Laisha_Fly
In2024_Fly

מרכיבי המזון החיוניים לעור בריא וקורן

מאת: טלי רויזמן-כהן
זמן קריאה: 3 דקות
נהוג להאשים את הזדקנות העור המוקדמת בגורמים סביבתיים. אבל בפועל אנו אלה המאיצים או מאטים את הזדקנות העור שלנו. גלו את 3 המרכיבים הבסיסיים שיעזרו לכם להסיט את המחוגים לאחור

הטיפים של הרמב"ם לחיים בריאים, צילום: 123RF

Laisha_In

"חמישים הוא ארבעים החדש" אמרה פעם סמנתה באחד מפרקי "סקס והעיר הגדולה", כשהבנות ישבו לארוחת בוקר בבית קפה, ופתחה קופסת תרופות אישית מלאה בוויטמינים ותוספי מזון. מבחינתי, אין דמות טובה יותר מסמנתה ג'ונס בכדי להמחיש את מהות "עידן האנטי- אייג'ינג".

האסוציאציות שעולות במחשבה של רובנו בהתייחס למושג "אנטי אייג'ינג" הן פייס-ליפט, בוטוקס ועוד פעולות ניתוחיות שמטרת כולן לעכב את תהליך ההזדקנות. למעשה, עיכוב תהליך ההזדקנות מתחיל עוד הרבה קודם ותלוי באורח חיים בריא. לא בכדי נאמר כי העור הוא סוג של מראָה למה שקורה בתוך הגוף, ואין ספק שהאופן בו אנו מטפלים ומזינים את גופנו משפיע על המראה שלנו.

תהליך הזדקנות העור מתחיל מרגע הלידה

שלא כמערכות גוף אחרות המגיעות לבשלות בגיל מבוגר יותר, תהליך הזדקנות העור מתחיל מרגע הלידה. עורו של תינוק נתפס בדרך כלל כאידיאל לעור יפה, ומכאן מקור הביטוי "חלק כמו עור של תינוק".

בחלוף השנים מופיעים בעור סימנים המבטאים את תהליך ההזדקנות. הפגיעה בעור מושפעת הן מגורמים חיצוניים, כגון קרינת שמש וזיהום אויר, והן מפנימיים, כגון סוכרת, המאיצה תהליכי הזדקנות בגוף, פשוטו כמשמעו! הגוף הופך לזקן יותר.

סוכרת לא מאוזנת, למשל, פוגעת בכלי הדם הקטנים של העור, המספקים לעור חמצן ומפנים ממנו את חומרי הפסולת. לצערי, לפעמים אין מנוס מסכין המנתחים, אבל לפני שמגיעים לכך חשוב לדעת, שבאמצעות שינוי של אורח החיים בהחלט ניתן לדחות את הרגע!

מה צריך לעשות?

הסוד האמתי לדחיית תהליך ההזדקנות טמון במזון אותו אנו צורכים. מזון איכותי, טרי ועשיר בוויטמינים ומינרלים הוא המפתח לשמירה על כלי דם גמישים ומראה צעיר ובריא.

הבסיס לתזונה בריאה היא זאת המכילה 3 מרכיבים בסיסיים:

התפקיד של רכיבים אלו למנוע התחמצנות של תאים, אשר גורמת להאצת ההזדקנות והופעת מחלות רבות כמו טרשת עורקים, אלצהיימר וסרטן.

עור בריא

שינוי באורח החיים יוביל לתוצאות נראות לעין (123RF)

אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון) הם רכיב שתפקידו העיקרי הוא לנטרל רדיקלים חופשיים ולמנוע מהם מלפגוע בתאים בריאים. הוויטמינים העיקריים המתפקדים כנוגדי חמצון הם C ו-E, שנמצאים במזונות רבים כגון פירות הדר, פלפל, קיווי, ברוקולי, תפוחים, שמן זית, נבט חיטה, ביצים, אגוזי מלך. כמו כן, ישנם צמחים כמו תה ירוק ותבלינים ככורכום ושום שמתפקדים כנוגדי חמצון ואנטי סרטניים. גם עגבנייה ואבטיח הם שני מזונות המכילים נוגד חמצון רב עוצמה בשם ליקופן.

אפילו לאוהבי השוקולד יש סיבה לחגוג – מחקרים גילו שגם הקקאו מהווה נוגד חמצון רב עוצמה וההמלצה לאכילת שוקולד מריר על בסיס יומיומי הפכה לגורפת. מסתבר שחומר בשם פלבנול, הקיים גם ביין אדום ובמיץ ענבים, הוא הרכיב הדומיננטי ובעל 2 פעילויות חשובות:

• הפחתה של הצמדות טסיות
• הרפיה של דפנות כלי הדם, פעולה המאפשרת זרימת דם טובה יותר (פעולה הדומה לזו של האספירין)

רוב מוצרי השוקולד המעובדים חסרי פלבנול, חוץ מהשוקולד המריר, ולכן הוא המומלץ ביותר. ותמיד גם אפשר להכין שוקולד לבד בבית מחומרי בסיס מעולים. כמו כן, ידוע גם שהשוקולד משפיע לטובה על מצב הרוח ואין ספק שמצב רוח טוב משפיע ישירות על העור ומראה הפנים. חשוב לזכור ששוקולד מכיל גם הרבה שומן, אך צריכה מתונה שלו עשויה בהחלט להוות חלק מדיאטה בריאה.

טיפול טבעי בעור

גם אבטיח מרענן עשיר בביופלבנואידים (123RF)

רבות דובר על תרומתם של יין אדום (מה שמכונה הפרדוקס הצרפתי), תה ירוק, ענבים ותפוחים לבריאות, כל זאת הודות לפלבנואידים שנמצאים בהם בשפע. פלבנואידים הם קבוצה של פיגמנטים בצמח, אשר אחראים לצבע של הפירות והירקות ותפקידם להשלים את פעילות הוויטמינים והמינרלים.

לפלבנואידים מיוחסת פעילות אנטיאוקסידנטית ואנטי-טוקסית רבת עוצמה. יותר מ-4,000 הרכבי פלבנואידים התגלו עד כה וההמלצה לצריכה היא בין 200-1000 מ"ג ביום. הם נמכרים כתוספי מזון בחנויות טבע אך לרוב יעילותם פחותה. נמצא כי חשוב לקבל את השילוב בין הכימיקלים נוגדי החמצון, סיבים, ויטמינים ומינרלים, כדי שיפעלו יחד ובסינרגיה לשיפור הבריאות ולמניעת מחלות.

כלורופיל, למשל, הוא פיטוכימיקל המצוי בירקות ירוקים כגון ברוקולי, חסה, עשב חיטה, תרד, פטרוזיליה כוסברה ועוד. יש לו פעילות אנטי-טוקסית חזקה, הוא מפחית חומציות, "מנקה" את כלי הדם והכבד ובכך מסייע בסילוק רעלים.

מזונות נוספים עשירים בביופלבנואידים הם אלה בעלי פיגמנט עז כגון רימונים, פטל, חמוציות, מנגו, אבטיח.

אין ספק שתזונה המבוססת על המזונות שהוזכרו תורמת למראה צעיר, הרגשת חיוניות ואריכות ימים.

טלי רויזמן-כהן, נטורופתית talir78@gmail.com

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו