Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

הצמח בעל הפעילות ההיפוגליקמית שחולי סוכרת צריכים להכיר

אחד מהצמחים העשויים לסייע בהפחתת הסיכון לתופעות האופייניות לחולי סוכרת הוא שורש של צמח שמקורו באסיה, והוא עשוי לעכב את מידת הספיגה של הגלוקוז בדם

צילום: 123RF

Thymoquin_In

ע"פ נתוני ארגון הבריאות העולמי משנת 2009, למעלה מ-220 מיליון איש ברחבי העולם, חולים במחלת הסוכרת. יש האומרים כי מספר החולים בשנת 2030 עשוי אף להכפיל את עצמו.

ההערכות מדברות על כך שאחד מתוך שלושה אנשים בישראל, מגיל 40 ומעלה, מוגדר כ"טרום סוכרתי". זאת ועוד, ע"פ נתוני משרד הבריאות: סוכרת היא סיבת המוות השלישית בחשיבותה (גילאי 65-74) אחרי סרטן ומחלות לב.

על פי הרפואה המערבית מוגדרת הסוכרת כסינדרום (מכלול של תופעות) שמאופיין ברמת סוכר גבוהה בדם עקב ירידה בהפרשת הורמון האינסולין מהלבלב או תנגודת לאינסולין ע"י תאים ואיברים.

הורמון האינסולין, הנחשב כ"מפתח" לתאים ממלא מספר תפקידים משמעותיים בגוף:

1. מאזן את רמת הסוכר בדם
2. מאפשר כניסת סוכר, חלבונים ושומן לתאי הגוף (מקור של אנרגיה ובנייה)
3. אחראי על ספיגה של גלוקוז לכבד, תאי שומן ושרירים לשם אנרגיה

גורמי הסיכון לסוכרת הם רבים, כאשר המרכזיים הינם:

1. היסטוריה משפחתית
2. הרגלי אכילה – תזונה מערבית קלוקלת, צריכה מוגברת של ג'אנק פוד, דילוג על ארוחת בוקר
3.  גיל – סיכון עולה עם הגיל (קבוצת סיכון מעל גיל 40) – 1% בגיל 30, 20% בגילאי 75 ומעלה
4. עודף משקל – השמנה ויסראלית/בטנית (תאי שומן מייצרים הורמונים ש"נתקעים" בין האינסולין לקולטנים)
5. חוסר בפעילות גופנית
6. סטרס ושחיקה נפשית – גורם לשיבוש הורמונלי במיוחד של בלוטת האדרנל (הפרשת קורטיזול)
7. לחץ דם גבוה וכולסטרול
8. עישון – פוגע ברגישות לאינסולין (משבש פעילות רצפטורים) ומעודד השמנה בטנית
9. לבעלי עור כהה יש נטייה יותר גבוהה לסוכרת בהשוואה לבעלי עור בהיר
10. דלקת נגיפית מסוג C
11. סוכרת הריון קודמת
12. ויטמין D ברמה נמוכה הגורם לתפקוד פגום של הלבלב ותנגודת חזקה לאינסולין

כיום אין ספק שמדובר בסוג של מגיפה שקשורה קשר הדוק להרגלי חיים ותזונה מזיקה, בשילוב עם גורמים סביבתיים. למרבה הצער מה שמתחיל כהפרעה באיזון רמת הסוכר בדם, יוצר בטווח הארוך רצף של בעיות בריאות שונות – החל מתנגודת קלה לאינסולין וכלה במשקל עודף והשמנת יתר וכמובן סוכרת. נתונים שהצטברו במהלך השנים קושרים בין סוכרת למחלות כרוניות ותופעות נוספות כדוגמת מחלות לב, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי, אי ספיקת כבד, דמנציה והפרעות קוגניטיביות אחרות, נזקים עצביים (עד אובדן תחושה בידיים וברגליים), הפרעות בתפקוד מיני, עיוורון, סרטן ואף דיכאון.

אחד מהצמחים המסתמנים כעשויים לסייע בהפחתת הסיכון לחלק מהתופעות שאופייניות לחולי סכרת הוא  שורש צמח הקונג'אק (Konjac) שמקורו באסיה (יפן וסין). בין היתר בזכות אחד ממרכיבי העיקריים  הגלוקומאן (Glucomannan) – זהו סיב תזונתי מסיס במים ודל בחלבון ושומן, שניחן בכישרון מיוחד – יכולת להגדיל את נפחו, בשעה שבא במגע עם מים בקיבה. בדומה לספוג מיובש, סיבי הקונג'אק מתרחבים פי 10 מגודלם המקורי ומקבלים מרקם צמיגי.

מפרסומים שונים עולה כי הגלוקומאן נמצא כבעל השפעה היפוגליקמית. ככל הנראה כיוון שעשוי לעכב את מידת הספיגה של הגלוקוז בדם. קיימת הערכה לפיה הוא עושה זאת באמצעות מניעת מגע של הגלוקוז בדפנות המעי, דבר המקשה על ספיגתו. כיצד? בזכות העובדה שהגלוקומאן ההופך לג'ל במעיים במגע עם מים, מאט את קצב הספיגה של המזון, גורם לדחייה של ריקון הקיבה ומאט את השחרור של סוכר לזרם הדם, וכך מסייע להפחית את כמות האינסולין והגלוקוז בדם ולצמצום העומס הגליקמי. בנוסף הוא תורם לתחושת שובע ממושכת, שחיונית גם לשמירה על רמות סוכר תקינות בדם.

כך למשל, במחקר מצומצם שפורסם ב-1999 ב – DIABETEC CARE נעשה ניסיון לבדוק האם סיבי קונג'אק עשויים להפחית את הסיכון לתופעות של גליקמיה, ליפידמיה ולחץ דם שאופייניים לחולי סכרת מסוג 2, הנמצאים בסיכון גבוה לפתח תופעות מעין אלו. מתוצאות המחקר עולה ששימוש בסיבי קונג'אק בשילוב עם טיפול קונבנציונלי עשוי לשפר את תוצאות הטיפול בחולי סוכרת מסוג 2.

בספר "חילוף חומרים מנצח" בהוצאת פוקוס, מציין ד"ר מארק היימן כי הקונג'אק "יעיל פי 5 בהורדת רמת הסוכר בדם, בהשוואה לפסיליום, לסיבי שיבולת שועל או לגואר גאם".

חברת שחר טבע בע"מ היא החברה היחידה בישראל שלדבריה משווקת קונג'אק טבעי וטהור (Grade A). "קונג'אק שובע" משווק בפני עצמו וגם כחלק מתוכנית דיאטה מהפכנית, המבוססת על תפריט DASH הפופולרי, שהגיע מארה"ב וזוכה בעשור האחרון להצלחה גדולה בישראל.

את "קונג'אק שובע" ניתן להשיג בבתי המרקחת הפרטיים ובחנויות הטבע המובחרות.
לפרטים נוספים בקרו באתר החברה www.lasova.co.il

*חשוב לציין כי אנשים שאינם מורגלים בצריכה של סיבים תזונתיים בכמות גדולה, צריכים להעלות את הכמות בהדרגה, כדי להימנע מתופעות של תסיסה, גזים, נפיחות, כאבי ראש וכד'. ומאידך יש להקפיד על צריכה מספקת של נוזלים ובמיוחד מים.

הכתבה באדיבות שחר טבע בע"מ

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו