Thymoquin_Fly
himalayaKrem_Fly

על סוכרת ואכילת פירות

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג
זמן קריאה: 2 דקות
במחקר באוניברסיטת הרווארד נמצא שאכילת כמות רבה יותר של פירות בשלמותם, בעיקר תפוחי עץ, ענבים ובלוברי, נמצאה מורידה במידה ניכרת את הסיכון לסוכרת מסוג 2
himalayaKrem_IN

צריכת פירות מצמצמת תחלואה בסוכרת מסוג 2 בעד 23%

בארה"ב, כ- 30 מיליוני בני אדם, בני כל הגילאים, שמהווים כ- 10%, סובלים מסוכרת מסוג 2. מדענים אומרים שאם יחושב גם מספרם של אלו הסובלים מסוכרת גבולית או כאלו שכלל לא נבדקים, המספר אף יוכפל. נראה לי, שיחסית לגודל האוכלוסייה, בארץ המצב דומה. זוהי מחלה מקצרת חיים – היא והסיבוכים הנלווים אליה כמו נאורופתיות, אי-ספיקת כליות, עיוורון ועליה רבה בסיכון להתקף לב קטלני.

במחקר, שנערך על-ידי צוות חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור שעל יד אוניברסיטת הרווארד ופורסם בעיתון הרפואי בריטיש מדיקל ז'ורנאל, נמצא שאכילת כמות רבה יותר של פירות בשלמותם, בעיקר תפוחי עץ, ענבים ובלוברי, נמצאה מורידה במידה ניכרת את הסיכון ללקות בסוכרת מסוג 2. ממצאים אלו מנוגדים ניגוד חריף לאמונה השוררת ששתיית מיצי פירות בריאה, מאחר ובמחקר נמצא שמשקאות עתירי סוכר אלו,  מעלים את הסיכון לסוכרת. זהו המחקר הראשון שבדק קשר בין אכילת פירות מסוימים בשלמותם, לא כלל הפירות, לבין המצב הבריאותי. הסוכרים שבפירות הנאכלים בשלמותם קשורים לסיבים. כך נמנע עומס של גלוקוז הגורם להתפתחות סוכרת.

פרטי המחקר

לא שותפו בו גברים ונשים שעם תחילתו כבר היו חולים בסוכרת מסוג 2, מחלות לב, סרטן ומחלות כרוניות אחרות. נטלו בו חלק 66,105 נשים ממחקר האחיות הראשון בארה"ב, 85,104 נשים ממחקר האחיות השני וממחקר נוסף, בו נטלו חלק 36,173 גברים ונשים, שנערך בין השנים 1986-2008. בסך הכול סוכמו התוצאות של תחלואה בסוכרת מסקר על 3,464,641 שנות חיי אדם.  12,198 מתוך המשתתפים פיתחו במהלך המעקב סוכרת מסוג 2.

המשתתפים מלאו אחת ל-4 שנים שאלון תזונתי בתוספת פרטים על אורח חייהם. אחרי סקירת נתוני החולים והתחשבות בהשפעתם של אורח החיים וצריכת מזונות המוכרים כמעוררי תחלואה בסוכרת, נבדקה ההשפעה של צריכת 3 מנות בשבוע של 10 פירות שונים, או מיצים מפירות אלו על התחלואה בסוכרת.

בסיכום, נמצא שצריכת כלל הפירות שנבדקו הביאה לירידת הסיכון ללקות בסוכרת ל- 0.96 עד 0.98. אך בקבוצת פירות זו הייתה התפלגות ניכרת, מבחינת צמצום הסיכון. ההשפעה היותר רבה הייתה לצריכת בלוברי, סיכון יחסי 0.74,  לענבים וצימוקים סיכון יחסי 0.79, לשזיפים 0.89, לתפוחים ואגסים 0.91, לבננות 0.95, לאשכולית 0.97, 0.97 לאפרסקים, שזיף אירופי ומשמשים, 0.99 לתפוזים, 1.10 לתות שדה ולמלונים. שתיית מיצים מכלל פירות אלו העלתה את הסיכון ל- 1.08. ההשפעה הרבה ביותר להפחתת הסיכון הייתה לצריכת בלוברי, ענבים, צימוקים ותפוחי עץ. שזיפים נמצאו אומנם עוזרים יותר  מאשר תפוחי עץ, אבל עונת התפוחים, כולל תקופת צריכתם מבתי קירור, הרבה יותר ארוכה לעומת עונת השזיפים. כללית, נמצא שככל שאנשים אכלו מגוון רב יותר של פירות, כך השפעתם של אלו על צמצום התחלואה בסוכרת הייתה רבה יותר.

מנהל המחקר, דר' קוויסן, ציין ש: "לעומת מחקרים קודמים, בהם נבדקה כלל ההשפעה של פירות שונים על תחלואה בסוכרת, במחקר זה נמצא שפירות מסוימים יכולים להיות בעלי ערך מיוחד לצמצום התחלואה בסוכרת". החוקרים מצאו שבקרב אלו שאכלו לפחות 2 מנות של פירות בלוברי, ענבים ותפוחי עץ בשבוע, הסיכון שלהם לחלות בסוכרת ירד ב- 23% בהשוואה לאלו שאכלו פחות ממנת פרי אחת בחודש.

המחקר גם מצא שצריכה של מנה אחת או יותר של מיץ פירות ביום העלתה את הסיכון ללקות בסוכרת סוג 2 ב- 21%. בנוסף, החוקרים מצאו שהחלפת  3 מנות של מיץ לשבוע  בפירות שלמים תביא לירידה של 7% לסיכון ללקות בסוכרת.

מסקנת החוקרים הייתה, שתוצאות מחקרם מדגישות עוד יותר את ההמלצות של צריכת פירות שלמים, אבל לא  מיצי פירות, כדרך למניעת סוכרת. כך, אנשים עם תודעת בריאות החוששים מאכילת פירות יכולים, בעקבות נתוני מחקר זה, לצרוך 3 עד 5 מנות של פירות בשבוע ואף יותר ובכך להקטין את הסיכון לסוכרת, לא להעלות אותו. כך הם יקבלו גם כמות רבה יותר של נוגדי חמצון העוזרים לבריאות בכלל. אם אדם כבר חולה בסוכרת, כבר לא במצב טרום סוכרתי, מומלץ יאכל פירות במידה זהירה ולאחר מכן ימדוד את רמת הסוכר בדמו. כך הוא יוכל לאתר אלו פירות מתאימים לו ובאיזו כמות.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. meirav

    I have cancer and I am on low glucose diet. I am drinking every day blubbery shake from frozen blueberries and almond milk. Why do you think that juice is less beneficial then the whole fruit?
    thank you Meirav