 עד 375 מיקרוגרם, ולכן יש להוסיף עליה עוד כ-125 מיקרוגרם, כדי להקטין את הסיכוי ללקות בסרטן.

מוצרי עגבניות

מחקרים הראו שהסיכון להתפתחות סוגים מסוימים של סרטן פוחת אם אוכלים עשר כפות או יותר של רוטב עגבניות או רוטב ספגטי בשבוע.

הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית נמוך בשליש בקרב גברים האוכלים לעתים תכופות מזונות המכילים עגבניות או רסק עגבניות. ומחקרים גם הראו שהסיכון להתפתחות סרטן שד קליני היה נמוך ב-30 עד 50 אחוז בקרב נשים שאכלו סוגי מזון דומים בתדירות גבוהה.

רבים סבורים שהמרכיב הפעיל – המרכיב האחראי למספרים המרשימים האלה – הוא ליקופן, קרוטנואיד הידוע בהשפעתו נוגדת החמצון. קרוטנואידים פועלים על-ידי היקשרות לרדיקלים חופשיים (העלולים לגרום לסרטן) וניטרולם. כך הם מונעים את נזקם לתאים או לכרומוזומים. כל מוצרי העגבניות מכילים הרבה מאוד ליקופן. הליקופן זמין לגוף כשהוא מבושל, והוא נספג טוב יותר כשצורכים אותו עם מעט שומן. לכן חשוב לאכול מוצרי עגבניות עם מעט שמן זית או עם אגוזים כדי להפיק מהם תועלת.

אכילת יותר מעשר מנות של מוצרים עתירי ליקופן בשבוע, עשויה להפחית את הגיל האמיתי ביותר משנה.

אזהרה אחת: איננו יודעים בוודאות אם ליקופן הוא המקנה למוצרי עגבניות מבושלים ולרוטבי עגבניות את תכונותיהם מונעות הסרטן, אנחנו רק יודעים שעגבניות מפחיתות את הסיכון לסרטן. ייתכן שהגורם הפעיל הוא חומר אחר המצוי במוצרי עגבניות.

סלניום

את הסלניום, שהוא אחד מיסודות הקורט הדרושים לגוף, אנחנו מקבלים בעיקר מדברי מזון, כמו שום, הקולטים סלניום מהקרקע. (גם דגים רבים כגון בקלה, מליח [הרינג] וסרדינים ואגוזי ברזיל מכילים סלניום).מחקר אחד הראה ירידה של 50 אחוז בשיעורי התמותה מסרטן בקרב אנשים שנטלו 100 מיקרוגרם סלניום פעמיים ביום.

אף שדרושה עוד עבודת מחקר בנושא, נראה שנטילת תוספי סלניום עשויה לסייע בהפחתת שכיחות הסרטן (אל תיטלו יותר מ-400  מיקרוגרם ביום). הלוואי וידענו כיצד הוא פועל. ההשערות מתרכזות באפשרות שסלניום מסייע בחיזוק אחת ממערכות התברואה העיקריות של הגוף המסלקת חומרים מזיקים או מנטרלת אותם.

ירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי, כרוב ניצנים, כרוב וכרובית

ירקות אלה מכילים חומר המונע סרטן. לא ברור אם הם מפחיתים את שיעורי הסרטן משום שהם מפעילים את המערכת החיסונית, תוקפים את הסרטן או מונעים מהתאים הסרטניים להשיג רכיבי תזונה הדרושים לקיומם. סביר להניח שהשפעתם קשורה לשתי תרכובות הנמצאות בירקות האלה (לידיעתכם, המכורים לסדרה אי-אר – מדובר באינדול-3 קרבינול וסולפורפאן). יהיה המנגנון אשר יהיה, מחקרים בחולי סרטן שלפוחית השתן וסרטן המעי מראים שקרוב לוודאי שמי שאוכלים שבע מנות או יותר (מנה = כוס) של הירקות האלה (לא מטוגנים) בשבוע, יכולים להפחית ב-50 אחוז את הסיכוי להתפתחות סרטן.

ויטמינים אחרים

כללית, ויטמינים נוגדי חמצון מדכאים את הרדיקלים החופשיים העלולים לגרום לשגיאות בהעתקת הדנ"א ולמותם של תאים קודם זמנם, דבר שעלול לאלץ את הגוף לייצר תאים חדשים (ולהגדיל את הסיכוי לשגיאות העלולות לגרום לסרטן). לחיזוק מערכת החיסון קחו 100 עד 500 מיליגרם ויטמין C פעמיים ביום. בנוסף על פרי הדר, ויטמין C נמצא גם בפירות יער שונים, בירקות ירוקים ובעגבניות. תוכלו גם ליטול כ-400 IU ויטמין E ביום (קחו אותו עם ויטמין C), מאחר שהוא מסייע להקטין את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. אפשר למצוא ויטמין E בנבט חיטה, באגוזים ובשמנים צמחיים.

למידע אודות הספר" גוף האדם – הוראות תחזוקה" בהוצאת מטר

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו