Laisha_Fly
Laisha_Fly

הקשר בין מעי רגיז וויטמין B6

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 2 דקות
סובלים ממעי רגיז? מתקשים לעכל וכל מה שאתם מכניסים אל פיכם מעורר אצלכם מהומה בבטן? מחקר חדש מציע כיוון חדש: ייתכן וחסר לכם ויטמין B6
In2024_Article

סובלים ממעי רגיז? מתקשים לעכל וכל מה שאתם מכניסים אל פיכם מעורר אצלכם מהומה בבטן? מחקר חדש מציע כיוון חדש: ייתכן וחסר לכם ויטמין B6

במחקר בו נטלו חלק 17 אנשים שסבלו מסינדרום המעי הרגיז, נמצא שאצל כולם הייתה רמה נמוכה ביותר של ויטמין 6B במזון,  כמחצית  מכמות הקצובה היומית. למעשה, כך עולה מתוצאות המחקר, ככל שהכמות של ויטמין זה במזון הייתה נמוכה יותר, כך חמורים יותר היו הסימפטומים של מחלה זו.

חשוב ליישם את מסקנות מחקר חשוב זה בטיפול בסינדרום המעי הרגיז.  מתוך נתוני מחקר זה עולה שהאנשים שנטלו בו חלק לא רק שלא אכלו מספיק מוויטמין זה בתזונתם הם גם לא נטלו שום תוסף.

הכמות הממוצעת שהמזון סיפק לנבדקים במחקר הייתה 0.9 מ"ג 6B ליום. קצובת המזון לגבי ויטמין זה היא 1.6 מ"ג ליום לגברים ו-1.2 מ"ג לנשים. משתתפי הניסוי לא קיבלו מן המזון אפילו את הכמות הזעומה הזאת שנקבעה מתוך חוסר ידע  לפני שנים רבות כקצובת מזון יומית.

איפה הוא מסתתר ולמה הוא כל כך חשוב?

ויטמין B6  מכונה גם פירידוקסין. מקורות לויטמין  זה ניתן למצוא בבשר, דגים, חלמון ביצה, קטניות, פירות, ירקות, כבד ודגנים מלאים.

מה תפקידו? ויטמין B6 נספג במעי הדק. פעיל במטבוליזם של חומצות אמינו וביצירת חומרים בעלי תפקיד במערכת העצבים המקשרים בין תאי המוח (נירוטרנסמיטורים). חיוני בפעולות אנזימטיות שונות בגוף. יעיל בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, דיכאון, רמות כולסטרול גבוהות.

סימני מחסור לויטמין זה יכולים לבוא לידי ביטוי בעצבנות, דיכאון, פריחה, רגישות וכאב בפה ובלשון, בחילה, הקאה ופרכוסים; אנמיה וירידה בתפקוד המערכת החיסונית.

נזקים מעודף של ויטמין B6 אינם קיימים מאחר והוא מסיס במים ולכן עודפיו מופרשים בשתן ואין סכנת הרעלה.

המנה היומית המומלצת (RDA) כיום של ויטמין B6 היא 20 מ"ג

מה הופך את ויטמין B6 לחיוני ביותר בקבוצה ויטמיני B ?

מאחר שתהליכים ביוכימיים כה רבים הקשורים לבריאותנו זקוקים לפירידוקסין, יקשה עלינו לבחור במה להתמקד מתוך כל הדרכים שבהן אנו נעזרים בוויטמין B6. ויטמין זה הנו חיוני ליצירת הפרוסטגלנדינים (Prostaglandins) – תרכובות הדומות להורמונים, שתפקידיהן המרובים בגוף כוללים הרחבה של כלי הדם ושל מעברי האוויר בסמפונות. כל שיבוש במאזן הפרוסטגלנדינים עלול לגרום נזק לרקמות, דלקת, סכיזופרניה ואפילו סרטן. לעיתים, המחסור בוויטמין B6 מהווה את החוליה החלשה בתהליך ייצור הפרוסטגלנדינים בגוף.

ד"ר אריה אבני טוען שאין דבר כזה מעי רגיז

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. רבקה הוכברג

    שלום רב
    אני סובלת ממעי רגיז אולי יש לי באמת מחסור בויטמין b6 הייתי רוצה לדעת באילו מזונות אפשר לקבל את הויטמין מבלי שאצטרך לקחת תרופות
    תודה רבה רבקה

  2. סירי

    בשפת העם: מחרפן אותי לקרוא כל פעם מחדש על "מחקרים" מהסוג הזה.
    מי שחי את המחלה (כן, מחלה) הזאת, יודע שאחד הדברים הנפוצים בה הוא חוסר הסבילות לסוכר פירות (פרוק') והרבה אנשים עם מעי רגיז לא מסוגלים בכלל להתקרב לפירות. ירקות? גם שם הבעיה לא קלה, בטח כשמדובר בירקות חיים.
    קטניות? שאני לא אתחיל לדבר על זה.
    ההמלצות שלכם טובות לאנשים עם מע' עיכול בריאה ויציבה. לאנשים עם מעי רגיז, זה סתם לנפנף בבד אדום מול העיניים עם הכותרת וההמלצות הלא ישימות.
    סליחה על היריות, אבל….אפרופו מעי רגיש, קצת רגישות בבקשה.

    בריאות לכולם

  3. דר.נירה הירשנברג

    דר.הוכברג יקר שלום ,
    זה לא נכון שלוויטמין B6 בעודף אין תופעות לוואי !!אפילו לא ממש בעודף יכולות להיות לו תופעות לוואי ואפילו חמורות
    יש לדעת זאת כדי להיות ערים לכך ולא לעשות טעויות כשלוקחים אותו בתור תוסף
    לB6 בצורתו הפעילה (קואניזים=פירידוקסל 5 פוספט=P5P)שזו הצורה שהכבד יוצר מהוויטמין באמת אין במיוחד תופעות לוואי ,לעומת זאת לפירידוקסין-ביחוד AS HCL המופיע ברוב התוספים יכולה להיות תופעתלוואי חמורה אם הכבד לא מעביר אותו לצורת הקואנזים והוא מסתובב לו בדם בצורת פירידוקסיןץזה יכול לגרום לנאורופתיה הקפית ולנזק לעצבים הקפיים בעיקר המתבטא בנימולל הפרעות בתחושה כאבים פרסטזיות ועד כדי נזק והרס בלתי הפיך של עצבים(נאורונים ) לכן יש להזהר מאד שלא לצרוך B6 כתוסף אלא אם הוא בצורת הקואנזים שלוP5P(שמופיע למשל כP5P,וגם אז לא לעבור את המינון המכסימלי של 50 -100 מיליגרםץ
    מכיוון שB6 מופיע יתד עם חומצה פולית ו-B12 בתור קומבינציה של ויטמינים להורדת הומוציסטאין ,דבר שהוא מאוד חשוב בפני עצמו ,יש להזהר במשנה זהירות לשא לצרוך פרפרטים כאלה המכילים את ה-B6 בתור פירידוקסין HCL ,ומשום מה לרוב הוא מופיע דווקא בצורתו זו בפרפרטים המיועדים להורדת הומוציסטאיןעדיף כבר לקחת לחוד P5P,לחוד טטראמתילפולאט ולחוד ויטמין B12 (בצורת המתילקובלאמין,כי נזק עיצבי ,לעיתים בלתי הפיך יכול להיגרם ע"י לקיחה יחסית קצרה-היו אפילו מקרים של אחרי פעם אחת,או תקופה של כמה ימים,זה כנראה תלוי ברגישות ספציפית של הפציינט ,ואולי במצב הכבד שלו או ביכולת של הכבד שלו לסנטז את הקואנזים מהצורה ה"גולמית"של פירידוקסין,והיו מקרים שבמשך חודשים ושנים אחרי הפסקת התוסף הנזק והסימפטומים של הנזק העיצבי לא נסוגו

    אני מתפלאה שיצרני פרפרטים המיועדים להורדת ההומוציסטאין ,כמו למשל VESSEL_CARE לא מודעים לדבר חשוב זה ,וכוללים בפורמולה ,הטובה ,שלהם את הפירידוקסיןHCL במקום את ה-P5P
    כדאי שאתה וגדעון לךבב תאירו את עיניהם בנושא

    בברכה ודרישת שלום -דר .נירה הירשנברג