Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

למה לעסוק בהרזייה?

מאת: אורי מאיר ציזיק, היסטוריון תזונה
זמן קריאה: 3 דקות
אורי מאיר-ציזיק משתף מהחוויות שלו בנושא הרזייה, ומהחשיבות של התבוננות באיך אוכלים ובכמויות, כמו גם במה אוכלים
In2024_Article

מאז שאני עוסק בתזונה אני עוסק גם בענייני משקל, מכורח הנסיבות. תמיד פנו אלי אנשים שרוצים לרדת במשקל ותמיד הייתה לי תשובה אחת – אם תאכלו בריא תרדו במשקל. כי אני, הרי אני לא מתעסק במשקל, אני עוסק בבריאות והירידה במשקל היא תופעת לוואי.

אבל זה השתנה. ככל שעבר הזמן, ככל שהכרתי וניסיתי לסייע תזונתית ורפואית ליותר ויותר אנשים, הבנתי שלא מספיק רק לאכול אוכל טבעי ובריא (כן, כן, גם עכשיו כשאני כותב את זה אני לא מאמין שזה ממש יוצא ממני) – צריך לדעת גם כמה לאכול ואיך.

לקח לי זמן-מה להבין את זה כי הירידה הגדולה שלי במשקל דווקא כן באה בעקבות שינוי לתזונה בריאה. אני סבלתי מבעיות משקל כל חיי, תמיד הייתי שמנמן. כשהייתי בשנת השרות, בעידודה של אמי, התחלתי בדיאטה של הרבליייף, ובאמת ירדתי במשקל. מה שזכור לי מהדיאטה הזו זה שאכלתי ארוחה אחת ביום ובשאר היום עשיתי לי שייקים מאבקות מוזרות.

אחד הדברים שפיתו אותי בדיאטה ההיא היה שבארוחה היחידה שאכלתי ביום יכולתי לאכול מה שאני רוצה. אני זוכר את עצמי מסביר לחבר במונית-שירות בדרך לחיפה שהיתרון הוא שלמרות שאני אוכל ארוחה אחת ביום, בארוחה זו אפשר לאכול הכל. מיד כשירדתי מהמונית בהדר אכלתי שתי מנות גדולות של שווארמה בפיתה (כן הייתה לי קיבולת די גדולה) – זו הייתה הארוחה היחידה שלי לאותו יום, והיה לי מאוד חשוב לדאוג שהיא תהיה משמעותית ומתגמלת.

אני לא מספר לכם שרזיתי מאבקות ומארוחת-ג'אנק אחת ליום. לא, הדיאטה ההיא לא שרדה לאורך זמן. יותר מזה, היום, בהסתכלות מפוקחת ומקצועית אחורה, אני מבין שבטווח הארוך דיאטה כזו יכול לעשות נזק גדול. לא רק ההתנגדות שלי לכמות התוספים שנצרכת בשיטות האלה. לא רק זה שארוחה אחת מאוד גדולה לא מאפשרת לגוף לעכל את המזון כמו שצריך. אלא בעיקר כי חשוב שצריכת המזון תהיה מאוזנת ושהמזון שכן צורכים יהיה מזין, בריא ומתאים לגוף.

בתקופת השירות הצבאי הגעתי למטפלת מופלאה מקרית טבעון ששינתה את האופן בו הסתכלתי על עצמי ועל האוכל, ואז התחיל להתחולל השינוי האמיתי. מאז חלו עוד הרבה שינויים בידע ובתזונה שלי, אבל זו היתה נקודת המפנה. מאז אני אוכל בריא והמשקל שלי פחות-או-יותר בשליטה, לפעמים אני שוקל יותר ולפעמים פחות.

ככל שעבר הזמן והצטבר הניסיון (האישי והמקצועי) חלחלה בי ההבנה שאצל הרבה אנשים יש צורך משמעותי ובריאותי בירידה במשקל. לא רק זאת, אלא שבשביל לרדת במשקל צריך לעיתים איזו שיטה או משטר תזונתי. חלק מהאנשים זקוקים להכוונה מבחינת סוג המזונות, חלקם זקוקים לתפריט יומי או סדר-יום תזונתי ואחרים לתמיכה ייעודית. נכון, את כל הדברים האלה אפשר לתת בייעוץ אישי, אבל גם הקבוצה וגם הכותרת – "הרזייה", עוזרות בתהליך.

בשלב מסוים קיבלתי פנייה מקבוצה של נשים שהכירו אותי ורצו שאעשה להן קורס הרזיה ובריאות. חשבתי, כהרגלי, שההרצאות של "מה זה עושה בצלחת שלי?" ושיחות על תזונה יספיקו כדי ליצור עבורן את השינוי שהן רוצות. אחרי מספר מפגשים הבנו במשותף שזה לא מספיק. הן רצו שיטה ברורה שכוללת כללים ברורים וישימים, משהו שאפשר להתייחס אליו כמסגרת לתפריט היומי שלהן. דיאטה ברורה ומסודרת.

מתוך המחקר שלי בהיסטוריה של האוכל הגעתי למסקנה שהגוף שלנו למד לבקש כמה שיותר מאותם רכיבים תזונתיים שהיו חסרים לאורך ההיסטוריה – שומן וסוכר. אנחנו צריכים אותם, אבל לא הרבה כל-כך כמו היום. קריאה בספר "אכילה בהיסח הדעת" עזרה לי ללמוד לעומקו את התהליך בו אנחנו מגישים את ידנו לקחת מזון שכלל איננו נזקקים לו. אבל כל אלה אינם מצדיקים בעיני את הפנייה לאוכל מתועש ומעובד. נכון, כשמשהו יוצא ממפעל כתוב על העטיפה שלו בדיוק כמה שומן, קלוריות, סוכר ומלח יש בו – אבל זה לא הופך אוכל מתועש לבריא יותר. ההיפך הוא הנכון.

אז בסדר, יש צורך בתוכנית תזונה לירידה במשקל, אבל זו לא סיבה לשתות משקאות דיאט. צריך למצוא את הדרך גם להוריד את השומן והסוכר וגם במקביל לאכול אוכל מזין ובריא וכל זה בתוך העולם המודרני עם כל הפיתויים שהוא מציב בפניינו.

וכמו שקורים רוב הדברים – בו בזמן שחילחלה בי ההבנה הגיעה איתה גם האישה שעזרה לי להתמודד איתה, ענבל רז. כשנפגשנו ענבל ואני והחלטנו שחייבים לעשות משהו ביחד, שברנו הרבה זמן את הראש בניסיון לחשוב על רעיון לפרויקט משותף. ענבל היא מנחה מנוסה בקבוצות דיאטה אז בילינו את הזמן הזה בקיטורים על שיטות התזונה שמציעות ירידה במשקל עם תפריטים המכילים מוצרי-חלב, תוספי מזון, מוצרים מעובדים עם 0% שומן ומשקאות דיאט.

רק אחרי שגמרנו להוציא את הקיטור על כל התפריטים האלה הבנו שהגיע הזמן לבנות תוכנית ייעודית לירידה במשקל שמתבססת רק על אוכל אמיתי, מזין ובריא.
אז לקחנו את הניסיון שלי בקליניקה ואת הניסיון של ענבל בקבוצות-דיאטה והתחלנו למדוד תוכניות ולבחון תפריטים. לקחנו נסיינים, ביקשנו משובים, עשינו פיילוטים וניסויים. וכשהגענו למה שחיפשנו, לקחנו את השם של הדוקטורט שלי וקראנו לתוכנית "מזון-איזון". הדוקטורט הוא על הלך המחשבה של רופאי-העבר, והתוכנית מבקשת להביא את האיזון הטבעי הזה לתוך חיינו.

והנה ככה הגעתי עכשו למצב שבו אני אומר בפה מלא – כן, הקמנו תוכנית לירידה במשקל. אני עדיין קצת מתבלבל, עוד לא כל-כך יודע איך להציג את זה כך שזה ישמע לי נכון. אבל אני לא מתבייש –  ברור לי לגמרי שזה חשוב. חשוב שיהיה אפיק בריא ומאוזן גם למי שרק רוצה לרדת במשקל, גם למי שלא מעוניין עכשו בטיפול בקליניקה, גם למי שרוצה לשנות את התזונה מהכיוון הזה. אני שמח שעכשו אנחנו יודעים להציע גם את זה.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מיטל רווה

    אין ספק שצורת המחשבה שלך מאוד נחוצה וחסרה בתחום הזה.
    תודה בשם מי שמחפשת כבר שנים תוכנית שפויה להרזיה בריאה.