Thymoquin_Fly
supherb_Fly

תזונה אקולוגית בחווה ואדם

מאת: עדי סוקול- קצירי, מאמנת תזונה ובריאות בגישה האינטגרטיבית
זמן קריאה: 4 דקות
עדי סוקול-קצירי מבקרת הפעם בחווה ואדם, חווה אקולוגית במודיעין ולומדת מחיים ומשפחתו האחראי על החקלאות האורגנית בחווה, על משמעותה על תזונה אקולוגית, חיבור לסביבה ואכילה מקומית ועונתית.
In2024_Article

תזונה אקולוגית ב"חווה ואדם"

שמחתי מאוד שהזדמן לי להגיע לביקור ב-"חווה ואדם", חווה אקולוגית במודיעין, לו ציפיתי כבר זמן רב. החווה ממוקמת בין הגבעות של הרי יהודה ואיך שנכנסים לחווה נדמה כי הזמן עוצר מלכת. אנשים צעירים (ש"ש- משנת שירות) עובדים בחווה יחד עם מתנדבים נוספים מהארץ ומחו"ל. ניתן למצוא אותם באחד מבתי החימר עוסקים ביצירה (חוגי אריגה, פיסול, בנייה בבוץ, הכנות משחות מצמחי מרפא), עובדים בגינה, שומעים הרצאה של אחד המדריכים או פשוט נחים תחת אחד העצים הקסומים, מנגנים, מדברים וצוחקים.

נפגשתי עם חיים פלדמן ומשפחתו המתגוררים בחווה לשיחה אינטימית תחת עץ רענן. חיים אחראי על החקלאות האקולוגית בחווה. שוחחנו על משמעותה של תזונה אקולוגית, חיבור לסביבה ואכילה מקומית ועונתית.

על החווה

"חווה ואדם" הינה מרכז חינוכי –אקולוגי המשלב חינוך סביבתי וחברתי בראייה מקיפה, תוך המתמקדות ביחסי הגומלין בין אדם לסביבתו הטבעית והאנושית, בפיתוח אישי ובחיים ברי- קיימא.  החווה פועלת למען פיתוח מודעות אישית, חברתית וסביבתית וכן פיתוח יכולת התבוננות מעצימה ומצמיחה בעצמנו ובסביבה.
החווה מציעה מגוון של פעילויות לקבוצות בחוץ ללמידה והעמקה באחד הנושאים על אקולוגיה (חקלאות אקולוגית, בניה ירוקה, מחזור ואנרגיה חלופית), פעילויות התנסות בחווה ועוד.

 

אדמה וחומר

אדמה וחומר משתלבים ונוצרים זה בזה


רקע

חיים (בן 34), נשוי לפטרה (בת 34, הולנדית, הכירו בחווה) ולהם ילדה בשם ג'איה אדה (=הילל לאדמה) בת שנה וארבע.

חיים נולד בת"א בתל יצחק. היה פעיל סביבתי, למד במכון הערבה וכבר 10 שנים מתעסק בחקלאות אקולוגית. עבד בחווה חקלאית אקולוגית באוהיו ועם פאלחים בפלסטין, מהם למד רבות על אוכל מקומי. ב- 5 השנים האחרונות מתגורר בחווה ומגדל מזון לקהילה. אחראי על 2.5 דונם של ירקות אינטנסיבי ומטע.

פטרה מנוסה מאוד בחיי קיימות, היא חיה בהולנד בבתים וביערות שנעזבו ועבדה בתחום החינוך וארגון קהילתי. כיום פטרה היא אם הבית, מדריכה ואחראית על מרכז אריגה. בעבר היא הייתה גם אחראית גינת מטבח וגננת בגן אנתרופוסופי.

 

חיים וג'איה

חיים וג'איה תחת עץ רענן

חקלאות אקולוגית

בנקודה מסוימת לפני כחמש וחצי שנים פגש חיים פגש את איציק גזיאל, בעל החווה ואיש עם חזון, שהציע לו להקים גינה אורגנית אקולוגית בחווה. חיים הסכים להרפתקה ובנה הכל מאפס. "חקלאות אקולוגית מתחברת לצמחים, לבעי"ח, לפטריות וחיידקים בסביבה הספציפית ונמצאת תחת החסות של החקלאי שעושה שינוי בסביבה. חקלאות זו דורשת מהחקלאי להיות בהתבוננות מתמדת, תוך ניסיונות לשלב ולגדל תוצרת אינטנסיבית ודורשת אורח רוח".

ומה בגינה?

הגינה הינה גינת יער צעירה בת 5 שנים. יצאנו לראות מה מגדלים בעונה זו: מצאתי שעועית אזוקי, שעועית לוביה נפלאה, חצילי אצבע יפנים, רימונים, בטטה (אוכלים גם את העלים מבשלים אותם), אבטיחים, קישואים, תירסים, קייל, צמחי בר, פלפלים, אגוזי פקאן, עגבניות, זעתר צמחי תבלין, גפן, תאנים, פסיפלורה.

גינה אקולוגית

חיים בגינה האקולוגית בודק אבטיח

חזון החווה

"החזון הוא כי החווה אינה שייכת לאיש (השטח שייך לעיריית מודיעין). אנחנו רק אורחים כאן המצויים במסע. מי שנמצא בחווה יש לו את האופציה להיות נוכח. מדובר במסע אישי שממנו מתחילים כל החיבורים: מי אני, ומשם הקשר והחיבורים למשפחה, לארץ, לסביבה ולעולם.
החזון הינו להקים בי"ס אקולוגי הראשון בארץ שיתמקד בנוכחות ומודעות עצמית. זהו הפרויקט הגדול שהם עובדים עליו כיום.

"איך שאנחנו אוכלים וחושבים משפיע על הסביבה שלנו"

"ההתחלה בשינוי תזונתי הינה בהקשבה לגוף שלנו והתבוננות מהיכן מגיע האוכל שלנו לצלחת. אני לא דוחף אוכל מהיר ומעובד לגוף רק בגלל שאני רעב. הגוף הוא מקדש ולכן צריך להתנהג בו בצורה עדינה. מדובר באכילה מתוך מודעות".

אכילה עונתית

חיים כבר 7 שנים חיי על פי העונות ו"סופג" את העונות. בקיץ אין מזגנים לכן סופג את החום ועם הזמן הגוף מתחסן ומתמודד. גם בעיר ישנם דרכים לחיות אקולוגית ובחיבור עם הסביבה.

"בעונה זו אנחנו מכינים דבשת חרובים מהעץ. למה עכשיו חרובים? אנחנו עוד מעט בירח חדש של אלול. עונה זו היא עונת הבציר והענבים. ולכן בתקופה זו גם מקפידים לשתות יין ולהכין דבשת ענבים (דיפס). בקרוב יכינו סילאן מהתמרים העונתיים". בחווה הם מנסים לגעת בעונות כיוון שיש להם אפשרות. חיים מציע גם לאנשים בעיר להתחבר לאכילה לפי עונות השנה. כמו-כן ניתן לגדל אדניות בבית של צמחי תבלין שמקנה אווירה חיובית בבית.

עכשיו זו העונה של דלעות ושל פירות: מלפפונים, חצילים, עגבניות, אבטיח, מלון. ירקות שורש הם לא אוכלים בקיץ ובחורף הם לא אוכלים עגבניות וכד'. הכוח שיש בעונה משפיע על גוף האדם ומיטיב עימו. הטבע מספק לנו מה שהגוף צריך לו בעונה הרצויה.

 

קומפוסט

מעגל המזון

אוכל מקומי

בחווה הם מנסים להגדיל את כמות הירקות ואת המבחר. הראייה היא שכל זן נותן ערך תזונתי נוסף ואחר ומוסיף את האלמנטים שלו למגוון הביולוגי של השדה, מה שמאפשר שהאדמה תהיה חיונית ופוריה.
הידע הרב של חיים בתזונה מגיע מהספרים, מקהילת העבריים הטבעונים בדימונה המגדלים שדה טבעוני עם דגשים תזונתיים מאוד מחמירים ומהתבוננות ולמידה בטבע. בטבע ההבנה היא שהכל מחובר ודרכו ניתן לעשות הקשרים וחיבורים לסביבה ואלינו.

תזונה צמחונית בחווה

בחווה הם אוכלים ביצים (מתרנגולות בחווה), יוגורט וחלב (קונים ממשקים באזור מחוות גידול כבשים ועזים).
לארוחת בוקר אוכלים דייסת שיבולת שועל עם קצת דבש וסילאן, עם פירות ויוגורט. יש תמיד טחינה ולחם למי שרוצה. ארוחת צהרים מכינים מירקות בעונה. כמו פשטידת דלעת עם זרעי חמנייה, עם סלט חי.

בחווה מבשלים בתורנות עם דרישות תזונתיות מוקפדות כמו: חלבון מלא וערכים תזונתיים. ארוחת הערב כוללת לרוב ביצים, שקשוקות, חצילים מטוגנים, מרק לעיתים.

 

תרנגולות חופש

תרנגולות חופש בחווה


Zoom in לתזונה של חיים ופטרה

חיים הגיע מבית עירקי. אמו מבשלת אוכל ביתי שמן, הבישול מאוד חשוב בבית שגדל, יש כבוד לאכול ולזמן שאוכלים והוא לוקח ערכים אלו עימו.

חיים מספר כי היה צמחוני במשך 7 שנים והלך עם אידיאולוגיה ללא הקשבה לגוף. עם הזמן אי ההקשבה לגוף גבתה מחיר: הוא החל לחוש כאבים בגוף, עייפות, תשישות ועצבנות. כיום משלב מדי פעם בשר בקר (רצוי אורגני), ממרעים באזור שמסתובבים חופשי.

פטרה צמחונית יותר אדוקה. מגיל קטן היא רגישה לחלב פרה (מרכיב מאוד דומיננטי בתזונה ההולנדית הטיפוסית), כך ששמה דגש תזונתי גבוה ליוגורטים טבעיים מחלב צאן. בנוסף משלבת בתזונה ירקות מקומיים, דגנים וקטניות.
ג'איה ניזונה מתוצרת מהגינה ומהחווה (פרט לבמבה מדי פעם)

"התחברו לטבע והגוף כבר ידאג לשאר…"/ אן ויגמור

לאתר של חווה ואדם, לחצו כאן

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו