Laisha_Fly
supherb_Fly

מה מגלים המחקרים העדכניים על חשיבותו של ויטמין D?

מאת: - חברת אקוסאפ מפתחת ומשווקת תוספי תזונה ייחודיים המבוססים על פטנטים יחודיים. המחויבות שלנו לבריאות אופטימלית באה לידי ביטוי באיכות חומרי הגלם שאנחנו משתמשים במוצרים שלנו. על ידי שילוב של מדע וטבע, אקוסאפ מציעה פורמולות חדשניות המגובות בפטנטים פורצי דרך בעולם תוספי התזונה.
בשנה האחרונה מושקעים בכל העולם מאמצי מחקר אדירים לבחינת הקשר בין ויטמין D לתחלואה בקורונה ולזיהומים בדרכי הנשימה. אז מה אומרים על כך במשרד הבריאות?
In2024_Article

ויטמין D הוא ויטמין חיוני ביותר לבריאות הכללית של האדם, על כך מעידה העובדה שיש לו קולטנים כמעט בכל תא ותא מרקמות הגוף השונות, ורמה נאותה שלו נדרשת כדי להבטיח את עמידות וחוסן הגוף כנגד מחלות מסוימות. כיום ידוע כי ויטמין D נקשר לקולטנים שנמצאים כמעט על כל התאים של מערכת החיסון, הוא מקדם תגובה חיסונית יעילה במצבי זיהומים ומעצים את יכולת ההגנה של תאי חיסון שונים, כגון תאים בלעניים שמשמידים וירוסים וחיידקים שחדרו אל הגוף.

 

זאת הסיבה שהתועלת של ויטמין D בהפחתת הסיכונים הכרוכים במחלת הקורונה מעניינת לאחרונה חוקרים רבים.

 

ואכן, למרות שלא נמצא עדיין כל טיפול שיכול לרפא או למנוע את מחלת הקורונה (מעבר לריחוק חברתי ושמירה על היגיינה), מחקרים מצאו כי רמות תקינות של ויטמין  D  בדם יכולות לתרום לבריאות החיסונית ולהגן מפני מחלות נשימתיות. לחלופין, רמות נמוכות או מחסור של הוויטמין מקושרות לירידה ביכולת הגוף להילחם בזיהומים נשימתיים ולתפקוד ריאתי לקוי.

 

לכך מתווספות ראיות מדעיות, לפיהן ויטמין D משפר את ההתמודדות של התאים המצפים את דרכי הנשימה כנגד פלישת וירוסים, על ידי כך שהוא מעודד הפרשת חלבונים (Cathelicidins) בעלי פעילות אנטי-ויראלית ישירה ועיכוב מולקולה דלקתית בשם NFkB.

 

לאחרונה, גם ממצאי מחקר ישראלי תומכים בהשערה כי מחסור בויטמין D עשוי להוות גורם סיכון להידבקות בקורונה ולאשפוז, בפרט כשמדובר בבני 50 ומעלה. ממצאים אילו כעת מתקשרים לתוצאות מחקר שנערך ב- 20 מדינות באירופה, בו זוהו רמות נמוכות של ויטמין D בקרב חולי קורונה, בפרט בספרד, איטליה ושוויץ.

 

הרקע המדעי והנחיות משרד הבריאות

מסיבות אלו ואחרות, עם פרוץ הקורונה בישראל המליץ משרד הבריאות לציבור לשמור על רמת ויטמין D תקינה באמצעות יציאה לשמש בזרועות חשופות למשך 20 דקות ביום, או נטילת תוסף במינון של 1,000-800 יחב"ל ליום, במיוחד לקשישים ולאנשים שאינם נחשפים לשמש.

משרד הבריאות חזר על המלצה זו באוקטובר 2020 במסמך הנחיות שפרסם בנושא "ויטמין D וקורונה". במסמך כתבה פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה בשירותי בריאות הציבור: "חסר ויטמין D נקשר בתצפיות אפידמיולוגיות להשפעה שלילית על הידבקות ותחלואה בזיהומים בדרכי הנשימה, רמה תקינה של ויטמין D קשורה בהפחתת הידבקות ותחלואה ב-COVID 19. טרם בוצעו מחקרים התערבותיים רחבי היקף שמוכיחים יעילות מתן ויטמין D במניעת תחלואה בבני אדם".

הנושא נדון גם במסמך שפרסם באוקטובר מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה (גוף שאגף המודיעין בצה"ל הקים לשם סיוע מחקרי למשרד הבריאות). במסמך, שכותרתו "תיסוף ויטמין D עשוי לשמש ככלי נוסף בהתמודדות עם מגיפת הקורונה", מרוכז רקע מדעי שנאסף בנושא. בעיקרי הדברים מצוין כי מחקרים רבים שפורסמו לאחרונה קושרים "בין חסר בויטמין D לעלייה בסיכון ללקות במחלת הקורונה, לסיכון להצגת תסמינים חמורים יותר, ואף לתמותה מוגברת מן המחלה". עם זאת צוין שמרבית המחקרים הללו הם תצפיתיים ותיארו קשר נסיבתי ולא סיבתי.

בנוגע לקשר בין ויטמין D לזיהומים בדרכי הנשימה, ציין מרכז המידע כי "במספר מחקרים בעבר דווח כי מתן תוספת ויטמין D נקשרה עם ירידה בסיכון לזיהומים נשימתיים בכלל וחמורים בפרט, וכן לירידה בסיכון לתמותה בחולים מונשמים". יתרה מזאת, בסיכום הנושא נכתב כי "מטא-אנליזה של 25 מחקרים אקראיים, כפולי סמיות ומבוקרים, שכללה 10,933 משתתפים, בריאים או בעלי מחלות רקע, אשר טופלו בוויטמין D בין מספר שבועות לכשנה וחצי, הראתה השפעה מגינה של מתן תוספת בוויטמין כנגד זיהומים נשימתיים".

אפשר להעריך כי בקרוב יפורסמו מחקרים נוספים שישפכו אור על הנושא החשוב והמעניין.

מניעת סרטן עור

האם אנחנו נחשפים מספיק לשמש, גם בחורף? (unsplash)

 

ויטמין D3 מבית אקוסאפ

לפני שתבחרו תוסף ויטמין D, כדאי שתכירו את הדור החדש של התוספים. חברת אקוסאפ, המובילה ביישום טכנולוגיות חדשניות בתוספי תזונה בישראל, מציעה ויטמין D3 ליפוזומלי. באמצעות הטכנולוגיה הליפוזומלית נוצרת מעטפת ייחודית העוטפת את הוויטמין ומובילה אותו עד לספיגתו במחזור הדם, וכך מגבירה את הספיגה והזמינות הביולוגית. התוסף בטעם אהוב של לימון-ליים, נוזלי וקל לנטילה לילדים ומבוגרים ומכיל 1,000 יחב"ל בכל מנת נטילה. זהו ויטמין D3 היחיד בישראל המופק ממקור צמחי ומתאים לצמחונים וטבעונים. את מוצרי אקוסאפ אפשר לקנות בהזמנת משלוח עד הבית ללא תוספת תשלום, וכן ברשתות פארם, בתי מרקחת ובתי טבע.

למען הסר ספק, התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי, הוא לא מהווה המלצה רפואית מוסמכת והוא לא מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו כהמלצה, הוראה או עצה לשימוש, לשינוי או להורדה של תרופה כלשהי, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר. נשים בהיריון, מניקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

צרו קשר עם אקוסאפ – EcoSupp



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו