Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

2 חומרים טבעיים שירגיעו את המיגרנה

מאת: -
לרפואה המקובלת כמעט ואין פתרונות לטיפול בהתקפי מיגרנה, אך החומרים הטבעיים שנחקרו פועלים היטב כדי להקל מאוד על כאבי הראש האיומים ואף למנוע אותם

צילום: 123RF

supherb_IN

מיגרנה היא לא סתם כאב ראש. יכולים לנבוע ממנה סיבוכים עד כדי אירוע מוחי או דמנציה. מחקרים רחבי היקף מצאו שבארה"ב,  בין 16-22% מן המבוגרים דיווחו על אירועי מיגרנה או כאבי ראש עזים. כאבי ראש עזים או מיגרנה הם סיבה חמישית לטיפולי חירום בבתי חולים בארה"ב בכל שנה. ככל שהשתכללו שיטות בדיקות המוח, נמצא שמיגרנות יכולות לגרום במוח נזקים בדומה למה שקורה עם אירוע מוחי, כדוגמת שיתוק ודמנציה. ממצאים רפואיים מלמדים שאצל חולים עם היסטוריה של מיגרנות עולה הסיכון לחלק מהבעיות המוחיות הקשות.

הטיפול הרפואי הקונבנציונלי במיגרנה הוא בתרופות הניתנות גם למצבי אפילפסיה. בטווח הקצר תרופות כאלו גורמות להקלה.  אך כמו עם תרופות כימיות אחרות, יש להן תופעות לוואי ואין הן מרפאות את הבעיה מיסודה. כאשר מדענים חיפשו חלופה לתרופות אלו,  הם גילו שני חומרים להם יש שתי איכויות מרפא הפועלות כנגד השינויים במוח שגורמים למיגרנה.

שני חומרים אלו הם המינרל מגנזיום והתרופה הצמחית הסינית גסטרודין המופקת מן הצמח גסטרודיה אלתא. שני חומרים אלו ממתנים שינויים פתאומיים המתרחשים  בנוירוטרנסמיטרים ועשויים לרפא כאבי מיגרנה קשים כמו גם  לשפר את זרימת הדם אל המוח. שניהם פועלים להרגעת הסערה שיוצרים הנוירוטרנסמיטרים ושגורמת למיגרנה והם גם מספקים למוח חומרים מזינים דרך מחזור הדם. במאמר זה תוסבר הדרך בה שני חומרים אלו מספקים הקלה והגנה  נגד מיגרנות.

המשותף למיגרנות ולהפרעות מוחיות אחרות

לפני ובמהלך התקפי מיגרנה יש פחיתה בזרימת הדם לאזורים מסוימים במוח. פחיתה זו מובילה להפרעות בפעילות אזורים אלו ולחוסר איזון בפעולת חלקי מוח שונים. תופעה זו מחמירה אם יש אירוע מוחי או דמנציה כתוצאה מהפרעה בזרימת הדם למוח – מה שיכול לגרום להפרעות קשות בחשיבה הגיונית ובזיכרון ובסופו של דבר לתמותה. סריקת מוח מלמדת שאצל אנשים שסובלים ממיגרנות יש שינויים מהסוג שמוצאים אצל הסובלים מאירוע מוחי או דמנציה.

מספר מחקרים מלמדים שלסובלים ממיגרנה כרונית יש סיכוי גדול יותר ללקות באירוע מוחי ובדמנציה.

מתקיימים אצלם גם שינויי במספר מרכזים חיוניים במוח: במצב נורמלי יש איזון בין המרכז המקבל גירויים לבין המרכז במוח שאחראי על תגובה. כאשר יש גירוי פתאומי ואין פעילות מספקת של הנוירוטרנסמיטר גאבא,  מתרחשת סערה אלקטרונית בדומה למה שיש בזמן התקף אפילפטי. התמשכות של מצבים כאלו גורמת למצב של הרעלה במוח, כפי שיש במצבי דמנציה ואלצהיימר. החומצה האמינית גאבא עוזרת להחזרת האיזון בין גירוי לפעולה. לעומת זאת לתרופות כימיות שאמורות לעזור לאיזון כזה יש שלל תופעות לוואי. יש תרופות טבעיות יעילות וללא תופעות לוואי.

גסטרודין

טיפול טבעי למיגרנה

צילום: 123RF

תרופה אחת כזאת היא גסטרודין. היא נמצאת בשימוש כבר מזמנים עתיקים ברפואה הסינית, לטיפול בבעיות חוסר איזון במוח ובמערכת העצבים המרכזית. במחקרים נמצא שתרופה זו משפרת את זרימת הדם למוח. בסין משתמשים בה בהצלחה גם לטיפול באנשים שעברו אירוע מוחי, שאצלם צמצום בזרימת הדם למוח הוא סכנת חיים.

תרופה צמחית זו עוזרת מאוד לאיזון בין עצבי הגרייה לעצבי הפעולה ובכך תועלתה גם לחולי אפילפסיה. חומר זה מונע את פעולת האנזים שמפרק את הנוירוטרנסמיטר גאבא. כך גאבא חוזר לכמות נורמאלית במוח. גסטרודין גם מפחיתה רמות של  נוירוטרנסמיטרים מעוררי גירוי שמצמצמים זרימת דם למוח והיא נמצאה עוזרת אפילו במצבים של צמצום רב של זרימת דם למוח,  כאשר כבר יש אירוע מוחי. שיפור זה בזרימת הדם כמובן מיטיב את מצבם של הסובלים ממיגרנות.

בניסוי עם 90 חולי מיגרנה שקיבלו גסטרודין או תרופה בשם פלונריזין, נמצא שהתרופה הצמחית עזרה יותר. גם בטיפול ממושך לא היו לה תופעות לוואי. במחקר השוואה נוסף נוכחו שגסטרודין בבירור עזרה יותר.

מגנזיום

מגנזיום פועל יחד עם הגסטרודין  למניעת מיגרנות. חשוב לדעת מספר עובדות לגבי מיגרנות:

 

שני תכשירים טבעיים, גסטרודין ומגנזיום, פועלים באותם מסלולים כמו התרופות, אך ללא כל תופעות לוואי. בנוסף, שני תכשירים טבעיים אלו משפרים את זרימת הדם אל המוח ובמחקרים קליניים הם נמצאו עוזרים נגד מיגרנות, כמו גם נגד בעיות מוחיות אחרות.

מגנזיום משלים את פעולתו של הגסטרודין לשם טיפול ומניעה של מיגרנות. למגנזיום יש תפקיד רב ערך בזרימת הדם למוח וגם בתגובתיות של גירוי ומניעתו במוח.

טיפול טבעי למיגרנה

צילום: Pixabay

מחקרים הראו שאצל כמחצית מהסובלים ממיגרנה, בזמן התקף יש להם במוח כמחצית מכמות המגנזיום האופטימאלית ובמקביל יש להם עודף של סידן שם. במצב כזה יש פחות זרימת דם למוח ומתפתח התקף של מיגרנה. מסתבר שלהגדלת כמות המגנזיום בדם בזמן מיגרנה יש תפקיד מרכזי בבלימתו של מצב כזה. נטילת מגנזיום מגדילה את כמות הדם המגיעה למוח וגורמת לו להיות יותר נוזלי ופחות סמיך. גם נקודה זו חשובה ביותר בטיפול במיגרנה.

כמו הגסטרודין, גם למגנזיום יש השפעה מאזנת בין הגירוי והרגעת האיתותים של הנוירוטרנסמיטרים למוח. כשיש די מגנזיום, אין גירוי יתר למוח והמוח נעשה רגוע יותר. בנוסף להורדת גירוי המוח, המגנזיום פועל גם במסלול של פעילות הגאבא,  ובכך יש תוספת הרגעה ל"סערה" האלקטרונית במוח בזמן התקף מיגרנה.

6 מחקרים שונים אישרו  את אפקט המניעה שיש למגנזיום לגבי מיגרנות.

נשים רבות סובלות כאבי ראש בזמן המחזור החודשי,  בניסוי של מתן מגנזיום ופלסבו, נמצא שרק המגנזיום הפחית כאבי ראש כאלו וגם בעיות טרום מחזוריות.

בניסוי נרחב נמצא שמתן 600 מ"ג מגנזיום דיציטראט ליום לעומת פלסבו, רק למגנזיום במינון זה הייתה השפעה לצמצום משך וחומרת כאבי הראש. עם טיפול כזה היו ב- 42% פחות התקפי מיגרנה לעומת המצב עם הפלסבו, שם הייתה הקלה רק אצל 15% מהנשים שנטלו את הפלסבו.  מתן מגנזיום ציטראט בזמן מיגרנה בעירוי לווריד הביא להעלמות  מוחלטת של המיגרנה,  תוך 15 דקות, ב- 100%, לעומת 17% עם עירוי פלסבו לווריד.

טיפול טבעי למיגרנה

עשיר במגנזיום, צילום: Pixabay

עד כה, נערכו לפחות 6 מחקרים שהוכיחו את תועלתו של המגנזיום בהשוואה לפלסבו כמפחיתי אירועי מיגרנה וכמצמצמים את חומרתה. מיגרנה מצויה כיום במקום ה- 20 מבחינת שכיחותה ברשימה של מחלות כרוניות. מוכרים שני סוגי מיגרנה: עם אאורה ובלעדיה.

מיגרנה ללא אאורה שכיחה יותר והתסמינים שלה קשים יותר. משכה יכול להיות בין 4 ל- 72 שעות. יש כאב ראש בצד אחד, לעיתים עם בחילה ולעיתים עם הקאות ועם רגישות לאורות, לקולות ולריחות. כאבי ראש אלו מחמירים אפילו עם פעילות יומיומית רגילה.

מיגרנה עם אאורה מלווה בסימפטומים נוירולוגיים מקומיים, המתבטאים בהפרעות בראייה. הם נמשכים 5 עד 20 דקות לפני תחילת המיגרנה.

סימנים מקדימים למיגרנה יכולים להתרחש כבר מספר ימים  לפני ההתקף ובדרך כלל הם יכולים לכלול עייפות, קשיי ריכוז  ונוקשות בשרירי העורף.

מקור

Control Underlying Factors Behind Migraines January 2014   By Stephen Grant

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אילה

    מה זה גסטרודין. איפה הוא נמצא

  2. אליה

    האם אפשר פשוט ליטול גאבא ואם כן כמה ו… האם ליטול כשיש התקף וזה עוזר מיד?