bari14_Fly
himalayaKrem_Fly

נטרול רעלים וניקוי הגוף

מאת: איילת אופיר, מטפלת בכירה באיורוודה ובצמחי מרפא
זמן קריאה: 6 דקות
רימון מנקה עודפי כולסטרול, מיץ תפוחים מנקה את הכבד, ומים חמים עם דבש על הבוקר מנקים את הקיבה. איילת אופיר חזרה מכנס בנושא ניקוי רעלים. להלן כל הטיפים
Sunrider_Article

פסולת נוצרת בגופנו ללא הרף כתוצאה מתהליכים כימיים וביו כימיים שהם חלק מתהליך חילוף החומרים וייצור האנרגיה בתא. תהליך הנשימה, העיכול ומערכת החיסון מייצרים פסולת רעילה אותה הגוף צריך לפנות. מלבד זאת ישנם כמובן גם רעלים הנכנסים לגופנו מבחוץ: ממזון מעובד ועד אוויר, מים וכלה בתרופות. הכנס ה-12 של עמותת עיל"ם, העמותה הישראלית לצמחי מרפא, עסק בדטוקסיפיקציה או בשפת העם נטרול רעלים וניקוי הגוף בעזרת צמחי מרפא – סוגיה חשובה מאין כמוה עבור הרוב המכריע של האוכלוסיה. לפניכם מידע חשוב בנושא נטרול רעלים וניקוי הגוף שהועלה בכנס-

 

ישנן מערכות בגופנו העוסקות ללא הרף במשימה של פינוי וסילוק רעלים. אחד האיברים החשובים שבהם הוא הכבד, שהוא גם האיבר הפנימי הגדול ביותר בגופנו. בתהליכים ביוכימיים מורכבים הופך הכבד חלק מן הרעלים הללו למסיסים במים ובעזרת הכליות מפריש אותם דרך השתן. את השאר הוא הופך למלחי מרה, אוגר אותם בכיס המרה ומשתמש בהם לפירוק וספיגת שומנים במערכת העיכול. בהקשר זה חשוב לציין את מערכת הלימפה המנקה פסולת של מערכת החיסון. בקיצור, הגוף מעביר חומרים, מסנתז, עוסק בניקוי וסילוק רעלים בכל רגע רגע. עם זאת,פעולת ניקוי הרעלים הטבעית של הגוף לא תמיד מספיקה ובמקרים רבים נדרשת עזרה, הן תזונתית והן של צמחי מרפא.

קצת תכלס ופחות תיאוריות

הצמחים המנקים את מערכות הגוף השונות הם: גדילן מצוי, שינן רפואי, לפה, ציפורני חתול (קלנדולה), סרפד, דבקה זיפנית, תלתן אדום, אשחר, בוצין, זקן התירס וקנרס מצוי, הלא הוא ידידנו הארטישוק. לכל אחד מן הצמחים הללו זיקה לאחת ממערכות הגוף העוסקות בניקוי וסילוק רעלים. מומלץ גם לבלוע מעט שמן זית עם לימון למניעת אבנים בכיס המרה ושיפור תפקוד צינורות המרה.

 מיץ רימון פעם ביום

פרופ' מיכאל אבירם, אחד החוקרים המובילים בעולם בנושא כולסטרול ומנגנוני התפתחות טרשת העורקים וההשפעות של אנטי-אוקסידאנטים מן המזון על מחלות לב וכלי דם, דיבר בכנס על השפעתו המיטיבה של מיץ רימונים על דפנות כלי הדם. מיץ הרימון, המוזכר בכתבים רפואיים כבר 8,000 שנה, בספרי דת ורפואה עממית מסייע בסילוק כולסטרול מדפנות כלי הדם ביעילות מפתיעה. מיץ הרימון מכיל נוגדי חמצון עוצמתיים המגנים מפני השפעתם המזיקה של הרדיקלים החופשיים וכאילו לא די בכך, הוא גם בעל יכולת לנקות את הרובד הטרשתי מדפנות כלי הדם שלנו בזכות הכמות הגדולה של פוליפנולים שהוא מכיל. במחקרים שערך פרופ' אבירם הסתבר שחודשיים של שתיית מיץ רימונים שנסחט מכל הפרי מנקה חלק גדול מן הרובד הטרשתי. שתיית מיץ רימונים הביאה לירידה משמעותית ברמת הליפידים המחומצנים ולעליה ברמת הגלוטטיון – אנטי אוקסידאנט טבעי שגופנו מייצר. פרחי הרימון הראו את התוצאה הטובה ביותר, אפילו יותר מן המיץ, והצליחו להוריד את הנגע הטרשתי כמעט ב-70%.

למיץ הרימון פעולה כפולה: הוא מעכב את חמצון ה-LDL (הכולסטרול הרע) ובמקביל מעלה בדם רמות של אנזים (פארא אוקסונאז) המפרק ליפידים מחומצנים ומחזיר את ה-LDL  המחומצן להיות LDL רגיל.

איך תוכלו ליהנות מתוצאותיו המדהימות של מחקר זה? פשוט חצו הרימון לשניים, סחטו חזק במכשיר סחיטה (כי יש חשיבות גם לחומר הנסחט מן הקליפות) ושתו בהנאה – כוס אחת ליום מספיקה.

שתו מיץ עשב חיטה

אחריו עלתה לבמה ד"ר פנינה בר סלע וספרה על נפלאותיו של מיץ עשב החיטה ושיטת ניקוי הרעלים של אן ויגמור. השיטה פותחה ע"י ד"ר אן ויגמור שלקתה בסרטן המעי והצליחה לרפא את עצמה בעזרתה. מרכזים המטפלים בשיטה זו הוקמו באוסטרליה, ארה"ב ושבדיה והרעיון הכללי עליו היא מתבססת הוא שכל המחלות נגרמות מרעלים הנתקעים בתאים ואינם מצליחים להתפנות. המרצת מערכות הניקוז הטבעיות של הגוף לעבוד טוב יותר תסייע לתהליך ניקוי הרעלים מן התאים ועצם הניקוי יביא לריפוי.

מיץ עשב חיטה

מיץ עשב חיטה. אפשר גם למרוח על הפנים

מיץ עשב החיטה עליו ממליצה בר סלע עשיר בויטמינים, מינרלים ואנזימים המסייעים לתהליך סילוק הרעלים מן התא. הם מדביקים אליהם את הרעלנים ואח"כ מוציאים אותם אל מחוץ לממברנת התא. כאשר הרעלים יוצאים למחזור הדם נחווה משבר ריפוי ונחוש ברע כמה ימים, אבל עם קצת התמדה הרגשתנו תשתפר ואיתה גם הבריאות. את מיץ עשב החיטה יש לשתות פעמיים ביום בבוקר ובערב וללוות את הטיפול באכילת  מזון חי.

למי שרוצה לנסות בבית: מתחילים עם רבע כוס וניתן להעלות בהדרגה לחצי כוס, על קיבה ריקה בבוקר או שעתיים אחרי אוכל וניתן לערבב עם מיצים אחרים. ד"ר בר סלע הדגישה כי חשוב ללוות את הטיפול בתזונה בריאה. לסובלים מאקנה או מעור שמן היא ממליצה למרוח את מיץ עשב החיטה על הפנים ואפילו ניתן לטפטף אותו לאף לאוזניים.

 שתו רק מים רתוחים והקפיצו את האוכל

ד"ר ניר אמיר, 15 שנים רופא קונבנציונלי ו-23 שנים מטפל ברפואה סינית המתמחה בטיפול בילדים, סיפר על גישת הרפואה הסינית לניקוי רעלים.

רעילות ע"פ הרפואה הסינית היא מלווה בתחושה של חום פנימי, שתן מרוכז, אדמומיות,  דלקת. מצב של חום קיצוני הוא מצב חירום רפואי המיוצג ע"י יסוד האש. קודם כל נכבה את האש ואח"כ נמשיך בטיפולי הניקוי. עודף חום בכבד, אותו איבר המוזכר שוב ושוב בהקשר של ניקוי רעלים, יבוא לידי ביטוי דרך העיניים ונבחין בתופעות של עיניים אדומות, דלקות כרוניות ואלרגיות.

תפוח

מיץ תפוחים למשך שבועיים. קצת משעמם אבל יעיל. צילום: D.sharon, cc-by

הצמחים המנקים חום ורעילות הם קרים ומרים. בשל היותם חזקים ניטול אותם יחד עם צמחים עדינים יותר שיסייעו להם להיספג במערכת העיכול וימתנו במעט את פעילותם כמו למשל הליקוריץ המנטרל את רעילותם של צמחים אחרים ומשפר את ספיגתם. כמובן שמקומו של הכורכום לא נפקד והוא מוזכר ברפואה הסינית כמניע דם, מונע קרישה, קריר ומעולה לסילוק רעלים. ואם ברפואה סינית עסקינן איך אפשר בלי ה"אסטרגלוס" הנקרא גם HUANG QI   המסייע לשקם את תאי הכבד ולטפל בהפטיטיס B.

כדי לתמוך בתהליך, הרפואה הסינית ממליצה על מזון מבושל או יותר נכון – מוקפץ. כך נהנים מכל העולמות: מבושל בחוץ וחי בפנים. תהליך ההקפצה מנטרל זיהומים בקטריאליים ומכניס חום למזון, דבר המחזק את הטחול והלבלב ואת תפקודם האנרגטי בגוף. ד"ר אמיר ממליץ על שתיית מים רתוחים במקרה של הרעלת מזון, טיפ מעולה לקיץ, עונה מועדת לפורענות בנושא זה. הוא סיפר שהסינים שותים רק מים רתוחים וזו דרך פשוטה וזולה להתגונן מפני זיהומים. אמיר הזכיר כי מחקר שנערך באנגליה הראה כי ספיגת הוויטמינים ממזון מוקפץ טובה יותר מאשר ממזון טרי.

 ומה אומרים ההודים?

ד"ר סוורופ וורמה, מטפל באיורוודה, הרפואה ההודית העתיקה, דיבר על טיפולי הפאנצ'ה קארמה המשמשים לניקוי רעלים והחזרת הגוף לאיזון. הרפואה ההודית העתיקה עוסקת באדם כמכלול ומנחה אותנו כיצד להחזיר את האיזון לחיים ולמנוע תחלואה.  על פי רפואה זו הרעלים שנוצרים כתוצאה ממזון לא מעוכל נתקעים ברקמות הגוף, יוצרים חסימות וגורמים לו להזדקן ולחלות. חשוב להבין את הצרכים של מערכת העיכול שלנו על מנת למנוע תהליך זה על ידי אכילת מזון בכמות מתאימה, בזמן המתאים ובאיכות הרצויה.

הרעלים מכונים באיורוודה "אמה", מזון לא מעוכל אשר איננו יכול להיספג ולבנות את רקמות הגוף. ע"פ האיור וודה ה"אמה" היא הגורם לרוב המחלות ואם נוכל לעכל אותה נקל על גופנו. ה"אמה" נתקעת בגוף וחוסמת את ערוצי הזרימה ולכן יוצרת חוסר איזון שאם לא יטופל יהפוך למחלה.

מה מציעה האיורוודה על מנת לסלק רעלים אלו מן הגוף, למנוע את היווצרות המחלה ולהאט את תהליך ההזדקנות?

טיפולי הפאנצ'ה קארמה הם חמש פרוצדורות רפואיות הכוללות: הקאה, שלשול, חוקנים שונים, זילוף חומרים לאף והקזת דם. כמובן שטיפולים אלו יבוצעו רק ע"י רופא שהוסמך לכך. לפני הטיפול יבוצעו טיפולי הכנה הכוללים שימון חיצוני ופנימי ומתן צמחים המסייעים לסילוק הרעלים מן הגוף: ג'ינג'ר, צ'יטראקה, נים, אלוהוורה ועוד.

אחרי השימון יש לחמם את גוף המטופל על מנת לסייע בהרחבת ערוצי הזרימה ושחרור הרעלים התקועים ברקמות. את הרעלים אנו רוצים להחזיר אל מערכת העיכול בה נוצרו ודרכה להוציאם החוצה. חלק מן הרעלים יצאו גם דרך העור בתהליך ההזעה המתלווה לחימום. כל הטיפול מלווה בעיסויים מרגיעים המסייעים להורדת מתח וניקוז לימפטי. במשך כל הטיפול ינוח המטופל ויקבל תזונה תומכת שתסייע בתהליך. בסיום הטיפול יקבל המטופל טיפול "רסאיינה",  טיפול המזין ומחזק את הרקמות שנפגעו ומונע את הישנות המחלה.

 איך מנקים את הכבד?

דר' האלי יוניס, PHD בכימיה ונטורופת סיפר על טיפול משולב לניקוי הכבד, כיס המרה והמעיים. את הקיבה הוא ממליץ לנקות ע"י שתיית 2-3 כוסות מים עם כפית דבש. כמו כן הוא מציע לשתות ליטר של מיץ תפוחים סחוט טרי ביום במשך שבוע עד שבועיים. טיפול זה מסייע להרחיב את צינורות המרה בכבד, ליצור זרימה טובה יותר של מיצי המרה ולשחרר חסימות בדרכי המרה. אכן טיפול טעים ונעים.

החומרים המנקים את הכבד וכיס המרה ינקו גם את דרכי העיכול. על פי ד"ר יוניס, הניקוי הנכון הוא תמיד מלמעלה למטה, כמו הכיוון הטבעי של הזרימה במערכת העיכול. לכן יש לו השגות לגבי חוקנים ושטיפות מעי הפועלים בכיוון ההפוך. ד"ר יוניס ממליץ מאד על אכילת מלוחיה לחידוש הפלורה הידידותית של המעיים. בכפרים הערביים נהוג לאכול אותו בימי שישי וניתן לאכלו טרי, יבש או מבושל.

כוסות רוח לניקוז רעלים

איל שפרינגר (Dip.Ac.CH ) סיפר לנו שהרפואה הסינית מעדיפה חיזוק על גבי טיפולי הוצאה. ניקוי אשר אינו מתבצע כהלכה עלול לגרום יותר נזק מאשר תועלת ואפילו לתוצאות קשות. כיצד נטפל בכבד? ע"י ניקוז חום ולחות ממנו ומדרכי המרה, הנעת הדם באזור הכבד והזנת הכליות והכבד. נשמע מוזר? אל חשש יש הרבה צמחים שיכולים לסייע ולתמוך בתהליכים אלו, החל בהנחת כוסות רוח על אזור הכבד וכלה כמובן בתזונה תומכת.

נעמי כהן קפאח, בוטנאית והרבליסטית, סיפרה על השקפתו של הרמב"ם -מגדולי הפוסקים והרופאים בדורו, שחי ופעל במצרים לפני כ-800 שנה. הרמב"ם דגל ברפואה מונעת. חובתנו לשמור על בריאותנו על מנת להגשים את יעודנו כבני אדם.

רמב"ם

הרמב"ם. החכם שברופאים

על מנת לשמור על גוף נקי מרעלים יש להקפיד על תזונה, רחצה והיגיינה, פעילות גופנית, עיסוי וחימום, שינה ויחסי מין בריאים. גם הרמב"ם ממליץ על שתיית מים חמים הממיסים ליחות ופותחים חסימות. המתכון לבריאות טובה על פי הרמב"ם מסתכם במשפט אחד: "בולם  רוגזו  יגביל  אוכלו  ויגביר  תנועתו".

בועז שרנסקי (B.Sc.Pharm) הסביר כיצד הרעלנים המצטברים בגוף יגרמו לתחלואה שתתבטא בצורת אלרגיה, אסטמה, דיכאון, מיגרנות, עייפות כרונית ומחלות אוטואימוניות. לניקוי המעי נשתמש בצמחים לקסטיבים (משלשלים), מרככי צואה וכן בשיטות שונות לריקון המעי (למשל פתילות גליצרין). לטיפול בכבד ניתן צמחים עשירים בנוגדי חמצון ע"מ להגן עליו מן הרדיקלים החופשיים שנוצרים כתוצאה מאלפי התהליכים הכימיים והביוכימיים המתרחשים בו.

המסקנה: איש איש על פי נטיית ליבו וגופו צריך לבחור לעצמו את השיטה הנכונה עבורו. מה שבטוח נכון: לא מסתובבים בינינו הרבה אנשים שאינם זקוקים לנקות רעלים מגופם.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. צי

    האם אכילת רימון ותפוח
    אינה מספקת?

  2. חניתה הרשקוביץ-חוות הבריאות מדבריא

    תודה איילת שריכזת עבורנו את החומר המעניין.
    נכון שהגוף שלנו מבצע ניקוי רעלים ופסולת באופן טבעי. כך הגוף שלנו נוצר. קורה לפעמים שמערכות הגוף נחלשות וזקוקות לעזרה מבחוץ.
    ב"מדבריא" אנחנו נותנים את העזרה והתמיכה לביצוע תהליכי ניקוי במגוון השיטות שהוזכרו בכתבה, למי שקשה לבצע את התהליכים בבית. בצוותא וללא פיתוים הקיימים בבית, הרבה יותר קל לעבור את תקופת הניקוי.

  3. ziv

    כל הכבוד כתבה מעניינת מרוכזת ועיניינית

    נהיניתי לקרוא

    ומבחינתי מקצועית
    החכמתי תודה

  4. ברטה סוריה

    מתי מומלץ לשתות מיץ רימונים בבוקר או לפני או אחרי האוכל והאם אפשר גם מיץ רימונים של פריגת או כל חברה אחרת? או שמומלץ טבעי הרי לא כל השנה יש את הפרי?

  5. רימון

    מיץ רימונים טרי אפשר רק כשיש .
    מיץ משומר פעילותו אינה משתמרת ובוודאי אינה משתפרת לכן פעולת הניקוי עי מיץ רימון לעשות כשאפקט ולסיימן בהצלחה תוך שבועיים שלושה בעונה. אפשר לשלב אמצעים נוספים כמו מים פושרים שתי כוסות כפית דבש על כל חמישים קילו משקל גוץ שתי כפיות שמן זית וירג׳ין ואפשר גם יותר קפיצות ופיטולהגוף לימין, שכיבה עוברית על צד ימין . ועוד פטנטים.

  6. רימונה

    כעבור חודשים ספורים האנמיה הקשה ממנה סבלתי נעלמה לחלוטין ואף מחסני הברזל מלאים,
    הכולסטרול ירד וכל ויטמינים הנחוצים תקינים.

    אך יש נטייה למיץ להוריד את לחץ הדם על כן אין להפריז בכמות היומית.

    אכן נס.

  7. סקפטי

    אברי גופי הפנימיים אינם מלוכלכים ואינם זקוקים לניקוי.
    אלכוהוליסט מרעיל לעצמו את הכבד על ידי עודפי אלכוהול. הטיפול: התנזרות משתית אלכוהול.
    כל ה״ניקויים״ הללו הם עורבא פרח, אנשים מאמינים כפתיים ובשל אפקט פלצבו חשים שזה הועיל. וגם כי צריכים להצדיק את המחיר הרב ששילמו. ואולי נהנים מהחדרת צינור לפי הטבעת.

  8. אנה

    עובדה שלמרות כל ההתקדמויות הרבות ברפואה העלייה בתוחלת החיים בשנים האחרונות היא עדיין זניחה.
    אז כנראה שזה קשור להתנהגויות שלנו, כמו אכילה של אוכל שמזיק לבריאות חוסר תנועה זיהום אוויר קרינה ועוד. אחרת איך אפשר להסביר את זה שלמרות ההשקעה הרבה והעלייה ביעילות התרופות עדיין תוחלת החיים כמעט ולא עלתה?

  9. שקד

    אני מכיר חברה בשם משק שטייגל אשר מייצרת מיצים טבעיים בינהם מית הירימונים .
    המיץ שהם מייצרים ללא חומרים משמרים ואינו מפוסטר. מגיע קפוא