Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

קקאו – העץ הבריא: חבר ולא אוייב

מאת: חגית אריאלי שיינפלד
זמן קריאה: 3 דקות
סיקור סדנת מתוקים בריאים עם טלי מחלב; בואו להבין איך אפשר ליהנות מכל הטוב של השוקולד ולשמור על הבריאות
bari14_In

כשחושבים על המילה בריאות, היא לא מתקשרת לנו בדרך כלל באופן אסוציאטיבי עם המילה שוקולד. אבל בריאות היא לא רק תזונה מוקפדת המתבססת על חסה ועלים ירוקים. בריאות היא היכולת לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בגוף ובנפש שלנו.

שוקולד יכול להיות עשיר בערכים תזונתיים אם רק נשכיל להכין אותו בצורה נכונה, ולא נסתפק במוצרי מדף מעובדים.כל הפוסטים

עבור מרבית האנשים, המילה "שוקולד"  נושאת מטען מורכב. מצד אחד מוצר שמזכיר ילדות, רומנטיקה, אהבה, תשוקה, עונג, נוסטלגיה, קינוח מועדף, מחבר לתחושות טובות, בעל השפעה פסיכולוגית נעימה וכן הלאה. אולם ככל שאנו מתבגרים הוא נכנס לאיזור של איסור ונקשר לחרטה, השמנה, חורים בשיניים, מריבות עם הילדים, סוכרת וכד'.

אז מהי האמת לגבי שוקולד?

במשך שנים רבות היווה השוקולד מזון מרכזי בתרבויות שונות במרכז אמריקה ונחשב כבעל חשיבות כלכלית וטקסית רבה. כיום מגלגלת תעשיית השוקולד כמיליארד דולר בשנה. משנה לשנה הביקוש לשוקולד עולה, עד כי קיים חשש כי בעוד 30 שנה ייכחד הקקאו מן העולם.

 

קקאו

קקאו – מלא בריאות וטעם. צילום: PEXELS

 

מהעץ לצלחת

הידעתם? בכל תרמיל של קקאו יש 40 פולים, המכוסים בציפה לבנה. בתהליך הפקת הקקאו, הם עוברים ייבוש והתססה על עלה בננה או בחביות. כך נשמר ערכם הבריאותי בצורה הטובה ביותר. לאחר מכן טוחנים את הפולים ומקבלים פולי קקאו גרוסים, הידועים בשם "ניבס".

בטחינת ריחיים של קקאו ניבס נקבל מוצקי קקאו. וממוצקי הקקאו נקבל חמאת קקאו, הנראית כמו שומן לבן.

 הערך התזונתי של פולי קקאו:

  1. עשיר בנוגדי חימצון – פי 20 מיין אדום, פי 30 מתה ירוק. נוגדי החימצון מהווים את קו ההגנה הראשון של הגוף במניעת מחלות וניטרול תהליכי חימצון.
  2. נחשב לסופר פוד – מזון על : כל מזון שבכמות קטנה מכיל רמה גבוהה של ערכים תזונתיים.
  3. עשיר בברזל, אבץ, סידן, מגנזיום, אשלגן, נחושת, ברום ועוד.
  4. מכיל את חומצת האמינו החיונית – טריפטופן, המהווה חומר מוצא לייצור סרוטונין שגורם לנו לשלווה ורוגע. ומיטיבה גם עם מערכת החיסון, העיכול והלב.
  5. מכיל פנילאתילאמין (כימיקל שהגוף שלנו מייצר באופן טבעי כאשר אנחנו מאוהבים), אנאנדמיד (המכונה בשם "כימיקל האושר").
  6. מקור לסיבים תזונתיים שתפקידם "לטאטא" את צינור מערכת העיכול ולסייע לנו להיפטר מרעלים שהצטברו בגוף.
  7. מכיל מעט תאוברומין – בן דוד של קפאין. אולם בשונה מקפה שצריכת כמות גבוהה שלו תוביל לעירנות וחוסר שקט. תאוברומין אינו ממריץ כמו קפאין ונחשב לבעל אפקט חיובי על הלב וכלי הדם. ואפילו כמעודד רגיעה.

הקקאו האמיתי

קקאו RAW  הוא קקאו נא, גולמי, שלא עבר שום תהליך עיבוד/חימום מעל לטמפרטורה של 42 מעלות. וכך אין חשש לפגיעה והרס של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חימצון, חומצות שומן ואנזימים, שנוטים להיהרס בטמפרטורה גבוהה יותר.

האיכות של הקקאו משתקפת גם בטעם ובניחוח שלו. ואת האיכויות הללו לא נקבל בשוקולד המעובד הרגיל שנמכר בסופר עבר קלייה ותהליכי עיבוד, הוסיפו לו סוכר (שאין צורך להכביר במילים על השפעתו ההרסנית על בריאותנו) ועוד. לכן ממליצה לנו טלי, על הכנת קינוחים בריאים המבוססים על פולי קקאו איכותיים וממתיקים טבעיים כדוגמת סוכר קוקוס, סירופ מייפל דבש , RAW סטיביה ו/או סירופ יאקון.

תמרים/סילאן עשויים להתאים פחות בגלל טעמם הדומיננטי.  וסירופ אגבה שנוי במחלוקת משום שנחשב לעשיר בפרוקטוז ובעל אינדקס גליקמי גבוה.

ניתן להוסיף את הקקאו  לקערות בריאות, יוגורטים, שייקים או להכין ממנו משקה בריאות חלופי לקפה. כמו במתכונים הבאים:

 

משקה קקאו עוצמתי
מרכיבים ל- 3 מנות:

 

אופן ההכנה:

 

בראוניז שוקולד תפוז
מרכיבים ל- 10 יחידות קטנות:

אופן ההכנה:

אפשר לפזר אבקת קקאו רואו לפני ההגשה.

בתיאבון!

למידע נוסף בקרו באתר של טלי מחלב – מגישת טלויזיה ורדיו, מרצה ומנחת סדנאות, קואצ'רית לאורח חיים בריא naturetali.com

 

הסיקור הינו של סדנא שטלי ערכה בכנס אוכלים בריא מבית eatwell. סיקרה:   – מטפלת באירוודה – ייעוץ לגבי תזונה ואורח חיים, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות לאנשים המתמודדים עם חוסר איזון

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו