bari14_Fly
Nikui_Fly

מחקר חדש מגלה איך אפשר לגרום לילדים לאכול יותר ירקות

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
מחקר אוסטרלי מעודד מראה שחשיפה מוגברת של ילדים לירקות, מגבירה את צריכתם
Nikui_IN

הילדים שלכם נמנעים מצריכת ירקות? מתברר שאתם לא לבד. ע"פ נתונים שפורסמו בעבר במסמך מטעם בית הספר למדעי התזונה מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים וג'וינט ישראל – אשלים, רק 43% מהילדים במדינת ישראל, צורכים מדי יום ירקות ופירות.

ברור לכל כי צריכה רבה ומגוונת של ירקות ופירות, מעניקה לגוף שלל נוטרייאנטים (ויטמינים, מינרלים, נוגדי חימצון, סיבים תזונתיים ועוד) המסייעים לבניית רקמות הגוף השונות, תורמים לפעילת תקינה של העיכול, חיזוק מערכת החיסון, שיפור הריכוז וההישגים הלימודיים ועוד. ועשויה להביא להקטנת צריכת ממתקים וחטיפים.

 

למה ילדים לא אוהבים ירקות ואיך אפשר לשנות את זה?

העדפת מזונות מתפתחת באמצעות חשיפה לטעמים ספציפיים. או במילים אחרות,  אנשים מתוודעים למזונות ככל שהם טועמים אותם יותר, ונוטים לחבב אותם ככל שנחשפים אליהם בקביעות  ולאורך זמן. כנ"ל לגבי ילדים. אולם ירקות נחשבים לאחד מהמזונות הפחות אהובים על ילדים. ודפוסי סירוב למזון, ובכללם לירקות מתחילים כבר בגיל שנתיים.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה ב-  Journal of Nutrition Education and Behavior קורא לנו לא לומר נואש, ומוכיח כי הצעה חוזרת ונשנית של ירקות לילדים, עשויה להגביר את הנכונות שלהם לנסות לצרוך ירקות ולהביא לעלייה בצריכתם. מסקנה זו תואמת גם מחקרי עבר שהראו כי חשיפה לטעם יומי חדש, יכולה להגביר את הסכמתם של ילדים למזונות לא מוכרים או כאלו שהעדיפו להימנע מהם בעבר.

 

המחקר שבוצע באוסטרליה, עכב אחרי קבוצה של 32 משפחות לילדים בגילאי 4-6 שדיווחו על צריכת ירקות נמוכה. המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות, על סמך שאלון שהתבקשו למלא:

 

נתוני המחקר נאספו במספר דרכים: שתי ארוחות ערב הוגשו במתקני המחקר, במהלכן יכלו הילדים לצרוך כמות לא מוגבלת של ירקות כדוגמת ברוקולי, כרובית ושעועית ירוקה. דיווחי ההורים בנוגע לצריכת הירקות של ילדיהם ורישומים שנאספו במסגרת מעונות יום או בתי הספר, בנוגע לצריכת הירקות של הילדים.

 

ההורים קיבלו הנחיות שונות לגבי אופן הגשת הירקות, הבישול, גודל המנה ועוד. ולילדים הוגשו מנות קטנות של ירקות 3 פעמים בשבוע, לאורך תקופה של 5 שבועות. ילדים שהסכימו לטעום ירק קיבלו תגמול במתכונת של מדבקה.

 

השמנת ילדים

יותר ירקות – פחות ג'אנק. צילום: RF123

 

איך אפשר לגרום לילדים לאכול ירקות?

תוצאות המחקר: הנכונות לנסות ירקות עלתה בקרב שתי הקבוצות הראשונות, אולם השינוי המשמעותי בהרגלי הצריכה של ירקות,  נרשם רק בקרב המשפחות שהציעו מספר מגוון של ירקות בארוחה ולא הסתפקו בירק בודד. הללו דיווחו על עלייה בצריכת הירקות מ 0.6 מנות ל 1.2 (מנה = 75 גרם או בערך חצי כוס ירקות).

אגב, הסכמה לצריכת ירקות נצפתה גם לאחר סיום תקופת המחקר, לאורך תקופה נוספת של שלושה חודשי מעקב.

המלצת משרד הבריאות כיום לילדים ונוער היא לצרוך לפחות 5 מיני ירקות ופירות ביום מסוגים וצבעים שונים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו