Nikui_Fly
Thymoquin_Fly

מורידים את הלחץ

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 2 דקות
איך מורידים לחץ דם בדרכים טבעיות? מקטינים כמות פחמימות לטובת שומנים. כלומר יותר אגוזים, פחות לחם. נוטלים ויטמין ויטמיני E ו- C ושותים הרבה חליטות מעלי זית. גם אמבטיה חמה יכולה לעזור, למרות החום הכבד
himalayaKrem_IN

יתר לחץ דם הינה הפרעה בריאותית המעלה במידה ניכרת את הסיכון להתקף  לב או אירוע מוחי.  במרבית המקרים, שינויי תזונה ואורח חיים  די בהם כדי להוריד את רמתו. כמו לגבי כל נושא בריאותי, הצעד הראשון הוא לתקן את התפריט – לאכול מזונות טבעיים, נקיים, ברובם או כולם לא מבושלים ולהימנע מאותם מזונות שתורמים לעלייה בלחץ הדם.

עודף פחמימות תורם לעלייה בלחץ הדם. סוכרים מזוקקים מזיקים לגוף לכל הדעות. אולם מתברר כי גם אם אדם מחליף אכילת סוכרים בכמות רבה של דגנים, מצבו לא יהיה הרבה יותר טוב מבחינת לחץ הדם שלו.

בנושא זה פורסם בשנת 1998 בעיתון המקצועי Diabetes מחקר שמצא שאצל שני שלישים מבין אלו הסובלים מעמידות לאינסולין יש גם יתר לחץ דם. עמידות לאינסולין קשורה במישרין לתפריט בו יש עודף סוכר ועמילנים, כאשר, מאידך, אין האדם עושה פעילות גופנית מספקת. לכן גוברים הסיכויים שאדם הסובל מיתר לחץ-דם, יסבול גם מאי-סבילות לאינסולין.

אי סבילות לאינסולין גורמת גם לכך שבתאים נוצר מחסור במגנזיום – שכן הוא מופרש בשתן בכמות מופרזת. תפקיד חשוב של המגנזיום הוא לגרום להרפיה של כלי הדם ולהורדה של לחץ הדם יורד. האינסולין מעלה את לחץ הדם גם עקב כך שהוא גורם לדם לשמר יותר נתרן. עודף נתרן (מלח) סופח בדם יותר נוזלים וכך לחץ הדם עולה. אם לחץ הדם אצל אדם קשור באי שליטה ברמת הסוכר בדמו, אזי יש לנקוט צעדים כדי להוריד את רמת הסוכר בדם. מיץ ירקות ביחד עם סלק מעלה את רמת החנקן החמצני בדם. כאן חשוב בעיקר הסלק, אולם מעשית, מומלץ להכין מיץ שלו גם עם גזר וירקות נוספים.

צעד ראשון לפתרון בעיה זו הוא סילוק סוכרים מזוקקים, גם מאכלים עתירי סוכר וצמצום צריכת מזונות אחרים מכילי עמילן כגון אורז, פסטה, מאפים וכן הלאה.  צריכה מוגברת של פחמימות כאלו מעלה בעד 77% את הסיכון ללקות ביתר לחץ-דם. עודף צריכת פחמימות כאלו גורם לצמצום הייצורשל חנקן חמצני בגוף, שכאמור משמש כחומר הגורם להרפיית  כלי דם.

פחות פחמימות, יותר שומנים

מה עושים? מקטינים צריכת פחמימות ומגדילים את צריכת הקלוריות היומית ממזונות מכילי חלבון ושומנים,מגוון רב של ירקות עליים, מזונות כמו אגוזים למיניהם, שקדים, פשתן טחון, שומשום, גרעיני דלעת, אבוקדו וזרעי צ'יה, עליהם תוכלו לקרוא בהרחבה כאן.

תוספי מזון לטיפול ביתר לחץ דם

נטילת תוספים או צמחי מרפא להורדת לחץ דם זהה ללקיחת תרופות כימיות, אם האדם הלוקה בלחץ דם אינו מבצע שינוי עמוק בתזונתו. שימוש רק בתוספים אלו דומה למעשה לדרכה של הרפואה המקובלת, הנותנת תרופות במקום להציע שינוי בתפריט ובאורח החיים בכלל.

לכן המלצתי היא להיוועץ ביועץ תזונתי מוסמך ולערוך שינוי מקיף ועמוק. אילו תוספים בכל זאת מסייעים להורדת לחץ הדם? ויטמינים שנמצאו תורמים להורדת לחץ הדם הם ויטמיני E ו- C. יש לקחת רק ויטמין E טבעי, אבל את המינון שלו יש להגדיל בהדרגה, מ-200 מ"ג ועד למנה הרצויה. חשוב לקחת ויטמין E קומפלקס שמכיל את כל הטוקופרולים. ויטמין C מסיס שמן הרבה יותר יעיל מהויטמין בצורתו מסיסת המים.

תה מעלי עץ הזית עוזר אף הוא לטיפול ביתר לחץ-דם. יש לקחת כ-30 עלים לכוס מים, להרתיח 10 דקות, לצנן ולשתות.

טיפולי בזק שיכולים לעזור הם הגברת כמות החנקן החמצני בזרם הדם ואת זאת ניתן להשיג עם אמבטיה חמה וכן עם נשימות ונשיפות לסירוגין, כל פעם דרך נחיר אחד, כמו למשל תרגילי הפראניאמה שמגיעים מתורת היוגה

גם מיץ סלק מוריד לחץ דם.

מקורות:

Eliminate This Everyday Food and Watch Your High Blood Pressure Plunge Posted By Dr. Mercola | October 08 2010 | 568,409 views | Disponible en Español

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו