bari14_Fly
Thymoquin_Fly

המאפיינים של טיפוסי קאפה

מאת: ד"ר ואסאנט לאד מתוך הספר "איורוודה תרופות ביתיות" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 4 דקות
טיפוסי קאפה הם בעלי תיאבון וצימאון בריאים, על אף העיכול האיטי של גופם. אין להם כל בעיה לדלג על ארוחה או לעבוד ללא אוכל.

הויטמינם שעוצרים את הזמן, צילום: 123RF

bari14_In

טיפוסי קאפה נתברכו בגוף חזק, בריא ומפותח. הם בעלי חזה רחב, שרירים חזקים ושלד גדול וכבד. מבנה גופם גדול ותכונותיהם נשלטות על ידי גורמי המים והאדמה. לכן, הם נוטים לעודף משקל ומתקשים לרזות. אם לא די בכך, תהליכי העיכול וחילוף החומרים בגופם פועלים לאט. כתוצאה מכך, הם נוטים לסבול מעודף משקל ולהיות שמנמנים. לעיתים, גם צום לא מפחית ממשקלם!

בנוסף למבנה גופם הגדול, בני הקאפה ניחנו בכושר טוב ובחיוניות חזקה, והם בדרך כלל בריאים. עורם רך, חלק, מבריק ועבה, ונוטה לשמנוניות. עיניהם גדולות, כהות ומושכות, הריסים ארוכים ומעובים והגבות מעוצבות. הרקע הלבן בעיניהם הוא מאוד לבן. גם שיניהם גדולות, חזקות ולבנות. השיער שלהם נוטה להיות עבה, כהה, רך, גלי ומלא. הם שעירים במיוחד.

טיפוסי קאפה הם בעלי תיאבון וצימאון בריאים, על אף העיכול האיטי של גופם. אין להם כל בעיה לדלג על ארוחה או לעבוד ללא אוכל, לעומת אנשי הפיטה המתקשים להתרכז אם לא אכלו.

בזכות הקצב האיטי של חילוף החומרים בגופם, בני הקאפה השומרים על איזון ומטפחים את בריאותם זוכים לתוחלת חיים ארוכה, יותר מבני שתי הדושות האחרות, "המתכלים" מהר יותר, אולם אם קיימת החמרה של הקאפה דושה, האדם נוטה לעודף משקל, מה שעלול לגרום לסוכרת, יתר לחץ דם והתקף לב. אדם זה לא יחיה חיים ארוכים.

טיפוסי קאפה אוהבים דברי מתיקה – סוכריות, עוגיות ושוקולד. הם נמשכים בדרך כלל למזון מתוק, מלוח ושמן, אף כי מזון זה תורם לעצירת הנוזלים בגופם ולעלייה במשקל. גופם זקוק לתפריט קל יותר, כגון מאכלים הנוטים לטעם מריר, עפיץ או חריף.

מאחר שקאפה היא כבדה ומעוננת, טיפוסים אלה מרגישים בדרך כלל כבדים ומעורפלים בבוקר, ויש להם קושי "להתחיל את היום" ללא ספל קפה או תה. שעות הבוקר אינן השעות הטובות שלהם. הם מעדיפים את אמצע היום, ואף מעדיפים לנמנם לאחר ארוחת הצהריים, מאחר שהם מרגישים לעיתים מנומנמים בעקבות ארוחה כבדה. לרוע המזל, שינה במשך היום מגבירה את הקאפה דושה ומזיקה להם.

אנשי הקאפה מתרוקנים לאט, והצואה שלהם נוטה להיות רכה ובהירה. הם מזיעים במידה מתונה – יותר מאנשי ואטה אך פחות מטיפוסי הפיטה. שנתם עמוקה ומתמשכת.

על אף מבנה גופם החסון וכושרם הטוב, טיפוסי הקאפה מתחמקים מספורט. מומלץ עבורם דווקא לבצע תרגילים נמרצים, אך הם מעדיפים לרבוץ, לאכול ולא לנוע! הם יימנעו מריצה ויעדיפו הליכה, אם כי גם זו תתבצע באיטיות! הענף היחיד המועדף עליהם הוא שחייה, אך תחום זה אינו מומלץ עבורם, כי גופם עלול לספוג מים. כאשר הם בכל זאת מתחילים לעסוק בספורט, רעבונם יגבר והם ירצו לאכול. בדרך כלל, לאחר אימון בחדר כושר הם ילכו למסעדה לנשנש.

קאפה דושה היא איטית ויציבה בכל התחומים. טיפוסים אלה נעים לאט ומדברים לאט (דפוס הדיבור שלהם חדגוני). הם מדברים לאט, אינם ממהרים לקבל החלטות ופועלים לאט. תנועותיהם איטיות ומלאות חן.

טיפוסי קאפה ניחנו באופי נעים, נוח ואוהב. הם רגועים מטבעם, סבלניים, סובלניים, אוהבים, רחמנים וסלחניים. הם אוהבים לחבק אנשים. טיפוסי הקאפה הם יציבים, איתנים ונאמנים. אמונתם הרוחנית או הדתית היא עמוקה ועקבית, ונפשם מאופיינת ברוגע וביציבות.

אחת התכונות השולטות באנשי קאפה, היא הרכות, המתבטאת ברכות של העור והשיער, בחיתוך דיבור נעים, וכן באופי ובמראה נעימים ואוהבים. המראה החיצוני של טיפוס פיטה הוא חד וחודרני ושל טיפוס ואטה אוורירי! אך טיפוסי קאפה נראים רגועים, שלווים ויציבים. יש להם נוכחות.

הקאפה עשוי להיות איטי בהבנתו, אולם לאחר שהבין משהו, הידע הזה ייוותר עימו לעולם, מאחר שהם ניחנו בזיכרון נפלא לטווח ארוך.

אמנם, טיפוסי קאפה הם סלחניים, אך אם תעליבו אותם ותפגעו ברגשותיהם, גם לאחר שסלחו הם לעולם לא ישכחו! מטיפוס הקאפה ניתן לשמוע אמירה כגון "בתאריך 24 בינואר 1972, בשעה 15:30, כאשר שתינו תה יחד, אמרת לי כך וכך… אבל, סלחתי לך!"

נטייתם ליציבות מסייעת להם להרוויח ולא להפסיד את כספם, והם טובים בחסכנות. המוחצנות שלהם היא מזערית, ומתבטאת בעיקר בתחום ההוצאות הקטנות על מאכלים: גבינות, עוגות ודברי מתיקה.

לטיפוסי הקאפה יש דחף מיני יציב. הוא או היא עשויים ליהנות ממין במשך שעות, ללא בזבוז של אנרגיה, ובלי להגיע לאורגזמה או לשפיכת הזרע. ייתכן שיעבור זמן מה עד שיביעו עניין במין, אולם כאשר מגרים אותם, הגירוי נמשך זמן רב.

קאפה דושה מחמירה על ידי מזון המגביר את הקאפה, כגון אבטיח, פירות מתוקים, דברי מתיקה, עוגיות, יוגורט ומאכלים חלביים אחרים, אוכל קר או קפוא, מים קרים, שינה במשך היום ורביצה בלי לעשות מאומה. עבודה הכרוכה בישיבה, במיוחד אם היא מלווה באכילה תוך כדי עבודה, מגבירה את הקאפה בגוף. עודפי קאפה מאיטים את העיכול ואת חילוף החומרים, ואת אנרגיית העיכול. כך האדם משמין ואף מגיע לעודפי משקל משמעותיים.

העונה הקשה בשנה עבור אנשי הקאפה היא החורף ואף תחילת האביב, כאשר מזג האוויר הוא כבד, לח, מעונן וקר. בעונה זו, קאפה דושה המצטברת במערכות הגוף, גורמת לחוסר איזון מבחינה גופנית, רגשית ורוחנית. בעיות גופניות יהיו קשורות לעקרון המים, כגון התקררויות, שפעת וגודש במערות האף. באופן כללי, תהיה בעונה זו התפתחות של מחלות המתאפיינות בליחה, כגון גודש בסִמפונות. תופעות אופייניות להפרעות בקאפה – חוסר מרץ, עודף משקל, סוכרת, הצטברות של מים בגוף, וכן כאבי ראש שמקורם במערות האף.

מבחינה רגשית, כאשר קאפה דושה יוצאת מכלל איזון, טיפוסים אלה נוטים לסבול מתאוות בצע, התקשרות רגשית, קנאה, רכושנות, תשוקה ועצלות. תופעות אלה מובילות לדיכאון של קאפה.

מה שמעניין הוא, שהקאפה עלולה להחמיר כשהירח מתמלא, מאחר שאז מתפתחת נטייה לצבירת מים בגוף, כפי שמומחי הביולוגיה כבר מצאו.

נשות קאפה עלולות ללקות בתסמונות קדם-וסתיות כגון רגשנות-יתר, הצטברות של מים בגוף, הפרשה לבנה מן הנרתיק והשתנת-יתר. בתקופה שלפני הווסת הן עלולות להיות רגישות, מנומנמות ותאבות בצע, ויעדיפו להעביר את הזמן בשינה.

קווים מנחים כלליים לאיזון הקאפה:

הרבו להתאמן
הימנעו מאכילת מזון המכביד על מערכת העיכול
השתדלו להיות פעילים
גוונו את שִגרת יומכם
הימנעו מאכילה של מוצרי חלב
הימנעו ממזון ומשקאות קפואים
הימנעו מאכילת מאכלים שמנים ושמנוניים
אִכלו מזון יבש וקל לעיכול

 

למידע נוסף אודות הספר "איורוודה תרופות ביתיות" בהוצאת פוקוס

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו