Thymoquin_Fly
himalayaKrem_Fly

שבועות בריא - מידע מפתיע על חלב

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
האם כדאי לבני אדם להמשיך לצרוך חלב? האם חלב באמת כל כך גרוע ומה אומרת האירוודה על צריכת חלב

תמונה באדיבות PEXELS

himalayaKrem_IN

לבכות או לא לבכות על חלב שנשפך? תלוי את מי שואלים. מה המשותף לעז, בופאלו, אייל, סוסה, נאקה, פילה, פרה ובני אדם? כולם יונקים חלב אם.

הספרות האיורוודית הקדומה מונה 8 סוגי חלב שמקורם בבעלי החיים שצויינו. לכל אחד מהם איכויות שונות. אבל חלב הפרה הוא זה הזוכה להתייחסות מיוחדת ונעשה בו שימוש בהכנות רפואיות וטיפולים רבים, כולל חוקנים.

החלב (DUGDHA בסנסקריט) נחשב לאחד מ"חמשת מזונות הזהב"- מזונות בעלי איכות "סאטווית" (מסייעים בשימור בריאות הגוף, מגבירים כוח, מרץ וחיוניות, יוצרים איזון גופני ומשפרים תפקוד מנטלי ורוחני), המומלצים לאכילה מדי יום ביומו.

ע"פ הרפואה ההודית המסורתית מספק החלב, ובמיוחד חלב הפרה הזנה מיוחדת שלא ניתן למצוא לה איכויות דומות במוצרים אחרים – הוא מזין את הרקמות, חיוני לאיברים שונים ובמיוחד למוח, ללב ולעיניים, מסייע לאיזון רגשי, לאינטליגנציה, להגברת החשק המיני, לאיזון הדושות (תפקודים מנטלים ופיזיולוגיים) כדוגמת ואטה (אלמנט של אויר וחלל) ופיטה (אלמנט של אש ומים) ולאוג'ס (מערכת חיסון), מעניק אושר וסיפוק. נחשב באיכויות שלו למתוק, מקרר, שמנוני. אבל חלב שכזה ניתן למצוא כיום אולי רק בהודו…בטח לא בארצנו הקטנטונת. שכן למרבה הצער, חלב הפרה עליו מדובר בטקסטים המסורתיים שונה באופן מהותי מזה הנמכר לנו כיום במרכולים, כמו גם תנאי הגידול והחליבה של אוכלוסיית הבקר.

הפרה בהודו – הרבה יותר מסתם חיית משק

בהודו הפרה ותוצריה משמשים לצרכים מגוונים: מזון (חלב, יוגורט, גהי), גללים (משמשים כחומרי בערה, איטום ואפילו ניקוי – לא תאמינו, אבל אם מורחים את הגללים על הקירות מתברר שהם מסייעים בהרחקת יתושות נחושות במיוחד) ואפילו השתן של הפרה, משמש בהכנות איורוודיות רפואיות רבות. ובל נשכח את הצלע הגברית – הפר, שמשמש למשא וחריש האדמה.

על פי האמונה ההינדית, בגוף הפרה ישנם 330 מיליון אלים ואלות. וע"פ ויקיפדיה, בתאולוגיה ההינדית קדושת הפרה נקשרת גם לגלגול נשמות, כך שהנשמה לובשת דמות אנוש לאחר שהתגלגלה מהפרה.

אחד הדברים הכי מפתיעים שגיליתי על הפרות בהודו – שהן לא מזכירות ולא במאומה את הפרות על הגביע של הקוטג'… למציאות יש לעיתים גוונים של שחור ולבן – אבל לא לפרות בהודו.
.
כשביקרתי ברפת חשבתי שהגעתי למתחם של פרי הרבעה, כי לפרות ההודיות…איך לומר בעדינות? יש קצת מראה גברי – גדולות, חומות, חסונות, בעלות קרניים, בלי שמץ של נשיות, לא כפי שהיה מצופה ממי שנחשבת לאם כל האלים.

בשנים האחרונות הרגישות לחלב ומוצריו בעולם המערבי הולכת וגוברת ויש מי שממליץ להמנע ממנו בהקשר לטיפול במעי דליף ופרוטוקולים אוטואימוניים שונים. בנוסף, נקשרה צריכת החלב לשורה של מחלות כרוניות כדוגמת סוכרת, אוסטאופורוזיס סרטן, בעיות בדרכי העיכול, אלרגיות, ליחה ותופעות אחרות.

בהקשר לחלב עולה גם השאלה באם חלב פרה במתכונתו הנוכחית מתאים מלכתחילה לצריכת בני אדם.

מחקרים על חלב – האם בני אדם צריכים לשתות חלב בקר?

בספטמבר 2013 פורסם בכתב העת של האגודה הרפואית האמריקאית – JAMA מסמך הבוחן את ההמלצות לצריכת 3 מוצרי חלב ביום. המסמך שנכתב ע"י צמד חוקרים מאוניברסיטת הרווארד: פרופ' דיוויד ס. לודוויג ופרופ' וולטר ס. ווילט, מסתייג מההמלצות לצריכת סידן ממוצרי חלב כמקור עיקרי.
בין היתר נכתב במסמך כי : "לבני האדם אין דרישות תזונתיות לחלב מבע"ח". באופן מפתיע "ברחבי העולם, שיעור השברים בעצמות נוטה להיות נמוך במדינות שאינן צורכות חלב, בהשוואה לאלו שעושות כן. יתר על כן, צריכת חלב אינה מגינה בפני שברים בקרב מבוגרים, בהתאם למחקרי מטא-אנליזה אחרונים". בפרסום אחר מטעם הרווארד נכתב "כרגע אין ראיות טובות לכך שצריכת יותר ממנת חלב ביום, נוסף על תזונה הגיונית (המספקת בדר"כ כ-300 מ"ג סידן ליום לא ממקור חלבי) תפחית את הסיכון לשברים".

לכן ממליצים החוקרים להגביל את צריכת החלב ומוצריו ללא יותר מ-1-2 מנות ליום, כל עוד אנו מקבלים סידן בכמות מספקת ממקורות אחרים.

מקורות טובים לסידן הינם: ירקות עליים, ברוקולי, שעועית, טופו, בוק צ'וי, קולארד (צמח ממשפחת הכרובים ), חלב סויה מועשר, טחינה, ספירולינה ועוד.

איך לצרוך חלב בצורה חכמה ומזינה?

במידה ובחרתם לצרוך חלב (בין אם חלב פרה, עז וכד'), חשוב שתמלאו אחר ההמלצות הבאות, כדי להקל על תהליכי העיכול והספיגה של חלב בגוף:

1. כדי לעכל חלב בצורה טובה מומלץ להימנע משתיית חלב קר (כן, כן, גם לא עם הקורנפלקס…) גבינות ויוגורט ישר מהמקרר.

2. כדאי להרתיח את החלב (עד להופעת קצף) במשך 5-10 דקות. חימום משנה את המבנה המולקולרי של החלב ומקל על העיכול שלו.

3. מומלץ להוסיף לחלב תבלינים כגון: כורכום, פלפל שחור, קינמון, גינג'ר, הל, ציפורן, אגוז מוסקט וכד' בכדי למנוע ליחה ולהקל על העיכול.

4. כמות – בהתאם לגיל, מצב פיזיולוגי (ילדות, הריון) ויכולת העיכול. לאנשים בעלי עיכול חלש, צריכה של חלב עשוייה להיות מאתגרת.

4. מומלץ להימנע מאכילת חלב בשילוב עם מזון בעל טעם חמוץ , מר, מלוח, מכווץ. כאשר חלב נאכל בשילוב עם הטעמים הללו, הדבר עשוי לפגוע ביכולת העיכול שלו.

5. לא רק היהדות ממליצה על המנעות מצריכת חלב ובשר יחדיו. גם האיורוודה ממליצה להימנע משילוב של חלב עם דגים, מאכלי ים, עוף ובשר. מאידך, ניתן לצרוך אותו בשילוב עם אורז ושקדים למשל.

6. בנוסף כדאי להימנע משילוב חלב עם פירות (יוגורטים, שייקים וכד'). ד"ר וסאנט לאד ממליץ להמנע במיוחד משילוב של חלב עם בננה, מלון ו/או מנגו.

7. ניתן לצרוך חלב שעה אחרי האוכל לכל הפחות או בין הארוחות. צריכת חלב בבוקר עשוייה להכביד על העיכול של לא מעט אנשים.

8. עדיף לצרוך חלב אורגני.

9. לאלו המבקשים להימנע מצריכת חלב, קיים בשוק היצע לא מבוטל של תחליפים כדוגמת משקאות על בסיס סויה, חלב אורז, חלב שקדים (אפשר גם להכין לבד) ועוד.

10. באם נמנעתם מצריכת חלב לאורך תקופה ארוכה, כדאי לצרוך אותו שוב בהדרגה ובמתינות כדי לאפשר לגוף להסתגל מחדש. נסו לשתות בתחילה חלב מורתח מתובל בקמצוץ ג'ינג'ר.

11. לשינה טובה האיורוודה ממליצה על שתיית חלב חם מתובל באגוז מוסקט וזעפרן חצי שעה טרם כניסה למיטה.

חג שבועות שמח עם או בלי חלב.

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו