Laisha_Fly
Thymoquin_Fly

הרע שבחלב ולא הטוב שבו

מאת: שרי קפלן
זמן קריאה: 3 דקות
מה פוסק גדול הרופאים בעניין שתיית חלב ואכילת גבינות? חלק שני בסדרה אודות יום העיון בנושא צריכת מזונות מן החי לפי גישת הרמב"ם

מסתבר שחלב אם עדיף על פני תמ"ל, גם אם את חולה. צילום: pixabay

supherb_IN

רבות מדובר ועוד ידובר אודות צריכת חלב ומוצריו. מה אומר על כך גדול הרופאים, הרמב"ם? ביום העיון שהוקדש למוצרים מן החי ונערך בתיאטרון גבעתיים, הקדיש ד"ר גיל יוסף שחר חלק ניכר מן ההרצאה לנושא החלב.

נתחיל בכך שהרמב"ם ממליץ לשתות את החלב "בעת שחלבו, שלא יחמיץ באוסטמכתו…" כלומר יש לצרוך את החלב הטרי מייד עם החליבה.

עוד ממליץ הרמב"ם, שאם צורכים חלב, להעדיף את חלב העזים (פחות לקטוז ופחות כולסטרול). וכן ממליץ לצרוך את החלב עם דבש. לחלב יש אנרגיה מקררת ולדבש אנרגיה מחממת והם מאזנים זה את זה. כמו כן אין לצרוך חלב בעת מחלה או ביציאה ממנה בשל אנרגיית העיכול הנדרשת הבאה על חשבון האנרגיה שזקוקה לה מערכת החיסון.

האם חלב מתאים לכולם?

לא ולא, מדגיש ד"ר שחר. החלב מתאים רק למי שיש לו את כוח העיכול הנכון.

ואיך אפשר להרצות בנושא חלב מבלי להגיע לנושא הפסטור. פיסטור תעשייתי נכון להיום נעשה ב-75 מעלות למשך 16 שניות וקירור מיידי ל -2 מעלות. הפסטור מאריך את חיי המדף ופוגע בנבגים (החיידקים הרדומים), אולם גם בערכים התזונתיים של החלב. הפיסטור הורס את החלבונים (עוברים דה נטורציה), כמו  גם את הנוגדנים, הורס את הויטמינים, את חומצות השומן הבלתי רוויות ומשאיר אותנו עם הכולסטרול, השומן הרוויי, סוכר החלב והזרחן שמצוי בריכוז גבוה. מה שנותר מחלב מפוסטר הוא בעצם לא רק חלב בלתי מזין אלא אפילו מזיק, בהיותו מזון חומצי.

ומה עם גבינות? הרמב"ם ממליץ להמעיט בגבינה ואם כן להעדיף את הטריה, הרכה והרזה.

צריכת חלב ואוסטיאופורוזיס

בסין הכפרית בה אין כמעט צריכת מוצרי חלב, שכיחות האוסטיאופורוזיס הינה כמחצית מזו שבארה"ב. ("מחקר סין"/ד"ר קמפבל). על סמך מחקר התזונה הגדול הזה, מסביר שחר כי נמצא שכל גרם חלבון מן החי גורם לאיבוד של 1 מ"ג סידן בשתן, השפעה זו הינה מהירה ואינה מתאזנת. כלומר גם אם תאכלו הרבה סידן על מנת לפצות – זה לא יתאזן.

מה משפיע על בניית עצם יותר מכל?

לפי מחקר האחיות בהווארד, שעקב במשך 12 שנה אחרי 75,000 נשים, נמצא שצריכת סידן ממוצרי חלב הגבירה את הסיכון לשברים אוסטיאופרוטיים. גם צריכת סידן ממקורות אחרים לא הקטינה את שכיחות השברים.

נמצא שפעילות גופנית היא הגורם המרכזי לבניית עצם. קפיצה, ריצה, הליכה, ריקוד ועוד פעילויות שמפעילות עומס על השלד והן אלו שמהוות את הטריגר לתאים בוני העצם.

המנגנונים המעורבים בקשר בין צריכת חלב לאוסטיאופורוזיס:

• למוצרי חלב יש אפקט חומצי על הדם והרקמות, מה שגורם למנגנוני ההומאוסטזיס של הגוף לשחרר סידן מן העצמות כדי ליצור תגובה בסיסית מאזנת.
• מוצרי חלב עשירים בזרחן, ביחס לסידן. הפרת המאזן בין הסידן והזרחן גורמת להפרשת PTH  מבלוטת הפראתירואיד, שמפעיל את התאים האוסטיאוקלאסטים, המשחררים את הסידן מהעצם למחזור הדם.
• מוצרי חלב עשירים בחומצות אמינו המכילות סולפא, מורידות את ה-PH  בדם, שגורם להפחתת ייצור ויטמין D  בגוף, שפוגע בספיגת הסידן ומגביר איבוד סידן בשתן.
צריכת חלב וסרטן
• נמצא שאצל חולים בסרטן הערמונית רמת ויטמין D  הינה נמוכה בהשוואה לאוכלוסיה הבריאה. מוצרי חלב העשירים בחומצות אמינו המכילות גפרית, מורידים את ה-PH  של הדם וגורמים ליצירה מופחתת של ויטמין D.
• מוצרי חלב מכילים IGF1  המעודד חלוקת תאים ומנבא סיכון למחלות ממאירות.
• מצאו קשר עיקבי בין צריכת שומן רוויי (לאו דווקא ממוצרי חלב) לבין סרטן הערמונית.
• עוד נמצא במחקרים שצריכת מוצרי חלב בגיל הילדות מעלה פי 3 את הסיכון לסרטן המעי הגס בגיל מבוגר.

מוצרי חלב ומחלת קרוהן

ברוב חולי הקרוהן מצוי חיידק במעיים בשם MAP. החיידק כמעט לא נמצא באנשים בריאים או בחולי UC. המקור לחיידק הוא מוצרי חלב. כנראה שהחיידק אינו מושמד בפיסטור. 80% מעדרי הבקר בישראל נגועים בחיידק. התיאוריה גורסת ששילוב של פגם גנטי מולד וחשיפה לחיידק, הם מגורמי המחלה.

למה כל כך קשה להפסיק צריכה של מוצרי חלב?

מוצרי החלב מכילים חלבון בשם קזאין. בקיבה הוא מתפרק והופך לקאזמורפין. אצל התינוק היונק את חלב אמו הקזאמורפין חודר מייד למחזור הדם וגורם לתחושת עונג. זהו מנגנון אבולוציוני שנועד לגרום לתינוק להתמכר לחלב אימו לשם הישרדות. המנגנון הזה נמצא בעוכרינו גם כבוגרים הצורכים מוצרי חלב. חלב מייצר אצלנו עונג ממכר.

לסיכום, ד"ר שחר ממליץ להימנע מצריכת מוצרי חלב

החלב בימינו רחוק מלהיות בריא. הנה כמה סיבות שהופכות אותו לכזה:

• עובר פיסטור  "אלים" – הרס אומגה 3, אנזימי עיכול, נוגדי חמצון וויטמינים
• עובר הומוגנציה – שבירה בלחץ גבוה ובמהירות גבוהה כדי להימנע מגושי שומן צפים וחוסר אחידות.
• נחלב ברובו מפרות בהריון (מכיל אסטרוגנים ברמה גבוהה).
• לא טרי – ימים רבים עוברים מרגע החליבה עד הגעה אלינו.
• הפרות ניזונות מחציר יבש ולא רועות במרעה שם העשב עשיר בכלורופיל, ויטמינים ונוגדי חמצון.
• הפרות מקבלות חיסונים, תרופות והורמונים.
• התקן בארץ מאפשר רמה לא מבוטלת של תאי מוגלה במוצרי חלב (תדירות גבוהה של דלקות עטינים).

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. miri

    שלום ד"ר שחר,אתה כותב למה לא לאכול מוצרי חלב,אבל אתה לא כותה מה לאכול במקום מוצרי החלב.במה אפשר להחליף את היוגורט, גבינה צהובה,גבינה לבנה, קוטג" וכדומה. בתודה מירי

  2. חלב זה נפלא ובריא

    כל אחד יבחר מה שטוב לו לגוף.עדיף חלב על תוספות סינטטיות שונות
    לא צריך להגזים אבל לא להמנע מהם.ידוע שמוצרי חלב חשובים ומי שרוצה לשמור שיקנה אורגני