Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

משלבים תרופות וויטמין C?

מאת: סוזי כהן
זמן קריאה: 2 דקות
יש תרופות שמשמשות בדרך כלל לטיפול בחום וכאבים. ניתן להשיגם ללא מרשם רופא, ולאמתו של דבר, הם מיוצרות מזפת פחם. הידעתם כי מסוכן לשלבם עם ויטמין C?
supherb_IN

אצטמינופן או פאראצטמול

דוגמאות: תרופות מרשם שמכילות אצטמינופן או פאראצטמול כוללות:
אברולט (Abrolet), אברול (Abrol) אקמול, אקמולי, פאנאדול (Panadol), פאראמול (Paramol), אבקמול (Avcamol), אבקמולי (Avcamoli), קודברול (Codabrol), קודאקמול, דקסמול, אקסדרין (Excedrin), אקסידול (Exidol), מכבימול (Maccabimol), מיגרלב (Migraleve), מוסקול (Muscol), פרקוסט (Percocet), פרוקסול (Proxol), רוקסט (Rokacet), סנסמול (Sensamol), Tiptipot Novimol, Zaldiar וכמו כן, חוזקים שונים של משככי כאבים גנריים כמו הידרוקודון-APAP או הידרוקודון/אצטמינופן.

אצטמינופן משמש בדרך כלל לטיפול בחום וכאבים. ניתן להשיג אותו ללא מרשם רופא, ולאמתו של דבר, הוא מיוצר מזפת פחם. אנשים רבים נעזרים בו להקלת כאבי מפרקים לא חמורים. המדענים אינם יודעים בדיוק כיצד הוא פועל, אך ברור שהוא מעלה את סף הכאב. מאות שילובים של החומר נמכרים ללא מרשם רופא. לדוגמה, הרבה תכשירים לטיפול בכאבי מחזור מכילים אצטמינופן ברשימת המרכיבים, והוא מצוי גם ברבים מהתכשירים לטיפול בהצטננות ושיעול וגם בכדורי שינה. תצטרכו לעשות עבודת בילוש. קחו זכוכית מגדלת וקראו את האותיות הקטנות. הדבר חשוב במיוחד אם אתם נוטלים תרופת מרשם שאף היא מכילה אצטמינופן. קראו למשל את מה שכתוב על צנצנת הכדורים שאתם נוטלים נגד הצטננות ושיעול, ובדקו אם גם הם מכילים אצטמינופן. הקפידו שלא ליטול יותר מ-4 גרם (4,000 מ"ג) ביום.

המזונות והמשקאות הבאים עלולים לגרום לאינטראקציות לא רצויות עם תרופה זו:

אלכוהול: כמו האצטמינופן, גם אלכוהול עלול להזיק לכבד. השילוב בין שניהם עלול להיות מסוכן גם אם אינכם נוטלים מינון גבוה של התרופה או שותים הרבה אלכוהול. הקפדה על מרווח זמן בין נטילת התרופה לבין שתיית אלכוהול לא תעזור כאן. כדי להימנע מבעיה זו, אל תשתו אלכוהול כלל בזמן הטיפול בתרופה.

פירות הדר וויטמין C: פירות הדר וויטמין C עלולים להחמיר את תופעות הלוואי והרעילות של האצטמינופן. כאשר אתם נוטלים את התרופה, אל תצרכו ויטמין C במינון גבוה יותר מ-500 מ"ג ביום.

דייסת שיבולת שועל ודייסות אחרות העשירות בסיבים: שיבולת שועל וסיבים תזונתיים אחרים מאיטים את ספיגת האצטמינופן, ולכן, השפעתו תהיה איטית יותר מהרצוי. זו לא בעיה אם אתם נוטלים אותו נגד כאבי מפרקים קלים, אבל אם נפצעתם ברגל, למשל, ואתם סופרים את הדקות עד שהתרופה תשכך את הכאבים הקשים שתקפו אתכם, תצטרכו לחכות זמן רב מדי עד להשגת הקלה. דייסת שיבולת שועל טובה לבריאות, אך הקפידו על מרווח זמן של שעתיים לפחות בין נטילת התרופה לבין האכילה.

אכינצאה: צמח זה, המחזק את המערכת החיסונית, מגיע בצורת תוספים או תה. בקרב אנשים רגישים, השילוב בין אצטמינופן לאכינצאה עלול לגרום להתלקחות של דלקת בכבד.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. זיו יפרח - בכר

    בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת ומתרחבת של חוסר התאמה נכונה של תרופות עם תוספי תזונה או מזונות הניתנות למטופלים ע"י מטפלים שונים … זה נובע מחוסר יידע מתאים וכדאי להמליץ כאן על הספר "האמת על התרופות" שעוסק ברובו על השילובים הטובים והפחות טובים (ואפילו מסוכנים) למטופל הנוטל תרופות מירשם עם תוספי תזונה או מזונות לא מתאימים .
    רצוי לשים דגש על נושא חשוב זה לטובת קהל המטופלים שלא תמיד יודעים להבחין בין המלצה טובה לטיפול , לבין "פרסומת באינטרנט" כאו המקום לומר ישר כוח על הכנס שהי'ה בנושא זה בגבעתיים ביוזמת פורטל eatwell