In2024_Fly
Thymoquin_Fly

סגולות ריפוי לארבעת המינים

מהן סגולות הריפוי של ארבעת המינים שבהם התברכה ארצנו ומובאים לסוכה בחג זה כלאחר כבוד? נראה שלחכמינו היתה סיבה טובה לבחור דווקא בהם
supherb_IN

סגולות ריפוי לארבעת המינים

מצוות ליקוט ארבעת המינים אל הסוכה היא מהמצוות הידועות של חג הסוכות. לחג זה, המפואר בשמחתו והרי "ושמחת בחגך והיית אך שמח", ישנן מצוות נוספות כמו אירוח, שגרת חיים בסוכה המסמלת פשטות וצניעות ועוד. ארבעת המינים, הלוא הם: אתרוג, ערבה, לולב והדס, הינם סמלים לתנובת הארץ באותה עונה, ומכאן נגזרת משמעותם הרוחנית (השלובה זו בזו עם איכותם הבריאותית). נהוג היה להביאם אל בית המקדש, ומשחרב, צווה להביאם אל הסוכה למשך שבעת ימי החג כמנחה.

האתרוג – הידוע כבעל טעם ובעל ריח, הוא פרי הדר, אשר דומה ללימון אך נבדל ממנו בפיטם הגדול שלו ואף בקליפה מחוספסת יותר. זהו פרי ההדר שבוית ראשון על ידי בני האדם ומסמל את הראשוניות והשינוי לעניות דעתי. בריחו העז אין לטעות והוא ממלא את הלב (ואכן צוין על ידי טוביה הרופא כמשמח את הלב), ולכן בהבדלה של שבת נהוג לתקוע בו מסמרי ציפורן ולברך עליו. טעמו החמוץ ניכר בריבות ובממתקים אשר מכינים ממנו, כמו גם עראק אתרוגים איכותי. יהודי תימן נוהגים להכין ממנו מיץ המחזק את כח הגברא, בשילוב עם גת, עקב היותו מחזק את הזרע. גם לאישה נהוג לתת את האתרוג בהיריון על מנת שתלד בנים זכרים.

גרעיני האתרוג מועילים לכליות על פי אסף הרופא, לעידוד התיאבון, לחיזוק הבטן ולדלקת מרה. שמן שמופק ממנו מועיל לכאבי אוזניים (מצוי כאן הקשר לכליות בהיבט סיני מסורתי). הוא ידוע כפרי המחזק ומפיג חולשה. האתרוג הוא אנטי דלקתי, אנטי פטרייתי ומחטא, ואף משקם נימי דם ומחדש את אספקת הדם לרקמה. לפיכך נהג להשתמש בו בתרבויות מסורתיות לניקוז חום ודלקת ושיקום פגיעות ברקמה העדינה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות "Eatwell" ישירות לפייסבוק שלכם

הלולב – הלולב הינו ענף המצוי במרכז עץ התמר התרבותי, ממנו אנו גודדים את פירות התמר. בתמר גם הוא ידוע כמחזק את כוח הגברא, ונראה שעל פי תורת החתימות, ברור שצורתו כשרביט תומכת בדבר. תמר מחזק את הדם ומועיל למערכת העיכול ומאזנת תיאבון שיצא מגדרו. ברפואה הסינית הוא ידוע כנוגד אלרגיה בעצם היותו מגן על הכבד מרעלים.

התמר מסמל את היציבות, את העמידה מול רוחות חזקות ושינויי הטבע. יכולת הגמישות של העץ לעיתים מקצינה עד נוקשות, ולעיתים עומדת בקשיחות ובאומץ לב מול המציאות.

ההדס – ההדס הוא שיח שטעמו מר ואינו למאכל, אך ניתן להכין ממנו שמנים ומרקחות. במסורת יוחסו להדס הקשרים לאלות הפריון והאהבה, ואף לעוצמה נשית ויכולות ראייה גבוהות.
פעילותו הרפואית העממית מיוחסת לריפוי מכאובים שונים, מכאבי ראש ועד אזניים. כיום נוהגים להשתמש בשמן האתרי שלו לפתיחת הריאה ובעיות נשימה, גם לפעוטות וילדים, בשל עדינותו.  כיום התגלתה אף פעילותו נוגדת החימצון היעילה כנג רדיקלים חופשיים.

הערבה – יותר מכל, מסמלת הערבה את אלו שאין להם טעם ואין להם ריח. ובכל זאת… בפרחי הבאך נהוג לתת תמצית זו לאנשים המתמודדים עם דכאון, והרי מצוות חג הסוכות היא שמחה גדולה. אם כך, הרי שהתדר שהערבה מחזיקה מתאים ככל הנראה לרומם את אווירת החג בסוכה ולאפשר זאת.

הערבה במסורת הריפוי בצמחים היא צמח אנטי דלקתי חזק מאוד ואף אסור כיום לשיווק בארץ מפני שהתגלתה עוצמתו הגדולה והפוטנטית (הפעילה). בעבר שימשה הערבה כנוגדת כאב בצורות שונות וכיום ידועה כזו אשר ממנה (Salix alba) בודדה החומצה הסליצילית והופק האספירין, המשמש לטיפול בבעיות ראומטיות, ויראליות ווסקולריות.

´ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר, כפֹת תמרים, וענף עץ עבת, וערבי נחל ושמחתם לפני ה´ אלהיכם שבעת ימים´. (ויקרא כג, מ)

אם כך, נראה שכשנכתב בתורה על ארבעת המינים, מצאו חכמינו את סמלי הטבע שבאופן מפליא מסמלים את האווירה והמרחב המתבקשים בחג: פשטות, צניעות, ראשוניות, אמונה, לבביות, שמחה והתעלות. 

חג שמח!

עדן פלד

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו