natu_Fly
Thymoquin_Fly

מי מפחד מהסופגנייה?

חובבי הדיאטות באשר הם מתפללים בכל שנה שגם להם יקרה נס כלשהו שיעזור להם להעביר את חג החנוכה מבלי שיצטרכו להכניס את פצצת הקלוריות לפיהם - הסופגנייה

אפשר ליהנות מחנוכה בלי להרעיף בשמן (123RF)

natu_In

חג החנוכה מסמל עבורנו מספר אירועים כאשר המרכזי שבהם הינו נס פח השמן.
חובבי הדיאטות באשר הם מתפללים בכל שנה שגם להם יקרה נס כלשהו שיעזור להם להעביר את חג החנוכה מבלי שיצטרכו להכניס את פצצת הקלוריות לפיהם – הסופגנייה.

בכל שנה כאשר חג החנוכה מתקרב, עושה רושם כי כל צרות העולם קיימות בגלל אותו כדור בצק מטוגן. אתרי האינטרנט השונים מתמלאים בכתבות מאיימות , הטוענות כמעט פה אחד כי הסופגנייה היא היא אויבה האמיתי של העם היהודי. התחושה שנוצרת, גורמת לכך שגם אם ניקח ביס אחד מסופגנייה, נרגיש אשם כבד במשך כל תקופת החג.

כמו למטבע, גם לסופגנייה קיימים שני צדדים.

מספר עובדות

הסופגנייה המסורתית שוקלת בין 80 ל 100 גרם וערכיה התזונתיים הם בממוצע 450 קק"ל, 5 גרם חלבונים, 50 גרם פחמימות ו 25 גרם שומנים כאשר חצי מהם רווים. כאשר נשווה זאת לפרוסת לחם (שגם הוא אויב כל אומות העולם אך על זאת בכתבה הבאה…) נגלה שסופגנייה שוות ערך ל-6 פרוסות לחם, ל-12 פרוסות לחם קל או לשלושת רבעי חפיסת שוקולד. אין עוררין על כך שנתונים אלו עלולים להרתיע ובמיוחד את חובבי הדיאטות השונות אך כפי שאמר עוד לפנינו הפיזיקאי אלברט איינשטיין – הכל יחסי!

הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שסופגנייה איננה שונה בערכיה מעוגה טובה, עוגיות או אפילו בייגלה. שתי פרוסות דקות של עוגת שוקולד השוקלות יחד כ 50 גרם מספקות בממוצע 200 קק"ל, 2.5 גרם חלבון, 25 גרם פחמימות ו- 10 גרם שומן. חופן בייגלה שמגיע בממוצע ל 50 גרם מספק בממוצע 200 קק"ל, 5 גרם חלבונים, 38 גרם פחמימות ו 3 גרם שומן.

כעת נשאלת השאלה – מי מאיתנו לא צורך לפחות פעם בשבוע 2 פרוסות עוגה דקות או מנשנש חופן בייגלה או חטיף אחר?! (תשובות כנות בבקשה…)

חשבון פשוט יראה כי פעם בשבוע לפחות אנו צורכים בממוצע חצי סופגנייה וכל זאת מבלי להוסיף את הנשנושים הנוספים שבוודאי קיימים במהלך השבוע. מכאן, שניתן בהחלט ליהנות מטעמה של הסופגנייה במהלך חג החנוכה על חשבון הנשנוש הקבוע של סוף השבוע.

הדבר השני שחשוב להבין הוא שהמודעות שלנו כצרכנים לתזונה נבונה עולה משנה לשנה. חברות רבות בתחום המזון ערות לשינויים אלו ומשתדלות להתאים עצמן למצב. כך למשל נמצא כי 40% מהסופגניות הנצרכות במדינה הן סופגניות מיני וכי צריכתן עולה משנה לשנה.

סופגניות מיני אלו הן סופגניות השוקלות בין 50 – 35 גרם. סקירה (וגם טעימה…) של סופגניות המיני השונות שמייצרת חברה מובילה בתחום הראתה כי סך הקלוריות של סופגניות אלו נע בין 170 קק"ל לסופגנייה המסורתית לבין 365 קק"ל לסופגנייה המשודרגת ביותר. כאשר משווים נתון זה לנתונים מעלה, ניתן לראות כי אין כל הבדל מבחינה קלורית בין סופגנייה קטנה לבין שתי פרוסות עוגה. כמובן שחשוב לזכור כי סופגנייה משודרגת יכולה להגיע גם ל 700 קק"ל אך כפי שאמרו חכמינו זיכרונם לברכה  – כל המוסיף גורע.

הדבר השלישי שחשוב להבין הוא שאותן קלוריות (אנרגיה) שנכנסו לגופינו בחג, יכולות לצאת ממנו על ידי הגברת הפעילות הגופנית. הוצאה אנרגטית של 450 קק"ל מתקבלת לאחר הליכה מהירה במשך שעה עד שעה וחצי, ריצה מהירה במשך חצי שעה עד שעה ופעילות אירובית בחוגים במשך שעה עד שעתיים, תלוי בסוג הפעילות. דרך נוספת – חיובית ומועילה לא פחות –  שבה ניתן להוציא את אותן קלוריות, היא בעזרת מטלות בית שונות כגון שטיפת ריצפה, ניקוי חלונות וטאטוא בזמן כולל של כשעתיים, כיסוח דשא במשך כשעה וחצי או אפילו התרוצצות עם הילדים (וברור שהילדים אינם מוגבלים בזמן…)

הדבר הרביעי והאחרון שחשוב להבין הוא שחג החנוכה נמשך שמונה ימים בלבד!

לכן, עשו לעצמכם טובה והניחו להשמצות בצד. איכלו סופגנייה והתענגו על החג. זיכרו – החשיבה השלילית והשיח השלילי סביב המזון הוא זה שהפך להיות המשמין האמיתי ולא המזון עצמו. היפכו את המחשבה השלילית על המזון למחשבה חיובית ותהנו מכל ביס.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אלפא אלשיך

    פך השמן – כלי קטן לנוזלים, במיוחד לשמן
    ולא
    פח השמן. הוא לא היה עשוי מפח.