Sunrider_Fly
Sunrider_Fly

סיפור בריא וטעים

מאת: זהר לוסטיגר-בשן Ms.C מוסמכת שפית טבעית
זמן קריאה: 3 דקות
ספר שכל מי שהבריאות חשובה לו מאחל לעצמו - המון מתכונים בריאים, צמחוניים, קלים מאד להכנה, שלא דורשים הרבה זמן במטבח. זהר לוסטיגר בשן מסבירה איך להכין בקלות ובמהירות ארוחות מרהיבות ממרכיבים פשוטים
himalayaKrem_IN

הי, אני זהר. אישה, אמא, רוקדת, מבשלת, כותבת, מטפלת ברפואה סינית, מנחה של סדנאות בישול בריא צמחוני ומנסה, בעדינות, להחזיר את האיזון לתזונה של כולנו.

ספר הבישול הצמחוני (ברובו טבעוני ונטול גלוטן) שכתבתי "סיפור בריא", הוא ספר שנכתב מאהבה. אהבה לאוכל. כמטפלת ברפואה סינית הבנתי, בשלב מסוים, שאני יודעת להמליץ למטופלים שלי על המאכלים שהם צריכים לאכול כדי לשמור על בריאות טובה, אבל אין לי מושג איך מכינים אותם. כך מצאתי את עצמי משתתפת בלימודי שפים של אוכל בריא, צמחוני וטבעוני בסנטה קרוז, קליפורניה, הרבה לפני שהנושא הפך לטרנד. עולם שלם נפתח בפניי. כל כך הרבה אפשרויות להכין אוכל כמו שאני מאמינה שצריך לאכול.

אני אוהבת אוכל. לחשוב, לדמיין, לקרוא, לתכנן ארוחות, להמציא מתכונים, לבשל ולאכול. במהלך השנים ובמסעותיי בעולם, אספתי, גזרתי, כתבתי, חשבתי, בישלתי, ניסיתי, ופיתחתי מתכונים, וגם שכללתי ופישטתי טכניקה לבישול צמחוני, בריא, מהיר וקל להכנה. את הספר כתבתי מתוך צורך ללמד אנשים איך לעבור, לאט ולא באופן קיצוני, למה שאני מאמינה שהוא תזונה מאוזנת: איך לשלב בתפריט היומי יותר ירקות, דגנים וקטניות. בין המתכונים אפשר למצוא גם מעט מעקרונות התזונה על פי הרפואה הסינית. מקווה שתמצאו עניין ותועלת במידע הזה.

הספר הוא גם מעין יומן מסע אישי-משפחתי. שזורים בו טקסטים שכתבתי במהלך השנתיים שבהן חיינו בניו יורק, טיילנו בקרוון בניו זילנד וחזרנו הביתה, לארץ, למקום שבו הלב מרגיש שלם.  הספר הזה הוא בדיוק הספר שהייתי רוצה שיהיה לי.
סדנאות הבישול הבריא צמחוני שאני מלמדת, הן סדנאות חוויתיות, אינטימיות, עם המון אינפורמציה מעולם הבישול הבריא, הקשר לרפואה הסינית, לומדים איך לשלב את מגוון הירקות, הדגנים והקטניות שיש לנו, בחיי היום יום, מכינים ביחד הרבה אוכל טעים בריא וצמחוני (ברובו טבעוני) ובסוף כל סדנא אוכלים מכל מה שהכנו.
מזמינה אתכם לאתר שלי ללמוד עוד על הסדנאות או לדף הפייסבוק שלי "זהר סדנאות בישול צמחוני בריא".

תזונה מאוזנת

במהלך השנים כמטפלת ברפואה סינית, כאמא וכאדם, גיבשתי תפיסה משלי לגבי התזונה, המשלבת בין עקרונות התזונה הסינית והחיים המודרניים.
ניסחתי לעצמי את עשרת הדברות לתזונה שפויה ואורח חיים מאוזן ואני מנסה, וממליצה גם לכם, לאמץ אותם בכל עת:

1. לתת כבוד לאוכל להקדיש  זמן ותשומת לב לבישול ולאכילה – לאכול בישיבה, להתרכז באוכל וגם באנשים שיושבים אתנו, לנסות לא לקרוא או לצפות בטלוויזיה תוך כדי אכילה.

2. ללעוס תהליך העיכול מתחיל במראה המפעיל את בלוטות הטעם ונמשך בלעיסה. חשוב להקדיש זמן לתהליך ולהתגבר על הנטייה לבלוע מהר מדי. בהתחלה זה דורש מחשבה אבל בהמשך זה כבר בא בטבעיות.

3. לאכול ירקות ופירות יש לשלב ירקות בתפריט – למעשה, לפחות חצי מהצלחת (אם אינכם צמחוניים) צריכה להיות מורכבת מירקות. מומלץ להשתמש בירקות בצבעים שונים ובצורות הכנה מגוונות. אני ממליצה לא לקלף את הירקות ולאכול אותם עם הקליפה, עד כמה שאפשר. הוסיפו לתפריט לפחות שני פירות ביום, וגם אותם רצוי לאכול עם הקליפה, כשמתאפשר.

4. להעדיף אוכל מלא הכוונה היא למאכלים המבוססים על קמח חיטה מלא, אורז מלא, קינואה, אמרנט, דוחן, קמח שיפון מלא או כוסמין. באוכל מלא יש יותר ערכים תזונתיים, והוא מקנה תחושת שובע לאורך זמן. לפי תפיסתי פרוסת לחם מקמח מלא עדיפה על שתי פרוסות מקמח קל.

5. להימנע מאוכל ריק אוכל ריק הוא מזון שהערכים התזונתיים שלו נמוכים. מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכת קמח לבן, סוכר לבן, חטיפים, ממתקים ומשקאות קלים ממותקים.

6. לגוון אני חושבת שגיוון ואיזון הוא שם המשחק בתזונה. אני לא דוגלת באכילה של מזון אחד בלבד, טוב ובריא ככל שיהיה. הגוף שלנו זקוק לערכים התזונתיים הקיימים בכל מזון שאנחנו אוכלים. אני ממליצה לגוון בין מבחר הדגנים השונים, להוסיף להם קטניות שונות וירקות צבעוניים.

7. לא לרעוב אני ממליצה לא להגיע למצב של רעב. לאכול 5 ארוחות ביום, בכמויות מדודות. ארוחות הצהריים והערב חשובות לא פחות מארוחת הבוקר ולא כדאי לוותר גם על ארוחה קטנה מאוד ביניהן –
פרי, יוגורט, גרנולה, ירקות, פרוסת לחם מלא עם אבוקדו הן רק חלק מהאפשרויות. ומומלץ להפסיק לאכול לפני שמלאים מדי. בהתחלה זה דורש אימון ומחשבה, ובהמשך זה נהיה הרבה יותר קל וברור.

8. להתרחק מאוכל מעובד יש לנסות ולהימנע ככל האפשר מאוכל מעובד. תמיד עדיף לאכול משהו שהכנתם בעצמכם ואתם יודעים מה הוא מכיל.

9. להעדיף אוכל פשוט אני מאמינה שבישול ואכילה של אוכל פשוט מדי יום היא הדרך לשמירה על בריאות טובה והרגשה נעימה. כך גם אפשר להתמיד בשמירה על תזונה מאוזנת. אוכל פשוט הוא אוכל עם טעמים עדינים ומרכיבים זמינים, שקל להכין אותו, ושאינו דורש שעות של עבודה – ממש כמו המתכונים בספר הזה.

10. להתרחק מקיצוניות לא צריך להגזים בהקפדה על כל המצוות: אם חייבים עוגה, זה בסדר, כל עוד זה במידה. אם מתחשק אוכל שלא נחשב בריא, גם זה בסדר. אני חושבת שכמו כל דבר בחיים, אין סיבה להיות קיצוניים והכי חשוב הוא ליהנות מתהליך הכנת האוכל ומהאכילה עצמה.

מתכון קליל ומנצח מתוך ספר הבישול "סיפור בריא"

בטטות ברוזמרין ושום

אני אוהבת המון רוזמרין, שגדל אצלי בגינה, בבטטות שלי, אבל אתם מוזמנים להפחית או להוסיף, כרצונכם.
3 בטטות קטנות חתוכות לרצועות (עם הקליפה)
3  כפות שמן זית
3 שיני שום פרוסות
3  כפיות רוזמרין טרי קצוץ מעט מלח גס

מחממים את התנור לחום גבוה מאוד 200) מעלות) מניחים את פרוסות הבטטה בתבנית בשכבה אחת, מפזרים עליהן את כל יתר המרכיבים ומערבבים (עם הידיים) כדי שכל הפרוסות  יתכסו היטב.  אופים כ-30 דקות.

זהר לוסטיגר-בשן Ms.C ; מוסמכת שפית טבעית ( (Whole Foods Natural Chef ,
מה- IET (Institute of Educational Therapy) בסנטה קרוז, קליפורניה. בעלת תואר שני ברפואה סינית מ-ACTCM (American College Of Traditional Chinese Medicine)   בסן פרנסיסקו .

פייסבוק: "זהר סדנאות בישול צמחוני בריא"

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אפרת

    כיצד ניתן להשיג את הספר? תודה, אפרת