Sunrider_Fly
Thymoquin_Fly

3 ה'בעיות' הטמונות בריפוי באמצעות תזונה

מאת: מירב הראל, מתוך ספרה: 8 המפתחות לריפוי הגוף והנפש
זמן קריאה: 4 דקות
לתזונה מתוך מודעות להשפעות השליליות של מזון תעשייתי מעובד על הבריאות שלנו, לתזונה כהזדמנות להוכיח לעצמנו שאנחנו באמת אוהבים את עצמנו ולרפא את עצמנו יש שלוש 'בעיות' שחשוב להכיר

מה הבעיה עם תזונה בריאה?, צילום: 123RF

Nikui_IN

לכל מחלה ולכל אחד יש את הדרך הספציפית להם להבראה. אין דרך אחת שמתאימה לכולם. אין קופי פייסט. כלומר אפשר להעתיק את המסמך ולהדביק אצלנו, אולם בניגוד למסמכי מחשב, התוצאה לא תהיה בהכרח התוצאה המתאימה, הצפויה או הנכונה לנו מאחר שאין פתרון שמתאים לכולם. לכל אחד ואחת מאיתנו יש גוף אחר, נפש אחרת, נשמה אחרת, סיפור חיים אחר, פריזמות אחרות שדרכן הוא רואה וחווה את העולם, מערכות אמונה אחרות ואפילו טראומות אחרות, לכן אין טעם בהעתקת מסמך ההבראה שלי או של כל מי שתיתקלו בו בדרך ותשמעו את סיפור ההבראה או הטיפול שלו, מיוחדים או מעוררי התפעמות ככל שיהיו. מה שכן תוכלו לעשות הוא לקבל מהם השראה, אומץ ואנרגיה לצאת ולגלות את הדרך האישית שלכם שתתאים ליד ולמחלה שלכם כמו כפפה.

בעולם שלנו יש כמה ערוצי טיפול (ארבעת הערוצים הראשיים הם גופני, נפשי, אנרגטי ורוחני), אולם כל ערוץ טיפול מרכז תחתיו עשרות רבות של אופציות שונות, ואם היינו מדמים את ערוץ הטיפול לדרך ראשית, אזי היינו מקבלים המון הסתעפויות ויציאות לדרכים צדדיות שכולן מובילות לאותו מקום, רק בדרכים שונות. לכל אחד ואחת מכם יש את השילוב המתאים לו או לה. כמו שאין על פני כל כדור הארץ שתי טביעות אצבע הזהות זו לזו, ואנחנו מדברים כאן על שבעה מיליארד אופציות שונות כי לכל אחד יש את טביעת האצבע הייחודית שלו, כך לכל אדם/נשמה/נפש יש את דרך הטיפול המתאימה לה, בהתאם לשיעורים של כל אחד ואחת מאיתנו בעולם הזה.

יש מחלות שרק ערוץ אחד שבו תטפלו בעצמכם ייתן לכם מענה והבעיה תעבור, תיפתר, אולי אפילו לתמיד. יש מחלות שמצריכות כמה ערוצי טיפול ויש מחלות שדורשות את כל ערוצי הטיפול, במיוחד כשמדובר במחלות כרוניות שקיימות בגופנו לאורך זמן, כמו במקרה של חלק מהמחלות שלי.

אתם לא יכולים לדעת מראש מה יעבוד ומה לא או איפה תחוו הצלחה ואיפה כישלון, לכן כה חשוב לצאת לדרך מוכנים, כלומר עם ידע, עם פתיחות לדברים שאתם עדיין לא מכירים, עם אומץ להתמודד עם מה שיצוף ועם רצון עז להבריא ולחיות חיים בריאים.

אתחיל בערוצים היותר מוכרים, אלו שנכתבו עליהם הכי הרבה ספרים ואלו שיותר קל להחליק אותם במורד הגרון – הגוף והנפש, ואז נעבור לשני הערוצים היותר נסתרים ויותר קשים לעיכול לרובכם, האנרגטי והרוחני.

הערוץ הגופני

הערוץ הזה הוא עולם ומלואו והוא הערוץ הכי "מוכח מדעית" מבין הארבעה, היחיד שנקלט על-ידי חמשת חושינו ואפשר לראות אותו, לשמוע אותו, למשש אותו, להריח אותו ואפילו לאכול אותו, ולכן מצד אחד הוא הערוץ הכי נחקר, נלמד ועשיר.

לסכם לכם מה "הבעיה" עם הערוץ הזה? שרובנו כבר יודעים מראש את כל המידע שיש כאן, אבל לא מיישמים אותו בשטח. אנחנו מחפשים כל הזמן פתרונות קסם חדשים, המצאות חדשות שיעשו לנו הוקוס-פוקוס או אברא-כדברא ושישימו אותנו בזמן הכי קצר שאפשר, רצוי מיידי, במקום האידיאלי והמושלם שבו אנחנו רוצים להיות, בין שמדובר במראה שלנו, במשקל שלנו, בהתנהגות שלנו, בסביבת העבודה שלנו, בסביבת המגורים שלנו או בתפיסות שלנו את עצמנו.

העיקרון הבסיסי לעולם לא ישתנה – איך שאנחנו מתנהגים לעצמנו זה הבסיס ליצירת מחלות. איך שאנחנו אוכלים ג'אנק או איך שאנחנו שונאים את עצמנו זה הבסיס ליצירת מחלות. אף אחד לא לימד אותנו את זה וידוע שגם כשאנחנו כבר יודעים, עדיין לא פשוט לנו בכלל לשנות הרגלים, אמונות, מחשבות או בכלל להיפתח לשינויים, לכן מחלה זו הזדמנות נהדרת לנתב את האנרגיות שלנו למודעות החדשה, מתוך חמלה ומחילה לעצמנו, ולהפוך את המחלה להזדמנות לשנות את חיינו ולרפא את עצמנו.

תזונה

הסעיף שתופס בערוץ הזה את הנתח הכי גדול הוא כמובן התזונה שלנו. תזונה כאורח חיים, תזונה מתוך מודעות להשפעות השליליות של מזון תעשייתי מעובד על הבריאות שלנו, תזונה כהזדמנות להוכיח לעצמנו שאנחנו באמת אוהבים את עצמנו, הזדמנות שעוברת בקיבה ובמעיים שלנו. יש שלוש "בעיות", לכאורה, עם תזונה נכונה:

הראשונה היא שאם אינכם סובלים מבעיית עודף משקל, כלומר ניגשתם לשינוי תזונה ממקום של בריאות ולא של משקל, ביום-יום כמעט ולא תרגישו שום הבדל. אם תתבקשו להוסיף יותר ירקות וקטניות לתזונה שלכם ולקצץ במוצרי קמח לבן או סוכר לבן, אתם לא תקומו בוקר אחד ותרגישו אחרת לגמרי. זה בדרך כלל לא עובד ככה עם תזונה. בהחלט יש אנשים רגישים יותר ששמים לב לשינויים קטנים, תחושתיים, בעקבות שינוי התזונה שלהם, אולם במקומכם לא הייתי בונה על זה כי סתם תתאכזבו. לי אישית זה קרה וזה נורא תסכל ואף עצבן אותי. לא היו לי שום הוכחות בשטח שמה שאני עושה הוא נכון, שום אינדיקציה להיאחז בה מעבר לידיעה שאני מעניקה לגוף שלי את חומרי הבניין שלו הוא זקוק לתפקוד תקין ואופטימאלי, כולל את המזון הספציפי שיעזור לו בתהליך הניקוי והריפוי (לירקות לדוגמה יש יכולת לנקות את הגוף מרעלים).

ה"בעיה" השנייה קשורה לעובדה שתזונה זו משימה שאורכת זמן, אין תוצאות מהירות כמו במקרה שלוקחים תרופה נגד כאבים ומייד יש הקלה בסימפטום. התרגלנו לתוצאות מיידיות, לכאן ולעכשיו בכל הקשור לפתרון בעיות כואבות, אולם תזונה זה פתרון לטווח ארוך שאורך זמן רב לפני שרואים תוצאות. עם זאת, כדור לכאבים הוא אמנם מקל מיידית, אולם מדובר על פתרון זמני עם תאריך תפוגה קצר מועד, ומייד אחרי מופיע לו שוב הכאב. מטרת התזונה היא למנוע את חזרתם של הכאבים או המחלות לחיים שלנו, ותופעת לוואי חיובית שתהיה לתזונה נכונה היא שלא תהיו חולים. כתוצאה מהתזונה הנכונה המערכת החיסונית שלכם תתחזק, ואתם יודעים מה קורה למערכת החיסונית שלנו כשהיא מתחזקת? היא עושה את העבודה שלה על הצד הטוב ביותר, כפי שהתכוון המשורר שיצר אותנו, ומשמידה ביעילות את כל מי שמנסה לפגוע בנו, לא משנה עד כמה מזערי הוא.

ה"בעיה" השלישית עם תזונה נכונה היא שנכון להיום, המאה ה-21, כבר יש כל כך הרבה ספרים, שיטות, המלצות או טכניקות שאומרים לך איך לאכול, עם מה לאכול, מתי לאכול ואת מי לאכול, שחלקנו כבר הולכים לאיבוד מרוב ידע, מרוב עצים לא רואים את היער, או שאנחנו סופר מבולבלים כי חלק מהשיטות פשוט סותרות זו את זו. אז מה נכון? מי צודק? הרי את כל אחת מהשיטות האלו ניסו אנשים שהצליחו איתן לרדת במשקל (בחברה שלנו התזונה מחוברת בעיקר למשקל. בריאות היא משנית), כלומר הן כן עובדות. אז מה בכל זאת נכון? במה לבחור? מה הכי יקדם אותי במטרה שלי  להבריא?

ההמלצה שלי היא בכל מקרה להיות במעקב-על אצל איש מקצוע שמומחה בתזונה, שיוכל להתאים עבור הגוף הספציפי שלכם, בשילוב מעקב של בדיקות דם, ויטמינים והורמונים, את קוקטייל המזון המתאים ביותר עבור מצב הגוף הנקודתי שלכם. לדעתי הצנועה אין שיטה שמתאימה לכוווווווולם. המערכת העצבית של מישהו שחי במושב פסטורלי אינה שווה למערכת העצבית של מישהו שחי בעיר סואנת וכנ"ל לגבי אדם שחי בניו-זילנד לעומת אדם שחי בישראל מוכת המלחמות, או אדם שחי בחברה מסורתית לעומת אדם שחי בחברה הישגית מלאת סטרס ולחצים. יש השלכות משמעותיות לכל הגורמים האלו. לאחד יש מחסור חמור בוויטמין מסוים שיוצר בעיות מסוימות במערכת, ולאחר יש חוסרים אחרים שמשפיעים על מערכות אחרות, לכן נדרשת התאמה אישית. זה גם מראה לנו עד כמה אנחנו מחויבים לעצמנו ולתהליך ההבראה שלנו, כרגע ובהמשך הדרך הארוכה עד שנחזיר את נשמתנו לבורא, בשאיפה עם חיוך.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו